Reisverhaal «Italië van 11 tot 31 augustus 2017»

Italië van 11 tot 31 augustus 2017 | Italië | 0 Reacties 04 September 2017 - Laatste Aanpassing 11 September 2017

Italië van 11 tot 31 augustus 2017

Vrijdag 11 augustus.

Vertrek in Peer om 0445 Hr.

Aankomst in Wertach om 1445 Hr.

Afstand: 697 km.

Door een verandering in Brigitte haar dienstrooster kon onze jaarlijkse zomerreis twee dagen vroeger beginnen dan gepland. Dus vertrokken we na een korte nacht om 0445 Hr zuidwaarts. Het weer van de laatste dagen was immers van die aard dat we zo snel mogelijk naar Italië wilden.

Wonder boven wonder hadden we op een ganse dag maar tien minuten vertraagd verkeer (op de A8 aan de Aichelberg natuurlijk 🙄) zodat we al om 1445 Hr op Grüntensee Camping International in Wertach aankwamen. Daar werden we vriendelijk ontvangen en konden we kiezen tussen een paar plaatsen op de camping of een plaats op de nog lege camperparking. We kozen voor de camperparking, staken de stekker in en zetten de verwarming op.

Een temperatuur van 11 graden en regen zorgde niet voor een echt vakantiegevoel maar na een tas koffie en een koekje herpakten we ons. De regen was ondertussen ook ergens anders naartoe en dus maakten we een korte wandeling die ons over de nabijgelegen camperplaats Am Buron leidde om langs de oevers van de Grüntensee terug te keren naar de camping. Na al dat zitten deed het deugd om onze benen te strekken. We vonden een paar goed aangeduide wandelroutes waaronder één van acht km rond het meer. Deze plaats staat dus zeker genoteerd om bij beter weer nog eens terug te komen.

Terug op de camping gingen we onmiddellijk het restaurant binnen. Tegen onze gewoonte kozen we niet voor een echte Duitse schnitzel. De camping en het restaurant worden immers gerund door een Griekse familie zodat we unaniem kozen voor gyros, souvlaki en tzatziki. Weizenbier en een frisdrank maakten het plezier compleet.

Na het nieuws op BVN deed ik nog een kleine afwas en werd er gedoucht in het nieuwe toiletgebouw. Onbeperkt warm water en een werkende verwarming waren zeer welkom op deze herfstachtige dag. De dag werd afgesloten met kijken naar het WK atletiek.

Zaterdag 12 augustus.

Vertrek in Wertach om 0815 Hr.

Aankomst in Colà om 1730 Hr.

Afstand: 407 km.

Tol: 8.90€ voor een tiendagenvignet voor Oostenrijk, 9 €voor de Brennerpas en 6.50 € voor de snelweg A22 van de Brennerpas tot Bolsano Sud.

De vermoeidheid die gisteren zijn tol eiste en de Webasto die zorgde voor een aangename temperatuur 's nachts maakten dat we alle drie sliepen als een roos. Na het ontbijt ging Brigitte betalen ( 22.70 €, waarvan 2.30 € voor stroom en 1.80 € per persoon verblijfstaks ) en dan gingen we in de regen op pad, goed wetende dat een zaterdag geen ideale reisdag is. De grenstunnel in Füssen haalden we nog zonder aanschuiven. De Fernpass was al drukker zodat we daar wat tijd verloren, mede door het alternerend verkeer door de tunnel in Lermoos. Aan de Brennerpas ging het ondanks de drukte ook nog vlot maar daarna was het gedaan met de pret. Op de Autostrada del Brennero ( A22 ) stonden we meer stil dan dat we reden. Omdat zowel ADAC als ANWB nog meer van dit "stop and go" verkeer voorspelden besloten we om vanaf Bolsano Sud de SS12 te nemen. Op deze weg kwamen we onder andere langs Trento, Rovereto en allerlei kleinere dorpjes, steeds parallel aan de rivier Adige en aan de snelweg waarop we toch meer stilstaand dan rijdend verkeer zagen.

Zo kwamen we na een vermoeiende rit aan op camperplaats Villa dei Cedri in Colà di Lazise, een jaarlijks terugkerende plaats op onze reis naar Italië.

Het oorspronkelijke plan om eerst te douchen en dan naar Pacengo te fietsen voor het avondeten werd gewijzigd toen we op het wereldwijde web Ristorante -Pizzeria La Fantasia ontdekten op slechts " Due passi " verwijderd van de camperplaats. Ik belde naar dit vlak bij de ingang van de thermen gelegen restaurant om pizza te bestellen die ik al een kwartiertje later kon gaan afhalen. Naast onze camper konden we de lekkere pizza's met veel smaak opeten waarna de avond afgesloten werd met een warme douche en nog een beetje atletiek kijken.

Zondag 13 augustus.

Dolce far niente in Colà di Lazise en Pacengo.

Vandaag werden we om 0800 Hr wakker van een kindje dat op zijn mama riep. Rond 0900 Hr werden we nog eens wakker omdat het te warm was en dus kwamen we maar uit ons bed. Na het ontbijt deed Tessa de afwas en lummelden we wat in onze luie stoel, ondertussen besprekend wat we vandaag en de volgende dagen zouden doen. Voor vandaag was de keuze snel gemaakt. We zouden naar Pacengo fietsen ( ongeveer drie km bergaf ), daar een hapje eten en dan onze tijd doorbrengen in of aan het meer.

