Reisverhaal «familiebezoek in Phuket»

lang op weg met Bart en Joke | Thailand | 0 Reacties 04 December 2017 - Laatste Aanpassing 24 December 2017

Blijkbaar heb ik de eerste keer mijn tekst niet goed opgeslaan dus met een iets minder groot enthousiasme typ ik dit verhaal voor de tweede keer...

Van Koh Pahnan nemen we een rustige, grote boot naar het vasteland.  Terwijl we genieten van een prachtige zonsopkomst wrijven we onze slapers uit onze ogen.

Het is een heftige reisdag. We komen pas in de vooravond aan op de luchthaven van Phuket waar we onze nieuwe huurwagen ophalen. Een grote, mooie Toyota. Bart moet even zoeken hoe hij vlot vooruit bolt. In Thailand rijden ze opnieuw links (Cambodja was voor de verandering eens rechts maar daar hebben we niet zelf gereden). Een beetje in paniek rijden we richting onze vakantiehuis. Paniek omdat het telefoonnummer niet bestaat waarop we moesten bellen als we in de buurt waren. Ondertussen is het donker en blijft het hard regenen. Maar het geluk staat nog steeds aan onze kant. Bij aankomst treffen we een prachtige vakantiewoning waar ze ons staan op te wachten. Het heeft enorm veel zoekwerk gekost om dit huis te vinden. Het moest een mooi, ruim huis zijn met zwembad omdat mijn ouders en mijn zusje op bezoek komen! Eigenlijk overtreft het zelfs onze verwachtingen. Zo mooi vinden we het...

De volgende ochtend moeten we vroeg opstaan om op tijd in de luchthaven te zijn. De  kinderen zijn al dagen aan het aftellen en deze ochtend zijn we allemaal best zenuwachtig. De kinderen hebben een bordje gemaakt om bij de arrival 'mamie, papie en tante' op te wachten. We zijn vroeger dan verwacht op de luchthaven (minder verkeer dan gisterenavond). Het vliegtuig heeft wat vertraging. Zo wordt ons geduld verder op de proef gesteld. 'Hoe lang nog? Hoeveel minuten nog? Zijn ze daar bijna? Waar zouden ze nu al zijn? ...'

Maar plots komen bekende gezichten door de schuifdeur! Een fijn weerzien voor iedereen!! Vermoeidheid, tijdsverschil en veel te warme kleren zorgen ervoor dat we zo snel mogelijk naar het vakantiehuis terug rijden.

Uit de valies van mamie komen fantasische dingen tevoorschijn. Hele simpele dingen in België zorgen hier voor veel plezier. Pakken Lotusspeculoos voor Nina, sneetjes kaas voor Myrthe, salami voor Stan, de lekkerste zwarte côte d'or chocolade voor Myrthe en mezelf, roddelboekjes en serieuzere magazines, de krant, puzzelboekjes, zaden en vruchten van de natuurwinkel,... De platgedrukte sandwiches (zoals we die vinden na een schoolreisuitstapje in de rugzak van onze kinderen) worden fel bevochten...

De komende dagen genieten we van het bij elkaar zijn. We plannen telkens 2 dagen een uitstapje en dan 1 dag niets doen. Echt vakantie dus. 's Middags gaan we steeds in een Thais restaurantje eten en 's avonds koken we zelf. Slaatjes, calamares met limoenmayo, mosseltjes met look en peterselie,...Een Changbiertje hoort er ook bij. We halen al onze boodschappen in de nabijgelegen Makro (jawel,net zoals in Eke!)

We bezoeken tijdens de 14 dagen allerlei hoogtepunten op het eiland Phuket. Dat eiland is verbonden met twee lange bruggen met het vaste land. Er zijn 2 hoofdwegen en die zitten dan ook altijd vast. Het verkeer verloopt traag en filematig. Je rijdt hier beter met een brommertje dan met een auto! Het eerste wat we bezoeken is the art village, the windmill viewpoint en Yanui Beach (een waar snorkelstrand waar we inderdaad mooi visjes in allerlei kleuren kunnen zien.) We bezoeken ook nog de zuidkaap van het eiland Promthep Cape. Daar loopt het vol toeristen die de boel verzieken.

