Reisverhaal «GR221»

Mallorca | Spanje | 0 Reacties 28 Februari 2010 - Laatste Aanpassing 31 Maart 2014

Wandelen in Mallorca. (februari-maart 2010)

Mallorca heeft twee grote routepaden. De GR 222 van Arta naar Lluc en de GR221 van Andratx tot Pollença. Onze ervaring beperkt zich tot de GR221 en meer bepaald van Estellencs tot Porte Pollença.

In iedere krantenwinkel of zelfs souvenirwinkel kan je een goed gedocumenteerde gids kopen met uitleg over deze GR’s maar er stellen zich twee grote problemen: 1)een groot gedeelte van de route is verboden terrein en 2) de refuges zijn niet allemaal open zodat je de 3 eerste etappes aangewezen bent op dure hotels! Komt daarbij nog dat buiten het seizoen(vóór 1/06) geen autobus rijdt van het ene dorp naar het andere op sommige delen van het traject.

De route begint in Andratx en is “not signposted”, bovendien zijn de refuges “La Trappa” en “Estellencs” niet open. Omdat we de etappes niet mooi in volgorde liepen, hadden wij ondertussen de ervaring dat je zonder stafkaart gewoon verloren loopt. Verschillende keren zijn wij door verboden gebied getrokken omdat er geen andere mogelijkheid is! In de gids staan geen alternatieven omdat die er ook niet zijn. Dus de eerste drie etappes van de GR zijn niet geschikt voor wandelaars die schrik hebben van honden of boze eigenaars. Wij begonnen de GR221 in Estellencs maar in de refuges hoorden we dat de meeste wandelaars pas vanaf Valdemossa vertrekken.

De eerste 2 etappes Andratx - La Trapaen La Trapa - Estellencs hebben we dus overgeslagen. De prijzen van de hotels en hostals in Valldemossa, Estellencs en Esporles vonden wij te hoog, daarom namen we na de wandelingen telkens de bus terug naar Palma om daar te overnachten in een goedkoop hotel, hierdoor blijft het betaalbaar maar kan je minder lang wandelen per dag.

DAG 1 wandeldenwe dus van Estellencs over Banyalbufar naar Esporles. En de DAG 2 van Esporles naar Valldemossa.

info@hostalesporles.com

De volgende etappe vertrokken we in Valldemossa over Cingles de Son Rul.lan naar Deià.

Vanaf Deia is de GR goed bewegwijzerd en kan je eigenlijk gemakkelijk de GR aflopen en onderdak vinden in de refuges Can Boi in Deia;Muleta in Port Sóller;Tossals Verds, Son Amer in Lluc en del Pont Romà in Pollençà.

Omdat wij op dat moment al twee hostals hadden geboekt was het voor ons moeilijker om de wandeling te doen,ook omdat er geen bussen rijden en liften is ook geen optie.

De etappe van Cala de Deià over Son Beltran naar Sóller deden wij vanuit hostalNadal in Sóller. Vanuit Sóller stapten we ook over Barranc de Biniaraix- Puig de l'Ofre (1093m) naar Cúber reservoir. Hier hadden we geluk dat een welwillende chauffeur ons terugbracht naar Sóller.

Het stuk van Cúber naar Tossal Verds hebben we jammer genoeg niet kunnen doen.

Na enkele dagjes Sóller vertrokken we naar Port de Pollença waar we hostal Paris hadden geboekt. Met veel geluk(dank zij een Duitse priester) zijn we dan al liftend naar Son Amer gereden en vandaar over de Puig Tomir (1104m) naar Port de Pollença teruggestapt.

Voor de volgende etappe vonden we overnachting in de refuge Son Amer in Lluc en vandaar zijn we naar Tossals Verds gestapt.

Vanuit Tossals Verds wandelden we via een zijtak van de GR naar Castell d´Alaró,een vervallen kasteel dat men aan het restaureren is en waar tevens een refuge is. Van op de berg waar het kasteel gelegen is heeft men een prachtig uitzicht over heel het eiland, vandaar gingen we richting Alaro dorp waar we de bus,trein terug naar Palma namen.

Onze conclusie: de GR221 best starten vanaf Valdemossa en overnachten in de refuges. Ofwel tent en stafkaart meenemen voor wie wel de eerste drie etappes wil doen. De GR222 lijkt nog ingewikkelder, want die is helemaal niet bewegwijzerd en er zijn ook geen refuges. Hostals op Mallorca zijn zeldzaam. Mallorca blijft een zon, zee, strandbestemming, maar het is wel verrassend mooi als je de bergen intrekt !!