Reisverhaal «Italië van 19 augustus tot 6 september 2018»

Italië van 19 augustus tot 6 september 2018 | Italië | 0 Reacties 12 September 2018 - Laatste Aanpassing 25 September 2018

Italië van 19 augustus tot 6 september 2018.

Zondag 19 augustus.

Vertrek in Peer om 0445 Hr.

Aankomst in Wertach om 1550 Hr.

Afstand: 699 km.

Vroeg op weg, zoals elk jaar de eerste dag van onze zomerreis. Omdat de zomer stilaan op zijn einde loopt waren we al ver voorbij Aachen toen eindelijk de zon opkwam. Na een aantal stops om de bloedcirculatie op gang te houden hoorden we rond 1100 Hr dat er tussen Stuttgart en Ulm meerdere ongevallen gebeurd waren met de nodige files tot gevolg. We gooiden dan maar de kaart open ( ja er zijn nog mensen die een kaart gebruiken om een weg uit te stippelen ) en kozen een alternatief dat ons dwars door de Schwäbische Alb en een stuk van de Allgäu leidde. Nog maar net de snelweg verlaten vonden we in het dorpje Owen een parking waar we een hapje konden eten.

Daarna volgden bijna drie uren van hellingen, bochten, kleine dorpjes en landweggetjes. Dolle pret dus voor de chauffeur ( ikzelf ) maar een beetje minder geweldig voor mijn twee reisgenotes. We konden zo ook nog een file van 10 km ontwijken op de A7 tussen Ulm en Memmingen. De laatste 40 kilometer reden we nog op diezelfde A7 om daarna via afrit 137 ( Oy-Mittelberg ) naar Camping Gruntensee International in Wertach te rijden waar we om 1550 Hr aankwamen.

We kozen snel een plaats op de bijna volle camperplaats aan de ingang waarna we bij de receptie gingen inchecken en betalen ( 15€ voor de plaats en 3 maal 1,5€ toeristenbelasting ). Om de benen eens deftig te strekken maakten we een iets grotere wandeling langs de oevers van de Gruntensee.

Om niet te lang te wachten voor het avondeten gingen we eens kijken bij het bij de camping horende restaurant. Was dit vorig jaar nog een Grieks restaurant, dit jaar was het op Italiaanse leest geschoeid en kon men vanaf 1900 Hr komen aanschuiven voor een zelfbedieningsbuffet. We reserveerden dus een plaatsje op het terras en om 1845 Hr waren we er helemaal klaar voor. Een weizenbier en twee frisdranken voor de dorst en we konden beginnen aan een overvloed aan pizzapunten, lasagne, spaghetti, cotoletta alla Milanese, bruschette, calamares en ander lekkers.

Met nog een drankje in de camper sloten we deze dag af, klaar om vroeg te gaan slapen en morgen Italië binnen te vallen.

Maandag 20 augustus.

Vertrek in Wertach om 0740 Hr.

Aankomst in Colà di Lazise om 1430 Hr.

Afstand: 395 km.

Tol: 9,50€ voor de Brennerpas en 15,90€ voor de Autostrada del Brennero ( A22 ) tot de afrit Affi.

We sliepen alle drie goed maar waren toch nog niet uitgeslapen toen we om 0740 Hr vertrokken. De rit verliep vlot, alweer fun voor de chauffeur op de Fernpas en het stuk daarna richting snelweg. Op de A22 moesten we enkele keren heel kort aanschuiven door de drukte maar met een paar korte wandelpauzes en een lekker hapje 's middags waren we om 1430 Hr al op de CP Villa dei Cedri in Colà di Lazise Deze plaats is ons niet onbekend omdat we hier al meerdere keren waren.

Na een drankje werden de fietsen van stal gehaald en vertrokken we naar Pacengo. Eerst stopten we aan Ristorante Fantasia om op de menukaart te kijken welke pizza we 's avonds konden eten. Daarna ging het eerst bergop en daarna lang en snel bergaf, nog een bocht of twee en dan waren we in het kleine centrum van Pacengo. In onze favoriete Gelateria ( er is er trouwens maar één 😂 ) aten we een lekker ijsje. We waren allemaal te moe ( of te lui, te tam of hoe het ook heet ) om nog verder bergaf tot aan het haventje te fietsen, vooral omdat we daarna ook terug omhoog zouden moeten fietsen. We genoten dus nog een beetje van de schaduw, dronken een flesje water en fietsten op ons gemak ( veel zweet achterlatend op de lange helling terug richting Colà 😓 ) naar onze mobi. Maar ongeveer 500 meter voor we terug waren begaf de achterband van mijn Brompton het en moest ik het laatste stuk te voet afleggen. Ervaring heeft me geleerd dat een geplakte binnenband bij hoge temperaturen niet altijd even lang meegaat en dus zocht ik op internet naar een Brompton-dealer in Italië om mijn binnenband te laten vervangen. Door de combinatie van een naafversnelling en een derailleur op hetzelfde wiel weet ik niet hoe ik het achterwiel moet uitnemen. Een telefoontje naar Extrabike in Verona ( lang leve negen jaar avondschool  ) zorgde zo dat onze rit naar Ferrara morgen ook een blitzbezoek aan Verona ging bevatten.

