Reisverhaal «zalige start op het zuidereiland in nz»

lang op weg met Bart en Joke | Nieuw Zeeland | 2 Reacties 10 Maart 2018 - Laatste Aanpassing 21 Maart 2018

Een droombestemming:Nieuw-Zeeland. Het ligt zo ver van ons klein landje. We zagen al zovele mooie beelden. Het lijkt een mix te zijn van Ijsland, Noorwegen en Zwitserland. Mijn nichtje is er meer dan een jaar gebleven om te werken en te reizen en haar foto's overweldigden altijd. Benieuwd hoe we dit avontur zullen beleven.

Ons plan is van 10 maart  tot  20 april in Nieuw-Zeeland te blijven. Het is het einde van de zomer.

10 maart aankomst met problemen

We zien vanuit het vlieggtuig al het wondermooie eiland van Nieuw-Zeeland. Myrthe en ik zien prachtige bergen vanuit ons raampje. De landing gaat perfect en we vinden op de luchthaven onze bagage gemakkelijk op de transportbanden. De bagagecontrole gaat minder vlot.

Geen verse producten

Er mogen geen verse producten het land binnen. Wij hebben appels die we vlug nog oppeuzelen en hebben ook nog look mee. Dat is ten strengste verboden. Voor de effectieve controle is er een pre-check. Daar moet je eerlijk antwoorden wat je bij hebt. Doe je dat niet en ze vinden het bij de bagagecontrole dan moet je boete betalen tot 400 NZD! Aan de bagagecontrole worden zelfs onze schoenen gecheckt op modder uit Australië want daar komen we vandaan. Als de controle achter de rug is moet alles nog door de scanner en langs de snuffelhond. Die ruikt nog iets in Stans rugzak, maar er wordt niets gevonden. Waarschijnlijk de geur van de appels die erin zaten.

Camper oppikken MAAR Problemen Mastercard

In het kantoor hebben we problemen met onze Master card. Doordat we al heel wat betaald hebben in Australië  kan de borg niet meer van de kaart. Die bedraagt maar liefst 3000 NZD. (1700 euro). Dat is ongelooflijk hoog! Wij hebben al veel auto’s en dergelijke gehuurd maar nog nooit zoveel borg moeten leggen. Normaal schommelt het tussen de 500 en 1000 euro. Via een formulier dat moet worden ingevuld en teruggemaild, kunnen we de kaart van Jokes mama gebruiken. Maar die ligt de ronken in haar bed in België. We bellen haar en gelukkig neemt ze op. Gelukkig hebben we het kunnen regelen, anders mochten we gewoon niet vertrekken en moesten we nog hotel zoeken...

We vertrekken tegen 18u met onze camper die er super uitziet. Fel groen en paars bedrukt met een heleboel letters. Ook de binnenkant is reuzegoed. We hebben zelfs een WC en TV! Dit laatste vinden de kinderen megacool. Alleen hebben we geen dvd's maar die vinden we misschien wel in een tweedehandswinkel.

11 Maart Christchurch

Speelplein christchurch: Margaret Mahy Playground

In christchurch is een leuk speelplein. Het ziet er nieuw uit en achteraf vernemen we dat het nog maar anderhalf jaar open is. De kids kunnen er glijden, springen, klimmen, klauteren en plezier maken. Er is een gratis parkeerplaats bij waar je 2 uur mag blijven staan. Rondom rond het speelplein zijn werken aan de gang doordat hele blokken verwoest zijn geweest tijdens de aardbeving van 2011. Ook de kathedraal staat er wat wankel bij en wordt gestut. Wij gaan er naartoe nadat we nog eens de supermarkt ingedoken zijn voor de grote inkopen.

Wandeling Onawe Track

Van het speelplein is het een uur en een kwartier rijden naar de Onawe Track op het AKAROA schiereiland. De wandeling duurt een uurtje H/T. Je wandelt eigenlijk naar de piek van een landtong die zich in de fjord uitstrekt. Mooie uitzichten gemakkelijke wandeling.

Daarna rijden we naar het dorpje Akaroa voor de overnachting

Kampplaats: Akaroa.

