Reisverhaal «2e week on the road»

lang op weg met Bart en Joke | Australië | 0 Reacties 25 Februari 2018 - Laatste Aanpassing 11 Maart 2018

22 februari Cape Otway

We plannen vandaag om een wandeling te doen aan de Maits Rest, koala’s te spotten langs de weg naar Cape Otway en een laatste wandeling te ondernemen aan the Lighthouse. Maar eerst gaan we douchen.

Douchen in ApolLo Bay

Een heerlijke warmwaterdouche kan je nemen aan de haven.

De douche/wc is een simpel hokje niet groter dan 2m² dat rechts van de weg staat aan de parking van de bootmeerplaats. Er hangt een bordje aan: Public TOILET. Maar het is dus een douche met warm water. Het is binnenin wat zandering doordat bootslui hier ook komen douchen.

Maar het is ons gelukt een gratis douche te vinden met warm water. Zalig.

Maits Rest wandeling

20 min. van Apollo Bay langs de Ocean Road richting Port Campbell. Een aangelegd cirkelvormig pad brengt je door een mooi bos. Amper 20 minuutjes wandelen en je staat terug aan de auto!

Weg naar Cape Otway Lighthouse: Koala’s

De weg kronkelt door mooie landschappen en bossen van eucalyptus. Sommige bossen hebben enkel dode en uitgedroogde eucalyptusbomen. De takken geven een mooie wirwar van lijnen. Met wat geluk zijn er koala’s in de bomen langs de kant van de weg. Wij zien er welgeteld één. Net zoals iedereen die er passeert. Gewoon stoppen dus waar andere mensen naar een boom staan te gluren!

Wandeling Cape Otway Lighthouse

Hier kan je betalen om het park binnen te gaan om ‘the lighthouse’ te bezoeken. Duur en volgens locals niet de moeite.

Je kan ook een wandeling van 800m maken naar Cape Otway Cemetry. Volg de aanwijzing op het einde van de parking. Het pad voert je eerst naar een uitkijkpunt op ‘the lighthouse’. ‘The most Magnificant Lighthouse of Australia’ volgens het bordje. Het eindpunt is een oud kerkhofje met graven uit het einde van de 19de eeuw. We ontmoeten onderweg een koppel uit Nederland die zeer nieuwsgierig is naar ons avontuur.

Colac

We rijden terug en lunchen aan het speelplein in Apollo Bay. Daar beslissen we om niet meer via de Great Ocean Road naar Geelong te rijden maar dat binnendoor te doen via Colac.

Rit Apolo Bay > Colac 1u10. Weg C119 en C154

In Colac gaan we eerst naar de bieb, de kids krijgen wat les en er is free wifi. Daarna gaan we naar Coles en Aldi!

Overnachten: Mederit Campplace

Een mooie grasvlakte aan de over van het ‘Colac Lake’ aan de noordkant van het meer. Prachtig zicht op het meer en de weilanden. Pelikanen, wilde eenden en zwarte zwanen vergezellen ons! Toilet en houtbarbecue aanwezig. Er zijn ook overdekte picknicktafels. De avonden op zulke idyllische plekjes vinden we zalig.

23 februari Colac Lake en Red Rock.

Wandelen in Colac.

Na een ontbijt en een slechte nacht aan het mooie meer plaatsen we onze camper aan de botanische tuin in Colac. Vanaf daar beginnen 2 wandelpaden. Ééntje het stadje in tot aan het toeristische kantoor: Barongarook Creek Walk: 1km en eentje loopt langs de oever van het meer, Lake shore walk 1,7km. We wandelen heen en terug langs het Borongarook Creek wandelpad en bezoeken dan de botanische tuin waar je goed kan picknicken aan het speelplein. Barbecueplaatsen. Dan wandelen we nog even heen en terug langs het lake shore wandelpad. Niet helemeel tot het einde.

Red Rock

Red Rock is een kratermond die je vanop de Red Rock kan bekijken. Het is geen vulkaan. Wel zijn hier ooit lava-aders naar het oppervlak gekomen en de lava uitgespuwd. Die gestolde love vormde Red Rock. Mooi uitzicht en infoborden geven je uitleg.

We rijden er heen en volgen de route die we kregen in het toeristische kantoor. Het is in feite een vierkant dat je rijdt rond het grote Lake Colac.

Naar Geelong

Na The Red Rock gaan we nog naar de supermarkt en rijden dan door naar onze kampplaats net voor het stadje Geelong. Morgen is er daar een festivalletje.

Colac > Geelong: 1uur

24 februari Geelong

In Geelong is er vandaag in Packington street een multicultureel feest. We plaatsen onze auto aan het footballstadium. Gratis. En wandelen naar het festival. Bijna bij het deel dat afgezet is voor verkeer stoppen we bij een church waar we gratis koffie krijgen. Ook de koekjes, cakes en donuts zijn gratis. Er is ook een barbecue waar je een gratis hamburger met ei kan scoren. We raken er aan de babbel met Justin en Rowenta. Het zijn leden van de kerk en we vertellen ons resiverhaal. Op hun beurt vertellen ze hun reisplannen. Ze willen met hun 6! kinderen een jaar lang naar Frankrijk gaan reizen. Ze nodigen ons uit om bij hen te logeren, de camper kan gewoon voor hun deur staan. Dit slaan we niet af maar eerst naar het multiculturele feest wat verderop.

Pako Festa

Een cultureel festival de laatste zaterdag van februari. Verschillende foodstandjes staan in de straat. Iedere community heeft zijn eigen stalletje. Er zijn ook gratis optredens, zo zagen we tapdansers, een circusshow en optredens van verschillende folkloristische organisaties. De kinderen kunnen zich ook amuseren met nageltje lak, scoutstouwenparcours en schminck. Heel veel Europese landen zijn vertegenwoordigd. Maar een Belgisch stalletje zagen we niet!

