Reisverhaal «Kinnaurvallei: Hatu Peak, Sarahan en Sangla»

lang op weg met Bart en Joke | Indië | 0 Reacties 13 Mei 2018 - Laatste Aanpassing 20 Mei 2018

13 mei dag 1

vertrek

De pickup om 9 uur verlaat naar half 10 omdat de auto er nog niet is. Dat is logisch want die wordt gebracht door Pawan, onze chauffeur van eergisteren. Onze nieuwe chauffeur draait met z’n ogen als hij ziet hoe onhandig Pawan de 4x4 parkeert. Dat stelt ons gerust. Wij zijn dus niet de enige die hem onbekwaam vinden. Al wordt dit niet echt uitgesproken.

Kaku, onze nieuwe chauffeur is inderdaad veel bekwamer dan Pawan. Hij is erg behendig en vertelt dat hij al heel lang door de bergen rijdt. Dat kan je zien. Onze eerste bestemming is Hatu Peak. We rijden 2 en een half uur over dat eerste stuk. Dat vinden we lang. In het dorpje net voor hij de top oprijdt, stoppen we even voor een plasje en wat picknickaankopen.

Hatu Peak

Deze top is 3400m hoog. Er staat een tempel die we bezoeken. We wandelen wat rond en zoeken een plekje met een uitzicht voor onze picknick. Waw, wat een uitzicht! Amai, lekker fris hier. Een paar dagen geleden meer dan 40 graden, nu halen we 15 graden. Een uurtje later rijden we terug naar beneden.

Sarahan

We rijden lang naar Sarahan. En stoppen maar één keer in Rampur om een tempeltje te bezoeken.

Vanaf de hoofdweg begint een bochtig wegje naar Sarahan. Het zit vol putten en bulten en is erg smal. Het vraagt veel stuurkunsten zeker als er een tegenligger komt. Maar Kaku doet het goed. Normaal kan je via een betere weg naar Sarahan rijden maar daar maken ze een nieuwe brug en die is nog niet af.

Temple Trust Guest House

Na veel gehobbel en geschud parkeert Kuka de auto aan de tempel in het dorpje. Het is 6 uur. We overnachten hier in the Temple Trust Guest House. Rond het binnenplein van het tempelcomplex zijn een 15 tal kamers. We krijgen een kamer met één dubbelbed. Er worden wat futtons binnen gegooid voor de kinderen. Zij krijgen maar één kussen. We vinden dit niet zo fijn. We dachten dat zij ook wel een bed verdienen. We betaalden toch genoeg voor deze trip.

We zoeken wat te eten in het dorpje en vinden wat bij een lokaal restaurantje. Je zit onder een afdakje in de koude. We zitten hier op meer dan 3400 m en het is toch wel koud. Maar het eten, een lekkere thali met veel chapatti’s, smaakt heerlijk. In de tempel kan je ook Dhal eten met wat chapatti’s maar dat kan enkel om 8 uur. Dat vinden we te laat.

Terug op onze kamer kijken we nog naar een familiefilm op onze laptop, Iep. Daarna gaan de kinderen slapen en tokkelen wij nog wat aan dit verslag. Hopelijk hebben we vannacht niet te koud.

14 mei Sangla

Tempel van Sarahan

We slapen slecht want de matras van ons bed is keihard en het is berekoud. Op de koop toe worden we met muziek om 4 uur ’s nachts gewekt. De muziek kondigt het openen van de tempel aan. Nog steeds moe van de korte nachtrust sukkelen we om 8 uur uit bed en haasten ons naar beneden. Nauwelijks iets geslapen. De voorbije dagen waren heel vermoeiend. Kaku staat al op ons te wachten om de tempel binnen te gaan. Onze schoenen die we net aantrokken, moeten weer uit, net als alle leder. We gaan de tempel binnen die prachtig is. We krijgen een mutsje om onze kruin te bedekken en volgen Kaku die ons door de tempel leidt. Vele trappen leiden ons tot boven in de tempel daar wordt de god aanbeden. We krijgen een veegje tussen onze ogen, drinken van het heilige water en krijgen heilig voedsel. Enkele suikerbolletjes die we moeten opeten. Stan vertelt ons later dat hij gewoon die bolletjes op de grond heeft gegooid zonder dat iemand het zag, de deugniet.

