Reisverhaal «Frankrijk in vogelvlucht van 16 aug tot 4 sep 2019»

Frankrijk in vogelvlucht van 16 aug tot 4 sep 2019. | Frankrijk | 1 Reacties 16 Augustus 2019 - Laatste Aanpassing 21 September 2019

Frankrijk van 16 augustus tot 4 september 2019.

Vrijdag 16 augustus.

Vertrek in Peer om 1010 Hr.

Aankomst in Neufchatel-en-Bray om 1725 Hr.

Afstand: 404 km.

Na een bezoek aan de apotheek deden we ook nog snel wat boodschappen en daarna vertrokken we voor een kleine drie weken naar Frankrijk. De voorbereiding voor een trip door Bretagne werd door het weerbericht voor de volgende dagen in de koelkast gestopt en nieuwe plannen werden gesmeed.

Een vlotte rit met enkel maar een kleine file in Waterloo en eventjes aanschuiven door een ongeval in Mons bracht ons tot in het Normandische Neufchatel-en-Bray. Op de Aire de camping-car Sainte Claire hadden we nog één van de vrije plaatsen.

Het is een mooie plaats, goed onderhouden en proper. Voor 12€ per 24 uren krijg je alle servicemogelijkheden, elektriciteit, WiFi en toilet. Een douche is er ook en dat kost 2€ voor 10 minuten. Let op: op campercontact staat een maximum lengte van 8 m vermeld voor deze CP en dit mag je letterlijk nemen. Niet alleen krijg je een langere camper hier niet geparkeerd, ook het in- en uitrijden zou wel eens problemen kunnen geven. Het eerste wat we deden nadat we geparkeerd hadden was een stevige wandeling maken op de vlakbij gelegen Voie Verte. Deze vroegere spoorbedding is omgevormd tot fiets- en wandelpad en brengt je in de ene richting naar het 33 km verder gelegen Dieppe en in de andere naar Parijs.

Eens we onze benen genoeg gestrekt hadden keken we naar het nieuws en aten ondertussen de meegebrachte pastasalade. De rest van de avond besteedden we aan het verder plannen van deze reis.

Zaterdag 17 augustus.

Vertrek in Neufchatel-en-Bray om 0930 Hr.

Aankomst in Vatan om 1715 Hr.

Afstand: 377 km.

We sliepen allebei goed op deze rustige plaats. Na het ontbijt maakten we een korte wandeling naar één van de nabijgelegen supermarkten om brood te kopen voor 's middags. Dit kan je trouwens ook bestellen op de camping waarbij de CP behoort maar dat waren we vergeten.

Om 0930 Hr vertrokken we verder zuidwaarts. Weer gooide het weer roet in het eten. Een geplande overnachting aan de Loire met een bezoek aan Saumur werd geschrapt en zo belandden we, gejaagd door de wind en door intense regenbuien om 1715 op de camping municipale in Vatan, één van de dorpjes van Village Étape. Voor 12€ ( en nog 3€ voor elektriciteit ) vonden we hier een mooie grote plaats.

Het ietwat gedateerde sanitairgebouw biedt voor deze prijs wel onbeperkt warm water, zowel in de douche als voor de afwas.

Voor het avondeten strekten we nog eens de benen met een wandeling door het dorpscentrum. We vonden op ongeveer 300 meter van de camping een pizzabakker, een kebabzaak, een restaurant, twee bakkers, een benzinestation en een kruidenier. We konden ons beheersen en kochten geen pizza. We hadden immers nog een stuk vlees in de koelkast dat moest gebakken worden. De rest van het dorp bood een uitgebluste indruk, maar er staat wel een mooi stadhuis.

Na deze verkenning keerden we terug naar de camping om te koken en tijdens het eten naar het nieuws te kijken. Daarna wachtte me nog de afwas van twee dagen om dan na een warme douche te gaan slapen.

Zondag 18 augustus.

Vertrek in Vatan om 1030 Hr.

Aankomst in Oradour-sur-Glane om 1330 Hr.

Afstand: 176 km.

Niks te horen op deze rustige camping dus werden we uitgeslapen wakker. Na het ontbijt wandelden we naar de bakker in het centrum zodat we brood hadden voor het middageten. Daarna vulden we de watertank om dan op de nabijgelegen CP het toilet en de vuilwatertank leeg te maken.

