Reisverhaal «Noordereiland met 2 campers!»

lang op weg met Bart en Joke | Nieuw Zeeland | 0 Reacties 13 April 2018 - Laatste Aanpassing 13 April 2018

6 april Rotorua

minigolf

We boeken vandaag een activiteit op bookme.co.nz. Minigolf tussen de konijnen. Leuk voor de kinderen maar ook voor ons. De 18 holes minigolf is een kleine plaats waar de slagvelden dicht bijeen liggen. Het heeft wat een saaie indruk. Ze hebben de boel wat verfraaid door er konijnen los te laten rond lopen. Ik tel er vier. Maar t kunnen er ook 5 zijn. De holes die je er vindt zijn eenvoudig te bespelen. Er zitten geen extra uitdagende tussen. Allemaal makkelijk te doen. Bij het verlaten na anderhalfuur spelen, krijgen de kinderen elk een sticker en een gratis halve liter water uit de koelkast. Leuk. Ook Jill krijgt een sticker, hmm, ze denken dat Jill onze oudste dochter is of zo?

Na de minigolf rijden we verder voor een tankbeurt en wat pak ’n save. Na de supermarkt gaan we lunchen aan het speelplein van Rotorua aan het museum. De kinderen leven zich uit en ik haal een plannetje in het bureau van toerisme, dat op wandelafstand ligt. Op het stadsplan zijn enkele leuke wandelingen aangeduid. We kiezen voor the Red Wood Forest.

Red wood FORest

In dit mooie bos met gigantische rode dennen is er naast de betalende canopywalk verschillende wandelingen waaruit je kan kiezen.  Wij kiezen voor de groene wandeling van anderhalf uur. De groene pijlen brengen ons door het dennenbos langs prachtige vijvers en mooie met varens omgeven bospaden. Hele mooie en leuke wandeling.

Na het bos rijden we door naar een gratis hotpool: Butchers Pool

Butchers Pool

De hotpool is met hout omzoomd en ziet er erg netjes uit. Er is een toilet en kleedhokjes. Het water is er heerlijk warm en zit  al vol met locals. Bij ons zaten er wat Maori in die stoer deden. We maken er kennis met een Zuid-Afrikaan die een holidaypark runt op het noordereiland. We ploeteren wat en genieten van het warme water. Het leuke is dat dit helemaal gratis is. Myrthe heeft geen zin om erin te gaan, zij neemt wat foto's!

Kampplaats Waiotapu Tavern

We nemen weer een plaatsje bij de tavern voor hetzelfde bedrag van gisteren. Vicky, de barvrouw, herkende ons nog. 's Avonds drinken we er een pintje en werken ondertussen wat aan de blog.

7 april: Rotorua en Taupo

Blue lake:

Rond het blue lake loopt een pad dat je makkelijk in anderhalfuur kan rondwandelen. Maar door veel overstroomde paden die we eerst nog ontwijken en later niet meer kunnen omzeilen beslissen we rechtsomkeer te maken naar de Camper. We hebben dus maar weinig gewandeld. De Blue Lake is wel mooi omzoomd door beboste heuvels. Aan de kant van de huizen is een triatlon aan de gang. We gaan niet kijken en keren terug naar de stad.

Kaurua Park

In het park is er iedere zaterdag een markt waar je vooral lekkere hapjes als lunch kan kopen. Er zijn ook enkele groente- en souvenirkraampjes. Vanaf de markt begint een pad dat door het stadspark kronkelt. Aan het begin kan je een warm voetbad nemen. De weg eindigt aan een prachtig dampend heet meer waar we rond wandelen. Dit meer is het hoogtepunt want langs het pad naar het meer liggen links en rechts warmwaterbronnen, pruttelende plasjes en borrelende modderpartijen. Vanaf het dampende meer keren we terug richting markt en nemen we nog een lekker heet voetbadje. Het ruikt er overal naar zwavel, rotte eieren is de beste vergelijking...

