Reisverhaal «Landschaftspark, een terril en een kazerne.»

Landschaftspark Duisburg, een terril en Brüggen | Duitsland | 0 Reacties 17 Maart 2018 - Laatste Aanpassing 18 Maart 2018

Zaterdag 10 maart.

Vertrek in Peer om 1000 Hr.

Aankomst in Duisburg om 1200.

Afstand: 122 km.

Voor de tweede uitstap van dit jaar kozen we voor Duitsland. Na een snelle tussenstop voor broodjes stopten we ook nog om onze LPG-fles vol te tanken. Daarna reden we via Weert naar Venlo om dan de snelweg te nemen naar Duisburg. We hadden immers het Landschaftspark Duisburg als eerste bestemming gekozen.

Om 1200 arriveerden we daar en plaatsten we ons achteraan op de parking. Overnachten is hier toegestaan en gratis ( Campercontact 765 )

Er is ook een servicestation. Voor het middageten wandelden we naar het bezoekerscentrum om wat meer te weten te komen over dit stuk industrieel erfgoed. Voor 1€ kan je daar ook een plattegrond kopen van de site. Daarna gingen we eerst de meegebrachte broodjes opeten.

Rond 1400 Hr gingen we gewapend met de plattegrond en natuurlijk met het fototoestel op pad, kriskras door het domein van deze vroegere hoogovens.

Een flauw zonnetje zorgde voor de eerste aangename lentetemperaturen van dit jaar waardoor het een fijne wandeling werd. Een paar honderd trappen ( ik heb ze niet geteld ) brachten ons ook op een hoogte van zowat 70 meter.

Deze tocht leverde uiteraard heel wat foto's op.

Honger en dorst brachten ons terug naar de camper waar we tijdens het eten naar het journaal keken. Ondertussen stond de parking helemaal vol omdat er in de grote zaal van het domein een feest plaatsvond.

Na het eten maakten de fotograaf en ik nog eens een korte versie van de wandeling van in de namiddag. Aangezien de hoogovens en de omgeving op een speciale manier verlicht worden, werden er ook nu weer een heleboel foto's gemaakt.

Om 2115 Hr waren terug en belden we nog snel met onze dochter. Een douche sloot deze fijne dag af.

Zondag 11 maart.

Vertrek in Duisburg om 1015 Hr.

Aankomst in Neukirchen-Vluyn om 1100 Hr.

Afstand: 23 km.

Ondanks het feit dat de parking vol stond met feestvierders hadden we toch een rustige nacht. De meesten zijn blijkbaar zonder kabaal vertrokken want we werden geen enkele keer wakker.

Na het ontbijt reden we naar onze volgende bestemming: Stellplatz Niederrhein in Neukirchen-Vluyn. Door wegenwerken op de snelweg deden we over de 23 km toch 45 minuten. Eerst gingen we op een plaats in het gras staan, achteraan op de CP, maar toen het in- en uitstappen toch te drassig bleek verhuisden we naar een verharde plaats net naast het sanitaire gebouw. Keuze hadden we genoeg want we waren er alleen. We betaalden 10€ voor de plaats en laadden ook nog 2€ op de kaart voor stroom. Voor de kaart zelf moet 5€ waarborg betaald worden die je bij vertrek kan recupereren. Je kan ook steeds een bijkomend bedrag op de kaart zetten, zodat ze ook kan gebruikt worden voor het toilet en de douche.

We gingen onmiddellijk op pad om broodjes te kopen. We vonden naast de Penny-market Bäckerei Hoenen. Met de gekochte broodjes in de boodschappentas wandelden we door het kleine centrum dat zowat volledig opgebroken was. We vonden nog twee bakkers en een paar restaurants waarvan Pizzeria Pinocchio onze voorkeur wegdroeg voor het avondeten. Maar dat avondeten moesten we eerst nog verdienen.

Terug op weg naar de camper kochten we ook nog een fles water om mee te nemen op onze namiddagwandeling. Eerst aten we de verse broodjes op, dan deden we de afwas ( ook die van gisteren nog ) en dan trokken we de wandelschoenen aan. Bestemming: Halde Norddeutschland. De top van deze 102 meter hoge terril is te voet te bereiken langs een langzaam omhoog kronkelende wandelweg. Wie echter voor de korte pijn kiest kan de trap nemen en via 359 treden omhoog stappen. Men noemt deze trappen de "Himmelstreppe".