Bij het buiten rijden van het dorp kwamen we langs een supermarkt die open was en dus stopten we nogmaals om wat proviand in te slaan voor meerdere dagen. Daarna reden we in één stuk door naar Oradour-sur-Glane.

Daar aangekomen vreesden we al dat we geen plaats zouden vinden want alle parkings stonden vol met auto's en campers. Op de officiële CP vonden we toch nog meerdere vrije plaatsen en aangezien we van plan waren om in dit dorp te overnachten parkeerden we ons daar.

Het is een gratis plaats met mogelijkheid tot lozen. Voor water moet blijkbaar ergens een jeton gekocht worden. Op het merendeel van de plaatsen zijn oprijblokken nodig, anders rol je hoogstwaarschijnlijk uit je bed. Tijdens een plots opgekomen stortbui aten we een hapje om daarna naar het oude dorp te wandelen.

De volledige uitleg over de actie van Duitse SS-ers die hier op 10 juni 1944 meer dan 600 weerloze mannen, vrouwen en kinderen de dood ingejaagd hebben vind je hier. Via het herdenkingscentrum kwamen we in het oude dorp. Reeds kort na de verschrikkelijke gebeurtenissen werd door De Gaulle besloten om het dorp in de vernielde staat te behouden als herdenkingsplaats.

In deze staat is het nu nog steeds te bezoeken. De aanblik van gebruiksvoorwerpen in de huizen ( naaimachines, stoelen, bedden en kookpotten ) en garages ( auto's, fietsen en gereedschap ) lijkt wat er hier gebeurd is nog erger te maken.

Na drie uren rondgelopen te hebben keerden we terug naar de camper, elk met zijn eigen gedachten.

De rest van de avond werd doorgebracht met een hapje en een drankje, wat muziek en we bekeken al eens wat we de dag erna konden doen.

Maandag 19 augustus.

Vertrek in Oradour-sur-Glane om 1030 Hr.

Aankomst in Séreilhac om 1130 Hr.

Afstand: 34 km + 13 km te voet.

Bij het ontwaken was het fris in de camper. Buiten was geen steek te zien door de mist. Gelukkig kwam de zon er snel door om alles en iedereen op te warmen. Na het ontbijt deden we een korte wandeling naar de supermarkt voor kaas en brood. Om 1030 Hr vertrokken we naar de volgende bestemming. Na een stop om te tanken kwamen we om 1130 Hr aan in Séreilhac. Omdat we gefixeerd waren op wat onze GPS zei zagen we het bordje naar de CP niet zodat we al snel het dorp weer uit waren en dus ergens moesten terugdraaien. Maar een paar minuten later stonden we als enigen geïnstalleerd op de mooie gratis camperplaats

Voor stroom en water moet er een jeton gekocht worden bij het gemeentehuis maar wij hadden dit niet nodig. Eerst maakten we een kleine wandeling door het stadje waar niet veel te beleven was. We vonden wel een bakker op ongeveer 400 meter van de CP. Hierna werd het tijd om te eten want we hadden allebei honger. We genoten van "du pain, du vin et du jambon" op één van de picknickbanken op het grasveld naast de camper. Daarna haalde ik toch maar de gemakkelijke stoelen uit de garage om een beetje comfortabel van het mooie weer te kunnen genieten.

Om 1500 Hr vertrokken we gewapend met een rugzak met water en een koekje voor een wandeling van 13 km door de omgeving. We vonden deze op deze site. Aan het Maison Neuve vonden we nog een kaart van de wandeling ( Le circuit " Le Préjadis " ) die volledig met gele markeringen is aangegeven. Het werd een prettige trip die ons meer dan drie uur lang door het mooie landschap leidde. We kwamen niet meer dan 10 mensen tegen maar wel een hoop Limousin-runderen en " zwartgatvarkens " ( Le porc Cul Noir limousin ).

Deze kweker heeft blijkbaar al een hele hoop prijzen gewonnen.

We passeerden een aantal mooie gehuchtjes en genoten van het weer en de natuur. Na iets meer dan drie uren wandelen waren we terug aan de camper en was het weer etenstijd.

Na het eten, nieuws kijken, afwassen, douchen en met Tessa bellen was ons licht uit en werd het tijd om te gaan slapen. Gelukkig waren al onze Spaanse buren die in de loop van de namiddag waren gearriveerd ondertussen uitgepraat en werd het rustig.

Dinsdag 20 augustus.