Op de grote parking die langs het water ligt in het centrum van het stadje is een publiek toilet. Er hangt een kaartje waar ‘freedom Camping’ in het dorp is toegelaten. Wij rijden naar een kleine parking die al volstaat met campers naast de grote parking langs het water. We wurmen ons tussen de andere campers en slapen heerlijk. Het slapen gaat stukken beter in deze camper. Wat een heerlijkheid om onder een donsdeken te slapen.

12 Maart: Akaroa

We ontbijten langs het water en trekken dan naar de bieb in het stadje. We laten de kinderen wat schoolwerk doen en wij zoeken wat info op over Nieuw-Zeeland. Dan beslissen we na de lunch om een wandeling te doen in Akaora:

Woodills Track

Leuke wandeling die je eerst langs een betonnen weg leidt om dan uit te komen op een wandelpad. Start aan infokantoor en wandelen richting ‘Giant House’ (groot huis in Franse stijl die kan bezocht worden). Voorbij the giant house nog anderhalve km naar het begin van het wandelpad. Volg de bordjes van de ‘Lodge’. Voorbij de ‘Lodge’ nog even klimmen tot aan het beginpunt van een wandelpad. Staat aangegeven met een pijl. Het pad loopt door weiland en bos en komt weer uit op een grindpad. Volg het grindpad naar beneden naar het centrum. Je komt weer uit bij de grote parking langs het water. Duur: 1 ½ uur.

Het is al 15u als we aankomen bij onze auto en we beslissen om te rijden naar lake Tekapo

Kampplaats Lake Tekapo

Akaora>Lake Tekapo: 3u ½ rijden

Heerlijke uitzichten, lekker rustig en een prachtige sterrenhemel. Er is hier geen lichtvervuiling. Ik heb echt nog nooit zoveel sterren gezien. In onze camper hebben we een klein dakraampje. Zo kunnen we vanuit ons bed kijken naar

13 maart: Lake Tekapo & Lake Pukaki

Vandaag plannen we na het ochtendritueel een wandeling langs het Tekapo meer. Het meer is echt prachtig turquoisekleurig en is beflankt met bergen. We doen er vandaag de Mount John Summit Walk.

Mount John Summit Walk

Aan het visitor center vind je een kaartje met de wandelingen. We combineren wandeling 2 en 3.

Prachtig, steile start. Beetje gezucht af en toe bij de kinderen maar ze genieten ervan.   Duur: 2 ½ uur.

Na de wandeling rijden we richting het volgende meer: Lake Pukaki

Lake Pukaki

Lake Pukaki is als het ware nog mooier en groter dan Lake Tekapo. Dat komt onder meer omdat je in de verte een zicht hebt op Mount Cook. De hoogste top van Nieuw-Zeeland. Haar Top zit bijna altijd in de wolken maar door het goede weer vandaag hebben we geluk want we kunnen heel even de top zien. We rijden nog verder naar Twizzel daar is een toeristische dienst die ons echt goede info heeft over de wandelingen die we morgen willen doen: De Hoocker Gletsjer walk en de Tasman Gletsjer Walk aan de voet van Mount Cook.

We rijden na de info terug naar Lake Pukaki waar we nog een kleine wandeling van een halfuurtje ondernemen op de Kettlehole Track. Je wandelt naar de top van een heuvel waar een basin is. Als het ware de opening van een ketel! Niet echt de moeite. Vanop de heuvel zien we aan de overkant van de weg onze kampplaats voor vannacht liggen: Pines Beach

Kampplaats Pines Beach

Pines beach is enkel voor self Contained Campers. Het biedt een mooi uitzicht op het meer en Mount Cook. We zoeken een plaatsje tussen de andere campers want het is er druk. Er zijn toiletten maar die zijn niet echt proper. Na een goede nachtrust vertrekken na het ochtendritueel tegen 10 uur naar de voet van koekjesberg.

14 maart Mount Cook

We rijden in drie kwartier van Lake Pukaki naar het dorpje met dezelfde naam als Mount Cook. Je rijdt langs de oever van het meer en dan door een vlak desolaat landschap. Aan weerszijden wordt je geflankeerd door de hoge bergwanden. Je ziet eerst de afslag naar de Tasmangletsjer dan die naar de Hoockergletsjer. Die doen we eerst omdat dit de langste wandeling heeft.

