Reisverhaal «Laatste natuurschoon in Java vs. Bintang Bali»

Indonesië - september en oktober 2012 | Indonesië | 2 Reacties 06 Oktober 2012 - Laatste Aanpassing 17 November 2012

De tijd vliegt! Het is al meer dan twee weken geleden sinds ons vorige blogbericht en ondertussen zitten we al op eiland nummer vier, straks meer daarover.  We vinden het leuk de positieve reacties over de blog te horen en te lezen. We schrijven hem met veel plezier. Voor jullie, maar ook voor ons, omdat deze waarschijnlijk een mooie herinnering aan onze trip zal zijn.Tijdens ons vorige blogbericht zaten we pas in het dorpje Sempol bij het Ijen plateau. We verbleven daar in een homestay tussen de koffieplantages waar we een prachtig uitzicht hadden op de vulkaan. De meeste toeristen kwamen daar via een georganiseerde tour aan tegen de avond en vertrokken de volgende ochtend heel vroeg voor de beklimming. Daardoor hadden we de accommodatie meestal voor ons alleen. Tijdens de eerste dag zijn we de omgeving te voet gaan verkennen. Een mooie wandeling door de plantages en lokale dorpjes bracht ons naar een indrukwekkende waterval. Tijdens de wandeling terug begon de vermoeiendheid toe te slaan en op een paar kilometer van het einde werden we opgepikt door een pick-up volgeladen met  lokale bewoners. In de laadbak probeerden we wat contact te leggen met hen en rustten we ondertussen uit. Zij leken het fantastisch te vinden om ons een lift te geven, dus iedereen blij :-).  Dag twee vertrokken we om vier uur ’s nachs via een lift van twee lokale motards naar het startpunt voor de beklimming van de Ijen-vulkaan. Na anderhalf uur fors klimmen kwamen we aan op de door mist verhulde top, geen kratermeer te zien. Toen de mist stilaan begon weg te trekken maakte teleurstelling gelukkig plaats voor verwondering. Het volgende anderhalf uur waren we getuige van hoe de zon het prachtige helblauwe kratermeer stap voor stap meer en meer deed oplichten. We wandelden over de kraterrand en vonden een rustig plaatsje voor ons twee. De combinatie daar van het meer met de rokende gifgele zwavel en de absolute stilte was werkelijk adembenemend. Het feit dat onderaan het meer de grondstof zwavel werd ontgonnen liet ons daarnaast ook getuige zijn van noeste arbeid van lokale mannen. Zij vullen beneden aan het meer twee manden met blokken zwavel, zo’n 60 tot 80kg, dragen deze op hun rug eerst naar boven uit de krater en dan de volledig trip van anderhalf uur naar beneden! Met hun schoenen vol gaten kwamen ze ons voorbij getrippeld tijdens de afdaling, op die momenten voel je je toch beschaamd en vol medelijden… Onze laatste stop in Java, het bezoek aan het Ijen plateau was met andere woorden een ambivalente, maar zeker en vast een onvergetelijke ervaring.

Vanuit Sempol zijn we naar het eiland Bali vertrokken, wat een reis van een hele dag zou worden. Naast een lange, werd het ook een vermoeiende trip vol verrassingen. De eerste twee minibusjes waarmee we uit de bergen over de slechte wegen afdaalden naar de eerste grote stad waren gepland en verliepen vlot. In die stad zouden we een iets meer comfortabele bus met airconditioning nemen voor de trip van 8u naar Denpasar, de hoofdstad van Bali. Deze bus vonden we zonder veel problemen en de conducteur verzekerde ons bij aankoop van de tickets dat hij zou rijden naar een busterminal in Denpasar waar we in de buurt zouden slapen. De voormiddag van onze trip liep met andere woorden als gesmeerd :-). Na twee uur rijden, bij aankomst aan de haven waar we de ferry naar Bali moesten nemen, stopt de bus en moeten we plotseling overstappen naar een andere bus wegens een ‘defect’. De nieuwe bus blijkt natuurlijke airco te hebben (lees: open ramen), zit vol rokende mannen en is op Indonesische mensenmaat gemaakt. Even diep in en uit ademen en ons tijdens de volgende uren maar inbeelden dat we in die eerste bus zaten…  :-) Wanneer we Denpasar naderen stopt de bus plots in een terminal in the middle of nowhere en blijkt dat de eindhalte te zijn. Na wat discussiëren met de conducteur blijkt dat we hoe dan ook onze plan moeten trekken en via ander vervoer in Denpasar moeten geraken. Via een overvolle bemo, een busje dat nog kleiner is dan een minibus, geraken we alsnog in Denpasar. Na zo’n trip ben je uitgeteld, uitgehongerd en is de moraal niet zo hoog, maar na een goede nachtrust en gevulde maag besef je dat deze dingen onderdeel zijn van reizen. Uiteindelijk mochten we blij zijn dat dit de eerste keer was dat we zoiets voor hadden.