Om 1230 Hr vertrokken we om ons plan ten uitvoer te brengen. Op het terras van ons favoriete restaurant in Pacengo ( Ristorante Pizzeria Centrale ) bestelden we voor mij een pizza "Pacengo" en voor Brigitte en Tessa spaghetti alle vongole.

Een fles water en een karafje wijn erbij en het feest was compleet. Na een koffietje waren we klaar voor het tweede deel van ons plan. We bolden nog een paar honderd meter verder bergaf tot aan de haven om daar in de buurt de kunst van het nietsdoen te verfijnen. Zelf wandelde ik wat rond en zat ik in de schaduw terwijl de dames in de zon een boek lazen en de nodige verkoeling zochten in het water. Van al dat niksen zou een mens dorst krijgen dus deden we natuurlijk ook een terrasje.

Rond 1700 Hr besloten we het voor bekeken te houden en terug te keren naar de camper. Omdat drie kilometer bergop fietsen te ver leek om in één etappe te doen besloten we een tussenstop te houden bij de Gelateria om de nodige calorieën bij te tanken 😂🍧.

Zo haalden we vlot de top van de volgende heuvel om de rest van de avond uit te rusten van deze zware dag.

Maandag 14 augustus.

Vertrek in Colà om 1100 Hr.

Aankomst in Firenze om 1800 Hr.

Afstand: 286 km.

Tol: 14.50€.

Vandaag waren er een paar kinken in de kabel. Toen we vanmorgen wilden betalen wou de automaat ons ticket niet aannemen. Gelukkig hangt er een telefoonnummer dat je kan bellen bij problemen. Ook nu weer kwam mijn kennis van het Italiaans van pas om het probleem uit te leggen en binnen een paar minuten kwam er iemand aangefietst om de rekening te vereffenen en de slagboom te openen. Zo konden we om 1100 Hr op weg naar Mantova om daar in het winkelcentrum "La favorita" inkopen te doen voor de volgende dagen.

Daarna gingen we de snelweg op maar door een ongeval kwamen we in de buurt van Bologna in een file terecht. Eens de file voorbij konden we de snelweg af richting La Guardata, waar we op de camperplaats de twee volgende dagen wilden doorbrengen. Maar dat was buiten de waard gerekend, in dit geval Ferragosto. Op deze grote Italiaanse feestdag (15 augustus oftewel Onze Lieve Vrouw Hemelvaart) trekt immers half Italië er met tent, caravan of camper op uit om te feesten. De andere helft feest thuis, gaat op restaurant of neemt deel aan een dorpsfeest. Dit had tot gevolg dat de door ons uitgekozen camperplaats vol stond en we terug richting snelweg moesten. We gingen er immers vanuit dat alle andere plaatsen in de omgeving ook volzet zouden zijn.

Ik nam dan nog maar eens de telefoon om te bellen naar Camping Firenze om te vragen of we twee dagen vroeger konden komen dan ik in mijn mail een paar maanden geleden gevraagd had. Gelukkig was dit geen probleem en zo werd de planning nog maar eens aangepast. Gelukkig is flexibiliteit een van de sleutelwoorden bij het reizen met een camper.

Om 1800 Hr kwamen we aan op de camping in Firenze. We werden vriendelijk ontvangen en mochten één van de nog vrije plaatsen kiezen. Het is een camping met een groot aanbod: grote plaatsen, elektriciteit en water inbegrepen, voldoende en proper sanitair, een goed uitgeruste winkel, een shuttlebus naar het centrum van Firenze en een zwembad met ook mogelijkheden voor de kleinsten. De prijs voor al dit fraais is dan ook niet mals, namelijk 58€ per dag voor drie personen. Daarvoor sta je natuurlijk bijna in het centrum van deze mooie stad.

De rest van de avond werd besteed aan eten en het plannen van een fietstocht voor morgen.

Dinsdag 15 augustus.

Op verkenning met de fiets in Firenze.

Om 0830 Hr werden we gewekt door een klaroen in de omgeving gevolgd door "Fratelli d'Italia",( klik hier om mee te genieten ) de nationale hymne van Italië ( om 2030 Hr gisterenavond hadden we dit ook al gehoord ). Ik heb nog niet ontdekt of er een kazerne is in de omgeving die dit zou kunnen verklaren.

Na het ontbijt stapten we op de fiets om naar het centrum van de stad te rijden. Vanop de camping kan je via een fietspad op de oevers van de Arno recht naar het centrum fietsen.

Ook in en rond het centrum kan ( en mag ) je overal fietsen. Zo kwamen we allerlei mooie hoekjes tegen, hadden we een fraai zicht op beide kanten van de Ponte Vecchio en passeerden we het Palazzo Pitti.

We namen ook de tijd om bij een vriendelijke mevrouw een lekker hapje te eten en een lekker glas wijn te drinken. In de late namiddag kwamen we terug op de camping en maakten we gebruik van een van de deftige wasmachines. Door al dit moois besloten we om nog een dag langer te blijven en morgen te voet het centrum verder te ontdekken. De rit naar het centrum zullen we dan doen met de shuttlebus van de camping ( 3€ per persoon heen en terug ).

Woensdag 16 augustus.

Wandeling in Firenze.

Afstand: 13090 stappen.

Om 0800 Hr werden we weer gewekt door de klaroen uit de nabijgelegen kazerne van de " Divisione Friuli ". Altijd gemakkelijk natuurlijk zo'n wekker.