HoockerGletsjer

Parkeren op het parkeerterrein van de DOC Camping. Mooie wandeling van anderhalf uur over een aangelegd pad richting de gletsjer. Er stond bij ons een stevige wind waardoor het schijnend zonnetje zijn best moest doen om ons te verwarmen. Het pad heeft 3 hangbruggen die je 3 keer over dezelfde rivier brengt. Eens aan de derde brug is het niet meer ver. We Zien het gletsjermeer vanop het uitkijkpunt. Het water heeft een grijze kleur, dat is normaal. Grijs betekent dat het smeltwater is. Als het water turquoiseblauw kleurt dan betekent dat het smeltwater vermengt is met rotsstenen. Die stenen geven het water het mooie blauwe kleur. Is het water groen dan is het niet afkomstig van het smeltwater van de gletsjer maar is dat simpelweg regenwater.

Na het uitkijkpunt nemen we ook nog even het wegje dat je tot aan de rand van het meer brengt. 3 ijsblokken drijven op het meer en wij nemen  wat foto’s. Dit is een populaire wandeling, toch zien we niet veel kinderen hier.

We wandelen terug in 1 uur 10min. Aan de camper eten we een lunch en rijden we naar de Tasmangletsjer

Tasmangletsjer

De tasmangletsjer, die op 15 min rijden ligt van de parking aan de Hoockergletsjer, is als het ware nog spectaculairder. Je kan het gletsjerijs echt zien. Dat is bij de Hoockergletsjer niet het geval. De wandeling ernaartoe (30 min) begint aan een kleine parkeerplaats. Eerst is er een pad dat al snel overgaat in trappen, veel trappen, tot je boven aan het uitkijkpunt bent. Het heeft een wondermooi uitzicht op het gletsjermeer en -ijs. We zien echter geen drijvend ijs. Je kan ook een excursie boeken dat je met een bootje over het meer tot bij het ijs brengt. Duur en je zit tussen japanners en chinezen.

Na al het gletsjerbezoek rijden we voldaan terug richting Twizzel voor een overnachting aan het Poaka meertje

Kampplaats Lake Poaka

Een klein meer met errond voldoende plaats voor heel veel campers ver weg van de drukke weg.

Dit was echt wel opnieuw een prachtige dag.

15 maart Oamaru

We rijden tegen 10 uur naar Oamaru. We stoppen even in Omarama maar daar is niet veel te beleven. Het toeristisch kantoortje van het gehucht vertelt ons wel dat er in Oamaru een leuk zwembad is en waar we pinguins kunnen zien Daar willen we heen.

Weg 8 brengt ons van Omarama naar Oamaru in anderhalf uur.

In Oamaru bezoeken we eerst de bieb voor wat schoolwerk van de kinderen en voor de free wifi. We bekijken ook de openingsuren van het zwembad en brengen nog een bezoek aan de supermarkt met het gratis fruit.

Pinguïns spotten

Tegen 18uur gaan we pinguïns spotten aan het einde van de Beach road. Het feit dat hun populatie serieus is uitgedund merken we. We zien er geen één. Het is ook niet het goede seizoen.En misschien wachten we niet lang genoeg. De koude en de moeheid doen ons terugkeren naar de auto.

We zoeken een kampplaats uit dat even voorbij Oamaru ligt, het wondermooie All Day Bay Beach

16 maart Oamaru

We gaan na een fikse strandwandeling aan onze kampplaats eerst naar de bieb van Oamaru voor het gebruikelijke school- en wifi-werk. Voor de lunch rijden we naar het speelplein aan de oude whiskydestillatie aan de haven van de stad. Erg mooi speelplein. Na onze picknick gaan we tegen half 3 zwemmen.

Aquatic centre Oamaru

Het zwembad is een 25m bad met 8 banen. Het heeft een warm en groot instructiebad voor de kleinsten met hier en daar een fonteintje. In de hoek is een erg heet bubbelbad dat echt deugd doet.

Na het zwemmen rijden we nog richting Dunedin. In een goed uur zijn we aan onze kampplaats op een half uurtje rijden van de stad zelf.

