Reisverhaal «een week in de hoofdstad van Cambodja»

lang op weg met Bart en Joke | Cambodja | 1 Reacties 01 November 2017 - Laatste Aanpassing 05 December 2017

27/10

Na een vermoeiende nacht en voormiddag komen we aan op de luchthaven in Phnom Peng waar we  vlot onze visums krijgen. Dit hadden we niet op voorhand geregeld dus kiezen we voor 'visa on arrival'. 30 dollar per visum, ook voor de kinderen. Pasfoto's hebben we mee van thuis.

Gepakt en gezakt stappen  we in de verstikkende hitte  de luchthaven buiten. Ongelooflijk dat we naar deze hitte verlangd hebben!  Eerst willen we 2 kaartjes kopen voor onze gsm aangezien we niet altijd samen zullen reizen. Het kost hier 2 keer niets. Maar toch: er zijn verschillende kantoortjes en verschillende prijzen. En je kunt ook onderhandelen over die prijzen. Hmm.. dit waren we al even afgeleerd. Maar in Cambodja kun je niet anders! "Miss, we make a special price for you!" Heb ik even geluk...

Daarna komt het vervoer naar ons hotel. Er is een officieel tuktukkantoortje maar zo officieel is dat volgens mij ook niet echt. Nu ja, ik ga eens kijken naar de tuktuks om te checken als we daar wel in raken met ons 5 en ALLE bagage. Moet wel lukken. Al snel komt er tuktukchauffeur naar me toe en hij zegt dat het goedkoper is om naar hier te komen dan in het kantoortje... Vreemd want 5 minuten ervoor zat diezelfde man ook in dat kantoortje z'n middagdutje te doen. Maar kijk, voor enkele dollars brengt hij ons naar 'okay guesthouse'.

Hij waarschuwt ons voor diefstallen. Blijkbaar worden er dikwijls gsm's/handtassen/... gestolen door dieven die langs de tuktuk passeren met de brommer.

's Avonds gaan we nog gaan eten bij 'the vegetarian'. Lekker goedkoop! We kunnen hier opnieuw veel gemakkelijker op restaurant gaan, gedaan met zelf koken! Voor 2/3 dollar per gerecht kun je niet sukkelen.  Tripadvisor helpt ons voor het vinden van restaurantjes, Google maps helpt ons om de weg te vinden,...

We kruipen vroeg onder de wol (fijn lakentje!) want we zijn doodmoe.

28/10

Vandaag genieten van we van onze laatste dag samen als gezin voor de Jokergroep komt. We stappen te voet naar de Russische markt. Al snel blijkt dat het stappen niet zo gemakkelijk is. De stad heeft wel voetpaden maar bijlange niet overal. Oversteken betekent goed uit je doppen kijken en een beetje forceren. Tientallen brommertjes en auto's op de weg  en ergens het goeie moment zoeken om zo snel mogelijk de overkant te bereiken. We ontdekken een 100yen-shop (?): vreemd, we zijn niet meer in Japan en je hebt dat hier ook...

We zoeken al heel lang naar een waterspuiter voor Stan om in het zwembad te spelen. Zo'n ding uit de action... En plots zien we het hier liggen!!! Stan is in zijn nopjes..

We beslissen om de tuktuk te nemen want het stappen gaat echt niet vooruit met het drukke verkeer.

Op de Russische markt (Psar Tuol Tom Pong) verkopen ze vanalles. Veel souvenirs, kledij, mooie stoffen,... en je vindt er ook eetstalletjes. We eten er verse spring rolls en vegetarische noedels. Echt proper is het er zeker niet. Ik wou er graag Stan zijn haar laten bijknippen en ook het mijne mag opnieuw in model gesneden worden. Maar jammer genoeg zien ze dat niet zitten. Mijn haar is al zo kort zeggen ze... Ok, dan wachten we daar nog wat mee. De meisjes laten zich wel verwennen door de manicure/pedicure. Alles wordt mooi geknipt en gevijld. We mogen kiezen uit tientallen kleurtjes en dit vinden we wel een fijne verwennerij.

De hitte zijn we niet meer gewoon, dat is wel duidelijk! We gaan naar de Aeon Mall om wat airco op te zoeken.

Een gigantisch winkelcentrum waarin er ook supermarkt zit. Helemaal bovenin vind je er ijsschaatspiste. Heel erg gek om in deze hitte te kunnen schaatsen. Je vindt er ook een cinema (maar jammer  genoeg niet altijd kinderfilms), wel zeer goedkoop, een bowling en een karaoke. Omdat het onze laatste dag samen is, beslissen we om nog eens lekker zot te doen (niet dat we dat anders niet doen) in de karaokebar. We zagen dit al dikwijls in Japan maar probeerden het niet uit. Je betaalt per uur voor een privéruimte met karaoke. Het is een beetje zoeken naar Engelse liedjes die we leuk vinden en die de kinderen ook leuk vinden. Geweldig vinden we het! Zingen, dansen, zot doen. Maar hiervan komen er géén filmpjes op de blog. Hihi...