Vertrek in Séreilhac om 1030 Hr.

Aankomst in Champagnac-la-Rivière om 1300 Hr.

Afstand: 27 km.

Na het ontbijt maakten we een wandeling rond de vijver die vlakbij de CP ligt. Daarna reden we tot in Châlus waar zich een kasteel van Richard Leeuwenhart bevindt. We parkeerden op de Place Salvador Allende, waar overnachten ook is toegestaan. Van daar uit vertrokken we richting centrum van deze kleine stad. Daar aangekomen bleek dat er twee kastelen zijn. Één ervan ligt in het centrum maar is niet méér dan een ruïne die op bepaalde tijdstippen onder begeleiding kan bezocht worden. We gingen daarna eens kijken bij het andere kasteel dat boven de stad uittorent. Daar aangekomen bleek dat Richard Lionhart zijn stulpje nog steeds bewoond wordt. Het kasteel kan, net als de gerestaureerde toren, bezocht worden voor 5€ per persoon. Zo'n grote fans van Richard zijn we nu ook weer niet en we hadden geen zin om te betalen om door iemands leefkamer te lopen wanneer die er nog woont. We wandelden dan nog eens door het kleine centrum, kochten nog wat water in de supermarkt en keerden terug naar de camper om naar Camping Park Verger in Champagnac-la-Rivière te rijden.

Om 1300 kwamen we aan op deze door Engelsen gerunde kleinschalige camping. Frank, de beheerder, heette ons vriendelijk welkom, gaf ons een rondleiding en begeleidde ons naar onze plaats. Na het eten genoten we van de zon met een boek en een beetje muziek.

In de late namiddag wandelden we eens naar het dorp. We vonden er een Italiaans restaurant en vroegen of hij 's avonds open was. Jammer genoeg was hij al voor de volgende twee dagen volgeboekt. We keerden dus terug naar de camping, genoten nog wat meer van de rustige omgeving en zorgden dan maar zelf voor het avondeten.

Woensdag 21 augustus.

Nog steeds op Camping Park Le Verger in Champagnac-la-Rivière.

Afstand: 20 km op de fiets en 7 km te voet.

Omdat het buiten te fris was ontbeten we binnen. Na het ontbijt namen we de fiets om via de Voie Verte des Hauts de Tardoire, die vlakbij passeert, naar Châlus te fietsen. De route leidt over een oude treinbedding langs weides, velden en enkele vijvers en we fietsten voor het grootste deel in de schaduw.

Na 10 km kwamen we in Châlus aan en kochten we bij de bakker twee baguettes ( de bakker in Champagnac had vandaag immers zijn wekelijkse rustdag ). Met deze aanwinst fietsten we terug langs dezelfde weg als we gekomen waren. Van deze fietstocht hadden we zo'n honger gekregen dat we onmiddellijk het verse brood verorberden.

In de namiddag lazen we eerst wat. Daarna maakten we een wandeling van 7 km door de omgeving. We kozen voor de Sentier des écureuils, één van de drie parcours die in Champagnac passeren. We wandelden door een heuvelachtig, hoofdzakelijk bebost terrein en kwamen, behalve uiteraard in het centrum, maar een tiental huizen tegen. Onnodig te zeggen dat we uitermate genoten hebben van de stilte.

's Avonds was het alweer snel te fris om buiten te blijven zitten. Na het eten en de douche trokken we dus naar binnen om wat te lezen en op tijdje gaan slapen.

Donderdag 22 augustus.

Vertrek in Champagnac-la-Rivière om 1010 Hr.

Aankomst in Coutras om 1430 Hr.

Afstand: 172 km.

Na het ontbijt deden we nog de afwas van gisteren en vulde ik water bij. Vandaag was de lokale boulanger wel open en rond 0930 kwam ze met haar bestelwagentje de camping op getoeterd. Net op tijd om voor we vertrokken nog twee baguettes te kopen om mee te nemen. Iets later vertrokken we dan richting Coutras.

Eerst reden we tot in Perigueux, langs een aantal grote walnotenplantages die de Dordogne een stuk van zijn bekendheid geven. Daarna namen we een stuk snelweg. In Coutras aangekomen deden we eerst uitgebreid boodschappen in de Intermarché, want onze voorraadkasten waren redelijk leeg. Daarna reden we naar de CP, gelegen aan de rivier Dronne.