Kampplaats Warrington Reserve

Een van de betere kampplaatsen die we al deden. Ligt aan de rand van de duinen met erachter het strand en logischer wijs de zee. Grote grasvlakte met heel veel plaats en dus ook heel veel volk. Er is een prima sanitaire blok, drinkbaar water, een afwasplaats en een fantastisch speelplein. ’s Morgens gaat er aan de nabijgelegen duikclub aan het speelplein een kiosk open. Je kan er koffie krijgen en surfmateriaal huren. Er is ook een dumpplaats voor het afvalwater en het draagbaar toilet en een kraantje om de watertank van de camper weer bij te vullen.

’s Ochtends doen we weer een fikse strandwandeling op zoek naar zeeleeuwen maar we zien er geen één.

17 maart Dunedin

Na de strandwandeling trekken we naar het toeristische kantoor van Dundin. Daar krijg ik info over waar er mag gekampeerd worden en over de activiteit van morgen: de Penisula Otago. We worden ook aangewezen om met de kinderen de botanische tuin te bezoeken.

Botanische tuin van Dunedin

We parkeren onze auto op de parking van de New World Supermarket rechtover de ingang van de botanische tuin en lunchen er. Na de koffie verplaatsen we onze camper langs de weg aan de ingang van de botanische tuin.

Aan de ingang kan je een plannetje met de wandelingen iin de tuinen vinden. Wij doen de wandeling around the world, nogal toepasselijk. We zien een prachtige tuin met mooie bloemen, planten en bomen. Er zijn ook grote volières met papegaaien en parkieten is van allerlei pluimage. We eindigen ons bezoek aan het visitor infocentrum waar je een gratis zakje eendenvoer kan krijgen. De kinderen amuseren zich eerst met het voederen van de eenden, al is het met een bang hartje, dan beleven ze nog veel plezier in de speeltuin. Echt leuk allemaal.

Na al dat gespeel is het tijd om nog wat inkopen te doen in de Pak’n Save, de plaatselijke colruyt weliswaar zonder proevertjes. We doen grote inkopen, want alles raakte zowat op.

Na de supermarkt trekken we richting onze kampplaats aan de Vauxhall Boatclub

Kampplaats: Vauxhall Boatclub

Dit is een kleine parkeerplaats aan de ‘boatclub’. Omdat ze in het toeristisch kantoor zeiden dat je in Dunedin op iedere parkeerplaats mag overnachten zolang die niet in een verboden zone ligt, wagen we hier onze kans. Er is een toilet en een vuilbak. Het is maar ’s ochtends dat we het verboden te kamperen bordje zien staan. Niemand heeft iets gezegd. We krijgen enkel wat vreemde blikken van de jongens die in hun optimist de zee gingen trosteren toen we ’s morgens uit onze camper sukkelen.

18 maart penisula otago

Op de toeristische dienst kregen we een folder met de wandelwegen van die schiereiland. Wij combineren wandeling 17, 18 en 20.

Macandrew Bay Walking Track

We plaatsen onze camper bij Macandrew Bay. We starten bij de ‘Greenacres street’ dat uitkomt op de baai en waar een pijl naar de track loopt. De wandeling brengt ons door wijken en straten, de heuvel op. We wandelen naar het Larnach Castle en vanaf daar begint het pad te kronkelen door weilanden.

Deze wandeling is zwaar en duurt langer dan verwacht. We wandelen wel 3 en een half uur. We zijn moe en hebben last van hongerige magen. Zonder water of tussendoortjes waren we aan deze wandeling begonnen, niet zo slim eigenlijk. We zijn blij dat we weer bij de camper zijn voor een te late lunch.

Na de deugddoende koffie trekken we naar het Albatroscentrum helemaal in het noorden van het schiereiland.

Albatroscentrum

Het bezoek is kort en krachtig want we zijn moe van onze wandeling. In het centrum leer je vanalles bij over de albatros. Er is een klein museum en er is een winkeltje. We zien er op het strand zeehonden en een zeeleeuw. Cool! Bij de zeeleeuw moeten we voldoende afstand houden, dit vertellen verschillende waarschuwingsborden ons aan het strand. Nina durft er bijna niet naar te kijken.

