Reisverhaal «Noordwest Frankrijk 8 - 16 april 2017»

Noordwest Frankrijk 8 - 16 april 2017 | Frankrijk | 2 Reacties 08 April 2017 - Laatste Aanpassing 09 Mei 2017

Noordwest Frankrijk, paasvakantie 2017.

Zaterdag 8 april.

Vertrek in Peer om 0900 Hr.

Aankomst in Coucy-le-Château-Auffrique om 1400 Hr.

Afstand: 325 km.

Tol: 7,60€.

File op de Brusselse ring, waar men in het Zoniënwoud een ecoduct aan het bouwen was. File aan de Franse grens op de E19, waar veel volk de grens over wou. En nog eens file aan het station van de péage, waar dezelfde mensen allemaal richting Compiègne of omgeving leken te rijden om Tom Boonen morgen te zien koersen op weg naar zijn vijfde kassei in Roubaix. Dit beschrijft in een notendop onze reis naar Coucy-le-Château-Auffrique, waar we de eerste nacht van onze paasvakantie wilden doorbrengen op de lokale camperplaats. Gelukkig was het een stralende lentedag zodat de reis door het glooiende noorden van Frankrijk geenszins een straf was. Toen we om 1400 Hr de camperplaats opdraaiden was er van de zes plaatsen nog net één plaats vrij.

We waren heel snel geparkeerd op deze mooie plaats, waarna we aan de "betaalpaal" onze schulden gingen vereffenen. Voor 5€ (enkel bankkaart of kredietkaart, geen munten) konden we een nacht blijven. Daarvoor heb je ook elektriciteit en 100 liter water en kan je water en toilet lozen (voor het tanken van water heb je wel een waterdief nodig want er is geen enkele koppeling met schroefdraad die past maar een Gardena-koppeling met twee mannelijke uiteinden past ook). De code die je nodig hebt om de elektriciteit te activeren kan je ook gebruiken om het gebouwtje te betreden waar zich één proper toilet bevindt. Vanuit de zwerfwagen heeft men een prachtig uitzicht op de ruïnes van het kasteel. Op zowat 500 m is er een kleine supermarkt en nog dichter, op 150 m van de camperplaats is er een bakker die ook op zondagvoormiddag open is (maar wel op woensdag gesloten).

Tafel en stoelen werden snel buiten gezet, zodat we onze meegebrachte broodjes in het zonnetje konden oppeuzelen. Daarna werden de stoelleuningen een beetje achteruit gekanteld om nog meer te genieten van deze prachtige en warme lentedag. Aan alle mooie liedjes komt echter een einde, want er moest immers nog gewandeld worden 😄. Wandelschoenen, fototoestel en een fles water vormden de attributen om de klim naar het kasteel en de ommuurde binnenstad aan te vatten. Dit klinkt erger dan het eigenlijk is want binnen een kwartiertje sta je al aan de muren van het kasteel.

Om het oude centrum te bereiken dien je nog tien minuutjes verder te stappen. Zowel van onderaan de muren als vanuit sommige plaatsen binnen de muren hadden we bij dit weer prachtige uitzichten over het glooiende landschap.

Op sommige plaatsen zie je dat men hard bezig is met het restaureren van stukken ommuring. We zagen zelfs steenkappers aan het werk die met eindeloos geduld grote stukken steen in de juiste vorm kapten.

Na deze wandeling gingen we nog snel eens kijken bij de nabij de camperplaats gelegen vijvers en dan werd het tijd voor Chili con carne met rijst terwijl we naar het nieuws keken. We sloten de dag af op de klassieke manier, namelijk met douchen, een beetje lezen en op een deftig uur ons bed in.

Zondag 9 april.

Vertrek in Coucy-le-Château-Auffrique om 1030 Hr.

Aankomst in Pierrefonds om 1130 Hr.

Afstand: 42 km.