We rijden verder en lunchen aan de pak ’n save. Na de lunch rijden we naar Taupo. Een klein stadje dat ligt aan oevers het grootste meer van het noordereiland dat dezelfde naam draagt dan de stad.

Taupo De Bretts: Hotpools

We boekten wat hotpools in Taupo De bretts via bookme en genieten van het warme water van de mineral hotpools. De kinderen krijgen voor 7 dollar elk een bandje om op de 3 waterglijbanen te glijden. Stan kan zich bezig houden in een zone waar vanalles sproeit en splasht. Maar hij houdt het snel voor bekeken en komt gauw bij ons zitten in het lekkere warme water.

De verkwikkende douche doet deugd en de rit achteraf naar de kampplaats gaat vlotjes. Die ligt langs de Huka Falls Loop Rd. We staan op enkele kilometers van de Huka Falls, wat we morgenochtend zullen bezoeken.

8 april: Huka Falls en Taupo Lake

We ontwaken vroeg op de kampplaats en zijn na het ontbijt tegen negenen al vertrokken naar de Huka Falls.

Huka falls

Een heel indrukwekkende waterval omdat er enorm veel water stroomt. Per seconde zo’n 200 000 liter. Genoeg om 5 Olympische zwembaden te vullen per minuut! Het is 1 van de meest bezochte plekken in Nieuw-Zeeland. Het water is helder blauw en we hebben het geluk een mooie regenboog te zien. Wauw! Om stil van te worden!

Spa Thermal Park: Otumuheke Stream

We duiken de rivier in omdat hier een natuurlijke hotpool zit. Hier zijn we niet alleen maar het is dan ook paradijselijke plek. Bovenaan is het warm in de rivier, onderaan is het lekker fris. Er is ook hoekje waar het heerlijk warm is. Een warme straal stroomt er naar beneden, het voelt alsof je onder de douche staat. Het water is helemaal helder. Echt wel een idyllische plek!!! Vlakbij is er ook leuk speelplein. We worden hier enorm verwend met leuke speelpleintjes in NZ.

We gaan naar de supermarkt. Terwijl iedereen luncht op de parking, haalt Joke snel een paar dingen uit de winkel.

Na de lunch rijden we naar het dumpstation en in het park kunnen de kinderen even op springkastelen springen die in het park staan.

Great Lake walkway

We parkeren langs het meer en doen een stuk van de wandeling. Heel speciaal is dat je af en toe warme zones tegenkomt langs het meer. Hete zones ook. Je ziet de vogels er ook van genieten. We wandelen ongeveer anderhalf uur. Een koffietje met onze voetjes in het hete water doet deugd op het einde van de wandeling. Met Belgische paaseitjes (vond Joke in de supermarkt!) mmmm…

Glimwormen

We rijden na de koffie naar een leuke lookout. Dat ons een machtig panoramisch zicht geeft op Lake Taupo.  We zijn eigenlijk op weg om gratis glowworms te zien. Deze glimwormen komen alleen in Nieuw-Zeeland voor. Daarvoor rijden we naar Kakahi.

De bermen langs de weg worden steeds hoger. We parkeren aan de rivier en eten er ons avondmaal in afwachting op de duisternis. We wandelen dan in het donker de weg terug die we met de camper volgden. Links en rechts in de hoge aarden muren zitten er honderden glimwormen te schitteren als lichtjes in een kerstboom. Zalig mooi! Zo indrukwekkend! En als we naar de lucht kijken, zien we ook honderden sterren! We ondernemen enkele pogingen om hier foto's van te nemen maar dat lukt dus niet zo goed.

Na het genieten van de lichtjes volgt nog een rit van anderhalf uur naar onze kampeerplaats in Te Kuiti. Geen gemakkelijke rit maar we willen op een legale plek staan. De kids dommelen in slaap.

