Reisverhaal «Rodt, Berdorf en Baraque de Fraiture van 30 maart »

Rodt, Berdorf en Baraque de Fraiture van 30 maart tot 2 april 2017. | België | 0 Reacties 02 April 2017 - Laatste Aanpassing 04 April 2017

Rodt, Berdorf en Baraque de Fraiture van 30 maart tot 2 april 2017.

Donderdag 30 maart.

Vertrek in Peer om 0910 Hr.

Aankomst in Rodt om 1115 Hr.

Afstand: 140 km.

Onze derde uitstap van dit jaar begon al een paar dagen op voorhand met geweldige weerberichten. We gingen dus vroeg op pad om wat eten en drinken in te slaan om daarna via de kortste weg naar de Skihutte in Rodt ( nabij Sankt Vith ) te rijden. In de voormiddag waren er overal nog wolken maar die gaven er, mede door de felle zon, snel de brui aan. Aan de Skihutte aangekomen parkeerden we ons zodanig dat onze antenne goed geplaatst was om 's avonds naar het nieuws te kunnen kijken.

Na het opeten van de meegebrachte broodjes trokken we onze korte broek aan en onze wandelschoenen en gingen we op pad, gewapend met fototoestel, een tweeliterfles water en twee appelflappen. Van de verschillende wandelingen die aan het Biermuseum vertrekken kozen we voor het 12 km lange parcours van de nordic walking.

Dit leidde ons omhoog en omlaag langs verharde wegen, voor 95 % door het bos en een klein stukje door de bewoonde wereld. Dit stukje bewoonde wereld, het gehucht Feckelsborn behorend tot de gemeente Recht, was de enige plaats waar we nog andere mensen tegenkwamen. Het werd een prachtige wandeling met volop zon, fluitende vogels en tussen de naaldbomen hier en daar andere bomen met ontluikende blaadjes.

Ook bloemetjes en vlinders kwamen we tegen maar voor de rest was er alleen maar rust. We onderbraken de wandeling alleen maar om foto's te maken, water te drinken en de meegenomen appelflappen op te eten.

Na drie uren genieten kwamen we met toch wel pijnlijke voeten terug waar we vertrokken waren. We gingen zitten op het zonovergoten terras van Het Biermuseum en bestelden een lekkere Chimay voor mij en een frisdrank voor Brigitte. Dat hadden we allebei verdiend.

Hierna was het tijd voor een beetje lezen, schrijven en een hapje te eten.

Vrijdag 31 maart.

Vertrek in Rodt om 0930 Hr.

Aankomst in Berdorf om 1100 Hr.

Afstand: 87 km.

Tijdens deze hele donkere en geluidloze nacht sliepen we allebei 10 uren aan één stuk. Het zal nodig geweest zijn. Na het ontbijt vertrokken we langs de snelweg naar Berdorf. We stopten nog in Echternacherbrück om broodjes te kopen en arriveerden om 1100 Hr aan Camping Martbusch waar we een nacht op de Quick Stop wilden overnachten. We meldden ons aan bij de receptie waar we in perfect Nederlands ontvangen werden. Voor 8€ konden we overnachten, water en toilet lozen inbegrepen. Voor stroom moest met munten betaald worden ( de prijs ken ik niet) en water kost 1€ voor 100 liter. Bij de receptie bestelden we ook brood en broodjes ( en ook chocoladekoeken ) voor de dag erna en we kochten een wandelkaart ( schaal 1/15000 ) van de omgeving. We waren immers naar hier gekomen om het Mullertal, ook Klein Zwitserland genoemd, te zien.

Na het verorberen van de meegebrachte broodjes kozen we met behulp van de kaart voor wandeling B2. Deze tocht van 4,9 km leidde ons langs enkele prachtige stukjes natuur met bossen, rotsen, kloven en uitzichtpunten.

We passeerden ook enkele rotswanden waar klimfanaten hun hart konden ophalen. Met de nodige stops voor foto's, drinken en genieten van het uitzicht deden we drie uur over deze wandeling.