Na een heel rustige nacht werden we gewekt door de zon. Tessa ging naar de nabijgelegen bakker voor verse baguettes en croissants. Na het ontbijt loosden we nog ons water alvorens we op pad gingen. We reden door een paar kleine dorpjes maar vooral door het uitgestrekte en glooiende platteland. We genoten van de vele mooie vergezichten en zo kwamen we na een uurtje aan op camping Le Coeur de la Forêt in Pierrefonds. We werden daar heel vriendelijk ontvangen en mochten een plaats uitkiezen.

Voor 46,80€ konden we twee nachten blijven. Het is een kleine sympathieke camping. Het sanitair is een beetje gedateerd maar wel proper en er is heet water in de douches waarvoor geen jeton of muntstuk nodig is. Elke plaats heeft zijn eigen waterkraan en elektriciteitsaansluiting.

Na het middageten gingen we te voet naar het centrum van Pierrefonds, waar een prachtig kasteel staat. Het was daar een drukte van jewelste, met een komen en gaan van tientallen motoren in alle modellen en van alle merken.

Later op de avond bleek uit een gesprek met de campingeigenaar (die trouwens heel erg ontgoocheld was omdat Tom Boonen Parijs-Roubaix niet gewonnen had) dat hier elke zondag heel wat motoren samenkomen. Al dit motorengeronk gaf ons bezoek een extra cachet, want ook al rijden we al meer dan 20 jaar niet meer zelf met een motor, toch krijgen mijn vrouw en ik nog steeds kippenvel bij het geluid van een Ducati.

Maar voor die motoren waren we natuurlijk niet gekomen. We gingen dus eens kijken boven op de heuvel bij het kasteel.

Dat leverde uiteraard de nodige foto's op en door het schitterende weer en de zon die zorgde voor hoge temperaturen kregen we ook grote dorst. De grote massa volk die op de been was, en die ook dorstig was, zorgde ervoor dat we meer dan een half uur moesten aanschuiven vooraleer we een ijsje en een blikje frisdrank konden bestellen.

Daarna gingen we terug naar de camping om nog even in een stoel van de zon te genieten en om plannen te smeden voor de volgende dag. Er werd ook nog buiten gekookt maar al dat lekkers opeten deden we binnen terwijl we naar het nieuws keken.

Maandag 10 april.

Naar Compiègne en terug.

Afstand: 47 km.

Net als de kippen werden we na een stille nacht wakker van het eerste licht. Na het ontbijt deden we de afwas en een beetje andere huishoudelijke taken en daarna vertrokken we naar Compiègne.

Eerst reden we naar het Centre Commercial Venette om daar in de Carrefour onze voorraden aan te vullen. Dan reden we naar La Clairière de l'Armistice, in het Forêt de Compiègne.

Op deze plaats werd in november 1918 het verdrag getekend dat een einde maakte aan de vier jaar durende Eerste Wereldoorlog. Deze ondertekening vond plaats in de treinwagon die dienst deed als mobiel hoofdkwartier van Maarschalk Foch. Op deze plaats vind je nog een restant van de sporen waarop deze wagon, alsook de wagon van de Duitse vertegenwoordigers stonden tijdens de onderhandelingen. Er staan ook een paar monumenten en een standbeeld van Maarschalk Foch.

We bezochten ook het museum (5€ voor een volwassene en 3€ voor -18 jarigen). In dit museum vind je niet de originele wagon waarin de wapenstilstand bezegeld werd (die werd immers tijdens de tweede wereldoorlog vernietigd) maar wel een wagon uit dezelfde reeks en met hetzelfde uitzicht.

Verder zijn er heel wat foto's en filmpjes te zien over de Eerste Wereldoorlog en vindt men wat informatie over de wapens en de uniformen uit die tijd.

Na dit geschiedkundig intermezzo maakten we een ritje door het Forêt de Compiègne en maakten we een tussenstop aan de Etangs de Saint-Pierre.

We maakten in de zon een wandeling rond de kleinste van de twee vijvers en reden daarna terug naar de camping in Pierrefonds. Tijdens het nieuws aten we couscous en merguez en zo werd deze interessante dag afgesloten.

Dinsdag 11 april.