Na het ontbijt namen we om 1045 Hr de shuttlebus van de camping naar het centrum. Na tien minuten werden we dan afgezet op minder dan een kilometer van de Ponte Vecchio.

Langs de oever van de Arno wandelden we daar naartoe. Aan het vlak bij deze mooie brug gelegen Uffizi-museum zagen we honderden mensen in de hitte aanschuiven voor een ticket.

Zelf hielden we het bij het maken van een paar foto's. Daarna wandelden we kriskras door de stad ( waar het trouwens veel drukker was dan gisteren ) en genoten we van de sfeer.

Zo kwamen we automatisch ook aan de Duomo en de daarbij horende doopkapel, twee prachtig gebouwen in meerdere kleuren marmer.

Ook hier stond er weer een meterslange rij om een bezoek te kunnen brengen aan deze mooie kerk. Maar een kerkbezoek staat, net als een museumbezoek, niet op onze to do-lijsten.

Hier hadden we nochtans een uitzondering willen maken omdat je ook de koepel kan beklimmen vanwaar je ongetwijfeld een prachtig uitzicht hebt over de stad. In de voorbereiding van deze reis had ik deze mogelijkheid over het hoofd gezien, en op het internet zagen we gisteren dat tickets voor deze klim al twee dagen op voorhand zijn uitverkocht. Zo hebben we meteen een goede reden om nog eens naar deze mooie stad terug te keren.

Na een lekker slaatje in een rustig straatje ging onze wandeling verder om uiteindelijk weer bij de Ponte Vecchio uit te komen. Daar namen we bij Ristorante Queen Victoria nog een ijsje, goed wetende dat het geen goedkoop tussendoortje zou worden. Toch schrok ik nog een klein beetje toen ik 28€ moest betalen voor drie, weliswaar formidabel lekkere en heel grote ijsjes 😜.

Maar sommige dingen moet je gewoon doen als je er zin in hebt ( net als toen ik meer dan twintig jaar geleden op de Champs-Elysées, vlakbij de Arc de Triomphe een koffie wou drinken en daar 200 Belgische Frank voor betaalde).

Hierna hielden we het voor bekeken en gingen we naar de plaats waar de campingbus ons weer zou oppikken. Op de camping aangekomen maakten we dankbaar gebruik van het zwembad om af te koelen. Met een koel hoofd maakten we een planning voor de volgende paar dagen aangezien Ferragosto de oorspronkelijke planning in de war had gegooid.

Donderdag 17 augustus.

Vertrek in Firenze om 1100 Hr.

Aankomst in Castellina in Chianti om 1210 Hr.

Afstand: 46 km.

Tol: 0,50€.

Na het ontbijt deden we een volledige service om dan te vertrekken. De gisterenavond gemaakte planning werd nog eens omgegooid en we lieten Greve in Chianti links liggen om naar Castellina in Chianti te rijden. Een uurtje rijden door de mooie Toscaanse heuvels met overal wijngaarden bracht ons naar de camperplaats in dit hoog gelegen dorpje.

Toen we geparkeerd waren wou ik aan de automaat betalen maar een agente van de Polizia Municipale was aan het proberen om het toestel te repareren omdat de knop voor campers geen tickets meer afleverde. Toen dat niet ging hoorde ik haar telefoneren en na een kleine discussie zeggen dat ze dat al 50000 keer geprobeerd had ( dit is letterlijk geciteerd 😄 ). Na nog wat heen- en weer oh en ah en okay zei ze tegen de wachtenden: "today is for free". Zo kon ik de 12€ die ik al klaar had terug in mijn zakken steken.

Daarna gingen we te voet naar het centrum van het dorp waar we op een terras een pizza aten, vergezeld van een lekker glas Chianti

( kan ook moeilijk anders in wat wel het centrum lijkt van het " Gallo Nero "-gebied ) voor mij en een Vernaccia di San Gimignano voor Brigitte. Na nog een koffie wandelden we nog wat verder door het kleine centrum en door de ondergrondse versterkingen om dan terug op de camperplaats een beetje te genieten van het lekkere weer.

In de vroege vooravond trokken we nog eens naar het dorp. Eerst gingen we eens kijken bij de vlak bij de camperplaats gelegen Etruskische grafheuvel. Behalve een mooi uitzicht over de omgeving had deze tombe niet veel te bieden.

We wandelden dan onder het dorp door om aan de andere kant weer in de enige straat uit te komen waar een paar winkeltjes zijn en waar ook de meeste restaurants te vinden zijn. Op één van de terrasjes dronken we een aperitief alvorens terug te keren naar de camper. We aten nog een kleinigheid en bij het avondlicht trok de huisfotograaf er een tijdje vandoor met haar fototoestel. Een douche en wat lezen sloten deze mooie dag af.

Vrijdag 18 augustus.

Vertrek in Castellina in Chianti om 1100 Hr.

Aankomst in Monteriggioni om 1130 Hr.

Afstand: 16 km.

Was het de warmte of was het het verkeer op de nabije straat, feit is dat niemand van ons drie goed sliep deze nacht. De verse broodjes die ik haalde bij de pasticceria in het dorp maakten veel goed, net als een plaatsje in de schaduw om te ontbijten.

Na het ontbijt gingen we alle drie naar de supermarkt ( naast de pasticceria ) want we hadden dringend water en nog wat andere dingen nodig. Als we terug bij de camper kwamen bleek dat de politieagente van gisteren boetes was komen uitdelen. De betaalautomaat was blijkbaar hersteld. Gelukkig heeft onze Vlaamse buurvrouw ons kunnen behoeden voor een boete, want zij wist dat dezelfde politievrouw gisteren verteld had dat het gratis was omdat de automaat niet werkte.