Na de leuke en boeiende tempelervaring volgen we Kaku naar een prima ontbijtadresje aan de voet van de tempel. Het is een klein, net stalletje uitgebaat door een oud Nepalees koppeltje. Ze maken er de alloo paranta voor onze ogen. De paranta’s worden gevuld met een mengsel van aardappel, ui en paprika. Heerlijk bij een kopje Indische Chai. Dit is echt een geweldige plek. Het stalletje bestaat voor de helft uit de keuken en in de andere helft staan een drietal tafeltjes. Geen muur ertussen, alles is open. Machtige plek, fantastisch eten en spotgoedkoop (ongeveer 2 euro in het totaal).

We doen een kleine wandeling door het dorpje en eindigen weer in het centrum waar we zowaar Indische schoentjes vinden voor Nina en Myrthe. We merken dat Myrthe moeite heeft met kiezen. Van wie zou ze dat hebben?

Naar Sangla

Om 11 uur ligt alle bagage weer op de jeep en kunnen we vertrekken. Het duurt een uur eer we weer door elkaar geschud op de asfaltstrook beneden zijn. We rijden richting Sangla. Af en toe stoppen we eens langs de weg die de Kinnaur vallei volgt voor een foto. Aan de contolepost van de vallei moeten de paspoort- en visanummers met de hand worden overgeschreven in een groot boek. Vanaf hier verandert het uitzicht. De weg plakt tegen de bergflank van woest uit de kluiten gewassen bergen. Overal steenformaties en diepe dalen. Twee maal passeren we een waterkrachtcentrale. De elektriciteit moet ergens van komen. Voor de lunch stoppen we alweer aan een heerlijk adresje. Kaku weet zijn plaatsjes wel uit te kiezen. We eten er heerlijke tali met chapati à volonté. Heerlijk. Het laatste stuk is drie kwartier lang tot in Sangla. We bezoeken er het oude Kamru Fort.

Kamru Fort

We parkeren de auto aan de toegangspoort van de trappen naar het fort. We stappen naar boven en komen eerst bij een tempel. Er is een ceremonie aan de gang. Een god uit een verder gelegen tempel komt de god van deze tempel bezoeken. Twee mannen dragen twee houten balken op hun schouders waar de god op gedragen wordt. Een ander koppel mannen dragen de andere god. Er worden hen vragen gesteld en de goden dansen. De dragers worden af en toe gewisseld want de goden zijn blijkbaar erg zwaar. De mensen geven een centje aan de ‘priesters’ en ze vragen bv. genezing voor familielid… Na een 20 tal minuten die spektakel aanschouwd te hebben, klimmen we verder naar het fort.

Het fort is ongeveer 500 jaar oud en is niet meer dan een statig houten huis dat in de hoogte prijkt en prachtig is versierd met houtsnijwerk. We krijgen bij binnenkomst allemaal een hindi-hoofddeksel en een touwtje rond ons midden. Vrouwen die hun maandstonden hebben, mogen helaas niet binnen. Maar er is geen controle… Deze plek is zeer magisch omdat hij zo hoog gelegen is en een prachtig uitzicht hebt op de omgeving en de besneeuwde bergtoppen.

We wandelen naar beneden en gaan met de auto naar het hotel, we installeren ons. Eerst hadden we maar één kamer, maar na wat zagen hebben we er 2. Ongelooflijk hoe je boekt voor 5 personen en dan maar een tweepersoonskamer krijgt.

We wandelen nog even heen en terug naar het centrum met de winkeltjes en doen er wat inkopen voor een geslaagde filmavond terug op de kamer. We kijken naar RIO!

Fotoalbums van locatie «Shimla»

Kinnaurvallei: Kalpa (16)

16 Mei 2018 | lang op weg met Bart en Joke | Indië | Laatste Aanpassing 20 Mei 2018

• chinese lunch in Kalpa, en genieten van beetje zon
  • wandeling naar Roghi
  • tempel in Kalpa
  • IMG 20180516 201327

Kinnaurvallei: Chitkul (13)

15 Mei 2018 | lang op weg met Bart en Joke | Indië | Laatste Aanpassing 20 Mei 2018

• IMG 20180515 192855
  • IMG 20180515 104431
  • IMG 20180515 104259
  • IMG 20180515 131631

Shimla, hoger en frisser (7)

10 Mei 2018 | lang op weg met Bart en Joke | Indië | Laatste Aanpassing 17 Mei 2018