Vertrek in Pierrefonds om 1000 Hr.

Aankomst in Giverny om 1245 Hr.

Afstand: 160 km.

Na het ontbijt, water tanken, afwassen en het toilet lozen vertrokken we om 1000 Hr naar Giverny, het dorp van de beroemde schilder Claude Monet.

Het eerste stuk, tot in Beauvais, reden we langs een grote weg en een stuk snelweg. Daarna ging het langs D-wegen op en af en rond en door kleine dorpjes. Weer werd er genoten van de uitzichten onderweg, vooral van de talrijke koolzaadvelden die prachtige gele kleuren in het landschap toverden.

Om 1245 Hr stonden we op de grote parking in Giverny, waar ook de bussen parkeren en waar meerdere campers stonden.

We aten snel een hapje en gingen daarna te voet het dorpje in om de beroemde tuinen van Monet te bezoeken. Omdat het alweer een prachtige zonnige dag was waren we daar natuurlijk niet alleen en moesten we een kwartier aanschuiven alvorens een ticket te kunnen kopen. Toen we daarna de tuin betraden werden we overweldigd door de kleurenpracht.

Omdat dit niet met woorden te beschrijven is zullen de foto's moeten tonen hoe mooi het was.

We zagen, samen met de vele andere aanwezigen natuurlijk ook het wereldberoemde bruggetje dat op vele werken van Monet te zien is.

Het huis waar de schilder leefde en werkte is ook te bezoeken en is zeker de moeite waard. De gele kamer, de blauwe keuken, de slaapkamer en het atelier van Monet zijn goed onderhouden en je vindt er veel van zijn schilderijen maar ook werken van o.a. Auguste Renoir en Paul Cezanne ( en van nog veel meer schilders die ik niet ken, maar dat ligt aan mij ).

Bij het verlaten van de tuin aten we een ijsje waarna we verder het kleine dorpje verkenden. Er zijn meerdere kunstgalerijen of dito winkeltjes, een paar restaurants en natuurlijk ook nog het museum van het impressionisme, dat we niet bezochten. We gingen verder tot aan de kerk, waar het graf van Claude Monet en zijn familie te vinden is.

Ook is er op het kerkhof een graf voor zeven bemanningsleden van een Britse bommenwerper die op acht juni 1944 hier is neergestort.

Daarna keerden we terug naar de parking om de stoelen buiten te zetten en met een drankje te genieten van het mooie weer. Ondertussen arriveerden er steeds meer en meer campers van het merk Le Voyageur. Er bleek een treffen te zijn en uiteindelijk stonden er 33 van deze campers, de ene al groter dan de andere.

We kregen al visioenen van veel lawaai makende mensen tot een stuk in de nacht maar dat viel heel hard mee. Na een toespraak en een glaasje champagne trokken alle deelnemers met hun stoelen terug naar de eigen camper, gingen de ramen allemaal dicht en de antennes omhoog en werd alles stil en rustig.

Tijdens het nieuws aten we een bord pasta, waarna het tijd was om te douchen en nog wat te lezen.

Woensdag 12 april.

Vertrek in Giverny om 1000 Hr.

Aankomst in Pont de l'Arche om 1200 Hr.

Afstand: 52 km.

Als ontbijt aten we vandaag pannenkoeken. Na een tussenstop in de Carrefour van Verdon reden we langs smalle D-wegen ( soms zelfs heel smal ) naar Camping Municipale Camp'Eure in Pont de l'Arche. Deze camping ligt op de oever van de Eure. Er zijn zowat 50 plaatsen, allemaal op gras maar goed verhard. Elke plaats heeft elektriciteit en er zijn voldoende waterkranen.

Voor de camping vind je ook een achttal plaatsen voor 5€ en ook een sanistation.

De receptie is alleen open van 1600 Hr tot 2000 Hr, maar er was toch iemand van de campingstaf die ons om 1230 Hr al binnenliet. We kozen een mooie plaats en ik haalde zo snel mogelijk de stoelen en de tafel uit de garage. De pas gekochte baguettes, met een lekkere Camembert en een glaasje Bordeaux ( voor de dames een glaasje water ) smaakten overheerlijk.