Na nog een volledige servicebeurt reden we om 1100 Hr door het prachtige landschap naar Monteriggioni. We passeerden o.a. aan het wijnhuis Cecchi en na een half uurtje sightseeing kwamen we aan op de redelijk nieuwe camperplaats op 500 meter van dit mooie ommuurde stadje.

We aten een hapje en door de slechte nacht van gisteren werd er een paar uurtjes alleen maar geluierd in de schaduw. Om 1700 Hr waren we genoeg gerecupereerd om de korte wandeling bergop aan te vatten.

We kochten voor drie € per persoon een kaartje waarmee je over een stuk van de omwalling kon wandelen vanwaar je prachtige uitzichten hebt over de wijde omgeving.

Zelfs de skyline van Sienna is van hieruit te zien. Aangezien de omwalling slechts 570 meter lang is heb je het stadje heel snel in alle richtingen doorkruist. Om af te koelen namen we alle drie nog een granita alvorens terug te keren naar de camper.

Daar maakten we nog een pot pasta om de dag af te sluiten.

Besluit van deze dag: Monteriggioni is een heel mooi Middeleeuws stadje dat een bezoek zeker waard is, maar er een ganse dag voor uittrekken is van het goede te veel. De camperplaats biedt voor 16€ wel alles wat nodig is, een mooi uitzicht inbegrepen.

Zaterdag 19 augustus.

Vertrek in Monteriggioni om 1100 Hr.

Aankomst in Pomarance om 1245 Hr.

Afstand: 62 km.

Behalve dat onze Spaanse linkerburen besloten om te verbroederen met onze Italiaanse rechterburen tot ver na middernacht was het een rustige nacht. Na het ontbijt loosden we ons grijs water en reden we de camperplaats af waarna we aan de kassa onze 4€ waarborg terugkregen die we gisteren betaald hadden voor de toegangskaart. Onze Spaanse buur had de instructies niet goed gelezen en had zijn kaart al terug in de betaalautomaat gestoken voor hij was buiten gereden. Gevolg van dit alles: kaart weg en de slagboom kan niet meer open. Gelukkig staat er een telefoonnummer op de automaat en was er binnen een paar minuten iemand van de toeristische dienst van Monteriggioni om het probleem op te lossen.

Wij reden door de prachtige Toscaanse heuvels naar Pomarance. Onderweg zagen we in de verte San Gimignano liggen en we passeerden ook langs Volterra.

Jammer genoeg zijn er langs deze schitterende route weinig tot geen mogelijkheden om de camper snel eens aan de kant te zetten om foto's te maken. Om 1245 Hr kwamen we aan op de camperplaats in Pomarance. Het is een nieuwe plaats aan de rand van de stad.

Voor 10€ per 24 uren heeft men alle servicemogelijkheden en ook toilet en douche ter beschikking. Ook hier wordt waarborg gevraagd voor de toegangskaart ( 5€ ) waarmee ook de deur van het toiletgebouw kan geopend worden.

Eerst gingen we naar de 300 meter verder gelegen COOP- supermarkt voor brood en ( nog maar eens ) water. Daarna draaiden we de luifel uit om in de schaduw het net gekochte brood op te eten. Daarna deden we een uurtje niets en dan wandelden we naar het centrum van deze kleine stad.

Het blijkt een slaperig stadje met weinig toeristische troeven. Wel zijn er een paar eet- en drankmogelijkheden en enkele heel mooie verkeersvrije steegjes.

De wandeling werd echter bruusk onderbroken door een regenbui. Omdat al onze dakramen nog open stonden moesten we in sneltempo terug om natte spullen te vermijden. De luifel werd nog maar eens opengezet om een beetje buiten te zitten. Toen de bui definitief over leek gingen Brigitte en ik nog eens terug om een paar foto's te maken.

Na het avondeten profiteerden we van de grote douches waarvan het water jammer genoeg niet voor iedereen warm genoeg bleek. Ondertussen was in de naast de camperplaats gelegen concertzaal annex cultureel centrum een plaatselijke covergroep zijn optreden begonnen met een heel scala aan muziekgenres waarvan we tegen wil en dank konden meegenieten.

Zondag 20 augustus.

Vertrek in Pomarance om 1115 Hr.

Aankomst in Cecina om 1210 Hr.

Afstand: 44 km + ongeveer 20 km op de fiets.

Het optreden van gisteren heeft ons niet te lang wakker gehouden zodat we deze ochtend fris en monter wakker werden. In de COOP kocht ik verse baguettes en croissants. Met een lekkere tas koffie erbij kon de dag niet meer stuk.

Na het ontbijt deed ik een snelle servicebeurt terwijl de twee dames nog eens naar de supermarkt gingen. Daarna reden we de camperplaats af en werden we door de vriendelijke dame van de toeristische dienst geholpen om de 5€ waarborg van onze kaart te recupereren en zo konden we op weg in de richting van de kust. We hadden immers een plaatsje gereserveerd bij Agricamper Impalancati in Cecina.

Daar werden we heel vriendelijk ontvangen door Allesandro, de beheerder. We kregen één van de grote plaatsen toegewezen en kregen ook een kleine rondleiding. Voor 25€ per nacht ( prijs in augustus ) + 0.50€ per persoon verblijfsbelasting krijg je een loos- en tapplaats voor water en toilet, elektriciteit en een klein zwembad. Er is ook een klein sanitair gebouw maar dat is niet zo heel proper dus dat gebruikten we niet.