Het shoppingcentrum is versierd voor halloween. In de middenhal zijn er allemaal standjes waar de kinderen hun ogen uitkijken. De meisjes mogen zich laten schminken, Stan speelt er met de Lego en kleurt er tekeningen in. Ze krijgen snoepjes. Feest, feest, feest!!! Wij nemen wat foto's van onze kinderen en grappig is dat ook anderen foto's willen nemen, 'they are so cute'.

We wandelen nog wat rond in de winkels. Ook hier is er een daiso, 100 yen shop. Daarna gaan we naar de supermarkt. Helemaal geen goedkope winkel maar we vinden er wel koekjes, confituur, choco,smeerkaas, ... en we weten nu al dat dit niet zo gemakkelijk overal verkrijgbaar is. Er is ook een bakkerij. In de winkel zijn er allerlei proevertjes en dat vindt iedereen dan weer leuk. Een potje noedels, een fruitdrankje, stukje chocolade, potje spaghetti, haribosnoepjes (mmmm....  perziksnoepjes) , ijsthee,....... We beslissen een paar dingen te kopen en hier te eten. Een lekker slaatje en stokbroodjes.

Cambodja zal wel 1 van de weinige landen zijn waar we zo gemakkelijk stokbrood kunnen vinden. Vanaf 1863 tot 1953 was Cambodja een Franse kolonie, zo kwam de baguette hier...

We nemen de tuktuk terug naar ons hotel om ons klaar te maken voor het bezoek van de jokergroep morgen.

29/10

Bart vertrekt 's morgens vroeg naar de luchthaven om de groep op te halen. Ik geef wat les want we moeten een beetje inhalen. In Japan waren de lesmomentjes schaars en kort. In de namiddag gaan we zwemmen in het hotel aan de overkant van de straat. Een klein zwembad op het dakterras. Bart gaat met de groep naar de Russische markt en ze bezoeken een tempel. Daarna komen ze ook eens even naar het zwembad. 9 mensen die elkaar niet kennen, schreven zich in om op Jokerreis te gaan naar Cambodja. Verschillende leeftijden, verschillende karakters, verschillende interesses,... En Bart is dus de reisbegeleider... Het is zijn vijfde reis. Onze kinderen vinden het héél erg spannend. De meisjes willen zo vlug mogelijk alle namen kennen en kennis maken. Het plan is dat we bepaalde activiteiten samen zullen doen als dit haalbaar lijkt en als de groep daar ook mee akkoord gaat. Zonder ons op te dringen of zonder de groep te storen... Benieuwd hoe dat allemaal zal lopen.

We krijgen 's avonds een lesje Khmer en eten samen. Een gezellige boel, fijn om Nederlands te horen. Onze kinderen genieten hier ook van. Ze vinden het enorm leuk om kennis te maken met 'de mensen' (zo worden de deelnemers van de jokerreis door Myrthe, Nina en Stan genoemd).

30/10

Tot nu toe hadden we weinig last van onze darmen maar vandaag voel ik me echt niet lekker. Ik heb veel te weinig geslapen de afgelopen week waardoor mijn weerstand op een veel te laag pitje staat. Een koortsblaas maakte me dit ook al duidelijk. Ik heb enorm veel last van m'n darmen, spurt af en toe naar het toilet, en heb compleet geen fut. Ik heb zelfs wat koorts dus ik blijf noodgedwongen in bed. Myrthe zorgt supergoed voor me en voor de anderen. Ze zegt hen wat ze moeten doen in hun werkboekjes en slaagt erin om zelf ook wat te studeren. Flinke meid!

De groep bezoekt vandaag het S21museum en de killing fields. Ik had al beslist om niet mee te gaan met de kinderen. Na wat getwijfel hoor, maar ik denk dat ze nog te jong zijn om zoveel gruwel te zien en te kunnen plaatsen. Zelf vind ik het wel jammer dat ik niet kon zien want het hoort er natuurlijk wel bij als je dit land wil bezoeken en begrijpen.

In het Tuol Sleng museum worden we stil. De oude school is van '77 tot '79 omgetoverd tot gevangenis voor al wie niet binnen het regime van Pol Pot paste. Al wie intelligent was werd gevangen gezet. Het was genoeg om een bril te dragen om gezien te worden als slim. Het was pol pot's gestoorde idee om een nieuwe staat te maken en de boeren als de grondleggers ervan te zien. De rest was iet goed en moest verwijderd worden! Als de gevangenis te vol zat werden er mensen afgevoerd naar the killing field op 15 km van het museum. Daar werden er massagraven gevonden. Tijdens de genocide werden er op 3 jaar tijd 3 miljoen mensen gedood! Een trieste geschiedenis die het land nog altijd met zich meesleurd. voor de soldaten en bewakers van de killing fields is er amnestie verleend. De hoofdbewaker van één van de killing fields (er waren er meerdere verspreid over het hele land) is nu eerste minister!

We worden er allen stil van.

's Avonds ga ik apart met de meisjes nog iets gaan eten. De groep gaat eten in de 'Friends', een aanrader, jongeren worden er opgeleid in de horeca. Het is er niet zo goedkoop maar wel erg lekker.

