Reisverhaal «Lang weekend West-Vlaanderen 18-21 februari 2017 »

Lang weekend West-Vlaanderen 18-21 februari 2017 | België | 3 Reacties 18 Februari 2017 - Laatste Aanpassing 23 Februari 2017

Een lang weekend in West-Vlaanderen van 18 tot 21 februari 2017.

Zaterdag 18 februari.

Vertrek in Peer om 0945 Hr.

Aankomst in Westende om 1300 Hr.

Afstand: 215 km.

Het tweede weekend weg van dit jaar leidt ons naar West-Vlaanderen. Tijdens een schoolvakantie of een ander hoogseizoen zal je ons niet snel vinden aan de Vlaamse kust, maar daarbuiten durven we daar al eens naartoe trekken. Daarom hadden we vorige week voor twee nachten gereserveerd op Camperpark Westende. Gelukkig maar, want bij aankomst hing er een papier aan de incheckautomaat dat er voor zaterdagavond geen vrije plaatsen meer waren.

Na een vlotte rit, met een tussenstop voor broodjes en een andere net voor Gent om eens de benen te strekken kwamen we onder een stralende zon aan in Westende. Het dorpscentrum daar ligt volledig opengegooid wegens wegenwerken maar bij de bevestigingsmail van onze reservatie kregen we een heel duidelijke uitleg en een plannetje om langs een andere weg het camperpark te bereiken. Bij aankomst werden de meegebrachte broodjes snel verorberd zodat we een wandelingetje konden maken. Het weer was immers van dien aard dat het zonde zou zijn om binnen te blijven.

Het wandelingetje werd uiteindelijk een flinke tocht van 12 km ( 16374 stappen ). Eerst kwamen we een stuk tegen van de Atlantikwall, de meer dan 5000 kilometer lange verdedigingslinie, die Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog in de bezette gebieden heeft aangelegd ter voorkoming van een geallieerde invasie.

We trokken over het strand richting Nieuwpoort om zo op de pier naast de havengeul te belanden.

Langs dezelfde weg gingen we terug richting Westende. De nodige fotopauzes zorgden er voor dat het donker was toen we weer thuis waren. Onnodig te zeggen dat een fris pintje nog lekkerder smaakte dan anders 😀

BVN werd dan opgezet en tijdens het journaal aten we nog een hapje om de avond af te sluiten met een lekkere douche in het propere toiletgebouw.

Zondag 19 februari.

Met de kusttram naar De Panne.

Afstand: 14,9 km te voet ( 19698 stappen ) en twee keer 50 minuten in de tram.

Na de stevige wandeling van gisteren sliepen we allebei goed en werden we niet te vroeg wakker. Tijdens het ontbijt besloten we om naar het natuurreservaat De Westhoek in De Panne te gaan om daar een wandeling in de natuur te maken.

Na de afwas gingen we naar tramhalte Westende Sint-Laureins op iets minder dan een kilometer van de camperplaats. Op de tram keken we voor de zoveelste keer onze ogen uit op de vele gedrochten van hoogbouw die onze kust typeren en tegelijkertijd zo lelijk maken. Gelukkig zijn er ook nog een paar stukken natuur overgebleven, ook al zijn die beperkt in oppervlakte.

Bij aankomst in De Panne dronken we eerst een koffie met zicht op het standbeeld van Leopold 1, op de plaats waar die op 17 juli 1831 aan land kwam in "zijn" koninkrijk.

Daarna wandelden we een stukje over de zeedijk en langs een winkelstraat. Deze eerste kennismaking met De Panne eindigde, terug op de zeedijk, in een restaurantje met voor ons beiden een pot mosselen met frieten.

Na dit smakelijk middagmaal trokken we naar de Schuilhavenlaan, waar de ingang is van het Westhoekreservaat, het oudste aaneengesloten duingebied van onze kust.

We stippelden op de kaart een wandelroute uit langs het Slufterpad, het Grenspad en het Helmpad om dan langs nog een klein stukje van het Oostergrenspad terug aan de "bewoonde wereld" te arriveren.

Het werd een hele mooie wandeling, langs het strand en vooral door het prachtige duinengebied, met onderweg ook twee hoger gelegen uitkijkpunten.

Door het vele losse zand en het stijgen en dalen was het ook een pittige wandeling.

Ondanks de vele lelijke bebouwing en het povere aanbod aan overnachtingsmogelijkheden voor zwerfwagens zorgen deze stukjes natuur er voor dat we toch eens in de zoveel tijd voor een korte periode naar "onze" Vlaamse kust rijden.