Deze gratis plaats, een voormalige camping, biedt loosmogelijkheid voor water en toilet en er kan ook water gevuld worden. Er is ook een blok met toilet en douche dat bij de kanoverhuurder hoort.

Eten hadden we onderweg al gedaan zodat we al snel te voet op pad gingen richting centrum. Via een fiets- en voetgangersbrug vlakbij ben je op enkele minuten in het centrum. Daar gingen we bij de toeristische dienst vragen wat de mogelijkheden waren voor een wandeling in de buurt. We kregen van de vriendelijke dame een kaartje mee en wat uitleg en we vonden een wandeling die we morgenvroeg konden doen alvorens naar Bordeaux te trekken. Daarna stapten we nog wat kriskras door het stadje waar behalve twee terrasjes niet veel te beleven was.

Terug aan de camper was het aperitieftijd. We genoten van de zon met een hapje en een drankje alvorens aan het avondeten te beginnen. Ondertussen was ook het vlakbij in een tent gelegen restaurant open gegaan. Dat trok heel wat volk zodat het op slag minder rustig werd.

Vrijdag 23 augustus.

Vertrek in Coutras om 1000 Hr.

Aankomst in Bordeaux om 1330 Hr.

Afstand: 62 km.

Vandaag trekken we richting Bordeaux. Eergisteren hadden we daar een plaats gereserveerd voor vier dagen op Camping Village du Lac. Maar eerst moesten we natuurlijk nog op het gemak ontbijten. Daarna staken we nog eens de nabijgelegen voetgangersbrug over om bij de bakker langs te gaan. Om 1000 Hr, na water en toilet te lozen, reden we eerst naar het vijf km verder gelegen dorpje Guîtres. Daar hadden we op het gisteren gekregen kaartje van de toeristische dienst een wandeling ontdekt die we wilden doen. We vonden een parking aan het sportcentrum en met voldoende water en een banaan gingen we op pad. De weg was heel goed aangeduid met groene markeringen en we wandelden door de velden, langs wijngaarden en passeerden ook metershoge braamstruiken met kilo's lekkere bessen.

Na 4,5 km kwam er een kink in de kabel. Er was namelijk een markering verdwenen en het kaartje ( eigenlijk een niet zo goede kopie ) gaf ook al geen duidelijkheid. Gelukkig bood Maps.me raad en kozen we zelf een weg terug naar de camper.

Na deze wandeling reden we in één stuk door naar de gereserveerde camping. Daar waren we, doordat we gereserveerd en al betaald hadden, in een wip naar binnen. Gezien de weersvoorspellingen zochten we een plaats met voldoende schaduw.

Voor de eerste keer deze reis hadden we blokken nodig om toch enigszins waterpas te staan. Na het eten maakten we een verkenningsrondje over de camping en reserveerden we een plaats in het restaurant voor zondagavond. De rest van de namiddag werd gebruikt om ons bezoek aan de stad de volgende drie dagen een beetje vorm te geven.

Na het avondeten deden we nog de afwas en namen we een douche in het goed uitgeruste sanitair van de camping.

Zaterdag 24 augustus.

Stadsbezoek aan Bordeaux.

Afstand: ongeveer 20 km op de fiets.

Voor het ontbijt haalde ik in de campingwinkel lekkere verse ( nog warme ) chocoladekoeken. Na een tweede koffie haalden we de fietsen uit de garage en vertrokken we naar het centrum van Bordeaux. Van op de camping kan je tot in het centrum fietsen langs een goed aangegeven fietspad. Iets na 1000 Hr stonden we al aan de " Miroir d'Eau ", een waterpartij aan de Place de la Bourse, één van de bekende bezienswaardigheden van de stad. Op dit redelijk vroege tijdstip was er nog niet veel volk zodat onze huisfotograaf haar gang kon gaan.

Daarna fietsten we naar het Office du Tourisme. Daar vroeg en kreeg ik een stadsplan waarop de wandeling langs het Unesco werelderfgoed die we wilden doen stond aangeduid. Bij een koffie op een terras bestudeerden we de kaart en besloten we om de volledige wandeling te doen. Na ongeveer 400 meter stootten we echter al op een eerste hindernis, namelijk een winkel met truffelspecialiteiten. Dit zorgde voor een kleine aanslag op ons budget 😂. Nog geen 300 meter verder was er al een tweede hindernis waar we niet voorbij konden. Ristorante Monzù zorgde voor de tweede aanslag op ons budget, maar we kregen in ruil wel een lekkere pizza, lekkere wijn en een lekkere koffie. De rest van de wandeling volbrachten we zonder grote problemen. Alleen een lekker ijsje op de Place Fernand-Lafargue brak nog eens het ritme.

