Reisverhaal «De Franse Ardennen van 31 mei tot 4 juni 2017»

De Franse Ardennen van 31 mei tot 4 juni 2017. | Frankrijk | 1 Reacties 31 Mei 2017 - Laatste Aanpassing 11 Juni 2017

De Franse Ardennen van 31 mei tot 4 juni 2017

Woensdag 31 mei.

Vertrek in Peer om 0900 Hr.

Aankomst in Givet om 1220 Hr.

Afstand: 183 km.

Zes weken na onze paastrip naar Frankrijk konden we er nog eens een paar dagen tussenuit. De keuze viel op de Franse Ardennen en zo vertrokken we na een stop bij de plaatselijke supermarkt richting Givet. We reden via Genk, Diepenbeek, E313, E42 en E411 tot in Dinant waar we de snelweg verlieten om de binnenwegen te nemen. Dat bleek niet zo een geweldige keuze want die wegen zijn zo vol met putten en kuilen dat ik schrik kreeg dat er allerlei dingen zouden stuk gaan. Zo namen we al onmiddellijk het besluit om deze wegen bij de terugreis te mijden. Jammer want het is wel een mooie omgeving.

Bij aankomst op de (gratis) camperplaats in Givet, aan de oever van de Maas met zicht op de citadel aan de overkant aten we eerst de meegebrachte broodjes op.

Daarna deden we onze wandelschoenen aan om de Maas over te steken langs de Pont des Américains en het stadje te gaan verkennen. We gingen eerst eens kijken bij de andere camperplaats die Givet rijk is, om eventueel nog van plaats te wisselen. Na een kwartiertje stappen kwamen we daar aan en vonden we onze keuze om aan de rivier te gaan staan toch de beste. We gingen daarna kriskras door het kleine en charmante stadscentrum waar een aantal winkels en horecagelegenheden te vinden zijn.

Wij kozen echter voor een terrasje op de kade waar de blauwe Chimay heerlijk smaakte. Voor we terug naar onze camper gingen namen we ook nog snel een kijkje in "Klein Givet" (of Givet-Notre-Dame) en daar vonden we een Carrefour op slechts 150 meter van de camperplaats.

Op de camperplaats hadden we ook al een bord gezien dat melding maakte van een wandeling over de berg vlakbij waar zich de overblijfselen bevinden van één van de vele fortificaties langs de Maas. We besloten om deze vier km lange wandeling over de Mont d’Haurs te doen.

Omdat door het verdwijnen van de wolken de zon ondertussen vrij spel had was het behoorlijk warm geworden. We stopten dus een koude fles water in de rugzak en dan gingen we op pad. De eerste honderden meters waren behoorlijk steil en zijn (zoals ook op het infobord vermeld staat) niet geschikt voor kinderwagens of mensen die minder goed te been zijn. Het werd een hele mooie wandeling die door de verschillende infoborden onderweg (ook in het Nederlands) en de uitzichtpunten over de vallei twee uur duurde.

Terug aan de camper was het tijd om iets te eten te maken en dat werd opgepeuzeld terwijl we naar het nieuws keken. Daarna namen we een douche en kon ik de belevenissen van deze dag noteren terwijl Brigitte op het donker wachtte om foto's van het in verschillende kleuren verlichte stadje te maken.

Donderdag 1 juni.

Vertrek in Givet om 1000 Hr.

Aankomst in Charleville-Mézières om 1110 Hr.

Afstand: 56 km.

Gelukkig was het gisterenavond heel wat afgekoeld zodat we lekker geslapen hebben. Er was wel wat omgevingsgeluid maar niet in die mate dat we er wakker van lagen. Na het ontbijt gingen we naar de supermarkt om de hoek (een Carrefour City) om een beetje proviand in te slaan. Daarna vertrokken we naar Charleville-Mézières. We reden een heel stuk naast de Maas om dan in de Ardense bossen terecht te komen. Het werd een mooie rit en net na 1100 Hr arriveerden we op de Camping Municipale du Mont Olympe. Door de vriendelijke receptionist werd ons een plaats toegewezen waarvoor we 18,70€ moesten betalen, alles inbegrepen. De camping bestaat uit mooie afgebakende plaatsen, meer dan groot genoeg. Overal is er elektriciteit en per twee plaatsen is er een waterkraan. Blokken zijn wel overal nodig om toch een beetje horizontaal te staan.