Na het middageten fietsten we via San Pietro in Pallazzi naar Cecina en vandaar naar Cecina Mare. Daar zochten we een restaurant uit om morgen een stukje vis te gaan eten en pikten we één van de vele strandbars uit voor een aperitief.

Er zat veel volk op het strand ( een typisch Italiaans strand, met voor elke strandbar tientallen parasols in dezelfde kleur waarvoor flink moet betaald worden )

maar door de hevige wind hing er een rode vlag zodat er niet mocht gezwommen worden. Toen de glazen leeg waren fietsten we terug naar de camperplaats om nog wat te drinken en na het nieuws op BVN aan het avondeten te beginnen.

Maandag 21 augustus.

Shoppen en lekker eten in Cecina.

Afstand: Ongeveer 20 km op de fiets en 15 km met de camper naar de supermarkt.

Merlino, de ezel die hier ergens in de buurt staat heeft ons redelijk vroeg wakker gemaakt. Toch vielen we weer in slaap en uiteindelijk werden we door de warmte van de zon nog eens gewekt. Na het ontbijt namen we de fiets en reden we nog eens dezelfde tocht als gisteren. Ditmaal waren de winkels natuurlijk wel open dus konden Brigitte en Tessa op strooptocht. We dronken ook een koffie op een terras in de autovrije zone van Cecina. Daarna fietsten we langs het fietspad naast de rivier naar Cecina Mare waar we ons in het Gran Café tegoed deden aan een vis- en zeedierenmaaltijd. Zelf begon ik met risotto di mare terwijl de twee dames spaghetti alle vongole namen.

Alles was heel lekker met een overvloed aan zeevruchten. Daarna at ik nog een bord met allerlei gegrilde vis en gamba's en Brigitte en Tessa namen samen nog een bord met gefrituurde calamares en scampi.

Alles werd doorgespoeld met twee liter water omdat er in de namiddag nog moest gereden worden.

Helemaal voldaan fietsten we terug naar de camper, we parkeerden de fietsen tegen de haag en reden met de camper naar het winkelcentrum in Cecina. Daar deden we boodschappen in de COOP want door de hoge temperaturen van de laatste dagen was het drinken weer bijna op. We deden deze boodschappen bewust vandaag omdat morgen in Cecina de wekelijkse markt gehouden wordt. Uit ervaring ( in onze caravanperiode zijn we immers meerdere keren in de buurt geweest ) weten we dat er op de marktdag nauwelijks een parkeerplaats te vinden is voor een auto, laat staan voor een camper van meer dan zeven meter lang. We zullen morgen dus eens vroeger opstaan dan gewoonlijk en dan rijden we nog maar eens met de fiets naar Cecina om over de markt te struinen.

's Middags hadden we zoveel gegeten dat ik de enige was die 's avonds na het nieuws nog een hapje at. Met het geluid van de krekels op de achtergrond werd de avond afgesloten.

Dinsdag 22 augustus.

Vertrek in Cecina om 1230 Hr.

Aankomst in Donoratico om 1315 Hr.

Afstand: 26 km en 10km op de fiets.

We hadden de wekker op 0730 Hr gezet want we wilden voor we vertrokken nog naar de markt in Cecina. Om 0900 Hr waren we dus al op weg om samen met duizenden anderen ( zo leek het toch 😄 ) naar de markt te rijden. Gelukkig waren wij met de fiets en alle anderen niet zodat zij allemaal in de file stonden en wij stressloos konden verder rijden. Na een paar dagen zijn we de Italiaanse rijstijl ook al gewoon natuurlijk en zo eisen we waar nodig onze plaats op een kruispunt of zebrapad gewoon op.

De markt in Cecina is een hele grote markt met honderden kramen met kleren, schoenen, petten, leder ( al dan niet echt ), waspoeder ( echt waar ) en lekkere dingen om te eten. We kochten niet veel maar het was wel leuk om nog eens over deze markt te lopen waar we meer dan 20 jaar geleden ook al kwamen.

Rond de middag fietsten we terug naar de camperplaats om bij Alessandro de rekening te vereffenen, snel alles in te pakken en te vertrekken naar onze volgende bestemming. We hadden gekozen voor Camperesort in Donoratico. We werden door Paolo heel hartelijk ontvangen en kregen een plaats toegewezen. Het vergde wel wat stuurwerk om te parkeren maar we stonden snel op onze plaats.

Deze plaats heeft een mooi klein zwembad met een bar ernaast, proper sanitair ( 1€ om te douchen ) en water en elektriciteit zijn inbegrepen.

Jammer genoeg is er wel wat lawaai van de vlakbij gelegen superstrada SS1 en ook de passerende treinen zijn niet geruisloos.

Na het middageten lazen we een beetje en daarna besloten we om de wasmachine te gebruiken ( 3€ ) en te genieten van het zwembad. Toen we genoeg afgekoeld waren dronken we aan de bar een aperitief om dan aan het avondeten te beginnen en naar het nieuws te kijken.

Woensdag 23 augustus.

Op de fiets naar Marina di Castagneto Carducci.

Vanmorgen waren we al heel vroeg wakker want de treinen passeren hier op maar 50 meter. Voor een lang verblijf vinden we deze plaats dus niet echt geschikt.