31/10

Vandaag voel ik me iets fitter al zijn m'n darmen nog steeds lastig te noemen. Maar nog een dag op de mottige hotelkamer doorbrengen zal ook niet helpen. We gaan samen met de jolige jokerbende te voet naar het nationaal musem.

Het Nationaal Museum van Cambodja is het grootste museum in Cambodja voor culturele geschiedenis en het belangrijkse historische en archeologische museum van het land.We bezoeken het museum met een audiogids. Ook de kinderen luisteren zo een beetje naar de uitleg. Het is wel in het Engels dus is het meer het gedacht hoor!

Hierna stappen we naar de Centrale Markt (Psar Thmay) . Het indrukwekkende, donkergele gebouw is gebouwd in 1937 en ontworpen door Franse architechten in  art-deco stijl. Je vindt er heel wat juwelen en kledij. De voedselkraampjes zijn erg indrukwekkend. Het vlees en de vis blijf ik zeer onsmakelijk vinden. 1000 vliegen en de meer dan 30° zorgen ervoor dat het voedsel er wat troosteloos bijligt.

Af en toe spurt ik naar een toilet vandaag en deze zijn dikwijls ook walgelijk vies. Op de markt moet je zelfs betalen om naar het toilet te gaan en ook hier zijn ze  zeker niet proper!!

We eten wat kleine hapjes en verse ananas. Daarna stappen we naar de Wat Phnom

(Phnom betekent heuvel ). Het ligt op een heuvel van 27 meter hoog. Wat Phnom werd gebouwd in de 14de eeuw om  vier Boeddabeelden te plaatsen die aangespoeld waren door de Mekong en gevonden werden door een vrouw Penh genaamd. Het is een zeer heilige plaats. Na het bezoekje breng ik met de kinderen een bezoek aan het speelplein. De beloning omdat ze al zo flink meestapten. Myrthe en ik kletsen een beetje.

We stappen naar het koninklijk museum. Ik beslis hier niet mee naar binnen te gaan want het was al best een uitputtende dag. Ook voor de kinderen zijn er al genoeg culturele bezoekjes geweest voor 1 dag...

's Avonds gaan we samen eten.

1/11

'De mensen' maken vandaag een fietstocht. Ik blijf lang in guesthouse om les te geven! Rond 2 uur vertrekken we naar de shopping mall. Ik hoopte een kinderfilm te kunnen bekijken met hen maar dat is er jammer genoeg niet vandaag. Een eerder rustige dag voor ons en het is voor mij wat zoeken om alleen met de kids op pad te gaan. 's Avonds gaan we naar een supergezellige pizzeria. Heel erg lekker en lang geleden dat we nog zulke lekkere pizza's aten. Daarna gaan we nog eens naar het plein om te gaan dansen (of kijken). Elke avond staan hier tientallen mensen (vooral jongeren) de danspasjes te imiteren van de dansleraar vooraan. Het is een zotte boel maar zalig om deze sfeer mee te maken. Rond het plein zijn er verschillende verkopers van biertjes, popcorn,... Myrthe doet al snel mee, Nina mag op de schouders van Kim zitten om samen te dansen, Stan is hilarisch met z'n gekke dansmoves. Hij zal wel een echt feestbeest zijn. Vanaf het moment dat hij muziek hoort, bewegen z'n heupen al. Juf Griet vertelde al dat hij heel graag in de muziekhoek zit in de klas. Maar morgen moeten we op tijd uit ons bed raken dus ik stop hem in bed. De meisjes mogen nog ietsje langer opblijven, ze moeten maar wat rusten op de bus...

2/11

Vandaag begint er in Phnom Peng een 3daags waterfestival waarbij boten racen op de Mekongrivier. Jammer genoeg zullen we dit niet meer meemaken omdat we vertrekken naar Kratie. Bij de aankomst in Phnom Peng twijfelden we nog even om nog een dag langer te blijven maar aangezien alles al gereserveerd is, is het moeilijk om dit programma helemaal te veranderen. Het busje voor 14 personen blijkt wel krap te zijn! We stoppen onderweg bij een marktje in Skuon.

Skuon staat bekend om zijn heerlijke maar vreemde snacks. Je kan er proeven van de gekste lekkernijen. Tarantula's, schorpioenen en krekels worden hier vlotjes gefrituurd en geserveerd op een stokje. Ons Nina durft het aan om eens een tarantulapootje te proeven. 't smaakt niet slecht zegt ze. Na onze ogen uitgekeken te hebben op al dat vreemds vertrekt het busje weer. Op naar Kratie!

Fotoalbums van locatie «Phnom Penh»

Phnom Penh (13)

29 Oktober 2017 | lang op weg met Bart en Joke | Cambodja | Laatste Aanpassing 04 December 2017

• Killing fields, killing tree
  • Karaoke, leuk
  • De jokergroep, nog wat stijfjes voor 'the new mark
  • fresh springroll op de Russian market

Ivan en els Meersman-DeCru Hallookes. Vandaag jullie blig leren kennen via Judith en Elvis. Superleuk om jullie reis te kunnen volgen. Wat een ervaring. Vele groetjes uit Waregem. ivan, Els en Elissah Geplaatst op 19 November 2017