9 april, Te kuiti en kiwi bird center

We ontwaken op een mooie plaats in het midden van heuvelachtige bossen aan een kabbelende stroom. HOe mooi kan het leven zijn. Vandaag hebben we een kiwi-vogel centrum geboekt en daar moeten we zijn om 3 uur deze namiddag. Na de ochtendrituelen starten we ons busje en rijden naar Te kuiti. We vragen er in een op-shop waar de bieb is en installeren ons aan een computer. De kids krijgen les van Jill, terwijl joke aan de blog werkt. Bart doet wat geldzaken en zoekt de tickets om met wizz-air naar Sofia te vliegen. Na inlogproblemen lijkt de boel opgelost. Maar online inchecken zal niet lukken. Zorgen voor later. In de bieb is er ook een karretje waar ze voor 80 cent mooie boeken verkopen. We kopen er drie voor Stan.

Tegen half één al rijden we naar een picknickplek aan het zwembad van Otorohanga. Dat ligt op 400 meter van het Kiwi Bird Center. We picknicken er op de parking van het zwembad en duiken dan het koele water in. Het zwembad stelt niet veel voor. Het binnenbad telt 4 banen en is amper 20 m lang. We doen er wat zwemles. Joke doet haar baantjes, ze moet er 50 zwemmen om aan 1000 meter te komen. Er is ook een buitenbad van 25m met buisglijbaan, maar dat is vanwege het koude seizoen gesloten. Jammer.

Na de korte zwembeurt rijden we 400m naar het Kiwi Bird Center.

Kiwi Bird Center

Dit vogelparadijs herbergt tientallen soorten vogels in volières en ook enkele reptielen. De trekpleister is uiteraard de Kiwi. De zeldzame loopvogel die het symbool geworden is van Nieuw-Zeeland. Doordat het een nachtdier is hebben ze speciale hokken gebouwd waar het steeds donker is als het bij ons licht is en omgekeerd. De gids vertelt op vaste tijdstippen dat ze simpelweg de dag en de nacht van de kiwi hebben omgedraaid, anders zouden de bezoekers maar weinig kiwi’s zien. De dieren zijn behoorlijk groot. Groter dan een kip maar kleiner dan een kalkoen. Hun eieren zijn reusachtig. Er zijn verschillende soorten, maar de actiefste, de bruine kiwi, is te zien in het park. Het dier heeft een bruinebeige vederjas en een lange bek waarmee het naar wormen zoekt in de bodem. Het dier dat we zien is ongeveer 40 jaar oud. Kiwi’s kunnen maar liefst 65 jaar oud worden. Het voedermoment is leuk om zien. De gids die het voederen voor haar rekening neemt wordt werkelijk door de kiwi aangevallen. Dat is omdat ze haar territorium verdedigt. De kiwi is met uitsterven bedreigd. De overlevingskansen van pasgeboren kiwikuikens ligt enorm laag, amper 5 procent overleeft het…

Na het spectaculaire kiwibezoek wandelen we nog even door het park om de rest van de vogelsoorten te bewonderen. Velen ervan hebben we al gezien op het zuidereiland of in Australië. Maar twee anderen trekken vanwege hun zeldzaamheid nog onze aandacht. De kakavogel is een bergpapegaaiensoort die mooie liederen fluit en erg slim is. We vertelden Stan al over de scheetvogel tijdens het wandelen in de bossen, hier ziet hij hem ook echt. Ook de kea die vooral in het zuidereiland te vinden is maar bijna uitgestorven is, is wonderbaarlijk om zien.

Na het vogelen is het even zoeken naar een kampplaats. We rijden richting Pirongia waar we op Campermate gezien hebben dat er twee kamperplaatsen zijn. We gaan eerst even naar het Alexandria hotel. Daar is het meteen raak. We mogen gratis kamperen op de parking achter het hotel. We kunnen geen gebruik maken van de faciliteiten omdat het Hotel en café gesloten zijn vanwege een personeelsfeest. Maar aan de overkant van de straat is een publiek toilet. We parkeren ons aan de achterkant en merken dat er free-wifi is van uitstekende kwaiteit. Gelukkig swipen en surfen we met z’n allen op ons toestel. We bellen het thuisfront en kijken naar Netflix. Dat is lang geleden.