Vandaag wilden we eens gaan kijken aan zee. In vogelvlucht is die maar ongeveer 1000 meter van ons verwijderd maar er liggen wel een snelweg en een spoorweg "in de weg". Google Maps gaf wel een paar mogelijkheden maar die leidden ons in de praktijk naar een vakantiedorp of naar een vrij strand. Na meer dan een half uur fietsen en twee keer terugkeren wegens een doodlopende straat waren we terug aan de camperplaats en hadden we de zee nog niet gezien 🙄😜. We keken dus nog maar eens bij Mister Google en zo zagen we eindelijk toch de mogelijkheid om in Marina di Castagneto Carducci te komen. Bij het verlaten van de camperplaats moesten we naar links richting Donoratico om na ongeveer een kilometer aan het station te komen. Daar begint een fietspad dat onder het station en onder de snelweg loopt en zo kwamen we uiteindelijk toch aan zee.

Zoals wel meer aan de Toscaanse kust is Marina di Castagneto Carducci een typisch vakantiestadje met talrijke eet- en drinkgelegenheden, honderden parasols, huurhuisjes en -appartementen en zelfs een pretpark.

Niet echt een plaats dus waar wij meerdere dagen ( en zeker geen avonden ) zouden doorbrengen maar we waren vooral naar hier gefietst voor een lekker hapje. Dat vonden we in de Shangri-Là, een typische strandtent met een zelfbedieningsbuffet. We namen alle drie een kom salade en een pasta die voor je neus in de open keuken werd klaargemaakt. Een fles water en een karaf lokale wijn van het vat maakte de maaltijd compleet. Simpel maar lekker en het was meer dan voldoende, en dat voor maar 44€.

Met gevulde magen fietsten we op het gemak terug naar de camper om daar een uurtje of twee te genieten van het zwembad. 'S avonds aten we nog een broodje terwijl we naar het nieuws keken en zo eindigde deze mooie dag.

Donderdag 24 augustus.

Vertrek in Donoratico om 1230 Hr.

Aankomst in Montecarlo om 1700 Hr.

Afstand: 124 km.

Tol: 4,40€.

We maakten er vandaag een kalme voormiddag van: rustig ontbijten, binnen in de camper een grote opruimbeurt, water tanken, betalen en ondertussen wat smalltalk met de beheerder. Om 1230 vertrokken we met de COOP van Cecina als eerste halte. Daar deden we nog maar eens grote inkopen. Daarna stopten we een paar kilometer verder in een buitenwijk van Rossignano Solvay om in de schaduw van een paar parasoldennen onze pas gekochte focaccia op te eten. Via een stuk snelweg ging het dan naar Pontedera om naar het op een heuvel gelegen dorpje Montecarlo te rijden. Bij aankomst bleek onze geplande overnachtingsplaats onder aan de muur van het "Fortezza" ingenomen te zijn door een tiental feesttenten.

Die werden daar blijkbaar opgezet voor het wijnfeest van volgend weekend. Gelukkig mag er op de gemeentelijke parking aan de overkant van de straat ook overnacht worden zodat we niet naar een andere plaats op zoek moesten. Het was een beetje zoeken naar een zo horizontaal mogelijke plaats maar voor de eerste keer deze reis moesten we dan toch de blokken uithalen.

Eens geïnstalleerd trokken we de wandelschoenen aan om het stadje te gaan bekijken. Het bleek een heel charmant klein centrum te hebben boven op de top van een heuvel. Het merendeel van de huizen is netjes geschilderd en onderhouden en er staan ook veel bloemen.

Het is nog bijna helemaal ommuurd en de straatjes zijn ongelooflijk smal. Alle auto's staan geparkeerd op maximum 10 cm van de muur want anders kunnen de andere auto's niet meer passeren.

Restaurants en trattorias zijn er meer dan voldoende, meer zelfs dan we verwacht hadden in zo'n klein stadje.

Zelf hielden we het bij een lekker ijsje om daarna terug te keren naar onze camper.

Bij het avondlicht ging onze fotograaf nog eens op pad terwijl ik mezelf verblijdde met brood, kaas en wijn.

We kregen geen buren en nadat alle andere bezoekers vertrokken waren werd het zeer rustig en na een spelletje Uno gingen we slapen.

Vrijdag 25 augustus.

Vertrek in Montecarlo om 1030 Hr.

Aankomst in San Giuliano Terme om 1130 Hr.

Afstand: 35 km.

Tol: 2,10€.

We sliepen redelijk goed op onze "privéparking" 😉 en na het ontbijt reden we naar Agricampegio La Valle omdat we morgen Lucca willen bezoeken. De camperplaatsen in Lucca konden ons niet bekoren dus kozen we voor deze camping een paar kilometer van de stad verwijderd. Ook het zwembad hielp mee in het maken van deze keuze.

We werden heel vriendelijk ontvangen en ik kreeg nog eens een compliment voor mijn Italiaans. De camping is heel mooi gelegen en bestaat uit terrassen in een smalle vallei.

De toegangsweg is echter niet ideaal, na een tunnel onder de snelweg wacht 400 meter kiezelweg met bulten en putten en geen enkele uitwijkmogelijkheid als er een tegenligger komt. De plaatsen zijn heel mooi maar voor een camper van bijna acht meter ( fietsrek meegerekend ) is het heel moeilijk om te draaien en te keren. Dit is zeker iets om rekening mee te houden.