Nadat we geïnstalleerd waren aten we de meegebrachte baguettes op en dan moest ik dringend gaan afwassen, want ook de potten en pannen van gisteren stonden nog in de garage 😛. Het werd een niet zo zware taak want het hete water in het sanitaire gebouw zorgde ervoor dat het klusje zo geklaard was.

Dan werd het tijd om de stad een beetje te verkennen.

Over de vlakbij gelegen voetgangers- en fietsersbrug kwamen we eerst op het Île du Vieux Moulin, waar zich vroeger een oude watermolen bevond om een beetje verder op het Place Ducale te belanden.

Dit mooie rechthoekige plein is heel wat foto's waard, maar vandaag en het komende weekend staat het plein vol met grote en kleine tenten en stalletjes. Het Festival de la Bière gaat immers in het weekend plaatsvinden. Echt mooie foto's konden we dus niet maken ☹️.

We wandelden ook nog door de aangrenzende voetgangerszone waar alle winkels te vinden zijn die men ook in andere steden vindt. Door het warme weer drong een terrasje zich op en zo belandden we terug op het Place Ducale voor een lekker biertje.

Om onze benen eens een andere beweging te gunnen besloten we om terug naar de camping te wandelen en onze fietsen van stal te halen voor een ritje langs de Meuse. Zo gezegd zo gedaan en een half uurtje later stonden onze Bromptons klaar. Zonder planning reden we langs de jachthaven in noordelijke richting langs de rivier om een half uurtje later gewoon langs dezelfde weg terug te keren. Niks avontuurlijks aan deze rit maar we genoten wel van dit intermezzo en van het zicht op de rivier en de natuur op de oever.

Al dat wandelen en fietsen maakt hongerig en na eerst nog naar het nieuws te kijken op BVN werd wat eten in de pan gegooid dat we buiten in de avondzon opaten. De vanochtend gekochte fles Bergerac zorgde dat alles nog lekkerder was. Daarna belden we met onze thuisgebleven dochter en namen we een lekkere douche en zo liep de dag op zijn einde.

Vrijdag 2 juni.

Vertrek in Charleville-Mézières om 1040 Hr.

Aankomst in Monthermé om 1110 Hr.

Afstand: 17 km.

Na het ontbijt, buiten in de zon, deden we nog een kleine afwas en werd het toilet ververst. We kochten ook verse baguettes bij de bakker die rond 0930 de camping kwam opgereden en dan waren we weg. Het doel was de camperplaats in Monthermé, die vlak aan de Maas gelegen is.

Er zijn 20 verharde plaatsen en water en elektriciteit zijn tegen betaling te verkrijgen. Wij hadden geen van beiden nodig en dus betaalden we slechts 3,40€ (3€ voor de plaats en 2 keer 20 cent toeristenbelasting). Door deze zachte prijs en door de ligging is deze plaats blijkbaar heel populair, terecht trouwens. Toen wij er net na 1100 Hr aankwamen waren er maar vijf plaatsen meer vrij en die waren kort daarna al bezet.

In de loop van de dag zagen we dan ook meerdere campers vergeefs rechtsomkeer maken. Maar wij hadden geluk en nadat we geparkeerd waren gingen we te voet op verkenning in het stadje. Eerst moesten we daarvoor de Maas oversteken en in de hoofdstraat vonden we dan zowel een bakker als een beenhouwer, dus wie proviand zoekt heeft hier al geen probleem.

Na het middageten ( in de schaduw omdat het te warm was in de zon ) sprongen we op de fiets om een paar kilometer langs de Maas te fietsen, op de ook hier goed onderhouden fietsroute, de voie verte des Ardennes

We keerden langs dezelfde weg terug om aan de camper nog wat te drinken en dan fietsten we langs de overkant van de Maas om een beetje verder de fietsroute langs de Semois te nemen, de Trans Semoysienne. Dit is een mooie geasfalteerde route langs de Semois. De eerste vijf kilometer voerden ons in de schaduw van het bos over een licht glooiend pad tot in het eerste dorpje (Tournavaux) waar we een terrasje deden. Door de warmte hadden we niet veel zin meer om nog heel ver te fietsen dus keerden we terug naar de camperplaats.

Bij het terugkeren maakten we nog wat foto's van de abdij van Monthermé en ontdekten we ook nog een Carrefour-supermarkt. Die hadden we daarvoor niet gezien omdat we te druk bezig waren met zoeken naar de bordjes die de fietsroute aangeven. We kochten bij de bakker ook nog brood voor bij het avondeten.

Terug aan de camper zetten we ons op een stoel en genoten met een drankje van het mooie weer. We keken tijdens het avondeten naar het nieuws terwijl het ondertussen begon te onweren. De rest van de avond werd binnen doorgebracht.

