Reisverhaal «1ste week i.d. camper (Great Ocean Road+ Otway NP)»

lang op weg met Bart en Joke | Australië | 1 Reacties 18 Februari 2018 - Laatste Aanpassing 28 Februari 2018

16/02

Op zoek naar een autozitje in Daylesford

Er zijn veel Opshops hier (Opportunity shops). Tweedehandswinkels. We zoeken er een boosterseat voor Stan. In de hoofdstraat als je het dorp binnenrijdt zijn er 2 aan de linkerkant net voor het rondpunt. Winnies en Salvations Army. De eerste is iets goedkoper. In East Street is de goedkoopste, daar is de Community Opshop. We vinden er een boosterseat voor $ 2! Joehoejuplahoi, score !!!! We wilden er geen huren bij het camperbedrijf want dan moesten we 50 dollar betalen.

Het is zowiezo wel heel tof om eens te snuisteren in de tweedehandswinkels. We kopen er nog enkele leuke dingen zoals een leuk kleedje voor mij voor 5 dollar. Myrthe zegt dat het een echte feestjurk is. Niet dat ik hier veel naar feestjes ga... maar dat is een detail.

Nog een verrassende ontmoeting

Nadat we Narelle en Simon in de late voormiddag verlaten, ontmoeten we in Daylesford een koppel met tweelingjongens. Ze nodigen ons uit bij hen thuis om daar te kamperen. Het koppel (man uit Slowakije en vrouw geboren in Australië maar met Indonesische roots) is echt wel megavriendelijk. Ze zouden heel graag op een dag ook reizen met hun kinderen en zo willen ze heel graag onze ervaringen horen. Ze vertellen ons natuurlijk over hun leven. Het is echt wel een heel relaxed koppel. Ze woonden vroeger in Melbourne maar daar zijn de prijzen van de huizen enorm de hoogte in gegaan. Nu wonen ze op een uurtje van Melbourne en hebben ze een behoorlijk stuk grond. In de tuin heeft hij een zelfgemaakte schommel aan een boom vastgemaakt (en die gaat héél hoog), een klimboom gebouwd en  een flying fox. Ze werken elk drie dagen in de week en vinden dat wel ideaal om genoeg tijd met hun kinderen door te brengen.

Leuke avond met Indisch eten en lekkere wijn. We willen de kosten delen maar nee, we worden getrakteerd. Op een dag hopen ze ook te reizen in Europa. Welkom in Leffinge dan...

17/02

Ook de volgende ochtend blijven we nog even hangen. De kinderen spelen samen in de tuin. Springen eens goed op de trampoline. Stan speelt met Jan en Ollie. Nina rekent wat. Myrthe oefent voor haar proef van Frans (et non, elle n’est pas enthousiaste…). Het is er gewoonweg megagezellig. Ze hebben zelfs een lekkere cake met chocolade, bananen en walnoten gebakken. Dit is echt wel megajammie... Tegen de middag moeten we echt wel doorgaan want we hebben afgesproken met Narelle en Simon aan de kust.

We rijden tegen de middag naar Port Campbell. 3u30 rijden. Daar zijn we blij Narelle, Simon en de kids terug te zien.

We maken een leuke wandeling die begint op het uiteinde van het strand. Daar is een trap die tegen de muur van de kliffen je naar omhoog brengt. Je wandelt langs het pad dat een prachtig uitzicht geeft op de baai van Port Campbell. Je kan een wandeling maken van 2 uur. Het wandelpad brengt je tot op de great ocean road aan de westkant van Port Campbell. Zover gaan we niet. Na een halfuurtje maken we rechtsomkeer en wandelen we langs dezelfde weg terug. Je ziet er mooie grassen en een bizarre plant die één lange stok heeft die uit het midden van zijn bladeren groeit. De stokken groeien 1 cm/ jaar. En staan her en der in het mooie struikachtige landschap. De plant wordt toepasselijk ‘kangaroo tale’ genoemd.

Weer beneden eten we fish en chips op de hoek van de hoofdstraat ter hoogte van het strand. De frieten zijn te vettig en te zoutig, maar de vis is lekker. Beetje zoals de frituur bij ons, maar Engels getint dus.