Na het middageten deden we een tijdje niets. Daar worden we steeds beter in 😄. Daarna gingen Brigitte en ik op zoek naar de bushalte en naar een uurrooster van de bus die ons morgen naar Lucca moest brengen. Daarvoor moesten we eerst terug de kiezelweg nemen om daarna ongeveer een kilometer langs de grote weg te wandelen. We vonden ook een uurrooster en zo konden we onze uitstap van morgen een beetje concreter maken.

Je kan trouwens ook met de trein naar Lucca. Daarvoor moet je nog een kilometer voorbij de bushalte wandelen om aan het station te komen.

Terug op de camping maakten we ook nog een wandeling tot een stuk boven de camping in de hoop om een mooi uitzicht te vinden voor een foto. Behalve een liter zweet leverde dit jammer genoeg niets op. Een duik in het zwembad zorgde daarna wel voor de nodige afkoeling.

Zaterdag 26 augustus.

Met de bus naar Lucca.

Onze Italiaanse achterburen hielden ons gisterenavond redelijk lang wakker. Dus maakten wij deze ochtend een beetje meer lawaai dan gewoonlijk om zeker te zijn dat hun kater op tijd wakker zou worden 😛.

Na het ontbijt wandelden we naar de bushalte waar we een tiental minuten moesten wachten omdat we wat speling hadden ingecalculeerd. De bus was mooi op tijd maar we konden op de bus geen tickets kopen. We mochten wel mee en moesten dan maar in de "biglietteria" in Lucca tickets kopen. Als brave burger deden we dit ook, voor maar 1,20€ per ticket, en ik kocht er meteen ook drie voor de terugkeer. Daarna trokken we het stadscentrum in. Na een half uurtje wandelen dronken we op een terras een lekkere cappuccino. Ondertussen kwam ik tot de conclusie dat ik op de camping het stadsplan van Lucca vergeten was en dus zocht ik bij mijn vriend Google waar de toeristische dienst te vinden was. We moesten daarvoor terug naar het busstation en dit deden we een stuk over de befaamde stadsmuren.

Met het gekregen plan was het uiteraard gemakkelijker om de weg te vinden en zo kwamen we langs mooie straten, winkels, pleinen en kerken uiteindelijk op het Piazza Anfiteatro.

Op dit mooie plein zochten we een plaatsje om te eten.

Voor 39€ genoten we van het uitzicht, de ambiance en een lekkere pizza met erna nog een koffie.

Voldaan gingen we daarna op pad naar de Torre Guinigi, de beroemde toren waar bomen op groeien.

We wandelden dan nog kriskras door allerlei rustige straatjes om uiteindelijk weer op de mooie brede stadsmuur uit te komen. Dit kan ook moeilijk anders natuurlijk als de stad nog volledig omgeven is door een intacte muur. Deze muur biedt op vele plaatsen een mooi uitzicht op de stad en op de omgeving en wordt ook door de lokale bevolking heel veel gebruikt om te fietsen, wandelen of joggen. Zo belandden we weer in de omgeving van het busstation. We kochten nog een lekker ijsje om af te koelen terwijl we op de bus wachtten die alweer mooi op tijd kwam ( misschien moet " De Lijn " hier eens op stage komen 😉 ).

Terug op de camping sprongen we nog eens in het zwembad. We zagen ook dat de lawaaierige achterburen vertrokken waren en gingen dus een rustige avond tegemoet.

Zondag 27 augustus.

Vertrek in San Giuliano Terme om 1115 Hr.

Aankomst in Mantova om 1800 Hr.

Afstand: 263 km.

Tol: 15,30€ + 3,90€.

Geen luidruchtige achterburen, dus sliepen we een stuk beter dan de vorige nacht. Na het ontbijt ruimden we op en met twee paar extra ogen was ik in vier keer gedraaid om naar beneden te rijden. Na het lozen en het betalen vertrokken we richting Mantova. Op de A1 in de buurt van Firenze stonden we een uur in de file maar daarna konden we vlot doorrijden tot in Modena. We kozen voor de Variante Direttissima van de A1 waar je op een stuk van 30 km net 20 km door een aantal tunnels rijdt. De langste van deze tunnels is 8600 meter lang.

In Modena stopten we, zoals bijna elke keer als we hier in de buurt zijn, bij het shoppingcentrum Grand'Emilia. We aten een lekker stuk pizza en shopten een beetje om dan de rit te hervatten tot op de camperplaats Sparafucile in Mantova. Daar was het zo warm en vochtig dat de rest van de avond werd doorgebracht met nietsdoen en een beetje lezen.

Maandag 28 augustus.

Een fietstocht in de buurt van Mantova.

Afstand: ongeveer 35 km.

Het bleef de hele nacht warm zodat we niet zo geweldig sliepen. Na het ontbijt stapten we op de fiets om bij de toeristische dienst in het centrum te stoppen voor een kaart van de fietsroutes langs de Mincio. We wisten immers al van vorige bezoeken dat er een fietsroute loopt van Mantova tot in Peschiera aan het Lago di Garda ( o.a. langs Monzambano ). Zo ver wilden we niet fietsen dus toen we een kaart hadden gekregen dronken we op een terrasje een cappuccino en bespraken we hoe we zouden fietsen. Het bewegwijzerde fietspad leidde ons van aan het station in noordelijke richting. Het is grotendeels verkeersvrij maar het wegdek is naar onze normen typisch Italiaans. We fietsten door een landelijke omgeving en voor een groot stuk langs de Mincio die blijkbaar door middel van aftakkingen en allerlei brede en minder brede kanaaltjes veelvuldig gebruikt wordt voor het bevloeien van de akkers. In een klein dorpje namen we een pauze bij de enige bar die er was en daar kochten we een lekker broodje, een fles water en een koffie.