Na het feest rijden we naar het huis van Justin en Rowenta. De 6 kinderen hebben er een speciaal leven. Bij de aperitief vertelt Rowenta dat ze de 6 kinderen zelf les geeft. Een strak schema bepaalt het beloop van de week. Zo is er iedere dag van 6 tot 9 tijd voor ontbijt, muziek en huishoudelijke taken. Van 9 tot 13u wordt er vooral taal en wiskunde gegeven. Echt chapeau. Dit is pas differentiëren.

Het is zo zalig om uitgenodigd te worden, samen te aperitieven, te kinderen samen te zien spelen,...

25 februari Melbourne

Vandaag is het zondag en de familie gaat naar de kerk. Wij geven wat les en douchen en doen nog een laatste wasje. Als ze terug zijn van de kerk nemen we afscheid en rijden we naar Melbourne. Maar eerst vieren we nog de verjaardag mee van 2 zonen. De zelfgemaakte taart is absoluut njammie... We houden contact en hopen hen een plaatsje te kunnen geven als ze naar Europa reizen. Myrthe denkt dat we het zeker kunnen regelen om 8 mensen te laten slapen.

Geelong > Melbourne 1u

Melbourne

Iris en James’ huisje is klein en gezellig. We parkeren de camper op de oprit. We kletsen wat en maken kennis met Milo. De hond is  niet zo gemakkelijk. Dominant, niet gewoon om vreemden rond hem te hebben.  Hij kan niet alleen gelaten worden met kinderen. Het wordt dus moeilijk om het huis binnen te komen met de kinderen. James beslist om thuis te blijven van zijn werk om voor Milo te zorgen. Zo hebben wij geen problemen.

De volgende dag beslissen we om na het lesgeven naar St Kilda te gaan met de auto omdat parkeren in Melbourne te duur is. Ook met de trein naar Melbourne is duur.

Parkeren in Melbourne

Duur. De camper kan ook niet in een parkeergarage die goedkoper zijn dan op straat, . De gratis parkeerterreinen zijn in de rand van de stad en dan moet je met de trein/metro naar de stad. Maar we hebben de stad al bezocht, dus doen we iets anders...

26februari St Kilda

Naar het strand

Van de botanische tuin stap je in een halfuur naar het strand. Je komt eerst aan de kleine jachthaven en een skatepark en dan het mooi witte zandstrand.

Pinguins

Op het einde van de lange pier van St Kilda is een reservaat opgericht omdat daar de pinguïns komen nesten en hun eitjes tussen de rotsen van de golfbreker  zijn zo goed beschermd als ze uit het ei komen. Ze blijven dan tussen die rotsen tot ze oud genoeg zijn om de zee in te gaan.

We hebben geluk en zien 2 pinguïns tussen de rotsen zitten. Het is wel beter om te komen bij zonsondergang, dan zie je er veeeeeel meer.

’s Avonds eten we samen met James een heerlijke Ierse maaltijd. Lam met puree en worteltjes. Het smaakt heerlijk en het voelt als thuis. De wijn smaakt heerlijk en de wiskey achteraf ook. Al voelen we dat ook de dag nadien.

27 februari Wagga Wagga

Reistijd

Melbourne > Wagga Wagga: 4u40 min

Vooraleer we de bijna 5 uur rijden, oefenen de kinderen nog wat schoolwerk en lunchen we nog een lekkere spaghetti in de keuken van James. Ons hoofd doet nog steeds pijn... Net voor 14u vertrekken we dan.

Wagga Wagga

Gezellig stadje in het midden tussen Melbourne en de Blue mountains. Er is een gezellige gratis kampplaats net buiten het centrum. Alle supermarkten zijn voor handen en er is een shoppingmall waar je heerlijk in de winkels kan verdwalen. Er is ok een bieb met free wifi.

Het is over zevenen als we ons op de kampplaats installeren.

De volgende dag gaan we naar de bieb voor een lesmoment en om wat te zoeken naar vliegtickets. We willen graag naar India en Nepal en gaan opzoeken of dit betaalbaar is.

28februari Wallerawang

Reistijd

Waga Waga > Wallerawang: 4u20min

Vooraleer we de trip naar Wallerawang beginnen, bezoeken we eerst wat supermarkten en de bieb. We vinden een goed ticket naar India en dan naar Europa. Maar boeken nog niets. We zijn blij want India en Nepal staat al een tijdje op ons lijstje. Het is pas twintig voor 8 eer we ons installeren. Het is een avondmaal in het donker.

Wallerawang

Wallerawang ligt aan de voet van de blue mountains. Deze plek uitgekozen om de volgende dag de bergen te kunnen bezoeken. Heel mooie gratis kampeerplaats met grote speeltuin aan de rand van een meer. De toiletten zijn erg ver van de staanplaatsen. Maar dat is het enigste minpuntje. Warme gratis douches.

Fotoalbums van locatie «Melbourne»

eerste week id camper:Great ocean road en otway NP (19)

18 Februari 2018 | lang op weg met Bart en Joke | Australië | Laatste Aanpassing 28 Februari 2018

• IMG 20180218 101047
  • IMG 20180220 100705
  • IMG 20180217 172642
  • IMG 20180220 071618

Aankomst in Australië en Sydney (40)

24 Januari 2018 | lang op weg met Bart en Joke | Australië | Laatste Aanpassing 17 Februari 2018

• IMG 20180125 134258
  • ideaal om even te kunnen spelen