We bezoeken nog wat vrienden van Narelle en Simon die een huis aan het bouwen zijn langs the Great Ocean Road. Hun huis ligt in de duinen en heeft een prachtig uitzicht op de rotsformaties die je in de verte in de oceaan ziet. Morgen zullen we die van dichtbij ontdekken. We maken een korte wandeling naar het strandje dat vlakbij ligt en genieten van het mooie uitzicht en de spelende kinderen. Er staat hier een woning te koop voor 2 miljoen dollar, hmm..., zot ! Wat later gaan we samen naar een plaatselijke pub. Daar drinken we 2 pintjes voor 10 dollar! Ze smaken niet echt, het is wat slap bier!

We overnachten aan het huis van Narelles ouders dat zich langs de Great Ocean Road bevindt. We gaan vlug onder de wol want het wordt al laat.

18/02

Vandaag vertrekken we na een ontbijt en gitaarsessie van Narelles vader op weg om de belangrijkste rotsformaties langs the Great Ocean Road te bezichtigen. We werken tussen de andere toeristen, vooral Chinezen, deze rotsformaties af: Bay of Islands, The Grotto, London Bridge en The Arch. Allemaal rotsformaties die te zien zijn voorbij Petersborough.

In Petersborough lunchen we aan het speelplein. De kinderen spelen op het strand en we genieten van de laatste momenten samen. Na de lunch rijden we weer landinwaarts naar de Cheesery op enkele kilometers van Timboon. We proeven er lekkere kazen en yoghurt. Het afscheid is echter nabij en valt zwaar. Narelle en Simon keren huiswaarts. Wij sjezen verder naar Timboon. Aan de whiskeydistillerij begint ter hoogte van het speelplein een wandelpad dat je over de oude treinbedding door een mooi bos brengt. We wandelen tot aan kilometerpaaltje ‘2 km’ en keren dan rechtsomkeer. Grote dieren zien we niet, maar we zien opnieuw heel veel mooie vogels. Onvoorstelbaar veel vogels. De een is fel gekleurd, de ander maakt een gek geluid.

Aan de campervan begint het lichtjes te regenen en we besluiten om onze kampplaats op te zoeken. Een basic kampplaats niet ver van Cobden. Er is niemand als we ons installeren aan het meer dat vol met vogels zit. Prachtig om te zien. Er zijn ook een kangoeroe en een stekelige miereneter die ons begroeten. We eten vanavond spaghetti.

19/02

We rijden in een halfuurtje naar Warranbool. We stoppen eerst aan de bieb. De kids krijgen er les en wij typen wat verder op de blog. Myrthe werkt er haar proefwerk Frans af. Na 2 uur trekken we naar het toeristisch bureau voor info. Die sturen ons naar het dichtbijzijnde grote en mooie speelplein waar we lunchen en de kinderen laten spelen. Er is een mooi meer waar er weer prachtige vogels zitten.

Aan de overkant van de weg wandelen we langs het dijkpad naar de waterkering die van de baai een rustige zee maakt. Er staat veel wind maar het doet deugd om eens uitgewaaid te worden. We wandelen tot het uiterste punt van de waterdam. Nadien bezoeken we nog de supermarkt en halen we nog een nieuw simkaartje. Morgen verloopt de 4G die we aanschaften in de luchthaven. Ik vind er ééntje voor 10 dollar die me 10 GB heeft. Super! We rijden nadien naar de ouders van Narelle die ons met blijdschap ontvangen en het ok vinden om er weer een nachtje te overnachten. We kruipen er vroeg in want de volgende ochtend willen we vroeg beginnen wandelen over een stuk van het pad van The Great Ocean Walk.

20/02

Als ik in mijn boterham bijt hebben we al een hele tijd achter de rug. Ik zit op een picknickbank aan het begin van het stukje Great Ocean Walk die we vandaag zullen bewandelen. We zijn om 6u30 uit ons warm nest gekropen en hebben ons klaargemaakt om naar de parking van the twelve aposteles te rijden. Het ontbijt hadden we al de avond voordien klaargemaakt. Vanaf het huis van de ouders van Narelle is het maar 15 min. rijden naar de parking. Het is er nog rustig. De bus is op tijd en wij ook.

De bus vertrekt en we hebben een leuke babbel met de chauffeur die ons na 15 minuten afzet in Princetown, een gehucht met enkele huizen. De chauffeur die nu aan zijn schoolbusronde zal beginnen toont ons het begin van het pad.

Stukje 'Great Ocean Walk'; Free bus shuttle: gratis bus om 7u30am aan de parking van ‘the twelve aposteles’. Rit van 15 min naar Princetown. Terugwandelen langs the Great Ocean Road Track (7km). Bewegwijzerd.