Een tijdje later kwamen we in het dorpje Marmirolo en daar waren we het spoor bijster. Er stonden geen bordjes meer en meerdere tussenkomsten van TomTom en van Google Maps waren nodig om weer op de goede weg te raken. Niet omdat Mantova zo moeilijk te vinden was maar wel omdat we niet langs de drukke grote weg wilden fietsen. Uiteindelijk kwamen we terug in Mantova trakteerden we onszelf op een lekker ijsje van bij Pappa Reale. 's Avonds maakten we een lekkere pot pasta.

Terwijl we om beurt gingen douchen stak er een onweer op waardoor we halsoverkop alles moesten opruimen en binnen zetten. Het was gelukkig een "storm in een glas water" en na wat verfrissende druppels konden de stoelen voor de rest van de avond opnieuw buiten.

Dinsdag 29 augustus.

Na het ontbijt sprongen we nog eens op de fiets om naar de supermarkt te rijden. Er is een CONAD op ongeveer 1500 m aan de overkant van de straat. We brachten de boodschappen onmiddellijk terug naar de camper, staken alles in de koelkast en dan vertrokken we richting stadscentrum.

Op een fris beschaduwd terras aten we een lekkere pizza ( Brigitte een Vitello Tonnato ) en genoten we van de omgeving.

Na het eten kochten we in de O-Bag Store een nieuwe handtas voor Brigitte en dan keerden we terug om rijstsalade te maken voor tijdens de terugreis. We ruimden alles op en tijdens het lezen van een boekje genoten we voor de laatste keer van de Italiaanse zon. Om 1730 besloten we om toch nog maar eens over de Ponte San Giorgio te fietsen om bij Papa's Café aan de oever van het Lago di Mezzo te gaan aperitieven.

Daarmee werd deze trip in Italië dan afgesloten. Na het nieuws werd alles klaargemaakt om morgenvroeg te vertrekken.

Woensdag 30 augustus.

Vertrek in Mantova om 0745 Hr.

Aankomst in Heiningen om 1800 Hr.

Afstand: 589 km.

Tol: 19,10 € voor de snelweg en 9 € voor de Brennerpas.

Ontbijten, tanken tegenover de camperplaats (1,259 € per liter tegenover soms wel 1,87 € op de snelweg) en daarna reden we noordwaarts. Op de A22 ( Autostrada del Brennero ) ging alles vlot. Bij een sanitaire stop vonden we op de Area di Servizio Laimburg Est een gedeelte van de parking dat speciaal voorzien was voor campers, stroom en loosplaats inclusief.

Ook de Fernpas leverde geen problemen op. In Oostenrijk deden we de tank nog eens vol.

Door een ongeval op de A7 bij Memmingen kwamen we in een file terecht en ook op de A8 tussen Ulm en Stuttgart verloren we tijd op één van die plaatsen waar al eeuwig en drie dagen gewerkt wordt. Zo werd het tijd om een plaats te zoeken om de nacht door te brengen en net als vorig jaar kozen we ervoor om op de rustige camperplaats van Heiningen te gaan staan.

Daar maakten we een pot pasta om in de Italiaanse sfeer te blijven 😉. Na de afwas begon het te regenen zodat we noodgedwongen binnen moesten blijven. Er werd nog wat gelezen en gesurft en we kropen op tijd in bed om morgen met een fris hoofd de laatste kilometers af te leggen.

Donderdag 31 augustus.

Vertrek in Heiningen om 0730 Hr

Aankomst in Peer om 1600 Hr.

Afstand: 550 km.

We sliepen goed op deze rustige plaats zodat het geen straf was dat de wekker om 0600 Hr afliep. We ruimden op, maakten het toilet leeg en dan reden we met de camper naar de parking van de Penny-supermarkt vlakbij. Brigitte en Tessa gingen dan bij de bakker ( Albrecht Kauderer ) chocoladecroissants kopen en een nussbrille zodat we met een gevulde maag op pak konden.

Nog maar net op de snelweg kregen we een kletterend onweer over ons heen zodat we door de hevige regen wel een kwartier lang maar 50 km per uur konden rijden. Daarna ging het goed tot Autobahnkreuz Kerpen waar we door een pas gebeurd incident de A4 niet konden oprijden. Een omweg langs de volgende afrit zorgde voor een half uur vertraging maar om 1600 waren we na een fijne reis terug thuis.

Voor de statistieken nog dit:

Totale afstand: 3169.5 km.

Gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer: 9.4 l/100 km.

Totale rijtijd: 51 Hr 23 minuten.

Fotoalbums van Italië

Italië van 11 tot 31 augustus 2017 (48)

11 September 2017 | Italië van 11 tot 31 augustus 2017 | Italië | Laatste Aanpassing 11 September 2017

• Levende kunst.
  • Giacomo Puccini in zijn geboortestad Lucca.
  • Kunst getiteld: "Ik schenk je mijn hart".
  • De omwalling van Lucca.

Fotoalbum Italië 2016 (42)

01 Oktober 2016 | Italië van 7 tot 25 augustus 2016 | Italië | Laatste Aanpassing 01 Oktober 2016

• Net als overal in Europa is er ook in Rome veel po
  • Mantova vanop afstand.
  • Deze lamp hangt hier zo te zien al lang.
  • Het Castello di San Giorgio, Mantova.