Reisverhaal «Koh Tao, Koh Phi Phi en Phuket»

Azië | Thailand | 3 Reacties 23 Januari 2012 - Laatste Aanpassing 17 Mei 2015

Koh Tao, Koh Phi Phi en Phuket (12-24/01/2012)

Ondertussen hebben we Maleisië eventjes verlaten en zijn we toegekomen in Thailand. Maar wat een weg om hier te geraken… In het kort: om 17u zijn we vertrokken met de bus vanuit Tanah Rata naar Ipoh, daar hadden we om 1u ’s nachts de slaaptrein naar Hat Yai om van daaruit om 16u de volgende trein te nemen naar Chumphon. We arriveerden daar om 1u ’s nachts, net te laat om nog de nachtferry naar Koh Tao te nemen. Dan maar vlug met de motortaxi naar een hotelletje om daar 4 uurtjes te slapen want de shuttlebus naar de ferry vertrok al om 6u. Dan nog een paar uurtjes op de ferry en uiteindelijk waren we om 10u in Koh Tao, we waren dus 41 uren onderweg geweest! Bij aankomst op Koh Tao werden we letterlijk overspoeld door tientallen mensen die hun hotel, resort of duikschool wilden aanprijzen. We kozen er een vriendelijke vrouw van ‘Sunshine Divers’ uit en dat bleek een geweldige keuze. Ze nam ons mee naar hun resort en dat bleek echt een pareltje: vlak aan het strand, elk zijn eigen bungalow, een lekker en goedkoop restaurant, veel groen,… We waren natuurlijk naar Koh Tao gekomen omdat dit een van de goedkoopste plekken is ter wereld waar je kan leren duiken. Toen we hoorden dat wanneer je bij hen duiklessen neemt, de overnachtingen gratis zijn moesten we niet lang twijfelen! We schreven ons dan ook meteen in voor de Padi Open Water Diver-cursus en die avond konden we al meteen van start gaan met de opleiding! Een extra meevaller was toen bleek dat het maar wij tweetjes waren in een groep en dat onze instructeur een jolige Nederlander (Bastiaan) was waardoor we het zelfs helemaal in het Nederlands konden volgen!

De volgende ochtend werden we verwacht om onze eerste praktijklessen in het zwembad te volgen. We leerden eerst heel onze duikuitrusting in elkaar te zetten en toen was het grote moment aangebroken: we zouden voor de eerste keer gaan ademen onder water! Dat bleek geweldig goed mee te vallen en al de oefeningen die we moesten doen onder water (ademnood simuleren, duikmasker afnemen, ademautomaat verwisselen, vest uittrimmen,…) vormden geen enkel probleem. In de namiddag kregen we nog deel 2 van de theorie en leerden we onder andere hoe je de tabellen moet lezen om te berekenen hoe lang je mag onder blijven op een bepaalde diepte en hoe lang je moet wachten tussen 2 duiken. Duiken is op zich een ongevaarlijke sport maar er komt een heleboel bij kijken vooraleer alles veilig verloopt. Je moet er dus wel met je gedachten bij zijn want anders kan het goed mis gaan. Die avond gingen we nog een heerlijke groene curry met vis gaan eten en kropen we vroeg in ons bed want de volgende dag moesten we fit zijn voor onze eerste echte duik in de zee!

Was het de vis van de vorige avond of iets anders, maar die nacht hadden we allebei last van diarree… Vlug een Immodium en om 8u de volgende ochtend al de boot op richting onze eerste duiksite, spannend! Eerst weer heel onze uitrusting in elkaar zetten en controleren en daarna sprongen we vanaf de boot de zee in. Nog eventjes alles herhalen aan het oppervlak en toen was het moment aangebroken om af te dalen naar 12 meter diepte! Er bestaan enkel superlatieven om dit gevoel te beschrijven, eens je daar op de bodem tussen al die vissen en koralen rondzwemt vergeet je al de rest van de wereld… Jammer genoeg is de lucht in een duikfles niet oneindig en na een half uurtje zat onze eerste duik er op maar dat was eigenlijk voldoende om ons voor de rest van ons leven verslaafd te maken! Vlug terug de boot op en op naar de tweede duiksite voor die dag. Minder diep weliswaar (10m) maar daarom niet minder mooi. We deden er op de bodem nog eens alle oefeningen van in het zwembad over en daarna konden we weer gewichtloos rondzwemmen in de prachtige Thaise onderwaterwereld, zalig! Tegen de middag hadden we er al onze 2 duiken opzitten en was het tijd om terug te keren naar het vasteland. Daar was het echter beginnen regenen, niet normaal, waarschijnlijk nog wat uitlopers van het regenseizoen dat hier normaal gezien al gepasseerd is… Na een goeie douche en een lekkere lunch was het tijd voor het laatste deeltje theorie met aansluitend meteen het eindexamen. We zijn allebei met grootste onderscheiding geslaagd! Dat diende gevierd te worden met een paar Chang-biertjes want de volgende dag konden we toch uitslapen, onze duiken voor die dag begonnen pas na de middag. We hielden het echter rustig (wat skypen, lekker gaan eten, filmpje kijken,…) en die nacht vielen w

