Reisverhaal «Eifel van 4 tot 8 juli 2019»

Eifel van 4 tot 8 juli 2019. | Duitsland | 3 Reacties 04 Juli 2019 - Laatste Aanpassing 15 Juli 2019

Eifel van 4 tot 8 juli 2019.

Donderdag 4 juli.

Vertrek in Peer om 1130 Hr.

Aankomst in Pronsfeld om 1400 Hr.

Afstand: 177 km.

Op de " Fourth of July " lachte het weer ons toe. Bovendien hadden we een extra lang weekend in het verschiet.

Na het vullen van de koelkast vertrokken we om 1130 Hr naar de Eifel. Een beetje rondneuzen op voorhand had ons doen kiezen voor een bezoek aan Trier. Zoals altijd moest een stadsbezoek ook nu weer "omkaderd" worden door wandelen in de natuur en ook een beetje niksdoen 😄.

De eerste halte werd Pronsfeld. De camperplaats in dit kleine dorpje ligt aan de voormalige spoorlijn. Dit is duidelijk te zien aan de slagbomen, een oud treinstel en een aantal infoborden.

Interessant om te zien, maar wij hadden er vooral voor gekozen om een mooie wandeling te maken. Bij aankomst aten we eerste buiten de meegebrachte broodjes op. Terwijl die verteerden las ik een campertijdschrift.

Rond 1630 Hr trokken we de wandelschoenen aan en vertrokken we voor een wandeling. We kozen voor één van de drie goed aangegeven Nordic Walking routes die vlak bij de CP vertrekken. De rode route is 7,5 km lang en leidde ons afwisselend over een geasfalteerde weg steil bergop door de velden, daarna naar beneden door het bos om uiteindelijk weer op de oude spoorwegbedding uit te komen. Meer dan een uur lang zagen we geen mens en genoten we van de zon en vooral van de stilte.

Na deze mooie tocht dronken we een paar glazen water en daarna werden de tafel en stoelen weer buiten gezet voor het avondeten. De zon was ondertussen verdwenen achter de heuvel en dus werd het na het eten te fris om nog te blijven zitten. Een warme douche bracht ons weer op temperatuur en zo konden we nog een beetje lezen alvorens te gaan slapen.

Vrijdag 5 juli.

Vertrek in Pronsfeld om 1000 Hr.

Aankomst in Trier om 1145 Hr.

Afstand: 67 km.

We werden letterlijk wakker van het geluid van de vogeltjes in de nabijheid. Voor de rest was er helemaal niks te horen. We ontbeten buiten, dronken nog een extra koffie, loosden toilet en water en om 1000 Hr vertrokken we richting Trier. Een op de oprit van de snelweg in panne staande vrachtwagen zorgde nog voor een extra spannend moment. Niemand kon links of rechts van deze pechvogel over het asfalt verder rijden. We moesten dus over een stukje gras en een stukje kiezel. Daar had ik meerdere pogingen nodig om er voorbij te raken zonder vast te rijden. Maar eind goed al goed, en we konden de reis verderzetten. Toch kwamen we nog niet zonder verdere problemen op Campingpark Treviris aan. Een opgebroken weg en een slecht aangegeven omleiding deden ons meermaals omkeren. Net voor de middag stonden we dan uiteindelijk toch op een mooi plaatsje onder een boom die ons van voldoende schaduw voorzag.

Na het middageten trokken we te voet op pad naar het centrum van Trier.

Op onze eigen typische manier verkenden we deze mooie stad.

We liepen door de winkelstraat, aten in één van de vele eiscafés een Spaghetti-eis en een Nussbecher en kwamen uiteindeljk aan de Porta Nigra

Daarna volgden we de aangegeven Tourist Route die ons langs de Dom en de basiliek bracht. Beide bouwwerken bewonderden we zowel aan de buiten- als de binnenkant.

Langs het Kurfürstliches Paleis

kwamen we aan de Kaiserthermen en uiteindeljk weer aan de Moezel. We bekeken nog een replica van een havenkraan uit lang vervlogen tijden.

Over de Römerbrücke keerden we terug naar de camping.

Daar aangekomen hadden we al unaniem besloten om niet meer zelf te koken maar we vleiden ons neer in de Bierstube annex Restaurant om met zicht op te rivier te genieten van spijs en drank. Schnitzel mit pommes en een Grillteller mit pommes werden doorgespoeld met water en een Erdinger dunkel

Daarna genoten we buiten van een zomerse avond.

Zaterdag 6 juli.

Vertrek in Trier om 1015 Hr.

Aankomst in Waxweiler om 1145 Hr.

Afstand: 54 km.

