Reisverhaal «Siem Riep»

Cambodja | Cambodja | 0 Reacties 25 December 2018 - Laatste Aanpassing 25 December 2018

Aan de grens zag ik een vrouw in pyjama op haar scooter, een vreemd zicht behalve wanneer je er dagelijks tientallen ziet rijden, dan wordt je het gewoon. De meest voorkomende auto is een Lexus, het lijkt wel of je deze met promo kan kopen. Zeven op de tien auto’s zijn Lexus, de andere drie zijn Toyota. Samen met Jetske huren we fietsen en rijden we naar Angkor. Onze tickets zijn drie dagen geldig dus beginnen we met de minst populaire tempels binnen deze 'koningsstad'. We bekijken de ene tempel na de andere en zelfs na drie dagen worden we het nog steeds niet beu. Ze werden gebouwd rond de twaalfde eeuw. Iedere site heeft zo zijn eigen 'specialiteit' de ene ligt nog onder worteltakken van bomen die gedurende de eeuwen erover zijn gegroeid, de andere is prima gerestaureerd. Ze zijn verschillend maar hebben wel allemaal dezelfde basis structuur en ik blijf van begin tot het einde enorm gebiologeerd door het driedimensionale gevoel dat je krijgt als je door de middenbeuk kijkt en je ziet de ene deuropening volgend op de andere. Doordat het er zoveel na elkaar zijn krijg je een psychedelisch dieptebeeld. Dit vind ik prachtig! Sommige Wats zijn enorm groot en imposant zijn ze allemaal. De tweede dag staan we héél vroeg op omdat we de Angkor What zelf willen bezoeken maar als we de hoop toeristen als mieren over de brug zien lopen besluiten we verder te rijden en onze toer omgekeerd te doen als gepland. Als we na 18 km fietsen aankomen bij het verste punt merken we dat ik onderweg ons fietsslot verloren ben, tevergeefs keren we heel wat kilometers terug en komen dus bij volle drukte terug bij ons beginpunt. Het voordeel van dat stomme voorval is dat we ons héél goed bewust zijn van de drukte en dat we op die manier onze plannen wat strategisch kunnen opstellen en zodus vertrekken we op dag drie pas net voor de middag. We hebben erg veel geluk vandaag want we lopen hier niet alleen maar met zo weinig toeristen dat het me lukt foto’s te maken van de fantastische Angkor What zonder hinderlijke Chinezen erop. Even werd ik tegengehouden door de wacht als we de toren op willen. Ik hoor haar zoiets zeggen van 'laat je broek zakken' !?! twee dagen had ik mijn sari meegenomen maar omdat dit niet nodig was, had ik hem thuis gelaten. Toen ik een man zag doorglippen met korte broek begon ik te protesteren en toen zei ze terug: laat je broek zakken !?! Ik maakte mijn broek los en trok wat aan mijn pijpen en met deze centimeter winst mocht ik binnen!!! Angkor What is echt wel schitterend! Heel wat mooie bas-reliëfs zijn goed bewaard gebleven of mooi gerestaureerd. Toch hadden de kleinere sites ook hun charme en ik zou het jammer vinden alleen deze grote te zien. Zo is er een tempel die ze gerestaureerd hadden, kort nadien werden ze aangevallen door de Vietnamezen en moesten ze opnieuw beginnen, ze kregen de blokjes niet goed meer op elkaar en daarom noemen ze deze tempel de jigzaw tempel. Bij verschillende andere tempels zagen we ook nog blokken op een hoop liggen, net zoals je een IKEA pakket koopt gebeurt het dus ook hier dat ze regelmatig wat blokjes over hebben. Drie dagen is niet overbodig om dit enorme tempelcomplex te bezoeken. De vierde dag bezochten we 'the killing fields', aten we heerlijk bij een ecologisch vegetarisch restaurant, liepen we binnen bij een mooie What en bezochten we en Artisanale werkplaats. Dit laatste was wel bijzonder: in verschillende werkplaatsen zagen we mensen bezig met het maken van kunstige dingen: olifanten uit verschillende steensoorten, goden uit hout, zilveren sieraden, zijden sjaals en kleren, prachtige schilderijen en een Boeddha in goud. Deze organisatie had ook al veel restauraties verzorgd voor tempels en dergelijke. We kregen een goede rondleiding met veel uitleg. Verschillende mensen die er werkte waren doof-stom, en hetgeen ze maken wordt in de annex winkel verkocht. De opbrengst word onder hen gelijk verdeeld. Iedere avond lopen we door de nightmarket en de kleurrijke pubstreet. Dat is een verkeersvrije straat vol restaurants, café's, winkels en straatventers. Gezellige toeristische boel. Op kerstavond lopen we richting de laserstralen die we al de ganse tijd zagen. Ze komen van boven op een dak met héél wat kleurrijke lichten en het ziet eruit als een heuse discotent. Binnen vinden we een restaurant met op de eerste verdieping een soort binnenspeeltuin / Lunapark en op de bovenste verdieping worden we eerst begeleid door een grote lege ruimte met groene laserlichtjes en komen we bij een grote bar vol met luidruchtige enthousiaste Aziaten en dito muziek. Dit complex had zo'n een karaoke gehalte dat we vlug weer beneden en buiten stonden. We vinden Siem Riep best wel en gezellige stad, je krijgt er niet echt een 'druk stadsgevoel'. Morgen nemen we de bus naar Batambang.