Daarna ging Tessa vrijwillig de afwas doen terwijl Brigitte en ik een wandeling maakten.

We gingen in beide richtingen een eindje langs de rivier om daarna bergop het stadje te verkennen.

We vonden meer kapsalons dan horecagelegenheden, maar ook een pizzeria die 's avonds zou open zijn en dus was de keuze voor het avondeten snel gemaakt. Er zijn wat vakwerkhuizen te vinden, het ene al in betere staat dan het andere.

We passeerden ook aan de kerk om een kijkje te nemen maar daarna hielden we het voor bekeken.

De stoelen stonden immers nog steeds buiten en de zon was ook nog aanwezig dus profiteerden we ervan om daar met een drankje en een boekje nog wat van te genieten. Maar eerst ging ik bij de receptie gauw betalen ( 17,08€ voor één nacht ).

Later op de dag werd het dan door de wind toch te fris buiten en gingen we binnen nog wat lezen en zo werd het tijd om pizza te gaan bestellen. Om 1900 Hr mocht ik ze gaan afhalen dus was ik net op tijd terug om naar het nieuws te kijken. De dag werd afgesloten met een douche in het sanitaire gebouw van de camping. Het sanitair is een beetje "à la façon française" ( kalkaanslag op de buizen, een spinnenweb hier of daar en links of rechts een tegeltje los ) maar het is wel proper en wat nog belangrijker is, het water is heel warm.

Donderdag 13 april.

Vertrek in Pont de l'Arche om 1015 Hr.

Aankomst in Veulettes sur mer om 1200 Hr.

Afstand: 96 km.

Tol: 7,30€.

Na het ontbijt leegde ik het toilet en tankte nog wat water. Daarna ging ik bij de vlakbij gelegen bakker nog wat brood kopen voor 's middags en dan gingen we op weg naar de kust. Opgelet als je aan de uitgang van de camping de weg naar rechts neemt want die wordt net voor de kazerne van de Gendarmerie wel heel smal. Er staat een verbodsbord voor voertuigen breder dan 2,40m. Het ging nog net maar de borduur kon ik niet meer vermijden. Het loont dus de moeite om eventueel te kijken of je het dorp langs een andere weg kan verlaten.

We reden over de ringweg rond Rouen waarna we een stuk tolweg namen ( A150 ). Daarna namen we allerlei D-wegen die alsmaar smaller leken te worden. Net op de middag kwamen we dan aan in het tussen twee falaises gelegen dorpje Veulletes sur mer.

We namen de camperplaats vlakbij het strand. Het strand kan je niet zien doordat er strandhuisjes in het zicht staan, maar je hebt wel een mooi uitzicht op de meest noordelijke gelegen krijtrots.

Er is nog een tweede camperplaats achter de zeilclub waar je op asfalt staat, maar daar zie je het strand ook niet. Op allebei deze plaatsen is er een loosplaats en een sanizuil die werkt met jetons die je ergens in het dorp moet gaan kopen.

Tijdens de afdaling naar het dorp zagen we ook nog een camping maar daar zijn we niet gaan kijken.

Na het parkeren gingen we eens kijken langs het keienstrand en langs de doorgaande weg langs de dijk.

Het interessantste dat we daar zagen waren de verschillende eetgelegenheden. Het grote plan was immers om 's avonds mosselen te gaan eten en dat leek wel realiseerbaar. Eerst moesten echter de meegebrachte baguettes opgegeten worden en ook de andere helft van de Camembert die volgens de dames wel heel hard de geur in de koelkast verpestte.

Na het middageten wandelden we richting van de krijtrots omdat we daar een wandelpad meenden gezien te hebben. Dit leidde ons naar en door een stuk van de Atlantikwall. Er is een heel bunkercomplex te bezoeken met een twintigtal informatiepanelen in drie talen ( Frans, Duits en Engels ) over waarom deze bunkers net op deze plaats werden gebouwd. Er is ook heel wat informatie te lezen over het dagelijkse leven in bezet Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog en over het leven van de Duitse soldaten die deze stellingen bezet hielden.