Zaterdag 3 juni.

Vertrek in Monthermé om 0940 Hr.

Aankomst in Rocroi om 1010 Hr.

Afstand: 23 Km.

Na een rustige en warme nacht werden we om 0715 al wakker omdat onze buren dringend ergens naartoe moesten. We maakten dan maar van de nood een deugd en zo stapte ik naar de bakker aan de overkant van de Maas. Bij vier verse chocobroodjes kreeg ik daar een baguette gratis. Ik kocht er nog een tweede baguette bij en zo hadden we ook al voldoende brood voor 's middags.

Na het ontbijt gingen we op weg naar Rocroi. Op de daar gelegen camperplaats stonden nog maar twee Campers dus konden we nog een met kiezel aangelegde plaats kiezen. Overnachten is hier gratis en er is een sanizuil, waarvoor wel moet betaald worden.

We gingen onmiddellijk op verkenning in dit vestingstadje. Dit keer liepen we niet zomaar in alle richtingen maar gingen we bij de toeristische dienst een plannetje halen.

Zo hadden we een mooi overzicht over dit mooie stadje met zijn imposante vestingmuren. We gingen eerst alle historische gebouwen bekijken (gemerkt met een bordje met uitleg in het Frans en het Engels), zoals oude kazernegebouwen,

het wachthuis, de kruitopslagplaats en het militair hospitaal.

Daarna deden we de volledige ronde rond de stad over de vestingmuren.

Op de markt werden ondertussen een heleboel tenten en een podium opgebouwd. Bleek dat er in de namiddag een oriëntatieparcours werd georganiseerd met allerlei proeven en dat er 's avonds een gratis concert was. Nu we dit wisten keerden we terug naar de camper voor het middageten. We konden de tafel en stoelen buiten zetten en zo genieten van het lekkere brood. Bij nog een koffie zagen we vanaf 1400 Hr de eerste sportievelingen in groepjes over de camperplaats zien lopen, aangezien daar ook een "Balise" was waar een proef diende uitgevoerd te worden.

Zo zagen we mensen met of zonder ervaring veel of weinig punten scoren door met petanqueballen te gooien.

Rond 1500 Hr gingen we te voet naar de plaatselijke Carrefour-supermarkt aan de andere kant van de stad om inkopen te doen voor het avondeten. We staken het eten daarna in de koelkast en we maakten opnieuw een wandeling over de stadsmuren om nog steeds een heleboel enthousiastelingen te zien rondlopen en proeven te zien uitvoeren.

Tegen 1700 Hr hadden we dan genoeg gezien en konden we naast de camper nog op ons gemak een boek lezen om een uurtje later binnen te gaan omdat het door gebrek aan zon te fris werd om buiten te blijven zitten.

Na de 16699 stappen die onze iPhone geteld had smaakte de Paella nog meer dan anders en deed de douche ook deugd. Vandaag keken we geen nieuws want we stonden onder de bomen en ook het gratis concert in de stad lieten we, mede door de regen, aan ons voorbijgaan.

Zondag 4 juni.

Vertrek in Rocroi om 0920 Hr.

Aankomst in Peer om 1230 Hr.

Afstand: 228 km.

Door het onweer van gisterenavond was het 's nachts lekker fris, ideaal dus voor een goede nachtrust. Na het ontbijt werd het toilet geleegd en het grijs water geloosd en dan kozen we voor de snelste weg terug naar huis. Tijdens deze terugrit kwamen we al snel tot de orde van de dag want ik kreeg telefoon van mijn baas met de vraag of ik de dag erna (Pinkstermaandag) om 0600 Hr in de kazerne kon zijn voor een opdracht op het vliegveld van Luik-Bierset. Het deugddoende lange weekend kwam zo tot een voortijdig einde, maar een volgende uitstap staat al in de planning.

Fotoalbums van Frankrijk

Het einde van de wereld (58)

30 Juni 2022 | Het einde van de wereld | Frankrijk | Laatste Aanpassing 27 September 2022

Fotoalbum Normandië 2016 (45)

22 April 2016 | Normandië in de paasvakantie 2016 | Frankrijk | Laatste Aanpassing 31 Juli 2016

• De houten Sainte Catherine kerk in Honfleur.
  • Niks aan toe te voegen.
  • Pointe du Hoc.

schepers hugo Bij het zien van al die mooie fotos is het alsof ik daar ook geweest ben ; Ferm gedaan van uw vremmes; Geplaatst op 11 Juni 2017