Natuurlijk droeg het prachtige weer ook bij tot het slagen van deze dag. Een tip: neem zelf drinken en eventueel een hapje mee als je deze tocht wil doen want door het vele stijgen en dalen is dit geen gewone wandeling. Cafés kom je onderweg ook niet tegen 😉.

Terug op de camping gingen de stoelen en voetenbankjes uit de garage om in het zonnetje een beetje uit te rusten en een kleurtje te krijgen. Na een half uurtje besloten we om nog maar eens in onze schoenen te springen voor een kleine wandeling naar het "centrum" van Berdorf. In een paar van de hotels was er een beetje beweging want alles werd klaar gemaakt voor het begin van het vakantieseizoen een dag later. Voor de rest hadden we het daar wel gauw bekeken. Dan was het tijd om te koken, naar het nieuws te kijken en de afwas van 2 dagen 😂 te doen. We besloten ook om naar deze mooie omgeving zeker nog eens terug te keren.

Zaterdag 1 april.

Vertrek in Berdorf om 1000 Hr.

Aankomst aan Baraque de Fraiture om 1600 Hr.

Afstand: 97 km.

Uitgeslapen maar met een beetje spierpijn ontbeten we met de gisteren bestelde chocoladekoeken. Daarna maakten we nog een beker koffie voor onderweg en loosden water en toilet en en waren we weg voor een rit noordwaarts dwars door het Groothertogdom. We passeerden o.a. Diekirch om rond 1115 Hr te stoppen aan Einkaufszentrum Massen in Wemperhardt. Aangezien het ondertussen flink regende kregen we onze tijd daar wel om. Toen we om 1500 Hr de parking afreden was de voorraad voor de barkast thuis aangevuld, hadden we sigaretten gekocht en een ganse zak kleding van bij de buitensportwinkel aan de overkant van de straat. De inwendige mens waren we natuurlijk ook niet vergeten. Een lekkere pizza zorgde ervoor dat we niet snel honger zouden krijgen. Een paar minuten later deden we aan de rotonde aan de Belgisch-Luxemburgse grens de tank van de camper ook nog vol met diesel en dan reden we naar de Baraque de Fraiture.

Op de parking van de skipiste mag men daar overnachten. Behalve veel plaats is er daar geen enkele voorziening. We waren daar helemaal alleen en het was dus niet moeilijk om een plaatsje te vinden.

Na een drankje was het gedaan met regenen en gingen we op pad voor een kleine wandeling. We gingen eens kijken aan de skipiste, die uiteraard gesloten was, en besloten om daarna het bos in te trekken. Daar vonden we geen enkele aangeduide wandeling maar enkel pijlen in vier verschillende kleuren die de langlaufloipes moesten aangeven. We wisten echter niet welke kleur welke afstand moest voorstellen en een kaart hadden we ook niet. Dus gingen we maar niet te ver om geen domme dingen te doen. Bij terugkomst aan de parking vonden we 100 meter voor onze camper dan toch de verklaring van de vier gekleurde pijlen, maar toen was onze goesting om te wandelen voorbij want ondertussen was het weer beginnen regenen.

We besloten dan maar om een beetje te lezen en tijdens het nieuws een hapje te eten. Ondertussen was er nog een tweede camper bijgekomen. Van de drukte zouden we hier dus niet wakker liggen en van de in de verte te horen snelweg ook niet. Het beloofde dus een rustige nacht te worden.

Zondag 2 april.

Vertrek aan Baraque de Fraiture om 0930 Hr.

Aankomst in peer om 1130 Hr.

Afstand: 134 km.

Na een rustige nacht konden we uitgeslapen huiswaarts keren. Zelfs Vanop de snelweg E25 konden we genieten van mooie vergezichten, die door de mist in de valleien nog mooier waren dan normaal.

Genietend van de zon poetsten we de camper, maar niet te fanatiek want volgend weekend staat onze "Paasvakantietrip" naar Frankrijk op het programma. Meer daarover in een volgend verslag.

Bedankt voor het lezen,

Nico en Brigitte.

Fotoalbums van België

Vlaamse kust en Brugge (32)

23 Februari 2017 | Lang weekend West-Vlaanderen 18-21 februari 2017 | België | Laatste Aanpassing 23 Februari 2017