Ondertussen genoten we wel van de stad, van de Porte Dijeaux, de kathedraal van Saint-André, de Grosse Cloche, de Porte Cailhau en al de andere mooie gebouwen. Om 1700 Hr waren we terug aan de fietsen en reden we terug naar de camping.

Moe maar voldaan aten we nog een kleinigheid en planden we de fietstrip die we morgen zouden ondernemen.

Zondag 25 augustus.

Fietsen langs en over de Garonne.

Afstand: 25 km op de fiets.

Na het ontbijt ( een chocoladebroodje heet in deze regio geen " pain au chocolat " maar wel " chocolatine " ) vertrokken we voor een fietstocht. We hadden gisteren immers gemerkt dat er heel goed te fietsen valt in en rond deze grote stad. Eerst reden we nog eens naar de Miroir d'Eau om een nieuwe lading foto's te maken.

Daarna fietsten we over de Pont de Pierre naar de overkant van de Garonne.

Daar dronken we een koffie in het Darwin Eco-système

In deze voormalige kazerne vind je een toch wel aparte privéschool en ze is getooid met allerhande graffiti.

Daarna fietsten we verder door de rustige omgeving om vervolgens over de Pont Jacgues Chaban Delmas, een immense hefbrug, te fietsen om weer aan de kant van het oude centrum te belanden. Op de Quai des Marques aten we een salade en een Baskische Hamburger bij French Burgers. Daarna keerden we terug naar de camping omdat we het allebei te warm vonden om nog verder te fietsen.

Met een boek en wat muziek brachten we twee uurtjes door in de schaduw. Rond 1700 hadden we genoeg op ons gat gezeten en trokken we onze wandelschoenen aan voor een wandeling in het vlakbij gelegen Bois de Bordeaux.

Na een frisse douche gingen we in het restaurant van de camping een lekkere pot mosselen eten. Een bijpassend wijntje, een dessert voor Brigitte en een koffie voor mij sloten deze fijne dag af.

Maandag 26 augustus.

Bezoek aan La Cité du Vin.

Afstand: 25 km op de fiets.

Vandaag stond een bezoek aan La Cité du Vin op het programma. Maar voor we vertrokken moesten er wat huishoudelijke klussen worden uitgevoerd. In de wasserette van de camping werd voor 5€ een paar kilo was gedaan. De badkamer werd gepoetst, een berg afwas werd gedaan en de vloer van de camper werd gedweild. Toen ook de was klaar was en aan het droogrek hing stapten we nog eens op de fiets om naar Bordeaux te rijden.

Onze bestemming, La Cité du Vin is een mooi en modern bouwwerk waar je alles kan leren over wijn. Niet alleen de lokale ( Franse ) wijnen krijgen de nodige aandacht maar je komt ook veel te weten over de andere wijngebieden in de wereld. De toegang tot de shop is gratis maar er kunnen wel een paar duizend soorten wijn gekocht worden. Om de permanente tentoonstelling over wijn te bezoeken moet je 20€ betalen. Hiervoor krijg je een audiogids in één van de acht beschikbare talen ( ook Nederlands ) waarmee je immens veel informatie kan beluisteren over de wereld van de wijn. Je kan ook verschillende geuren leren onderscheiden die gebruikt worden om wijn te beschrijven.

Alles wat er te zien en te doen is krijg ik hier niet beschreven maar nog één ding moet ik er zeker bij vertellen: inbegrepen in de prijs van het ticket is een glas wijn op de achtste verdieping van dit mooie gebouw. Je kan kiezen uit 20 wijnen en je kan ook van je glas genieten op het terras, met een prachtig 360 graden uitzicht over de stad.

We bleven veel langer dan we gedacht hadden zodat we honger hadden toen we het gebouw verlieten. Een broodje en een ijsje brachten ons er weer bovenop en daarna fietsten we terug naar de camping om nog wat te lezen.

Actie hadden we genoeg gehad dus ook na het avondeten bewogen we niet veel meer.

Dinsdag 27 augustus.

Vertrek in Bordeaux om 1100 Hr.