e als een blok in slaap, dromend van die prachtige onderwaterwereld…

Na een veel te lange nacht van diepe slaap was het tijd om ons klaarü te maken voor de volgende 2 duiken, eerst aan White Rock en dan aan Twin Peaks. We leerden weer allerlei dingen, zoals navigeren met een kompas onder water en een neutraal drijfvermogen handhaven maar het was toch vooral genieten van al het moois rondom ons. De vissen hier zijn fantastisch om te zien en het zijn er honderden: barracuda’s, pijlstaartroggen, murenes, clownvisjes,… maar de hele onderwaterwereld op zich met al die prachtige riffen en koralen is schitterend om te zien, net of je in een gigantisch aquarium aan het rondzwemmen bent! Na onze 4 duiken waren we gebrevetteerde Open Water Divers maar omdat we er maar geen genoeg van konden krijgen en omdat we eigenlijk ook nog wat meer ervaring wilden opdoen voor we echt alleen gaan duiken, besloten we om de cursus Advanced Open Water Diver nog bij te volgen… Omdat Bastiaan de volgende dag een andere opdracht had konden we pas de dag erop met de opleiding beginnen. Op zich was dat eigenlijk wel goed want zo hadden we een rustdagje tussendoor en konden we eens het eiland zelf gaan ontdekken in de plaats van het water er rondom.

De wandeling de volgende dag bracht ons naar een idyllische strandje met de leuke naam Aow Leuk, even mooi als in de boekjes en ideaal om eens af te koelen door een duik in de zee. Even verderop vonden we een klein restaurantje waar we een superpikante curry aten en van daaruit ging het verder richting een ‘bergtop’ van 310 meter van waarop we een fantastisch zicht hadden op het eiland. Daarna moesten we weer helemaal naar beneden en eens we terug in ons resort waren, sprongen we meteen nog maar eens in die zalige warme zee. Omdat het Thais eten hier zo fantastisch lekker en goedkoop is en we er tot nu toe maar niet genoeg van kunnen krijgen, gingen we die avond weer voor een of andere curry… Nog snel even ons huiswerk gemaakt voor onze opleiding die van start ging de volgende morgen, en de dag zat er op.

Na het ontbijt gingen we meteen van start met de theorielessen van onze Advanced-opleiding. We leerden over het duiken tot een diepte van 30 meter, over het navigeren onder water en over het duiken ’s nachts, niet toevallig de 3 duiken die we die dag zouden maken... Na de nodige uitleg en een stevige lunch was het weer tijd om de boot te nemen naar onze eerste duiksite; een wrakschip op een kleine 30 meter diepte. Op zich is het duiken naar een grotere diepte niet veel verschillend van het gewone duiken, enkel de zichtbaarheid daar beneden was iets minder en je verbruikt er je lucht veel sneller. Daardoor was mijn lucht op het einde van de duik bijna op en moest ik tijdens de safety-stop gaan buddy-breathen bij Julie, een divemaster in opleiding die ons vergezelde die dag. Daarna gingen we weer naar Twin Peaks om daar onze volgende (navigatie)duik te maken. We kregen van Bastiaan een getekende plattegrond van de duiksite mee en Evie en ik moesten helemaal alleen met behulp van een kompas en duikcomputer zien een punt te vinden, daar de diepte te meten, daarna naar een ander punt op zoek gaan en daar naar de oppervlakte terug keren. Dat klonk op zich allemaal redelijk simpel, tot het zo ver was! Het begin verliep allemaal vlot maar dan waren we plots volledig onze weg kwijt… Niet panikeren en rustig nadenken! Nog wat heen en weer gezwommen maar niks herkenbaars gevonden. Gelukkig passeerde er een ander groepje duikers en die konden ons aanduiden op de kaart waar we waren. En zo konden we de oefening alsnog goed afronden… Moraal van het verhaal: navigeren onder water zullen we nog wat verder moeten oefenen. Eens terug aan boord van de boot zetten we koers naar het vasteland om daar nog snel iets kleins te gaan eten vooraleer we die avond gingen nachtduiken. Toen het die avond helemaal donker was, sprongen we opnieuw in de zee. Het eerste moment was een beetje vreemd, je ziet eigenlijk enkel iets in de lichtbundel van je duiklantaarn maar dat went rap en na een tijdje sta je er eigenlijk van te kijken hoeveel je eigenlijk wel niet ziet in het donker. Zelfs toen we allemaal ons licht doofden zag je nog voldoende en het mooiste was dat het plankton dat rond ons zweefde licht begon te geven toen het in beweging werd gebracht door onze handen. Eens terug boven water waren we het allebei eens: nachtduiken is cool! Weer met de boot naar het vasteland en met de jeep naar ons resort, nog eens Thais gaan eten en vlug in bed want de volgende ochtend werden we alweer om 7u15 verwacht voor onze volgende 2 duiken.