We wandelen langs een mooi park dat je door begroeide duinen voert hoog op de kliffen langs de zee. We ontbijten op een idyllische plek. Dit is een perfecte start van de dag. Verschillende uitkijkpunten over de oceaan. Plots kunnen we een trap naar het strand nemen waar we de twee eerste Apostels zien staan. Je wandelt terug tot aan je auto aan het visitorscentrum. Daar bezoeken we het uitkijkpunt op de andere apostels. Heel druk en toeristisch. Vanaf hier kan je ook een helikoptervlucht doen voor 125 dollar/persoon. De helikopters vliegen af en aan met de toeristen die over de verschillende rotsformaties langs de kustlijn heen vliegen. Wij vinden dit te duur!

Na onze wandeling lunchen we op de parking en rijden we nog naar Log ard Gorge. Een rotsformatie dat in de volksmond the razerblade wordt genoemd omdat hij smal is en vlijmscherpe punten heeft op zijn top. Heel mooi.

Na onze bezoeken rijden we door over the great ocean Road naar een tankplaats want de benzine geraaakt op. Dat vinden we gelukkig in the roadhouse in het stadje Lavers Hill. De dame uit het tankstation (dat tevens ook een restaurant en kampeerplaats is) helpt ons met toeristische info. We volgen haar raad op en rijden nog door naar het gratis kampeerterrein van Stevensons Falls.

Kampeerplaats Stevensons Falls: mooie grote kampeerplaats dat goed te bereiken is. Er is bij iedere plek een houtvuur barbecue. Geen drinkbaar water en een droogtoilet. Aan de kampeerplaats vertrekt een wandelpad naar de Stevensons falls. Heen en terug 4,5km ca. 2 uur. Je kan er op de rotsen in de rivier wandelen. Leuk om te doen. Mooie bospad ernaartoe.  We vinden dit een megazalige plek.

21/02

Na onze wandeling naar the Stevensons Falls is er een klein lesmoment en een lunch op de kampeerplaats. Dan trekken we naar de ‘triplet Falls’ in 40 min. Rijden. Daar doen we een wandeling van 50 min (2km). Er zijn verschillende infobordjes en uitkijkpunten. De paden zijn er mooi aangelegd en sommigen zijn wandelplatformen om de fauna en flora te beschermen.

In 25 minuten rijden, zijn we weer aan een nieuw wandelpad van de Hopetown Falls. 20 minuten wandelen heen en terug. Je doet eerst een daling en dan weer stijgen. Dit is geen superindrukwekkende waterval maar wel mooi.

We rijden de gravelweg verder richting Apollo Bay. Dat is een klein stadje dat zich langs de great ocean road bevindt. Tanken dringt zich op en het zoeken naar een slaapplaats ook. Er is nergens in de buurt een gratis plaats te vinden en overal staan bordjes dat je er niet mag kamperen. Toch zien we op 100 m van de weg een kleine parkeerplaats zonder 'verboden te kamperen bordje'. Vlakbij het strand. Er staat al een oud vw busje T2 waarin 2 meisjes zitten die graag kussen met elkaar. Onze kinderen leren zo alweer iets bij.  We parkeren er ons naast en riskeren het kamperen. Nee, er zijn geen echte toiletten. En plots moeten de kinderen heel veel naar het toilet. In de duinen dan maar. We slapen gelukkig behoorlijk goed! Onze camper is deze keer groot genoeg maar toch is slapen met 5 niet zo evident. Er is altijd gewriemel. Stan ligt naast ons en de meisjes slapen boven. We hebben ook een tentje, daar hebben de meisjes al 2 keer in geslapen. Stan durft dit nog niet echt.

Fotoalbums van locatie «Mount Egerton»

new south wales en queensland (20)

25 Februari 2018 | lang op weg met Bart en Joke | Australië | Laatste Aanpassing 16 Maart 2018

• museum voor moderne kunst in Brisbane
  • IMG 20180303 140609
  • IMG 1717
  • alles op z'n kop

Mamie Heel leuk om jullie dagboek ??Te lezen, ook zalige foto's,wel spijtig dat ik niet live kan meewandelen met jullie,ik mis het wel. Vorig jaar waren we nu deze week in barcelona??. Als jullie terug komen gaan jullie moeten lid worden van wandelclub zeker ? Geniet nog heel veel en we kijken uit naar volgend verhaal. Liefs ?? Geplaatst op 28 Februari 2018