Reisverhaal «Sofia»

lang op weg met Bart en Joke | Bulgarije | 0 Reacties 25 Mei 2018 - Laatste Aanpassing 27 Mei 2018

Het was een héél vermoeiende reis terug naar Europa. Meer dan 27 uur wakker geweest. Er was een tussenstop in Dubai. Tja, waarom kies je voor zo'n vlucht? Heel eenvoudig hoor: het was goedkoop en op zich wel haalbaar. In Dubai even spannend: we moesten van de ene luchthaven naar de andere (60 km). Na wat opzoekwerk beslisten we om de metro en de bus te nemen. Tussendoor stoppen in een mall: iets eten en beetje shoppen. In de metro krijgen de kinderen een hongertje en haal ik nog wat Indische kinderkoekjes uit de rugzak. We worden wat aangestaard maar heb precies niet door waarom (ben wel meer gewoon na maand India). Plots komt mevrouw me vertellen dat het ramadan is en dat we niet mogen eten in het openbaar. Oeps. In de shoppingmall halen we lekkers in de Carrefour (!) en ook hier kunnen we alleen eten in een speciale afgesloten zone. Helemaal op het einde van de middag vind ik plots een Decathlon waar ik nieuwe wandelschoenen koop en waar we nieuwe broek voor Bart vinden. In een kwartier tijd snel beslist en goedgekeurd.

SOFIA

We komen midden in de nacht toe in Sofia. Nog wat later dan voorzien doordat ons vliegtuig ook nog wat vertraging heeft...Nog extra tijd nodig om onze huurwagen te krijgen. Met onze laatste krachten rijden we naar het centrum van Sofia en gaan we op zoek naar ons appartementje.

Beetje vermoeid

De eerste dag slapen we lekker uit en hebben we helemaal geen grootse plannen. De voorbije weken waren heel intensieve reisweken. Ik heb zelfs een koortsblaas en Bart heeft last van een verkoudheid. Het was wel ideaal geweest om als afsluiter een weekje naar een paradijselijk strand te gaan en te rusten. Maar het is iets helemaal anders geworden: 9 dagen Bulgarije. Met een paar ambitieuze plannen, maar we zien wel!

Shoppen

In een outlet shoppingmall verwennen we onszelf. Kleren van bv. Gstar aan -70%... Feest. Zo kunnen we in stijl naar huis keren volgende week! Restaurants in Bulgarije zijn niet duur maar toch hebben we zin om gewoon naar de supermarkt te gaan en zelf iets te koken. We stoppen in de Lidl en voelen ons als het ware BIJNA thuis.

Free Sofia Tour

De volgende ochtend doen we een stadswandeling startende bij het Justitiepaleis.  Nina is onze gids.  Zeker 25 andere toeristen gaan met ons mee. Onze Nina wil natuurlijk zo snel mogelijk vertellen dat ze ook Nina heet... In het begin vertelt Nina in het kort de geschiedenis van Sofia en da's niet slecht vooraleer we aan de wandeling beginnen. En dan gaan we doorheen de stad en stoppen we bij de belangrijkste plaatsen. Zeer gemakkelijk. Goeie uitleg in het Engels. Geen werk om zelf een stadsplan en reisgids te lezen. We sluiten af bij het meest bekende gebouw van Sofia: St. Alexander Nevski Cathedral. We nemen er ook een kijkje binnen! Deze kathedraal wordt maar 2 keer per jaar echt als kerk gebruikt: Pasen en Kerstmis. De tour duurt een dikke 2 uur. In de namiddag gaan we eerst terug naar ons appartement om wat les te geven. In de late middag  wandelen we nog wat door het centrum. We kopen een topografische kaart van het Rila National Park  voor de volgende dagen...

Vitosha nationaal park: Mount Vitosha free hiking tour

De voet van deze berg ligt op 7 km van het stadscentrum. Opnieuw gaan we mee met een gids. Afspraak is om 11uur aan... Na even wachten op andere wandelaars blijkt dat we een taxi gaan nemen naar het begin van de wandeling. Oeps, beetje stom voor ons: onze auto staat nu op betaalparking dus gaan we beter met onze eigen auto. Afspraak is aan de Bayana kerk. We parkeren vlug ons autootje. De Vitoshaberg is sinds 2000 beschermd natuurgebied.  We zijn met een 20tal andere wandelaars. Na 10 minuten zijn er al een viertal mensen die afhaken en terugkeren. De klim is in het begin stijl maar het lukt ons. Onze kids worden aangemoedigd omdat er nog een gezin met kinderen meewandelt. We stoppen af en toe waardoor de de klim aanvaardbaar wordt. Na een tweetal uur komt het eindpunt in zicht, de waterval. We picknicken er en een half uur later wandelen we alweer de berg af. We stoppen even bij een bergmeertje dat vol kikkers zit en zien er ook een zoetwaterslang.

Weer beneden nemen we afscheid van de andere wandelaars en rijden we met ons autootje naar het Rila gebergte voor wat avontuurlijke tochten in de bergen.

Fotoalbums van locatie «Sofia»

Sofia (13)

23 Mei 2018 | lang op weg met Bart en Joke | Bulgarije | Laatste Aanpassing 27 Mei 2018