Tijdens de eerste duik leerden we ons neutraal drijfvermogen te perfectioneren, met andere woorden: leren hoe je volledig vlak op een geringe afstand boven de bodem of rotsen kan zwemmen. Dat lukt op zich ondertussen redelijk goed en het is dan ook superleuk om gewichtloos op een metertje boven de koralen te zwemmen en te kijken naar al de visjes onder je. De tweede (en voorlopig laatste) duik stond helemaal in het teken van vissen spotten en ze op foto vast te leggen, heel leuk en interessant. Dit was onze 9e duik en je merkt wel dat je er beter in wordt, je kan al veel langer met je lucht doen en daardoor langer beneden blijven. Eens we terug aan de oppervlakte waren, zat het er op; vanaf nu zijn we volleerde Advanced Open Water Divers! Moesten er mensen zijn die ook willen leren duiken dan kunnen we heel erg de duikschool van Bastiaan en Kim (www.scubacenterasia.com) aanbevelen! Die middag kregen we ons brevet uitgereikt en dat diende gevierd te worden… Samen met Bastiaan en nog een Nederlands koppel, Daan en Astrid, zaten we heel de middag aan de bar. Jammer genoeg moesten we om 19u afscheid nemen want toen vertrok onze nachtboot naar Sorratani.

Om 5u kwamen we daar aan en toen moesten we van daar nog met een busje naar Krabi om daar de boot te nemen naar Koh Phi Phi… Uiteindelijk waren we daar om 15u, we waren dus weer een hele tijd onderweg geweest. Maar het lange reizen werd meer dan beloond; Koh Phi Phi is een van de mooiste plekken waar we al geweest zijn! Perfecte stranden, hoge kliffen, ongerepte jungle, kristalhelder water,… en duizenden toeristen. Dat laatste zorgt er voor dat de prijzen hier een heel stuk hoger zijn dan in de rest van Thailand, jammer genoeg. Maar na een tijdje zoeken hadden we toch een betaalbare overnachtingsplaats gevonden en konden we er onze rugzak afsmijten en in de zee gaan springen. Nog maar eens een curry en voor de rest hielden we het bij een rustige avond.

De volgende dag stond helemaal in het teken van relaxen; laat opstaan, een strandwandeling maken, zwemmen in de zee, wat zonnen,… Het was een perfecte dag, afgesloten met… een echte pita. Man, dat heeft gesmaakt! Hij was wel nog niet zo goed als die in Gent maar het kwam toch aardig in de buurt.

Na het ontbijt de volgende morgen was het tijd om met een klein bootje te vertrekken op uitstap. We hadden de vorige dag een snorkel-tour geboekt en die zou ons naar allerlei locaties rond Koh Phi Phi brengen waar het de moeite was om te snorkelen. En inderdaad, het was méér dan de moeite! Kristalhelder water, duizenden vissen, mooie koralen,… en we zagen zelfs 2 maal een haaitje! De boot bracht ons naar 4 verschillende, prachtige locaties waar we konden snorkelen en de dag afsluiten deden we op Maya Beach, het strand waar de film ‘The Beach’ opgenomen werd. We hebben ondertussen al heel wat mooie plaatsen gezien op deze planeet maar dit is toch echt een topper. Het was op zich echt een goeie tour maar nu we kunnen duiken is snorkelen plots iets heel simpels geworden. Maar wel een leuk en vooral veel goedkoper alternatief want voor een duik hier betaal je het dubbele van op Koh Tao! Hopelijk zijn de prijzen in Maleisië en Indonesië wat redelijker… Die avond gingen we nog maar eens (juist geraden!) voor een Thaise curry en een Chang bier.