10 april: regendag

Zoeken naar activiteit als het regent

Tot nu toe hadden we echt wel geluk met het weer. Jill heeft zelfs een shortje gekocht omdat het veel warmer was dan verwacht. Maar daar komt nu toch verandering in. Vandaag regent het bijna de hele dag en we voelen ons wat verloren. We starten met een regenachtige rit naar Hamilton. We zouden daar graag naar de botanical gardens gaan en naar het Hamilton meer waar een mooi speelplein is. Door het regenweer wordt de botanic garden geschrapt en gaan we in een droog moment vanuit de pak ’n save, waar we onze auto parkeerden, naar het mooie speelplein aan het Hamilton Lake. Het prachtige speelplein, met glijbanen, waterpartijen, schommels,… ligt er verlaten bij. Net als de kinderen beginnen met spelen, begint het weer te regenen. Ze houden nog even vol maar als het te hard giet komen ze bij ons schuilen aan de cafetaria. We wandelen in weer een droog moment langs het meer en willen te voet de bieb in het centrum bereiken maar dat lukt ons weer niet want n a 5 minuten stappen is de regen te fel. Terwijl iedereen schuilt, rent Bart om de Camper op de parking van de pak ’n save. We gaan even binnen in de supermarkt als we weer samen zijn en gaan achteraf nog tanken. We nemen een volgende poging om iets te ondernemen aan het pratana park aan de andere kant van de rivier. Ook daar is een speelplein. Maar aangekomen hebben we het maar liefst 10 minuten droog en dan begint het weer. Het is ondertussen middag en we eten in onze camper. Na de korte lunch gaan we naar de bieb om wat te werken en wat te surfen. We hebben weer pech want de bieb is tijdelijk gesloten voor werkzaamheden aan het interieur en is vervangen door een pop-up bieb in het gemeentehuis. Daar aangekomen blijkt dit maar een kleine plaats te zijn met slechte wifi en geen computers. We blijven er toch een goed uur en trekken dan naar onze camperplaats die in Matata ligt. Morgen bezoeken we namelijk het dichtbijgelegen Hobbiton. JOEPIE!

Firth Tower Museum Carpark

De camperplaats is niet meer dan een kleine parkeerplaats met sanitair bij een klein museum. We betalen 6 dollar per voertuig en hebben nog een gezellige en droge avond.

11 april Hobbiton & Waihou Walkway

We gaan vandaag na de gebruikelijke ochtendlijke rituelen naar Hobbiton

Hobbiton

Hobbiton is de filmsite van Nieuw-Zeeland. De buitenstudio van de films van ‘The Lord Of The Rings’ is hier te bezoeken en alles is prima geregeld. We boekten een goedkoper ticket via Tours4Fun.

Bij aankomst is er een probleem met onze boeking omdat ze tours4fun niet kennen. Op mijn bevestiging staat nochtans dat ik betaald heb. We hadden ook geen plaatsen gereserveerd bij hobbiton zelf. Dat is nodig. Want een boeking zonder reservatie van plaatsen veroorzaakt moeilijkheden. Op de bevestiging stond gelukkig ook de naar van Klook tours. Na heel wat getelefoneer wordt duidelijk dat ze die Klook wel kennen. Maar nog steeds hebben we geen gereserveerde plaatsen. Ze moeten ons er dus ergens tussen krijgen. Na wat zoekwerk van de hobbitondame vindt ze 6 plaatsen op de bus van 11 uur. Dat is prima voor ons en we wachten nog een halfuurtje in de zon. Tegen elven wacht de gids op ons aan de bus.

