Reisverhaal «Ko Phi Phi - Krabi - Hat Yai»

rondreis Azië | Thailand | 0 Reacties 31 Juli 2012 - Laatste Aanpassing 31 Juli 2012

Ko Phi phi – Krabi – Hat Yai van 23 juli tot 29 juli

In Kao Lak hebben we op 23 juli de bus genomen naar Phuket. We moesten deze keer niet lang wachten en hadden zelfs keuze uit drie luxebussen. Zou dit te maken hebben met de toeristische bestemming? Voor Phuket de bus uit om op Radsana Pier de ferry te nemen naar Ko Phi Phi. Een eiland dat helemaal ingenomen is door toeristen en bij aankomst staan de venters klaar om je mee te nemen naar hun resort, hostel of hotel. Wij konden zo’n kerel duidelijk maken dat we vooral kwamen om te snorkelen. Hij wist de ideale plaats: Runtee Sunrise resort met privéstrand. Dus geen last van massatoerisme en lekker relaxen. Na 20 minuten met de boot eindelijk voet aan land op Runtee Beach: het Paradijs! Dat zo’n idyllisch plaatsje ook nadelige kanten heeft, ontdekten we toen we onze spartaans ingerichte kamers te zien kregen. Geen elektriciteit, met een emmer het toilet doorspoelen en een spriet om je te douchen. Resort kan je dit dus eigenlijk niet noemen. Voor onze kinderen was er blijkbaar niets aan de hand, zij waren al volop bezig met krabben vangen, vissen kijken, … Ja, eigenlijk hebben ze wel gelijk. Wat heb je aan een luxekamer, slapen doe je met je ogen dicht. We hebben ons daar uiteindelijk prima geamuseerd. Languit in de hangmat rustig een boekje lezen. In het boekenrek gezocht naar wat nieuwe lectuur (en ook gevonden). Een schommel boven het water en rotsen vol krabben hielden de kinderen bezig. Met z’n allen samen gaan snorkelen. In het begin zag Geike het niet zitten, maar na het zien van de eerste vissen, was ze super enthousiast. Honger hebben we er ook niet geleden, het eten was er lekker en niet duur. Van een plaatselijke bui geprofiteerd om de kinderen les te geven. Wie heeft er een smartbord nodig als je in zo’n omgeving kan lesgeven. ;-) Na drie dagen ‘ kamperen’ nemen we met gemengde gevoelens afscheid. Blij dat je terug naar de bewoonde wereld gaat, maar jammer dat je dat kleine paradijsje moet achterlaten.  We hadden onze trip naar het eiland graag afgesloten op Long Beach in de grote massa, kwestie van contrast, maar alles was er volzet, we moesten telkens later op de dag terugkomen, ofwel was het pokkeduur.
 Met drie kinderen wilden we dit niet riskeren, dus dan maar vroeger dan gepland met de ferry naar Krabi. Daar kozen we voor een familiekamer in A Mansion. Deze kamer was goedkoper dan vier/vijf bedden in het nabijgelegen hostel. De keuze is dan snel gemaakt. In Krabi is meer te doen dan je op het eerste gezicht zou denken. Een Longtailboat nam ons mee naar Mohkiao Cave waar drieduizend jaar oude rotstekeningen ontdekt zijn. Ook in het natuurreservaat voor de kust van Phang Nga kan je deze rotstekeningen zien en ze zouden van dezelfde stam komen. Jammer dat de toeristen hier hun gekribbel ook hebben achtergelaten. Na de grot richting vissersdorp waar we in een viskwekerij enkele speciale soorten te zien kregen: horseshoekrab, ballonvis, zeeschilpad, … De bestuurder van de boot heeft ons daarna in zijn dorp afgezet waar we eens mochten rondkijken. We voelden ons daar wel wat ongemakkelijk en bekeken, maar het zag er een net dorpje uit. Je zag ook dat de bestuurder van de boot hier terecht trots op was. Na deze tocht een hapje gegeten op de plaatselijke markt. Het zag er allemaal heel lekker uit en we mochten van alles proeven. We namen drie gerechten om daar ter plaatse op te eten, maar onze honger was snel over toen we achter onze eettent ‘ongenodige gasten’ zagen rondtrippelen. Onze plannen voor de volgende dagen is richting Maleisië te trekken. Via Hat Yai kan je nog alle kanten uit en dat is dus onze volgende stop.
Hat Yai is een grote, vuile stad. We boekten daar de familiekamer van het Greenview hotel. Een heel behulpzame dame van het hotel gaf ons een aantal tips ivm bezienswaardigheden en begon alles direct te regelen. We moesten onze rugzakken droppen in de kamer en amper bekomen van de reis zaten we al in een tuktuk richting vrijdagmarkt: de plaatselijk ‘floating market’ . Hier geen westerse toeristen, enkel toeristen uit Maleisië. We hebben er veel geproefd. Of het altijd lekker was? Smaken verschillen blijkbaar. Na de markt bracht een tuktuk, volledig ingericht met karaokebar, ons terug naar de oude stad. Hat Yai is voor de Maleisiërs wat Maastricht is voor ons vrouwen en de walletjes van Amsterdam voor de mannen. Het shoppingparadijs hebben we gezien, maar echt tactvol zijn ze er niet. Toen ik er een grotere maat vroeg kon de verkoopster het niet laten om te zeggen: ‘You biggggg.’ Waarbij haar handen iets te ver uit elkaar gingen naar mijn zin. Dat moest ze nu juist zeggen tegen iemand in de verkeerde periode van de maand. Ik ben dan maar wat gaan koppen op de hotelkamer terwijl Donk en de kinderen naar de plaatselijke brandweerkazerne zijn gaan zien. ’s Avonds gaan we op aanraden naar het Sky Buffet in het Lee Gardens Hotel. Voor iets meer dan 4 euro voor een volwassen en 2 euro voor de kinderen kan je op het hoogste punt van de stad eten à volonté. Als we van te voren hadden geweten dat hier op 31 maart 2012 nog een bomaanslag was met enkele doden en honderden gewonden, hadden we deze keuze misschien niet gemaakt. Dat verklaart ook meteen de strenge controles in de straten en winkelcentra. We hadden de plaatselijke kranten (Bangkok Post) wel in de gaten gehouden en daar stonden recent nog twee aanslagen in, maar die waren niet in de buurt. Van de mannelijke pleziertjes hebben we niet veel gemerkt, tenzij … Na het avondeten met een tuktuk naar het hotel en ja, wie komt daar met z’n discolichten aan: onze vriend van gisteren met karaokebar. Hij zette een filmpje op dat volgens mij een beetje te erotisch getint was. Kwestie om al in de stemming te komen?
Zondag 29 juli stappen we in de minibus richting Maleisische grens. We hebben ervoor gekozen naar Khota Bharu door te reizen aan de Oostkust van Maleisië. Nadeel is dat we dan in het oosten de grens over moeten en daar hebben vrijheidsstrijders gisteren nog 4 soldaten doodgeschoten in Pattani. Onderweg heel veel gewapende wegversperringen tegengekomen en onze opluchting was dan ook groot toen we eindelijk te voet de grens overgingen van Maleisië.

Fotoalbums van Thailand

Noord-Thailand (26)

10 Januari 2013 | rondreis Azië | Thailand | Laatste Aanpassing 10 Januari 2013

• zipline daan
  • voederen giraf
  • tandem
  • olifanten

Ko Phi Phi - Krabi - Hat Yai (16)