Ook in dit dorp staat een herdenkingsplaat voor de bemanning van een neergestorte bommenwerper.

Na deze wandeling was het tijd voor koffie met een koekje en werd er door alle drie een beetje gelezen. Tegen 1830 Hr hoorden we de mosselen al roepen en dus gingen we op pad om te eten. Het eerste restaurant waar we binnen gingen was nog niet klaar om iets te serveren dus kozen we voor de ernaast gelegen zaak. We namen alle drie moules marinières met frieten. Het waren uiteraard de typische kleine "Bouchot" mosselen uit de streek en ze waren heel lekker.

Met een fles water, een karaf huiswijn en twee koffies erbij kostte dit maar 45,50€. Dit was dus een geslaagde afsluiter van deze dag.

Vrijdag 14 april.

Vertrek in Veulettes sur mer om 0915 Hr.

Aankomst in Le Crotoy in 1130 Hr.

Afstand: 117 km.

Net voor het ontbijt zagen we de gemeentewerker over de camperplaats lopen die het geld voor het parkeren en overnachten kwam ophalen. Ik betaalde 7€ ( 6€ voor het overnachten en 50 cent per persoon vanaf 18 jaar ). Na het ontbijt loosden we water en dan waren we weg. Let op bij het wegrijden van de parking want de helling aan de noordelijke uitgang is daar nogal steil en kort. Gisteren zagen we een camper met zijn buik over de grond schuren met schade tot gevolg. Zelf namen we vandaag dus de andere uitgang. We namen de D925 en D940 en passeerden Dieppe, Le Tréport en allerlei kleine en mooie dorpjes maar we stopten nergens. Ons doel was immers om vóór hoog water aan de baai van de Somme te zijn, meer bepaald op Flower Camping Les Aubépines in Le Crotoy. Deze camping is al een paar jaar onze favoriet in deze streek. We zijn hier vroeger met de caravan verscheidene keren geweest, telkens voor een week in de paasvakantie. Met de camper hebben we de vorige twee paasvakanties ook telkens een dag gestaan. Sinds dit jaar is er ook een restaurant en een klein binnenzwembad. De camping is rustig gelegen in een doodlopende straat. Op het einde van deze straat, ongeveer een kilometer stappen kom je rechtstreeks aan het brede stuk van de baai uit, met een prachtig uitzicht.

Direct na aankomst trok onze huisfotograaf er op uit in de hoop om foto's te kunnen maken van het opkomende water.

Ondertussen deden Tessa en ik de afwas en wat andere huishoudelijke taken. Twee uren later was Brigitte terug en at ze het brood op dat we voor haar hadden overgehouden.

Daarna gingen we alle drie te voet op weg naar het centrum van Le Crotoy. We gingen over het fietspad dat aan het watergebied passeert waar tientallen vogels zitten en waar ook dit jaar weer een koppel zwanen een nest had.

Na een uurtje hadden we het centrum bereikt en hadden we een ijsje meer dan verdiend.

De zon deed voor de zoveelste keer deze week weer haar best en dus hadden we het allemaal warm. Bij het terugkeren wandelden we eerst een stukje over het strand om dan vanaf de camperplaats in de duinen toch maar weer langs het fietspad te stappen. We moesten immers nog brood ( en chocokoeken! ) bestellen voor de dag nadien en dat moest voor 1800 Hr gebeuren. We waren hiervoor net op tijd en omdat we net negen km gewandeld hadden bestelden we maar een chocokoek extra ;-)

Ondanks de zon maakte de wind dat het te koud was om nog buiten te zitten dus genoten we binnen van een drankje om daarna te beginnen aan de pasta met gerookte zalm en pijnboompitten.

Zaterdag 15 april.

Vertrek in Le Crotoy om 1000 Hr.

Aankomst in Temse om 1830 Hr.

Afstand: 290 km.