Toen dit geregeld was belde ik ook nog naar Pizzeria Trattoria Fantasia om de pizza's die we daarstraks op de buiten hangende menukaart gekozen hadden te bestellen. Tien minuten later waren die al klaar en konden we naast de camper genieten van een lekker avondmaal.

Dinsdag 21 augustus.

Vertrek in Colà di Lazise om 0930 Hr.

Aankomst in Ferrara om 1640 Hr.

Afstand: 147 km.

Geen van ons drieën sliep echt goed dus waren we al vroeg wakker. Na het ontbijt vertrokken we voor de korte trip naar Verona om mijn fiets te laten herstellen. We parkeerden op de CP aan de Porta Palio om van daar uit met de fiets aan de hand naar fietsenwinkel Extrabike te wandelen. Dit is immers een officiële Brompton-dealer dus daar zou men wel weten hoe mijn wiel los te maken om de binnenband te vervangen. Na een half uurtje stappen, waarbij we ook aan de arena passeerden, kwamen we daar aan. De vriendelijke man vroeg ons om hem een uurtje ( un' oretta ) tijd te geven voor de herstelling. We konden de andere twee fietsen ook bij hem achterlaten om een wandeling te maken.Zo gezegd zo gedaan en aan de Ponte Nuovo dronken we op een terras een cappuccino en een fles water. Daarna zetten we onze wandeling verder en kwamen door een heel drukke straat waar op een bepaald moment honderden mensen bij elkaar troepten. Toen bleek dat we zonder het te weten bij het beroemde balkon van Romeo en zijn Julia waren gekomen. Voor alle duidelijkheid: dit is het niet.

😊

We wisten natuurlijk wel dat dat in Verona was maar omdat deze stad niet op onze oorspronkelijke planning stond hadden we geen idee in welke straat dat zou zijn. Uit de verte zagen we het balkon maar er was zo'n immense hoop mensen dat we rap weer verder trokken. Zelfs een foto hebben we niet gemaakt. Een eindje verder kwamen we uit bij het amfitheater ( arena ) waar ook een massa volk rondliep. Ook hier hielden we het snel voor bekeken en we besloten om ver weg van de drukte iets te zoeken om te eten. Op slechts een paar honderden meter van alle drukte vonden we een hippe broodjeszaak, Buoono, waar we alle drie een heel lekkere piadino aten.

Ondertussen was de fietsenmaker zijn tijd al meer dan verstreken en dus gingen we terug om mijn hopelijk terug rijklare fiets op te halen. Voor 25€ ( waarschijnlijk te duur betaald maar ik was blij dat de fiets hersteld was ) konden we vertrekken. Een test leverde echter nog een klein probleem op dat gelukkig op vijf minuutjes geregeld was. Zo konden we terugfietsen naar de camper en onze reis verderzetten.

Via de SS 434 reden we via Legnago naar Rovigo en zo verder naar Ferrara. Deze " superstrada " is een echte marteling voor de camper en de inboedel. Het is een lange aaneenschakeling van groeven en putten waardoor de maximumsnelheid op sommige stukken beperkt is tot 70 Km/Hr, en dat is soms nog te snel.

Een bezoek aan de Ipercoop in het Centro Commerciale Le Mura op een tweetal kilometer van Camping Estense rondde deze helse rit af. Let op als je dit winkelcentrum wil bezoeken met de camper want er is slechts één gedeelte van de parking zonder hoogtebalk en dat was niet gemakkelijk te vinden. Na inkopen te hebben gedaan reden we naar de camping en daar werden we vriendelijk ontvangen. We mochten een plaats kiezen onder de bomen en de rest van deze dag vol verrassingen deden we niets meer behalve een stukje vlees bakken voor het avondmaal, afwassen, douchen en tot rust komen.

Woensdag 22 augustus.

Campeggio Comunale Estense in Ferrara.

Het was heel stil op deze camping. Enkel een paar eksters zorgden er 's morgens vroeg voor dat we eventjes wakker werden maar uiteindelijk sliepen we tot 0830 Hr. Het zal nodig geweest zijn.