De grote boehdha staat er nog niet lang. Hij is zichtbaar vanaf de meeste plekken ten zuiden van Phuket, het is dan ook 45m hoog Het beeld staat op de top van de Nakkerd Hills. Het biedt uitzicht op Chalong, Kata en Rawai. Het koste 30 miljoen Bath om het beeld te bouwen.

Op zondag stappen we door Phuket town. Het is een charmant stadje met een paar hippe cafeetjes en restaurantjes. We bewonderenn de Sino-Portugese gebouwen. Ik vind de street art wel cool. Op heel veel gebouwen zie je kunstwerken geschilderd. Het is cool dat er op zondag in de Thalang Road een heel toffe markt is na 16u. Je vindt er een souvenirtjes, hebbedingetjes, en heel veel lekker streetfood.

Een iets verdere uitstap is  de Bang Pae Waterfall, gelegen in een prachtig natuurpark. Phuket is jammer genoeg behoorlijk volgebouwd dus van de jungle is niet veel meer over gebleven. Hier is er nog een stukje natuurpracht.  Er is een goed begaanbaar voetpad dat je naar de waterval brengt, waar de locals een frisse duik en ‘douche’ nemen! De bezoeken daarbij ook het kleine, maar interessante Gibbon Rehabilitation Project, waar gibbons worden verzorgd. Hoewel het verboden is, nemen Thai een gibbon als toeristenlokker om geld te verdienen. 'You want picture with this beautiful monkey sir?'. Maar na een paar jaar worden die gibbons gevaarlijke dieren en willen ze ervan af... In dit centrum worden er een paar opgevangen met als doel ze opnieuw in de natuur te kunnen zetten. We krijgen een goeie uitleg van een Nederlandse meisje die er werkt!

Phuket heeft heel wat standen. Sommige veel te toeristisch en druk maar er zijn best wel gezellige en rustige plekken te vinden. 1 van onze favorieten ligt 10 km ten noorden van Patong : Kamala beach. Het ligt in een prachtige baai met  witte zandstranden in de schaduw van palmbomen. Het strand van Kamala is erg mooi en niet al te druk. Door zijn hoge golven is Kamala beach populair bij surfers. Op tripadvisor vinden we lekker restaurantje. Bij aankomst blijken er geen tafels en stoelen meer te zijn (de eigenares moest teveel extra betalen om dit nog te mogen doen) maar we kunnen er wel eten op ligzetels, onder een parasolleke, met zicht op de zee. Laat ons zeggen dat dit best een idyllische plek was. We beslissen dan ook om hier gewoon heel de dag te blijven zitten.

Voormiddagen in onze prachtige villa worden gevuld met les en zwemmen. De meisjes werken iedere dag goed en Stan leert zwemmen. Ik moet zeggen, na goed oefenen lukt het hem al goed. De schoolslag is nog niet mooi gesynchroniseerd maar hij gaat vooruit en blijft mooi drijven. Samen met papie springt hij graag in het water!

Het hoogtepunt voor Myrthe en Lieselotte  komt er in de tweede week: zij willen hun padi-duikbrevet halen. Ze gaan hiervoor bij de duikclub 'no gravity'. Het theoretische stuk blijkt niet te onderschatten. Gelukkig krijgen ze ook informatie in het Nederlands. Een dagje lezen, vragen oplossen en doorsturen, filmpjes bekijken, studeren,... Daarna 3 'praktijkdagen'. Ze oefenen eerste in een zwembad en gaan daarna echt gaan duiken. Myrthe zit ermee in dat ze last zou hebben van haar oren maar ze heeft er eigenlijk niets van last van gehad! Elke avond zijn wij reuzebenieuwd hoe ze het gesteld hebben. Fantastische dat Lies en Myrthe alletwee zo enthousiast zijn! De laatste dag moeten ze ook een examen doen waarvoor ze geslaagd zijn. We zijn superfier! Wat een coole foto's, we hebben er enkele op de blog gezet!!

In plaats van een kerstfeest/nieuwjaarsfeest

Fotoalbums van locatie «Tambon Rawai»

familiebezoek in Phuket (53)

04 December 2017 | lang op weg met Bart en Joke | Thailand | Laatste Aanpassing 19 December 2017