Om 9u de volgende ochtend vertrok onze boot naar Phuket. Een uurtje of 2 varen en dan nog een ritje met de motortaxi (veel goedkoper én leuker dan een gewone taxi!) en we waren bij ons hotel dat voor zijn prijs (12,5 euro voor 2) zéér goed meeviel. We hadden op internet gelezen dat op 23 januari het Chinees nieuwjaar begint en dat dat uitgebreid gevierd wordt maar toen we daar naar informeerden, wisten ze van niks… Blijkbaar is het maar ergens rond de 28e dat ze het hier vieren, geen feest dus voor ons in Phuket. Dan maar gewoon een beetje de stad gaan verkennen, een ijskoffie gaan drinken, de was gaan doen, pikant gaan eten,… Die avond dwaalden we nog wat rond in het centrum van Phuket Town en plots zagen we… een reclame van Duvel! Het bleek een chique restaurant/bar te zijn opengehouden door een uitgeweken Vlaming. Ondanks de hoge prijs lieten we ons toch eens gaan en genoten we van een heerlijk frisse Duvel/Tripel Karmeliet! Het Thaise bier is op zich zeker niet slecht maar het kan toch nog lang niet tippen aan het Belgische… Met een heerlijke nasmaak in onze mond wandelden we terug naar het hotel, net op tijd voor er een immens onweer losbrak.

Blijkbaar zijn er hier nog meer Belgische/Nederlandse expats aanwezig want toen we de volgende ochtend wat aan het zappen waren op de Thaise tv belandden we bij een uitzending van de Pappenheimers! Eerst Belgisch bier en nu Belgische tv, daarvoor moet een mens helemaal naar Phuket gekomen zijn… Even later namen we de bus naar Patong Beach, het bekendste strand van Phuket en wel eens de moeite waard om te zien. Niet qua natuur of zo maar het is gewoon de ideale plaats om te kijken naar dikke, roodverbrande toeristen die heel de dag bier liggen te drinken op het strand en die zich ’s avonds vergapen/-maken met de Thaise meisjes/ladyboys in de ontelbare bars en nachtclubs. Niet echt ons idee van een ideale vakantie maar ieder diertje zijn pleziertje, nietwaar? We waren ergens wel blij toen we terug waren in het minder toeristische en minder drukke Phuket Town. Vanavond gaan we nog maar eens Thais gaan eten en op het gemak een filmpje (The Beach, omdat we daar een paar dagen geleden nog waren!) kijken in onze hotelkamer.

Morgen nemen we de bus naar Satun om de dag erna van daaruit de boot te nemen naar Pulau Langkawi, een eilandje terug in Maleisië. Tot de volgende!

Fotoalbums van Thailand

Via Sukothai en Ayuthaya terug naar Bangkok (7)

07 Maart 2012 | Azië | Thailand | Laatste Aanpassing 07 Maart 2012

• de zoveelste gigantische bouddha...
  • één van de vele tempels in Sukhothai
  • véééééél lichtjes
  • een Belgisch bier-café in Sukhothai!

Van Bangkok naar Chiang Mai en omgeving (13)

01 Maart 2012 | Azië | Thailand | Laatste Aanpassing 01 Maart 2012

• muay thai-boksen
  • spreekt voor zich...
  • gigantische liggende bouddha
  • een vrouw van het Lisu-volk met de kleine Johan

Koh Tao, Koh Phi Phi en Phuket (12)

23 Januari 2012 | Azië | Thailand | Laatste Aanpassing 23 Januari 2012

• een aangename verrassing in Phuket!
  • het strand van 'The Beach'
  • familie vis
  • Samen met onze instructeur... Bassie, nog eens bed

Katrien Prachtig hé. Doet ons terugdenken aan onze trouwreis naar Thailand & Phuket. De Phi Phi eilanden zijn idd ontzettend mooi! Geniet er nog volop van hé! Vele groetjes Geplaatst op 24 Januari 2012
10A Hey ! Helemaal akkoord met Lore: geweldig meeslepend onderwaterverhaal... Dacht dat m'n interesse minder zou zijn na L-Am, maar niets is minder waar, mss enkel jammer dat ze in Thailand geen Spaans spreken ;-) ! Hou jullie goed en blijf met volle teugen genieten van jullie avontuur ! Hasta luego, 10A. Geplaatst op 24 Januari 2012
Lore Geweldige foto's en een geweldig verhaal! Dat duiken zou ik ook wel eens willen proberen! Klinkt zalig! En jullie stralen op de foto's! Geniet nog he! Vele groetjes!x Geplaatst op 23 Januari 2012