Na het ontbijt gingen we op de fiets de stad verkennen. Er is van op de camping een fietspad dat afgescheiden ligt van de grote weg. Zo kan men langs de Via Azzo Novello de stad binnenrijden. Hoewel sommige straten bestaan uit grote in beton gegoten kiezelstenen, is de volledige stad met de fiets te bekijken.

Het is trouwens, samen met Mantova, één van de weinige mij bekende grotere steden in Italië waar de fiets zo aanwezig is.

Op een terras met zicht op het Castello Estense di Ferrara dronken we een cappuccino en daarna fietsten en wandelden we kriskras door de stad. De voorkant van de Duomo konden we jammer genoeg niet fotograferen want die stond volledig in de steigers. Van al dat heen en weer fietsen krijgt een mens natuurlijk honger en zo kwamen we terecht bij Ristorante Este Bar. Op het terras bestelde ik een pizza met o.a. bresaola en de dames namen elk een grote salade met brood.

Een halve liter wijn en een fles water er bij, daarna nog een koffie en dat alles kostte slechts 37€.

We reden nog wat door allerhande straatjes, kochten brood, aten nog een ijsje en dan reden we terug naar de camping. We vonden een fietsroute die ons verkeersvrij en door wat een lokale volkstuin leek tot op de stadsmuur bracht. Over deze omwalling reden we verder tot we aan dezelfde poort kwamen waar we vanmorgen waren binnengereden. Een paar minuten later waren we op de camping. Daar genoten we van de rust op de camping met een boek en een drankje. Brigitte en ik maakten ook nog een wandeling in de omgeving.

Eten, douchen, afwassen en nog meer lezen maakte dat dit een geslaagde vakantiedag was.

Donderdag 23 augustus.

Campeggio Comunale Estense in Ferrara.

Net als de vorige nacht sliepen we ook nu weer goed. We genoten van de buitenlucht tijdens het ontbijt, dronken nog een extra koffie en stapten daarna op de fiets. Aan de buitenkant van de stadsmuren die nog grotendeels intact zijn is er immers een fietspad dat bijna de volledige omtrek van de stad bestrijkt.

Behalve bij het kruisen van één van de weinige stadspoorten waar gemotoriseerd verkeer in en uit de stad kan is dit fietspadautovrij. Wij reden vanaf de Porta degli angeli in wijzerzin. We kwamen alleen andere fietsers of joggers tegen. Aan de Porta Paula reden we dan het centrum binnen. Bij een leuk terrasje stopten we voor een cappuccino die zo goed smaakte dat we er nog een tweede dronken.

We wandelden met de fiets aan de hand nog wat verder om uiteindelijk aan de kathedraal uit te komen. Daar in de buurt kochten we brood en iets voor het avondeten en dan fietsten we terug naar de camping.

Na het middagmaal werd er in eerste instantie weinig tot niets gedaan. Een beetje surfen om op de hoogte te blijven van het nieuws, een boek lezen en een middagdutje waren de voornaamste activiteiten. Rond 1700 Hr stapten we nog eens op de fiets, ditmaal om naar,het 1900 meter verder gelegen shoppingcentrum te fietsen waar Tessa wat kleren kocht. Na deze zware inspanning 😊 reden we terug en werd er op de camping een grote pot pasta gekookt. De rest van de avond werd doorgebracht zoals de namiddag.

Vrijdag 24 augustus.

Vertrek in Ferrara om 1120 Hr.

Aankomst in Monte San Savino om 1730 Hr.

Afstand: 247 km.

Tol: 14,70€.

Een concert in de buurt van de camping deed sommigen onder ons voor oordopjes kiezen om te slapen. Toch werden we 's morgens allemaal uitgeslapen wakker. We ontbeten op ons gemak en daarna maakten we ons klaar om verder te trekken. Afwassen, water tanken, toilet leegmaken, alles op de voorziene plaats leggen, kasten op slot, als een geoliede machine deed ieder zijn deel. Voor drie nachten op deze camping betaalden we 93€, waarvan 4€ per dag voor elektriciteit. Op weg naar de uitgang van de camping loosden we nog het vuile water ( op de voorziene plaats uiteraard ) en dan gingen we ook nog tanken. Een onbemand tankstation in de buurt van de camping leverde immers diesel voor 1,459€ per liter, een spotprijs in Italië.