Vanuit het albatroscentrum rijden we door naar onze kampplaats: Ocean View Recreational Reserve Brighton

Kampplaats: Ocean View Recreational Reserve Brighton

Het is even rijden naar de kampplaats een uurtje en bij aankomst staat die al behoorlijk vol. Het is een grote parking maar kamperen mag maar aan één kant en die is klein. Er is nog net één gaatje vrij. We wurmen onze camper tussen 2 geparkeerde auto’s en gaan aan de slag met ons avondlijk ritueel. De toiletten zijn proper en er is een dumpplaats voor afvalwater. We zijn al vroeg uit de veren want je moet de kampplaats voor 8u30 verlaten. Het is ongelooflijk hoeveel toeristen er hier rondtoeren met een camper.

19 maart The Catlins

Vandaag voorzien we 4 stopplekken in the Catlins: Nugget Point, Jacks Blowhole, Purakaunui Falls en Curio Bay

Maar eerst stoppen we bij de luchthaven van Dunedin. Onze tv is van de muur van de camper gevallen tijdens een van de ritjes over de grindroads en we willen dit laten herstellen. In het Kantoor van Jucy op de luchthaven vertellen ze ons dat we daarvoor naar Queenstown moeten. Dat plannen we pas over een paar dagen. Het zal dan wel lukken door hem met stevige tape vast te plakken bij het gebruik ervan...

De Catlins is een groot gebied waar duinen en bossen in elkaar versmelten geholpen door de kleine meren die ertussen liggen. De grillige kustlijn zijn vaak kliffen afgewisseld met mooie zanderige baaien. Het is 1 van de schilderachtige plekken in NZ en het is helemaal niet toeristisch. ( ZEGGEN ZE MAAR WIJ ZIEN ER TOCH REDELIJK VEEL)

Nugget Point

Dit kleine schiereilandje is niet meer dan een heuveltop. Erbovenop staat een witte vuurtoren. De wandeling vanaf de parking duurt 10 minuten langs een pad met steile afgronden. Beneden aan de zee in de poelen zie je met wat geluk zeehonden.

Jacks Blowhole

Bij hoogwater spuit het water mooi de lucht in wordt ons verteld in de brochure. Het is jammer dat we er zijn als het laagwater is. Toch is het een aangename wandeling ernaartoe en ‘the blowhole’ rotsformatie ziet er schitterend uit. In 50 minuten heen en terug. Op het strand aan de parking zien we twee prachtige zeeleeuwen liggen zonnen. We kunnen erg dicht gaan. Ze kijken heel even op en dan soezen ze rustig verder. De foto’s zullen mooi zijn.

Purakaaunui Falls

Een mooie wandeling door een stukje regenwoud brengt je over een bruggetje in 10 minuten bij de waterval die in 3 etages naar beneden stort, niet van erg hoog maar wel sprookjesachtig.

Curio Bay

Het is even rijden naar Curio Bay vanaf de watervallen maar het loont zeker de moeite. Aan het bezoekerscentrum zeggen ze waar je moet zijn om dieren te zien. Op het strand nabij komen tegen 18u dolfijnen. We zien mensen ernaartoe zwemmen. En zwemmen tussen de dolfijnen. Fantastisch. We zijn te laat om nog zelf onze zwembroeken aan te trekken. Vanaf 18u30 kan je pinguïns zien, volg de pinguïn route vanaf het bezoekerscentrum. Een trap brengt je beneden aan de rand van de zee. We zien welgeteld één pinguïn en die is schitterend. We zijn heel erg blij dat we nog naar hier gekomen zijn! We staan op een plaats waar vroeger in de Jura een bos was. Nu zie je fossielen in de rotsen. Je kan duidelijk nog oude boomstammen zien die nu versteend zijn. Prachtig!

We rijden met een blij gevoel naar onze volgende kampplaats: Weir Beach Reserve

NZ is nu al een fantastische keuze

Fotoalbums van locatie «Lumsden»

Eerste week Nieuw-Zeeland (15)

15 Maart 2018 | lang op weg met Bart en Joke | Nieuw Zeeland | Laatste Aanpassing 27 Maart 2018

• Stan gaat tanden poetsen in Akaroa met uitzicht op
  • Sandfly beach
  • Lake Tekapo
  • Mount Cook

Mamie Weeral leuk om jullie verhalen te lezen, en nog leuker dat je onlangs ook veel life vertelde. Nu kijken we nog uit naar de foto's he. Veel avontuur nog liefs xxx?? Geplaatst op 25 Maart 2018