Onze laatste nacht in Frankrijk eindigde rond 0800 Hr. Iedereen had goed geslapen en nadat het bed op zijn plaats hing ging Tessa in de campingwinkel de gisteren bestelde chocokoeken halen. Ik ging daarna bij het onthaal betalen. Ik betaalde 24,15€. Ook al waren we met drie, toch had men het tarief van de ACSI-kaart toegepast en dan gewoon één persoon bijgerekend. Om 1000 Hr waren we dan onderweg.

We hadden gisteren al besloten om niet de A16 te nemen en langs Calais te rijden. We reden dus langs allerlei Departementale wegen tot in Arras om daar de A1/E17 te nemen langs Rijsel en Kortrijk tot in Gent. Daar werden we immers bij mijn schoonmoeder verwacht om een lekker hapje te eten. Om 1315 Hr, na een heel vlotte rit kwamen we in Gent aan en parkeerden we aan de jachthaven op het einde ( of is dit het begin? ) van de watersportbaan. We wandelden ongeveer 500 m tot bij oma waar het eten al stond te pruttelen.

Om 1730 wandelden we terug naar onze camper en reden we naar de pas heraangelegde camperplaats aan De Zaat in Temse. Vlakbij het politiebureau zijn hier 20 verharde plaatsen.

We keken naar het nieuws en aten een broodje, waarna Brigitte en ik een wandeling maakten naar de Schelde.

Je bevindt je hier immers op de voormalige terreinen van de Boelwerf. Buiten een immense scheepskraan is daar niets meer van te zien want behalve het vroegere administratiegebouw van deze scheepswerf is het hele terrein platgegooid.

In de plaats daarvan zijn dicht bij het centrum van Temse een aantal moderne appartementsgebouwen neergezet en een beetje verder is een nieuwe bedrijvenzone. We wandelden ook nog rond de mooie kerk en zagen een paar mogelijkheden voor een hapje en een drankje. Voor ons is deze plaats in ieder geval een tweede bezoek waard.

Zondag 16 april.

Vertrek in Temse om 0915 Hr.

Aankomst in Peer om 1045 Hr.

Afstand: 107 km.

We hebben niets gehoord op de laatste nacht van deze trip, ook geen paashazen of -klokken.

Na het ontbijt konden we dus goed uitgeslapen huiswaarts keren.

Voor de statistieken:

• -Totaal gereden km: 1240
  • -Gemiddeld verbruik volgens boordcomputer: 9.4 l/100 km
  • -Totale rijtijd: 21 uren en 57 minuten

Bedankt om te lezen.

Nico, Brigitte en Tessa.

Fotoalbums van Frankrijk

Het einde van de wereld (58)

30 Juni 2022 | Het einde van de wereld | Frankrijk | Laatste Aanpassing 27 September 2022

Fotoalbum Normandië 2016 (45)

22 April 2016 | Normandië in de paasvakantie 2016 | Frankrijk | Laatste Aanpassing 31 Juli 2016

• Zicht op het museum van Sainte-Mère-Èglise.
  • Utah Beach.
  • Uitzicht vanop de Mont Saint-Michel.
  • Phare op Cap Gris Nez.

Robert-Jan Dag Nico, Leuke reis hebben jullie weer gemaakt. Ondanks het feit dat je aangeeft geen Engeland fan te zijn kunnen wij jullie Zuid Engeland van harte aanbevelen. Het weer is okay (beetje sub tropisch) en er is heel veel moois te zien. Wel links rijden maar dat went. Groeten vanuit Cornwall ! Geplaatst op 23 April 2017
hugo schepers Dat hebt ge weeral gehad Als ge een camper hebt moet ge er maar van genieten. Toch spijtig dat Tommeke niet gewonnen heeft anders had ge van mij nog een beetje in de file mogen staan. En die stinkende kaas in de frigo .....Deze dagen zijn niet zo goed als verleden week en nog geen beterschap in het verschiet. Tot zondag bij l' Italiano. Ik denk italiaans eten. Dat doen we expres omdat ge niet te veel zou eten. Geplaatst op 23 April 2017