Reisverhaal «Gozo»

Malta | Malta | 0 Reacties 23 Oktober 2017 - Laatste Aanpassing 24 Oktober 2017

Na vier dagen hebben we het bekeken en nemen we de ferry van Malta naar Gozo. Zodra we voet aan wal zetten hebben we het gevoel dat we het hier meer naar onze zin zullen hebben. Voor we naar onze bestemming rijden stoppen we in Xaghra. Volgens internet zou je hier een wijngaard kunnen bezoeken. Eerst zorgen we voor een goeie bodem en eten een lekkere wrap en trakteren ons op een (voor mij) lekkere chocolade taart. Daarna gaan we op zoek maar vinden geen winery. Wanneer ik het nummer bel vertelt een mannenstem dat 'hij momenteel niet op de wijngaard is'. Al meteen is het me duidelijk dat het hier om een excursie gaat die je van thuis uit moet boeken. Iemand die je veel geld vraagt om dan gids te spelen in een wijngaard van iemand anders.. In het restaurant kende ze dit adres ook niet en gaven ons een ander adres.. we besloten te liften en toen we onze duim opstaken hadden we direct succes. De chauffeur was een voetballer uit Ghana die hier op Gozo speelde, toen ik hem vroeg of hij 'famous' was lachte hij en vertelde dat zijn vrienden bij Anderlecht speelden. Zijn voetbaltas stond op de achterbank, jammer dat we zijn naam niet vroegen. Van wijn proeven kwam niks meer in huis want de keet was dicht..

We namen onze intrek in een mooi huis waar Philippe ons hartelijk onthaalde. Even sloeg de schrik me om het hart toen ik zag dat ons bed vlak naast de internet router stond. Gelukkig begreep Philippe dat ik hier niet kon slapen en hij probeerde samen met ons een oplossing te vinden.. iets anders zoeken.. of de andere bewoners vragen te wisselen.. We gingen iets drinken in een plaatselijk café en kregen bericht.. toen we thuis kwamen hadden de buren gewisseld.

De volgende dag vertrokken we te voet en wandelden langs de mooie basiliek van Ta'Pinu waar OLV zou verschenen zijn aan twee boeren. Vandaar wandelden we naar Wied-il-Mielah een mooi kloof aan de kust. Vandaar liepen we over de kliffen langs de kust verder, over een ondergrond van Limestone. Bij een volgende klif aten we - in een nis boven een kolkende zee - onze picknick. Even verder kon je afdalen in een kloof waar heel wat zwemmers en zonnebaders lagen. We zetten de wandeling verder en liepen over de zoutwinningsvelden enkele uurtjes later het bekende Marsaflon binnen waar we de bus namen naar Victoria. Na een welverdiend terrasje besloten we nog even de citadelle en cathedraal te bezoeken.. vanop de omwalling kregen we een fantastisch zicht over het ganse eiland. Net zoals in Malta heeft ieder dorpje zijn eigen kerk of basiliek, hier zijn zoveel heiligen gepasseerd!

De volgende dag nemen we de bus naar Nadur en wandelen over de velden tot aan de kust, deze bereiken we door enkele bordjes met ‘private’ te negeren. Vanaf het mooie pittoreske gele strandje in Ramla moeten we verder over de rotsen en enkele hoge kammen die we op ons gat afrijzen. We krijgen gezelschap van een Duits koppel en even verder worden we tegengehouden door een inwoner die het niet leuk vindt dat we over zijn veld lopen.. hij brengt ons terug op het rechte pad.. althans..in de nabijheid van het pad, want dat lag enkele meters dieper in de zee en was door de vloed niet begaanbaar. Uiteindelijk lukt het ons toch om Marsaflon te bereiken, maar nu zagen we ook wat er aan de gang was, de zee was zo wild dat wilde golven de kades overspoelden. We zagen golven, zo hoog als een huis die de terrassen en de straat overspoelden. Een leuk schouwspel voor ons maar de restaurants moesten alles binnen halen en sluiten. Gelukkig hadden we deze ochtend besloten om ons bezoekje naar Comino uit te stellen wegens de harde wind.