Aankomst in Cavignac om 1300 Hr.

Afstand: 40 km.

Deze dag kan kort worden samengevat:

- Ontbijten met " Chocolatines ".

- Opruimen, water vullen, water en toilet lozen.

- Stoppen aan een groot inkoopcentrum voor boodschappen want de muizen lagen dood in de kast.

- Parkeren op de CP van Cavignac, gelegen naast het kerkhof.

- Een wandeling maken door het kleine, ingeslapen dorp.

- In de lokale supermarkt zeep gaan kopen want die waren we daarstraks vergeten🙄.

- Nog een wandeling maken door de wijngaarden in de buurt van de CP.

- Lezen.

- In slaap vallen.

- Koken, het lekkers opeten en daarna de afwas doen.

- Vroeg gaan slapen.

Woensdag 28 augustus.

Vertrek in Cavignac om 0920 Hr.

Aankomst in St.Jean-de-Monts om 1600 Hr.

Afstand: 352 km.

Voor de verandering ontbeten we nog eens met chocobroodjes en baguettes, vers van de boulanger 😄👍🏼. Na het ontbijt vertrokken we voor een lange rit noordwaarts. Om niet te veel tijd te verliezen kozen we voor de snelweg. Dit kost wel wat aan péage maar gaat over het algemeen toch wel iets vlotter dan de Routes Nationales of Departementales. We hielden een tussenstop in een klein dorpje, Fougères, vlak na het verlaten van de snelweg, waar we ook gratis ons water en toilet konden lozen en vers water konden tanken. Op deze parking aten we ook nog een hapje alvorens verder te rijden naar St.Jean-de-Monts waar we ons oog hadden laten vallen op camperplaats La Parée du Jonc. Het stadje bestaat op het eerste gezicht alleen maar voor en door het toerisme. In het hoogseizoen willen we hier nog niet dood gevonden worden maar als tussenstop is het wel ok. Wij hadden deze CP alleen maar gekozen omdat ze dicht bij het strand ligt en omdat we dan morgen vroeg op de nieuwe bestemming konden aankomen.

Bij aankomst op de CP betaalden we met de bankkaart 13,30€ vooraleer de slagboom open ging. Hiervoor krijg je elektriciteit en kan je lozen en water tanken. We waren snel geïnstalleerd zodat we een wandeling konden maken over het strand. We genoten van het waterzonnetje, de zeelucht en van de beweging na een paar uur op de snelweg. We zagen ook ontelbare slakken die op alle soorten planten samentroepten.

Na het bakken van een stukje vlees met wat groenten deden we nog de afwas en schreef ik nog wat aan dit verslag.

Donderdag 29 augustus.

Vertrek in St.Jean-de-Monts om 1115 Hr.

Aankomst op l'Île de Noirmoutier om 1203 Hr.

Afstand: 24 km.

Afstand op de fiets: ongeveer 25 km.

De baguette van deze ochtend kwam vers uit de oven, ongeveer 30 seconden voor ik ze kocht. Ze was dus letterlijk krakend vers ( en lekker ).

Na het ontbijt maakten we nog eens een wandeling door de duinen en over het strand, waar we heel wat mensen op hun knieën met een harkje zaten te zoeken naar " palourdes ".

Na deze wandeling vertrokken we richting Noirmoutier. Drie kwartier later arriveerden we op CP Escale de l'Île

Aan de betaalautomaat betaalden we 14,50€ voor 24 uur, elektriciteit, water en lozen inbegrepen. We kochten in de vlakbij gelegen Spar brood en aten dat buiten naast de camper op.

Even later haalde ik de fietsen uit de garage en vertrokken we naar het centrum van Noirmouter en l'Île. Daar haalde ik bij de toeristische dienst een kaart met daarop de drie fietsroutes die het eiland doorkruisen. We kozen voor de route " Entre Plages & Ports " omdat die in het centrum van Noirmoutier en l'Île begint. Deze mooie route leidde ons eerst langs het water, we stopten op het " Plage des Dames ", zagen mooie villa's in het Bois de la Chaise en kleine vissershuisjes in Le Vieil.

Door al dit interessante oponthoud zagen we ons gedwongen om de geplande route in te korten. In Le Vieil namen we dus de kortste weg terug naar Noirmoutier en l'Île om zo terug naar de CP te fietsen. We stopten nog bij een van de zoutwinningen en kochten een klein zakje Fleur de Sel.