Op de volle camping was het, nadat het feestje op de andere oever van de Moezel gedaan was, redelijk rustig. We werden dus goed uitgerust wakker. Ontbijten deden we met de gisteren aan de receptie bestelde croissants en broodjes. Na nog een extra dosis cafeïne deden we de afwas van twee dagen en loosden en tankten we water. Daarna vertrokken we naar Waxweiler. In dit kleine dorpje zijn twee campings maar wij kozen voor de camperplaats aan het voormalige station

Voor 7 €, te betalen bij het Haus des Gastes, kan je hier overnachten, lozen aan de servicezuil indien gewenst inbegrepen. Voor water en stroom moet je betalen. We hadden sinds lang nog eens blokken nodig om horizontaal te staan. Toen dat geregeld was wandelden we naar het kleine dorpscentrum om te betalen. We vonden er eveneens een Ristorante, een Eiscafé Italia en een supermarkt. Terug aan de camper aten we nog een paar broodjes waarna we met een boekje in de zon gingen zitten.

Om 1500 Hr besloten we dat we genoeg op ons gat hadden gezeten en vertrokken we voor een wandeling in de richting van de Mariensäule boven op één van de omringende heuvels. Een niet voorziene regenbui deed ons echter na iets meer dan een half uur terugkeren. Terug in het dorp was de zon weer van de partij en aten we op het terras van Eiscafé Italia een lekkere coupe en dronken we nog een koffie.

Terug aan de CP stapten we nog 200 meter in de andere richting en vonden daar een wandelkaart met een tiental wandelingen in de ruime omgeving van Waxweiler, allemaal met hun eigen QR-code om te scannen waarna je de nodige gegevens op je smartphone hebt. We hielden het echter bij een aperitiefje naast de camper en lazen een boekje. Één andere camper was er ondertussen nog bijgekomen op deze rustige plaats.

Zondag 7 juli.

Vertrek in Waxweiler om 1000 Hr.

Aankomst in Waimes om 1630 Hr.

Afstand: 116 km.

Ook nu weer werden we wakker van het geluid van de vogels. Maar ook een beetje van de regen, zodat de stoelen in de garage bleven en we binnen van het ontbijt genoten. Na de tweede koffie was de bui overgetrokken en maakten we eerst nog een wandeling langs het voormalige spoortracé. Daarna werd nog het toilet geloosd en vertrokken we naar Shoppingcenter Massen in Wemperhardt. Daar scoorde ik wat wandelkleren en vond ik wat geestrijke dranken om thuis de bar aan te vullen. In de supermarkt kochten we wat brood en iets voor erbij als middageten. Het plan was om daarvan te genieten aan de Skihutte in Rodt. Dat hebben we ook gedaan maar de geplande overnachting daar ging niet door omdat wegens één of ander treffen de parking bijna volledig was ingenomen. We reden dus verder naar het Signal de Botrange om daar te overnachten.

Om 1630 arriveerden we aan de Botrange. We trokken voor de zoveelste keer onze wandelschoenen aan en maakten een wandeling van ongeveer 5 km.

Na het avondeten deden we de afwas en trok Brigitte er op uit om de avondzon te vangen met haar fototoestel.

Zelf genoot ik ondertussen van een muziekje. Na nog een telefoontje met onze dochter werd het bedtijd.

Maandag 8 juli.

Vertrek aan Signal de Botrange om 0930 Hr.

Aankomst in Peer om 1430 Hr.

Afstand: 117 km.

Op het dak van België sliepen we als een roos. Omdat het buiten nog geen 10 graden was moesten we om te ontbijten een extra trui aantrekken. Na het ontbijt vertrokken we om 1,7 km verder, bij Mont Rigi, opnieuw te parkeren.

We hadden immers nog een wandeling gepland vooraleer naar huis te rijden.

We wandelden eerst een stuk over het knuppelpad rond het Fagne de la Polleur, om daarna de loop van de rivier te volgen.

Dit werd een mooie klauterpartij op de heuvelwand boven de rivier, met prachtige vergezichten en een massa lekkere bosbessen.

Aan de brug van Beleu moesten we normaal langs de andere zijde van de rivier terugkeren, maar de wandelweg was daar afgesloten. Gelukkig bood de verharde weg een uitkomst en na meer dan twee uren genieten van de natuur kwamen we weer bij de camper.

Op weg naar huis stopten we alleen nog om een hapje te eten. Een uurtje na het optrekken van de handrem was alles uit de camper wat er uit moest en was hij klaar om morgen volledig gepoetst te worden.

Josette Goedemorgen, gelezen en goedgekeurd. Weer heel mooi omschreven. Op naar de volgende. Wij wachten tot het weer een stuk frisser worden gaat. Geplaatst op 28 Juli 2019
hugoschepers@telenet.be Weeral een ferme tocht achter de rug.De Eifel en de mooie dorpen en steden in de omgeving roepen bij mij herinneringen op van bijna 50 jaar geleden toen we met onze twee bengels daar ook al rondtoerden met onze 'kever,.Ik heb daar nog fotos van, maar geen kunstwerkjes als die ik nu gezien heb.Dat hebt ge toch weer gehad.Ik spring nog binnen voor dat we naar de zee gaan. PS. Gisteren bezoek gehad van drie Scheperkes.Fijne dag geweest. Geplaatst op 23 Juli 2019
hilde een mens zou goesting krijgen om ook een camper te kopen! jammergenoeg vanaf september 2 kotstudenten. 't zal voor een ander leven zijn! hihi hihi Leuk verhaal en alweer eens mooie foto's gr, Hilde Geplaatst op 17 Juli 2019