Reisverhaal «Singapore»

Malaysia | Singapore | 0 Reacties 30 Oktober 2018 - Laatste Aanpassing 31 Oktober 2018

Toen ik klein was had ik een boek over Borneo en het werd tijd om eens te gaan bekijken of de natuur daar werkelijk zo mooi is. Omdat ik de vorige keer niet tot in Kalimantan geraakte staat dit ook op de planning. De eerste vlucht neem ik samen met Jetske naar Helsinki en we hebben zelfs tijd om de stad te verkennen. Als we uit de luchthaven buiten stappen bijt de vrieskou in ons vel. Zonder jas wordt het bibberen. Gelukkig kunnen we hier en daar een mall binnenspringen. We krijgen helemaal kou als we de bezoekers van de sauna in het buiten zwembad zien springen. Finland heeft 200.000 sauna’s! En hier staat er één in het midden van de stad!

Voor we terug de metro induiken eten we nog sushi à volonté voor maar 14€! Daarna nemen we de stairway to Hel. Gelukkig loopt dat goed af en stappen we 12u later de nog warme avond tegemoet in Singapore. Dankzij Jetske, die ontzettend goed kan kaartlezen en over een fantastisch goed oriëntatie vermogen beschikt bereiken we nog op een deftig uur onze jeugdherberg. We smijten onze rugzakken binnen en gaan nog eventjes buikjes vullen bij de Indiër om het hoekje. We verblijven immers in 'little india', de Indische wijk.

Na een ei met toast ontbijt verkennen we de volgende dag the big city. Indonesië behoort tot de vijf rijkste steden. Het is niet goedkoop behalve als je in de Chinese of Indische wijk eet. Voor de rest betaal je 8€ voor een Heineken, 5-7€ voor een piepklein broodje, 8€ voor twee bollen ijs, 25€ om je haar te laten knippen. Voor de eerste drie hebben we bedankt, het haar knippen wou ik wel eens proberen. Het kind kreeg haar eerste vapeurs, ze bleef maar knippen en na en uur spoot ze wat water en begon met de haardroger te blazen alsof ze op die manier model kon inbrengen! Het resultaat lijkt op Jommeke.

Soit, de city is enorm! De ene wolkenkrabber leunt tegen de andere. En hun mooiste pareltje is het Marina Bay Sands hotel met daaronder of daarop beter het skypark. Dit hotel bestaat uit drie wolkenkrabbers van 57 verdiepingen met daarop een 'dakzwembad' dat eruit ziet als een boot. Ongelooflijk mooi! We zijn even binnengeglipt en het lukte ons om samen met een hotelgast de lift in te duiken tot op het dak.. the sky is the limit! Nee naar en kamer hebben we niet gevraagd, op internet zagen we prijzen vanaf 300€. The shopping mall was navenant. Decadent. De tuinen waren prachtig, met 'bomen' gemaakt van ijzeren buizen waar groenbegroeiing rond groeide. Er was ook een bloementuin en een plantentuin die behoren tot de 5 mooiste ter wereld. Qua groene begroeiing doen ze hier wel hun best. Héél veel wolkenkrabbers hebben grote groene tuinen langs de gevels of daken en terrassen. Maar het is vooral een heel propere stad. Je mag nergens eten noch drinken op straat. Er staan hoge boetes op, roken bijvoorbeeld op de verkeerde plaatsen kost 200€, de straat oversteken naast het zebrapad kost geld, zakkenrollers krijgen twee maanden gevangenisstraf. Singapore is super veilig.