Voor het avondeten kochten we een lekkere pizza in het restaurant van de camping waar de CP bijhoort. We aten de pizza nog buiten op maar daarna dwong een frisse wind ons om de rest van de avond binnen door te brengen.

Vrijdag 30 augustus.

Nog steeds op l'Île de Noirmoutier.

Afstand: voormiddag 19,39 km en namiddag 19,34 km op de fiets.

Na het ontbijt sprongen we op de fiets voor de route " Entre Gois & Forêts ", een route van 23,3 km. Het doel was Le Gois. Dit is een weg die zich het grootste deel van de tijd onder water bevindt. Twee keer per dag, telkens 90 minuten voor en na laag water, is de weg echter berijdbaar en kan je langs daar het eiland op of af.

Op zo'n moment is het er verschrikkelijk druk omdat iedereen eens " over de zeebodem " wil rijden. Omdat het vandaag extreem laag water was waren er ook honderden mensen met een hark en een emmer op pad om palourdes op te graven.

Van deze eetbare schelpen ( tapijtschelpen ) mag dagelijks per persoon 3 kg meegenomen worden. We keken onze ogen uit en fietsten uiteraard ook zelf eens over de zeebodem. Dit duurde allemaal zolang tot we honger begonnen krijgen en we niet verder op de route reden maar wel de kortste weg namen naar de CP om te eten.

Na het eten lieten we eerst de spijsvertering zijn werk doen alvorens opnieuw op de fiets te stappen voor de route " Entre Marais & Moulins ". Deze route leidde ons door de moerassen waar het zout gewonnen wordt.

We zagen ook heel veel meeuwen, reigers, aalscholvers, eenden en andere ons onbekende vogelsoorten. Aan de Port du Morin hielden we halt voor een drankje. Een tip trouwens voor wie hier ook eens wil komen fietsen: zorg zelf voor voldoende drinken. Het zijn heel mooie routes door een fantastisch en afwisselend landschap maar de mogelijkheden om iets te drinken zijn zeldzaam.

's Avonds werd de trip voor morgen voorbereid. Aangezien de reis stilaan op zijn einde loopt moeten we richting noorden.

Zaterdag 31 augustus.

Vertrek op Noirmoutier om 1030 Hr.

Aankomst in Plévenon om 1630 Hr.

Afstand: 315 km.

Gisterenavond hadden we besloten om toch een klein ommetje te maken langs Bretagne om van het uitzicht te kunnen genieten. Omdat Bretagne heel groot is en om niet teveel kilometers te rijden kozen we voor een mooi stukje van deze woeste regio dat ons toch niet te ver van de weg huiswaarts zou leiden. Cap Fréhel werd dus het doel. Na heel wat vertraging op de ring rond Nantes met een file op de Pont de Cheviré kwamen we redelijk laat aan op Camping du Cap Fréhel. Op de koop toe kregen we net bij aankomst ook nog een fikse regenbui over ons heen.

Voor 13,10€ ( zonder elektriciteit ) mochten we op de mooi gelegen camping een plaats uitkiezen. Omdat het regende besloten we eerst te eten en het weerbericht te geloven dat voor later op de avond droger weer voorspelde. Deze voorspellingen klopten gelukkig ook en zo maakten we een beetje later een wandeling in de buurt en genoten van het uitzicht over de rotsen en de zee.

Nadien namen we in het wat gedateerde sanitair een douche met veel en heel warm water.

Zondag 1 september.

Vertrek in Plévenon om 1245 Hr.

Aankomst in Erquy om 1315 Hr.

Afstand: 15 km.

In de voormiddag deden we een wandeling naar de vuurtoren van Cap Fréhel.

We passeerden een prachtig landschap, een combinatie van " purperen hei ", rotsen in verschillende kleuren en de zee in verschillende tinten groen en blauw. Van aan de mooie vuurtoren zie je in de verte ook Fort la Latte liggen. Heen en weer was het een wandeling van 9 km.

Terug op de camping deden we nog de afwas en vulden de watertank bij waarna we vertrokken naar Erquy.

Daar plaatsten we ons voor 8,50€ op de CP vlakbij het strand. De CP was al zo goed als vol en men staat er dicht op elkaar. Maar voor een dag vonden we het wel ok.

