Reisverhaal «In de Antwerpse Kempen»

Antwerpse Kempen | België | 1 Reacties 03 Maart 2019 - Laatste Aanpassing 23 Maart 2019

Donderdag 28 februari 2019.

Vertrek in Peer om 1000 Hr.

Aankomst in Lille om 1400 Hr.

Afstand: 78 km.

Na de hele vroege lente van de laatste dagen viel het weer vanmorgen een beetje tegen. Maar toch vertrokken we goedgezind voor een verkenning van de Antwerpse Kempen.

De eerste tussenstop was aan " De Hoge Rielen " in Kasterlee.

Dit vlak bij de kazerne van de para's gelegen gebied was vroeger een militair domein waar regelmatig oefeningen werden gehouden.

Zelf heb ik er ook, meer dan twintig jaar geleden, een putje mogen graven om het dan een paar dagen later weer dicht te gooien.

Heel dit domein is ondertussen, samen met de oude loodsen die er nog steeds staan, door de Vlaamse Gemeenschap omgevormd tot jeugdverblijfplaats met bivakzones, sportmogelijkheden en zelfs een zwemvijver.

Wij maakten er alleen maar een rustige wandeling en genoten van de boslucht.

Terug aan de camper aten we eerst de meegebrachte broodjes op vooraleer we verder reden naar camping " De Lilse Bergen " in Lille. We hadden deze camping gekozen als uitvalsbasis voor een driedaagse verkenning van de Antwerpse Kempen. We kregen een mooie verharde plaats met elektriciteit, en dat voor slechts 14€.

Water is in theorie ook in de prijs begrepen maar de kranen op de plaatsen waren nog afgesloten om schade door nachtvorst te voorkomen. Zodra we geïnstalleerd waren maakten we een uitgebreide verkenningswandeling over deze grote camping.

Met de zwemvijver en de hele grote speeltuin is dit zeker en vast geen plaats waar wij in de zomer zouden komen, maar voor iemand met jongere kinderen lijkt het wel een goede bestemming.

In deze periode stonden we echter zo goed als alleen op de camping en we konden dus genieten van de rust ( ook al hoor je in de verte het geluid van de snelweg ). Na de wandeling werd er koffie gemaakt en met een koekje erbij maakten we een voorlopige planning voor de volgende dagen. Na het eten keken we naar het nieuws via de goed werkende WiFi, waarna een douche de dag afsloot.

Vrijdag 1 maart 2019.

Bezoek aan Turnhout.

Afstand: 32 km.

Niks gehoord vannacht, dus sliepen we allebei als een roos. Na het ontbijt deden we nog de afwas en dan vertrokken we naar Turnhout. We wilden parkeren in de buurt van de yachtclub aan de Nieuwe Kaai. Onze camper bleek echter toch wat groot om daar een plaats te vinden. We reden dan naar de Park en Ride aan het Stadspark waar wel meer dan genoeg plaats was. In de regen wandelden we naar de Grote Markt waar we al uitzochten waar we 's middags zouden gaan eten. Daarna bezochten we het begijnhof.

Toen we daar aankwamen begon de zon te schijnen en zag alles er onmiddellijk veel mooier uit. We wandelden wat rond, maakten wat foto's en ontdekten dat dit begijnhof deel uitmaakt van de 13 Belgische begijnhoven die op de Unesco-lijst voor werelderfgoed staan.

We bekeken ook eens de binnenkant van de kerk die toevallig open was omdat de poetsvrouw er aan het werk was.

Na dit stukje cultuur keerden we op onze stappen terug naar de Grote markt om daar bij Il Capriani een hapje te gaan eten. Na een fles water voor de dorst kozen we allebei voor een pizza en een glaasje wijn. Het is uiteraard een kwestie van smaak maar wij vonden zowel de pizza als de huiswijn een aanrader.

Het volgende doel van dit stadsbezoek was de Campus Blairon. Vroeger werden daar blijkbaar leeuwen getemd.

Voor de duidelijkheid: deze campus huisvestte vroeger één van de meest bekende opleidingscentra van de landmacht. Heel veel mannen ( en vrouwen ) van mijn generatie brachten daar een paar weken van hun jeugdig leven door alvorens op een overvolle trein gestoken te worden richting één of ander garnizoen in Duitsland. Het gaat hier niet alleen over dienstplichtigen maar ook het merendeel van de vrijwilligers van de landmacht zette hier zijn of haar eerste militaire stappen. Zelf kreeg ik mijn opleiding in Saffraanberg ( bij Sint- Truiden ) en kwam ik hier in Turnhout alleen maar mijn rijbewijs C halen. Na dit nostalgisch momentje keerden we terug naar de parking. We kochten onderweg nog een brood en reden dan weer naar de camping.

Zaterdag 2 maart 2019.

Bezoek aan Wortel.

Afstand: 36 km.

Na een tweede rustige nacht genoten we tijdens het ontbijt van de rust van het bos. Daarna stond een bezoek aan Wortel-kolonie op het programma. Samen met Merksplas is deze plaats bekend omdat er meer dan honderd jaar lang landlopers werden ondergebracht. Meer info hierover is te vinden op www.gevangenismuseum.be . Wij parkeerden onze camper aan het bezoekerscentrum " De Klapekster ", stippelden aan de hand van knooppunten een wandeling uit van 7 km en gingen op weg. Het was heerlijk rustig en niet te koud en we genoten van het uitzicht over het platteland.

We passeerden ook aan het kerkhof waar meer dan 160 landlopers begraven liggen.

Sommige kruisjes vermelden geen naam maar alleen maar een nummer.

Een beetje verder kwamen we aan het " Bootjesven ", een grote plas met wat infoborden over de locale fauna en flora en een vogelkijkhut voor de liefhebbers.

Net op het einde van de wandeling begon het te regenen, dus aten we onze boterhammetjes op in de camper. Als we klaar waren met eten was ook de regenbui over en deden we nog een toertje van twee km rond de nog steeds in gebruik zijnde strafinrichting. Ondertussen was het bezoekerscentrum open en dronken we daar een tas koffie met een lekker stukje cake. Aangezien het ondertussen weer was beginnen regenen besloten we om het tweede deel van onze planning, namelijk een bezoek aan Merksplas-kolonie, uit te stellen tot een andere keer.

We reden dus terug naar de camping en brachten de rest van de dag door met lezen.

Zondag 3 maart 2019.

Vertrek in Lille om 1100 Hr.

Aankomst in Peer om 1230 Hr.

Afstand: 76 km.

Na het ontbijt deden we nog de afwas alvorens naar huis te rijden. Aan de receptie leverden we eerst nog onze toegangskaart ( die ook dient om te douchen of de wasmachines te gebruiken en waarvoor 25€ borg moet betaald worden ) in. Tijdens de terugrit moesten we aan elk verkeerslicht tussen Geel en Lommel stoppen voor het rood, zodat het wel een eeuwigheid leek te duren voor we thuis waren.

Fotoalbums van België

Vlaamse kust en Brugge (32)

23 Februari 2017 | Lang weekend West-Vlaanderen 18-21 februari 2017 | België | Laatste Aanpassing 23 Februari 2017

• Johannes Nepomucenus, tussen de Wollestraat en de
  • Het voormalige Sint-Janshospitaal
  • Militair schietveld aan de kazerne van Lombardsijd
  • Bonne-Chièremolen, aan de Kruisvest

hilde heilaba!! Alweer mooie foto's en een mooi reisverslag! toch wel top dat jullie zulke uitstapjes maken! xx Geplaatst op 12 April 2019