Omdat we omwille van de vulkaanbeklimmingen en de lange en vermoeiende reizen de afgelopen week om gemiddeld 5u30waren opgestaan, vonden we de keuze voor de volgende locatie perfect getimed. Het eiland Nusa Lembongan, ten oosten van Zuid-Bali, belooft ons mooie stranden, prachtige snorkelbaaien en de perfecte zonsondergangen en surfersgolven. En we werden absoluut niet teleurgesteld! Qua accommodatie gingen we deze keer voor een iets hoger budget. We kregen hiervoor een piekfijne kamer, gelegen in een tropische bloementuin. De vers gewassen geurende lakens en zachte handdoeken ontbraken niet, zalig! Dit zijn thuis vanzelfsprekende dingen, maar in de meeste budgetvriendelijke verblijven tijdens onze reis zijn we al blij als er lakens zijn die niet te fel stinken en er niet té vuil uitzien (lang leve de lakenzak en eigen kussensloop) en gebruik je je eigen microvezel handdoekje :-). Het terras/restaurant van ons verblijf met tafels en ligzetels in het zand grensde aan de zee. Hier hebben we vele uren doorgebracht met culinaire lekkernijen, lezen, genieten van de zonsondergang en het uitzicht op de zee en de golven… In bepaalde delen van de zee werd trouwens zeewier gekweekt, een belangrijke broodwinning voor de lokale bewoners. De nijverheid van het oogsten en het verzorgen hiervan gaf een extra dimensie aan onze uitzichten op de zee en omliggende omgeving. Verder hebben we een deel van het eiland al wandelend verkend. De rest en een aangrenzend eiland dat met een klein brugje was verbonden, hebben we per scooter ontdekt. Voor het eerst zagen we hagelwitte stranden met helblauw water, palmbomen, huisjes met strooien daken… alles erop en eraan dus, of ook wel de ideale honeymoonlocatie uit de boekjes :-)! Aan een stuk zee met kliffen zagen we een schouwspel van golven die zich tegen de rotsen aangooiden. Daarnaast hebben we de onderwaterwereld ontdekt tijdens een snorkeltocht. Hiervoor gingen we met een motorboot naar twee baaien aan het aangrenzend eiland. Dit was niet bepaald een rustig boottochtje. De golven waren op momenten zo hoog en wild dat de kapitein even aan de kant ging wachten alvorens verder te varen. Bij het verder varen ging het er volgens Kim vaak nog te wild aan toe. Tom heeft op die momenten zijn sussende en kalmerende vaardigheden weer goed kunnen toepassen :-). Maar gelukkig werden de angstige momenten ruim gecompenseerd door de onderwaterpracht die we kregen te zien. We zwommen tussen kleurrijke koralen en onderwaterplanten en veelal kleine (max. 30cm) vissen in allerlei kleuren en vormen. Qua schoonheid konden bepaalde vissen zeker de concurrentie aangaan met Nemo. :-) Deze eerste snorkelervaring heeft ons in ieder geval goesting doen krijgen naar meer… Ondertussen hebben ook al onze eigen bril en snorkel gekocht. Na vier dagen op dit eiland waren we volledig opgeladen en klaar voor wat nieuws.

Alvorens door te reizen naar de volgende locatie zijn we in Denpasar nog naar het local immigration office geweest om ons visa on arrival met een maand te verlengen. Vele reizigers laten dit door een reisagent doen omdat het vrij omslachtig zou zijn. Omdat dit meer dan het dubbele kost besluiten wij hier zelf tijd voor vrij te maken. Die dag vulden we allerlei formulieren in voor onze aanvraag. Daarna moesten we een week wachten en dan nog twee maal terug gaan op één dag. Eerst om te betalen en vier uur later om ons paspoort met nieuw visum af te halen. Omdat de afstanden in Bali niet zo groot zijn en omdat we toch twee maal in de buurt van Denpasar waren, viel het volgens ons goed mee de verlenging zelf te doen. Op deze manier hebben we met onze kennismaking met de bureaucratie ook weer een ander deeltje van Indonesië leren kennen.

De volgende locatie was het stadje Ubud. Ubud staat bekend als een stad, gelegen in een groene omgeving, waar je je volledig kan laten onderdompelen in de Balinese cultuur. Wij hebben met de overvloed aan toeristen en het op hen gerichte aanbod echter meer de commerciële kantjes van deze stad onthouden. Omdat Kim met darmproblemen ook wat ziekjes was hebben we hier vooral rustige dagen beleefd en genoten van de mooie accommodaties, het lekkere eten en de relaxe sfeer.