Toen we klaar waren met eten maakten we nog maar eens een wandeling. Dit keer wandelden we over het strand, klauterden een stuk over de rotsen en keken we naar de mensen die met allerlei gereedschap hun avondeten bij elkaar zochten. Ook hier werd er bij laag water immers intensief naar palourdes ( en mosselen ) gezocht.

Als avondeten kozen we in het vlakbij gelegen restaurant voor mosselen en een karaf wijn. Moe maar voldaan keerden we daarna terug naar de camper. Brigitte trok er nog even op uit met statief en fototoestel om de over de muur spattende golven en de zonsondergang op beeld vast te leggen.

Maandag 2 september.

Vertrek in Erquy om 0930 Hr.

Aankomst in Arromanches om 1330 Hr.

Afstand: 232 km.

Na het ontbijt reden we het eerste uurtje langs kleinere wegen waarbij we regelmatig een mooi uitzicht hadden over een stuk van de kust. We passeerden ook de barrage van de Rance in Dinard. We zagen door de vloed het water in de baai stromen zodat er heel wat elektriciteit geproduceerd werd in deze getijdencentrale.

Nadien namen we de snelle weg naar Arromanches. Om 1330 Hr stonden we daar voor 16,70 € op een mooie vlakke plaats en was het tijd om te eten.

De camping ligt vlak bij het centrum zodat we na het eten op twee minuten aan het strand waren. We bekeken de restanten van de kunstmatige haven die hier in 1944, een paar weken na D-day, werd aangelegd om zoveel mogelijk versterkingen, voorraden en brandstof voor de oprukkende geallieerde legers te kunnen aanvoeren.

We gingen ook eens kijken bij de 360° cinema boven op de klif, waar ook een CP is op de parking. Daar was het uitzicht over het strand nog mooier. Er is ook een nieuw herdenkingsmonument gemaakt dat de moeite waard is om te zien.

Terug in het centrum bekeken we een paar van de souvenirwinkeltjes en keerden daarna terug naar de camping.

Na het avondeten gingen we nog eens naar het strand voor de zonsondergang.

Dinsdag 3 september.

Vertrek in Arromanches om 0930 Hr.

Aankomst in Strépy - Thieu om 1830 Hr.

Afstand: 478 km.

Tol: 45,20€.

Saaie dag vandaag. Het doel was immers om dicht bij huis te raken om dan de dag erna naar huis te rijden. We namen dus zoveel mogelijk de snelweg, wat resulteerde in een totaal bedrag van 45,20€ aan péage. Een ongeval in Valenciennes, waardoor de snelweg volledig was afgesloten, deed ons meer dan een uur in de file staan. Daardoor was het al laat toen we eindelijk aan scheepslift 4 in Strépy-Thieu arriveerden. Aangezien we allebei honger hadden werd er eerst voor eten gezorgd.

Na het eten maakten we nog een korte wandeling in de omgeving en maakte de huisfotograaf een paar foto's.

Woensdag 4 september.

Vertrek in Strepy - Thieu om 1100 Hr.

Aankomst in Peer om 1300 Hr.

Afstand: 152 km.

Na het ontbijt maakten we nog een wandeling tot bij de nieuwe scheepslift. We moesten ons immers niet haasten want we wilden de ochtenddrukte op de Brusselse Ring vermijden. Een uitgebreid bezoek aan de scheepslift deden we niet maar we hadden wel het geluk om dit stukje techniek aan het werk te zien. Het is best indrukwekkend om te zin hoe een groot rivierschip, volgeladen met schroot, in een bak met water meer dan 73 meter naar boven wordt getakeld.

Na dit spektakel wandelden we terug naar de camper, dronken nog een tas koffie en reden naar huis.

Voor de statistieken nog dit: we reden in totaal 2863 km met een gemiddeld verbruik van 9.8 l/100 km.

Fotoalbums van Frankrijk

Het einde van de wereld (58)

30 Juni 2022 | Het einde van de wereld | Frankrijk | Laatste Aanpassing 27 September 2022

Fotoalbum Normandië 2016 (45)

22 April 2016 | Normandië in de paasvakantie 2016 | Frankrijk | Laatste Aanpassing 31 Juli 2016

• Pointe du Hoc.
  • Utah Beach.
  • Uitzicht vanop de Mont Saint-Michel.

Robert-Jan Mooie reis weer Nico. Dank voor het delen. IK heb wat locaties opgeslagen voor één van onze volgende trips. Geplaatst op 29 September 2019