Deze rondleiding wordt volledig met een gids begeleid. We worden op de bus al ingeleid in de wondere wereld van de Hobbits, de kleine mensjes uit het Hobbitverhaal en Lord Of The Rings. Aangekomen op de site zien we het volledige Hobbitdorp zoals in de films. Het is cool  om de huisjes te zien. Alles is prachtig en sprookjesachtig. De kinderen vinden het ook héél tof. Na een fantastische rondleiding en heel wat foto’s komen we uit bij de bar uit de film ‘The Green Dragon’ We krijgen er een Cider, Amberbier, English Stout of een Gemberbier aangeboden. Er is ook de mogelijkheid om je te verkleden in een Hobbit. Dat doen we natuurlijk!!

Hierna is het weer tijd om met de bus naar het onthaal te gaan.

We lunchen op de bankjes aan het onthaal en hoppen tegen 14 uur ons busje in. We willen nog heel graag een wandeling doen. (stond gisteren op het programma maar door de regen lukt dat niet)

Waihou Walkway

Deze wandeling is 4,7 km heen. Je wandelt vanop de parking langs een prachtige rivier met mooi helder en glinsterend kabbelend water. De groene slierten toveren het water om in een prachtig kleurenpalet. Met deze foto's maken we het thuisfront extra jaloers.

We stappen vlug in om naar de camperplaats te rijden maar bij aankomst is de poort al dicht. Die sluit nl om 17u30 automatisch. We zijn maar 2 minuten te laat. Op CamperMate zien we dichtbij nog een camperplaats bij mensen thuis. We rijden er heen en worden vriendelijk ontvangen. We krijgen een plaatsje op het grote grasplein voor het huis van de dochter.  Het is een gezellige avond na een geslaagde dag. 's Nachts is het echt wel berekoud!!

12 april: Tauranga, Mount Maunganui

De ochtendlijke rituele mat plasjes zonder wasjes en een lekker ontbijtje zijn afgelopen en we rijden voor een dagje richting Tauranga. Eerst nog even binnenwippen in ‘The Warehouse’ en ‘Pak ’n Save’ en bij de Caltex (een benzinestation) vullen we ons gasflesje bij.

Mount Maunganui

We parkeren de auto langs Mount Maungani Street en wandelen door een leuke winkelstraat richting de berg. We starten de beklimming langs de 4WD Track ter hoogte van het einde van de kampeerplaats. Het is een steile beklimming op een kiezelig pad en samen met andere wandelaars klieven we onszelf door de wind de berg op. Jill heeft veel last van rugpijn en wil beneden wachten. Nina vindt het zeer lastig om haar daar alleen te laten maar ze wandelt toch flink naar boven. Ze weet dat er nog een leuke beloning kan volgen... We wandelen tussen schapen en langs een mooi breed pad. De uitzichten op de stad en op de Stille oceaan zijn adembenemend.

Tauranga

Pizza, ijsjes en gaatjes in de oren

In anderhalf uur staan we weer beneden en we vinden rechtover de berg een leuke pizzeria en bestellen er wat pizza’s. Die smaken heerlijk. Jill vertelde ons dat ze héél veel zin heeft in pizza dus da's ideaal. Ernaast is een ijssalon. Hiervoor hebben we allemaal nog een plaatsje in onze maag gevonden. We wandelen terug naar de auto en shoppen wat in de winkelstraat. Plots passeren we een piercing en Tattooshop. We overtuigen onze meisjes om gaatjes te laten schieten en algauw zijn ze oorbelletjes aan het kiezen. Nina heeft na een halfuurtje mooie bloemetjes in haar oren en Myrthe glinsterende pareltjes.

