Reisverhaal «Van Phuket over Kuala Lumpur naar Cebu»

lang op weg met Bart en Joke | Filipijnen | 0 Reacties 19 December 2017 - Laatste Aanpassing 25 December 2017

Phuket verlaten is met gemengde gevoelens. We zullen ons mooie huisje echt missen en het gezelschap van de afgelopen 14 dagen zeker ook. Onze vlucht naar Kuala Lumpur vertrekt op tijd en ze verloopt prima. Toch voel ik me op de luchthaven en tijdens de vlucht zeer moe en wat slapjes.

Na anderhalf uur vliegen zijn we in Kuala Lumpur. We vinden er vlotjes het geregelde vervoer naar ons geboekte huisje waar we 3 nachten zullen verblijven. Om 1 uur  's nachts kunnen we eindelijk in ons bed kruipen. Myrthe en Nina samen op een kamer. Stan krijgt eens een kamer voor zichzelf.

Het is een hel van een nacht. Ik slaap maar half en kom af en toe badend in het zweet wakker. Ik voel me ziek als ik 's morgens uit mijn bed sukkel. Ook Myrthe voelt zich slecht. Als we onze koorts nemen weten we dat we de hele dag niet veel zullen uitvreten. Slapen en uitzweten dat staat op het programma vandaag.

Joke onderneemt nog een winkelbezoekje voor wat proviand.

Maar ook de volgende dag staan we op met torenhoge koorts. Ook dan kruipen Myrthe en ik in ons bed. In de namiddag wandelen we een toertje van een kilometer. Maar we zijn blij dat we er weer zijn. Morgen moeten we weer het vliegtuig op richting de Filipijnen. Hopelijk al wat meer genezen.

Bij het vertrek naar de luchthaven voel ik me nog altijd belabberd maar Myrthe en ik zijn al wat beter dan de afgelopen dagen. De vlucht naar Cebu, een eiland centraal in de Filipijnen, heeft een uurtje vertraging. Net voor vertrek laten we dit weten aan Tania en Gerben die ons in Cebu zullen opwachten.

Het was juli toen onze vrienden Tania en Gerben ons lieten weten een ticket geboekt te hebben naar de Filipijnen. Dat vonden wij toen fantastisch en nu geweldig.

Bij onze aankomst zitten we met een probleem. Tot nu toe toe hebben we nog geen problemen gehad met onze bagage. Maar hier blijkt onze ingecheckte valies niet mee te zijn. Hij staat nog in Kuala Lumpur (als reden geven ze: overgewicht van het vliegtuig...) Oei oei, als we die maar terugzien. Nu ja, er is niets aan te doen. Ze beloven ons dat de valies zal gebracht worden naar onze verblijfplaats in Liloan. Wordt vervolgd...

Bij het buitenkomen, zijn we megacontent om onze vrienden te zien. Tanja en Gerben en de kids Lily en Nina! Echt geweldig dat zij hier gewoon zijn!!! Zij hebben wel al heel wat pech gehad. Ze zijn al een paar dagen langer in de Filipijnen. Manilla was geen aangename stad. Ze hadden 9 uur vertraging met het vliegtuig van Manilla naar Cebu. En in Cebu zijn hun 2 iPhones gestolen. Nergens lekker gegeten. Slecht hotel in Manilla. Serieus veel pech dus! We hopen dat het vanaf nu beter zal gaan...

Met de bus reizen we naar Liloan. Het is niet zo ver maar  het verkeer zit potvast. De eerste bus dropt ons ergens langs een drukke weg. Hier moeten we wachten op een andere bus. Maar veel duidelijkheid over waar die bus stopt en wanneer is er helemaal niet. Joke vraagt het aan de locals maar ook zij weten het niet direct. Pfff, wat is dat hier allemaal zeg. En dan sta je daar met de ticketjes in je hand voor de tweede bus.

Ze halen er iemand bij aan de overkant van de straat en hij helpt ons om de juiste bus te nemen. We kopen dan wel nieuwe ticketjes, zo duur is het niet.

Het is supergemakkelijk dat ze hier overal Engels spreken, dit zijn we niet gewoon. Het Engels in Thailand en Cambodja is meestal kleuterengels...

We logeren in Cebu resort in Liloan. Op de foto's zag het er heel mooi uit maar bij aankomst blijkt het toch verouderd en niet zo netjes. Er is gelukkig wel een zwembad en we zitten in de Fillipijnen op vakantie dus trekken we het ons niet zo aan. Bart en Myrthe zijn nog steeds ziekjes en kruipen vroeg in bed. Joke, Tanja en Gerben blijven wat langer aan de bar hangen.

Lilo-an is een kleine vestiging ten noorden van Cebu City. Het is een volkse buurt met weinig toerisme. Ons hotelletje, uitgebaat door een Zweed, wordt voornamelijk bevolkt door naar-geluk-zoekende-westerlingen. Ze hebben contacten gemaakt met plaatselijke schonen. En zitten hun vangst te etaleren in het hotel. Zielig om zien. Ik heb de indruk dat de mannen er het gelukkigst uit zien.

Als we een toertje wandelen in Liloan merken we weer het verschil met ons eigen landje en beseffen we weer dat we het toch zo goed hebben. De mensen zijn hier arm en leven soms in wat niet meer is dan een met platen bijeen getimmerd hutje.

In de buurt gaan we langs bij PAPAKITS. Adventure staat op het programma. voor 1000PHP kan je een hele dag doorbrengen en het avontuur laten botvieren. (lunch inbegrepen). Je kan er paardrijden, zipline, over een hangbrug wandelen, een jungle hindernissenparcours, kajaking....

Wij zijn er tegen 15u en kiezen voor de zipline en hangbrug. Kinderen zwiepen per 2  lang het lange touw dat gespannen hangt over het meer. Het is een fijne ervaring voor iedereen. achteraf gaan we nog een wankele brug over op 4 m hoogte en we sluiten af met een paardrijdtoertje voor de kinderen.

Morgen gaan we naar Malapascua! We wedden om een Snickers om de reistijd. volgens Bart een busrit van 3u45, Tania zegt 4u30, Joke 5u en Gerben 5u30! We zullen zien wie er zal winnen.

Bart

Fotoalbums van locatie «malapasqua»

BOHOL (23)

27 December 2017 | lang op weg met Bart en Joke | Filipijnen | Laatste Aanpassing 06 Januari 2018

• IMG 7958
  • IMG 7854
  • IMG 7843
  • IMG 7931

Malapascua (12)

25 December 2017 | lang op weg met Bart en Joke | Filipijnen | Laatste Aanpassing 05 Januari 2018

• Lily, Nina, Myrthe, Stan en Tania
  • op weg met bootje naar Malapascua
  • Haan klaar voor het gevecht.
  • Gaan duiken 2

Cebu: Liloan (14)

20 December 2017 | lang op weg met Bart en Joke | Filipijnen | Laatste Aanpassing 25 December 2017

• zwempartijtje in onze eerste verblijfplaats op de