De tramhalte die we daarna tegenkwamen hebben we benut om onze vermoeide benen wat rust te gunnen en om de eerstvolgende tram te nemen en terug te keren naar Westende. Daar vonden we een niet meer zo volle camperplaats. Terwijl bij ons vertrek vanmorgen nog alle 30 plaatsen bezet waren, stonden er nu nog maar 9 zwerfwagens.

Zo eindigde deze fijne maar vermoeiende dag met koffie, een koekje, een paar boterhammen, een biertje en een warme douche.

Twee nachten op deze mooie camperplaats kostten ons 36 €, service, toilet en douche inbegrepen.

Maandag 20 februari.

Vertrek in Westende om 0945 Hr.

Aankomst in Brugge om 1035 Hr.

Afstand: 45 km.

Na alweer een rustige nacht en een lekker ontbijt vertrokken we naar Brugge. We kozen voor camping Memling. Bij onze aankomst konden we inchecken in de Self Check-in. De betaalautomaat weigerde echter dienst zodat we toch nog de hulp van de vriendelijke receptionist moesten inroepen. Uiteindelijk konden we bij hem toch met de bankkaart betalen (25,60 € voor één nacht, alles inbegrepen). We kregen ook nog een heel duidelijk en zeer goed bruikbaar stadsplan van Brugge. Eens geparkeerd dronken we nog een tas koffie en tegelijkertijd stippelden we op het gekregen stadsplan een wandeling uit.

Daarna trokken we op pad. Eerst wandelden we twee km langs een drukke baan ( De Maalse Steenweg oftewel de N9 ) om dan langs de Kruispoort het oude Brugge binnen te komen. In de Hoogstraat belandden we bij Carlito's Italian Food & Wine Bar. Als Italiëfreaks vonden we het wel een goed idee om de inwendige mens te versterken met een pizza en een drankje.

Voldaan gingen we daarna door naar de Burg waar we Brigitte haar fototoestel uit de rugzak namen.

Daar zou het pas 's avonds terug in belanden. Het verdere verloop van de dag bestond uit onze favoriete manier om een stad te ontdekken, namelijk kriskras kleine straatjes in en uit lopen om zo allerlei mooie plaatsjes te ontdekken. Een greep uit het aanbod: de Markt, de Sint-Salvatorskathedraal, de Onze-Lieve-Vrouwekerk, de wijk Groeninge om dan via het Begijnhof aan het Minnewater te belanden.

Verder ging het dan langs het oude Sint-Janshospitaal, waar we halt hielden voor een koffie en een Brugse Zot, nog meer van links naar rechts door het oude centrum om uiteindelijk bij zonsondergang terug aan de Kruispoort te belanden.

Ondertussen vonden onze voeten het welletjes en keerden we terug naar de camping voor een lekker broodje en een stuk Brie. Omdat beelden meer zeggen dan woorden verwijs ik jullie graag naar het fotoalbum van deze trip.

Dinsdag 21 februari.

Vertrek in Brugge om 1000 Hr.

Aankomst in Peer om 1300 Hr.

Afstand: 191 km.

Na het ontbijt loosden we ons vuil water alvorens huiswaarts te keren. Het was een niet zo prettige rit met massa’s water die naar beneden kwamen. Er waren ook veel vrachtwagens (tenslotte had niet iedereen een lang weekend) en die zorgden voor nog veel meer opspattend water. Het resultaat was een verschrikkelijk vuile zwerfwagen, maar dat nam niet weg dat we genoten hadden van een fijn weekend met prettig weer.

Bedankt voor het lezen.

Nico en Brigitte

Fotoalbums van België

Vlaamse kust en Brugge (32)

23 Februari 2017 | Lang weekend West-Vlaanderen 18-21 februari 2017 | België | Laatste Aanpassing 23 Februari 2017

• Het Provinciaal Hof
  • Johannes Nepomucenus, tussen de Wollestraat en de
  • Toch al een klein beetje lente
  • In het Hof Arents ziet men de beeldengroep ‘Ruiter

Robert-Jan Overigens gaan we dit voorjaar naar Zuid Engeland. Camperpark Westende is dan een mooie tussenstop voordat we via Duinkerken naar Dover gaan. Top! Geplaatst op 25 Februari 2017
Robert-Jan Lekker weekend weer Nico. Brugge is ook een van onze favorieten zoals je weet. Tot kijk ergens onderweg ! Robert Jan - www.onderweg.info Geplaatst op 25 Februari 2017
Luc Hoi, mooi en duidelijk reisverslage en foto's. We hebben het geprint om deze trip een te doen. Ik wil graag jullie blog regelmatig bezoeken : heb je een URL van jullie site bedankt Geplaatst op 24 Februari 2017