The Rising Tide

We nemen de camper en rijden terug de stad uit en stoppen bij The Rising Tide. Een brouwerij-café-restaurant. De setting is prachtig. Je zit in de brouwzaal aan tafels met allemaal verschillende stoelen. Aan de bar zijn wel 30 tapkranen waar bier of cider uit vloeit. Tapkraan 1 tot 10 kosten tijdens het Happy Hour 6 dollar voor een halve liter bier of cider.  Er is ook een combo deal. 1 bier, 1 portie van 5 dumplings en een taartje voor 15 dollar. We doen 2 keer de deal en nemen nog wat frietjes een extra biertje en wat frisdrank voor de kinderen. Het is erg gezellig.

Met dank aan m'n nichtje Charlotte voor deze speciale tips. We hebben er van genoten!!

We gaan terug naar dezelfde camperplek als gisteren. Het begint te regen en kruipen gezellig in de camper voor nog een glaasje cava en een hapje.

13 maart: afscheid van Jill en B&B

Jill

Vandaag doen we het op het gemak want we gaan afscheid neen van Jill die ons na 10 dagen verlaat om weer huiswaarts te keren. Maandag is het weer werkedag en dus staat het vliegtuig vanavond al klaar. De meisjes hebben nog een soort turnshow voorbereid en tonen die met veel enthousiasme. Na de show rijden we nog naar Waihi, naar het park. We lunchen er en dan is het afscheid nabij. Iedereen doet het goed, na veel knuffels en gezwaai vertrekt Jill richting België. Wel eerst naar Auckland, dan naar Shangai, dan naar Amsterdam, dan Antwerpen en ten slotte Moere, waar ze thuis is. NOg een hele weg af te leggen dus.Velen verklaarden haar een beetje zot, velen waren  een tikkeltje jaloers, maar dat doet er allemaal niet toe: het was geweldig! Zowel voor ons maar zeker ook voor onze Nina ONVERGETELIJK.  We pinken een traantje weg en een vreemd gevoel overkomt ons als we weer in onze camper kruipen. We zijn weer met 5.

Waihi

We rijden verder en bezoeken de Martha Miners Pit. Een oude goudmijn in het midden van het stadje we nemen een kijkje in de diepe put. Hier staan we aan de rand van de mijn. Een machtig uitzicht op de goudkleurige mijn. Je kan rond de mijn heen wandelen, maar dat zien we niet zitten, deels omdat de Martha Miners Track een detour heeft en deels omdat we op tijd bij onze slaapplaats willen arriveren.

We rijden verder naar een mooie waterval:owharoa falls en nemen een kijkje. Niet zo echt speciaal!

Dan rijden we verder naar de Karangahake Gorge Historic walway. Een echt leuke wandeling.Vanaf de parking kan je als je over de brug gaat verschillende routes kiezen. Wij kiezen voor de windows loop, een prachtige wandeling die voornamelijk een treinspoortje volgt dat vroeger gebruikt werd om de goudmijn karretjes op te laten rijden. Één zo’n karretje staat nog op het spoor. Je wandelt een stukje door de donkere mijn en je kan zien hoe de mannen die met de hand hebben uitgehouwen. Op het einde van donkere mijn steken we beneden weer de brug over waar het pad hoog maar langs de rivier terug kronkelt naar de parking.

B&B in Papoea

Aangekomen in de B&B worden we verrast. We hadden via Teachers Web hier een plaatsje geregeld waar we onze camper mochten zetten en wat sanitair konden gebruiken. Teachers Web is een website waar je je als leerkracht kan op inschrijven om gratis bij andere leerkrachten over de hele wereld te overnachten. In ruil bied je ook bij jou thuis een bed aan voor leerkrachten. De verrassing blijkt als de heer des huizes ons een prachtig familieapartement laat zien. We moeten eens één nachtje niet in onze camper slapen. We steken de houtkachel aan en laten de kinderen wat schoolwerk doen. Het is een gezellige avond met wifi en een filmpje. De warme douche is heerlijk. De blog wordt bijgewerkt . Ongelofelijk maar we zijn weer helemaal mee!!! De volgende dagen voorspellen ze zeer slecht weer maar daar willen we nog niet teveel aan denken. Genieten van het moment...