Met de plaats Padangbai trokken we vervolgens naar de kuststrook in het Oosten van Bali. Padangbai stelt als stad niet zoveel voor, maar heeft naast de ferryhaven naar Lombok wel enkele leuke accommodaties en het is een prima uitvalsbasis om Oost-Bali te verkennen. Dit deden we dan ook door er een dag met een scooter op uit te trekken. Via een trip langs de kust en door een mooi bergachtig gebied brachten we eerst een bezoek een prachtig park in Tirta Gangga en reden we daarna verder naar Amed. De regio Amed is gelegen aan de kust en bestaat uit donkere stranden. Deze vonden we zeer mooi en hebben hier dan ook enkele uren genoten van de stranden en het snorkelen tussen prachtige koralen. De andere dag in Padangbai was het hoogtepunt onze trip naar een nabijgelegen strand. In de zee daar met hoge en wilde golven beleefden we terug onze kindertijd :-).

In Sanur, vlakbij de luchthaven en Denpasar, hielden we voor twee nachten onze laatste stop in Bali alvorens afgelopen woensdag naar het eiland Sulawesi te vliegen. Van hieruit gingen we onze verlengde visa oppikken (zie uitleg hierboven) en verkenden we dit supertoeristisch stadje. Wie een mooie kustlijn zoekt met luxueuze beachresorts en stijlvolle bungalows met zicht op zee, moet zeker eens naar Sanur komen!

Wij hebben niet zo veel tijd op Bali doorgebracht, maar hebben toch al een idee gekregen waarom het zo populair is bij vele reizigers. Het biedt op zeer kleine schaal veel diversiteit, met name mooie en diverse natuur, kustlijnen en cultuur. Daarbij kan je hier je tijd verdoen in prachtige verblijven. Dit houdt echter in dat Bali zéér toeristisch en commercieel is, wat het ook aan authenticiteit doet inboeten… De T-shirts met het logo ‘Bintang-Bali’ die door veel toeristen worden gedragen, zijn daar maar één van de voorbeelden van. Bintang is de Indonesische Stella of Jupiler.

Qua authenticiteit kunnen we alvast meegeven dat we op het eiland Sulawesi momenteel totaal andere dingen ervaren. Maar daar lezen jullie in de volgende blog meer over :-).

Vele groeten uit Sulawesi. Geniet ook voor ons van de mooie herfsttaferelen thuis  … want die missen we wel een beetje.

Weetjes:

- Wanneer we lokaal vervoer nemen, vooral de minibusjes op afgelegen locaties, zitten we lekker kort tegen elkaar tussen het leeggoed van drank, lege gasflessen, dames met hun marktwaren...

-         - Laadbakken van vrachtwagens worden hier op verschillende plaatsen gebruikt om personen te vervoeren. Zo zagen we in Bali een groep schoolkinderen die met de vrachtwagen op bezoek kwamen in Tirta Gangga.

-         - Danone is hier een bekend merk voor mineraal water en Crocs hebben hier duidelijk een monopolie op slippers, ballerina’s enz.

-         - Na een uurtje rijden door Bali merk je al opvallende verschillen met Java. De tropisch groene omgeving wordt hier opvallend meer verrijkt met bloemen in diverse kleuren en vormen. Ook de bouwstijl verschilt doordat in bijna ieder huis allerhande ornamenten zijn verwerkt.

-         - Afval verzamelen in vuilnisbakken, laat staan sorteren, is hier geen prioriteit. Dit brengt veel zwerfvuil met zich mee en heel vaak zien we zelfs dat afval gewoon wordt opgebrand.

Fotoalbums van Indonesië

Sulawesi (46)

21 Oktober 2012 | Indonesië - september en oktober 2012 | Indonesië | Laatste Aanpassing 21 Oktober 2012

• Lunchmoment in verlaten dorpje, tijdens wandeling
  • Togean Islands.
  • Pulau Bunaken

Nusa Lembongan (Bali) (11)

28 September 2012 | Indonesië - september en oktober 2012 | Indonesië | Laatste Aanpassing 28 September 2012

• Onze kamer!
  • IMG 1039
  • IMG 1038
  • IMG 1012

Bromo en Ijen (Java) (29)

• IMG 0870
  • Uitzicht op Ijen vanuit ons verblijf!
  • Tom voor zijn tocht door de zandzee aan de Bromovu
  • Prachtige omgeving tijdens wandeling naar uitzicht

Pangandaran - Yogyakarta (Java) (29)

19 September 2012 | Indonesië - september en oktober 2012 | Indonesië | Laatste Aanpassing 28 September 2012

• Via via Yogyakarta
  • IMG 0345
  • IMG 0624
  • IMG 0382

Eerste dagen Indonesië (10)

07 September 2012 | Indonesië - september en oktober 2012 | Indonesië | Laatste Aanpassing 07 September 2012

• Wandeling in valleien in Cianjur
  • IMG 0227
  • Van het sap van deze palm wordt suiker gemaakt.
  • Oogsten van rijst

Katrien Hallo Kim, Klinkt geweldig daar :). Simon en ik zijn nu in Cambodia, misschien komen we elkaar nog tegen? Geniet er nog van xxx Katrien Geplaatst op 09 Oktober 2012
Sylvia Waw, echt prachtig!!!! Geniet er nog van he en tot volgend jaar :) Geplaatst op 07 Oktober 2012