Boven aangekomen bleek dat deze heuvel een trekpleister is voor sportievelingen. We zagen wandelaars, joggers, mountainbikers en mannen en vrouwen die de trappen gebruiken als alternatief voor kracht- en uithoudingstraining. Er waren ook drie mensen die hun parapente naar boven hadden gezeuld om daar op een korte helling te oefenen.

Nog boven op deze berg staat er een stalen huis, het "Hallenhaus", daar gebouwd als eerbetoon aan de staalindustrie.

Met helder weer zoals vandaag kan men van daarboven tientallen kilometers ver over het Ruhrgebied kijken. Veel groen of natuur zie je niet maar je kan wel zien hoe de industrie het aanzien van deze streek bepaald heeft.

Als we genoeg gezien hadden keerden we terug naar het centrum om op een terrasje ( de eerste keer dit jaar ) een koffie te drinken. Onze wandeling had ons ook hongerig gemaakt en we besloten ter plekke om in de vanmiddag gekozen pizzeria te gaan eten. De bazin van de pizzeria, wiens Duits nog slechter was dan het mijne, was nors en onvriendelijk. Ze werd op slag vriendelijker toen ik mijn beste Italiaans tevoorschijn toverde. Toen kon er zowaar een babbeltje vanaf.

Na een vitello tonnato en een spaghetti al pesto voor Brigitte, bruschette en een pizza campagnola voor mij, overgoten met een fles water en een karaf wijn, waren we helemaal klaar om de rest van de avond loom in de zetel te hangen.

Maandag 12 maart.

Vertrek in Neukirchen-Vluyn om 1115 Hr.

Aankomst in Brüggen om 1200 Hr.

Afstand: 45 km.

Vlak naast een spoorweg, die gelukkig niet meer in gebruik is, sliepen we heel goed. Na het ontbijt gingen we broodjes kopen en in de Penny-market kochten we iets voor het avondeten. We loosden ook nog water en toilet op de goed aangelegde loosplaats en dan reden we naar Brüggen.

We hadden gekozen voor CP Brachter Wald, waar we een paar jaar geleden ook al eens twee dagen doorbrachten. De receptie was gesloten maar na een telefoontje naar het uitgehangen telefoonnummer kwam er twee minuten later al iemand om ons in te schrijven en de slagboom te openen. We betaalden 11€, stroom inbegrepen.

Na het middageten wandelden we naar het centrum van Brüggen. Het is een stadje met een klein autoluw centrum waar een paar restaurants zijn, waaronder een Italiaans en een Grieks.

Er staat ook een oud kasteel en net buiten het centrum vindt men een Rewe-supermarkt en een Aldi. Achter deze Aldi ligt nog een drukbezette CP. Ons hoofddoel voor deze middag was echter Eiskaffee Dolomiti

Jammer genoeg was het geen terrasjesweer zodat we onze "Spaghetti-eis" en onze "Krokant Becher" binnen moesten opeten.

Het smaakte daardoor niet minder lekker. Ook de cappuccino was de moeite waard.

Terug aan de camper hield een flinke regenbui ons een uurtje binnen zodat we de volgende wandeling noodgedwongen moesten inkorten. Jammer, want de CP ligt vlakbij een voormalig Brits munitiedepot uit de koude oorlog ( het grootste in Europa ) dat volledig ontmanteld is en nu natuurgebied is geworden.

Er zijn kilometers wandelwegen door de natuur, er staan kuddes schapen en runderen en je kan het domein, dat nog steeds omheind is en autovrij, ook met de fiets doorkruisen. We zullen dus nog eens moeten terugkeren.

Net voor je het natuurgebied binnengaat is er ook nog een grote zandgroeve. Best wel indrukwekkend zo'n put in de grond.

Tijdens het avondeten keken we naar het nieuws en de rest van de avond werd al lezend doorgebracht.

Dinsdag 13 maart.

Vertrek in Brüggen om1020 Hr.

Aankomst in Peer om 1200 Hr.

Afstand: 85 km.

Aangezien we ook hier alleen stonden hadden we geen last van burenlawaai. Goed uitgerust vertrokken we na het ontbijt via Roermond naar huis, maar niet zonder ons grijs water en de inhoud van ons toilet op de voorziene plaats achter te laten.

Voor de statistieken:

Totaal gewandeld op 3 dagen: 46398 stappen ( goed voor 33.6 km ).

Totaal gereden afstand: 275 km.

Gemiddeld verbruik ( volgens boordcomputer ): 9.9 l/100km.