Langs de A13 reden we tot in Bologna waar we in het Centro Commerciale Gran Reno inkopen gingen doen. Opgelet, dit winkelcentrum heeft alleen maar overdekte parkeerplaatsen die niet hoog genoeg zijn voor een camper. Op de parking van  IKEA kan je echter wel terecht en je kan van daar ook langs een secundaire ingang het shoppingcentrum binnen. We liepen wat rond, Tessa kocht wat kleren, we aten een ijsje en daarna kochten we in de Carrefour het nodige eten en drinken voor de volgende dagen.

Over de A1 reden we daarna zuidwaarts om in Monte San Savino te arriveren om 1730 Hr. De camperplaats ligt aan de rand van dit op een heuvel gelegen stadje. Let op als je de weg ernaartoe kiest. Wij moesten een helling van 17% omhoog om aan het sportcentrum te komen, maar er is een eenvoudigere weg.

Na ons geparkeerd te hebben gingen we te voet op verkenning in het stadje. Daarvoor moet je al onmiddellijk steil omhoog. In het centrum vind je verscheidene restaurants, bars, pizzeria's, macceleria's en een kleine supermarkt. Wij kozen voor Ristorante Il Cassero om pizza te bestellen. Terwijl ik wachtte tot de pizza klaar was keerden de twee dames al terug naar de camper om tafel en stoelen buiten te zetten. Toen ik een kwartiertje later aankwam konden we onmiddellijk aanvallen.

Ondertussen hadden we de boiler opgezet zodat we warm water hadden voor de douche. Met een extra jasje, want de onweders in de omgeving hadden voor de nodige verkoeling gezorgd, konden we buiten nog wat lezen en het reisverslag bijwerken.

Zaterdag 25 augustus.

Vertrek in Monte San Savino om 1030 Hr.

Aankomst in Anghiari om 1140 Hr.

Afstand: 52 km.

Behalve wat luidruchtig gekef van de honden in de buurt was het de hele nacht rustig. Ik wandelde de helling op om in de winkel achter het hoekje een croissant en wat brood te kopen. Toen ik daarmee terugkwam was de koffie klaar en stonden de stoelen en de tafel alweer buiten en konden we ontbijten. Na het ontbijt lieten we het douchewater van gisterenavond achter in de loosput en vertrokken we naar Anghiari.

Na duchtig door elkaar te zijn gerammeld door de abominabele staat van de Toscaanse wegen kwamen we na iets meer dan een uur aan bij Agricampeggio Val della Pieve. We werden door la mamma heel vriendelijk onthaald, kregen een hele uitleg over de CP, het zwembad en het sanitair. We kregen ook nog een plannetje van de stad en ze wist ons ook nog te vertellen waar we konden eten en waar een lekker ijsje te verkrijgen was. Ook nu stonden tafel en stoelen weer snel buiten zodat we van een drankje en een hapje konden genieten.

Omdat het weerbericht onweer voorspelde voor de vroege avond besloten we om na het eten al snel te voet op verkenning te gaan in het historisch stadsdeel van Anghiari.

Wie niet goed te been is kan hier jammer genoeg niet genieten van het mooie centrum. De straatjes zijn immers zo steil dat zelfs van een stel gezonde benen een hele inspanning wordt gevraagd. Maar het loont wel de moeite om de wandeling te ondernemen.

Verschillende kerken, torens, mooi gerestaureerde gebouwen, een hoge stadsmuur uit de Middeleeuwen en mooie vergezichten over de Toscaanse heuvels kan je allemaal bewonderen. Ook eet- en drinkgelegenheden zijn er meer dan genoeg en dus dronken we een lekkere koffie op een mooi terras met uitzicht. Toen de lucht steeds dreigender werd besloten we om terug te keren naar de camper.

Terwijl in de verte al donder en bliksem te bespeuren waren slaagde Brigitte er nog in om buiten wat vlees te bakken. Het eten deden we binnen terwijl een onweersbui het stof van de camper spoelde. De rest van de avond volgden er nog meerdere buien zodat we de avond binnen doorbrachten.

Zondag 26 augustus.

Anghiari.

De buienzone van gisterenavond was vannacht niet verdwenen zodat we tot 1200 Hr nog konden genieten van een heleboel regen. We maakten dus duchtig gebruik van de goede WiFi van de CP om de kranten te lezen en te plannen voor de volgende dagen. Toen het eindelijk droog was trokken we nog eens te voet naar het stadje om een hapje te eten. In Bar Baldaccio aten we twee keer crostini, twee keer pasta met pesto en een pizza. Met twee grote frisdranken en een halve liter wijn kostte dat slechts 43€ en het was meer dan lekker.

Voor de vertering wandelden we nog wat kriskras naar boven en beneden, namen een kijkje bij het theater en probeerden wat foto's te nemen van de buitenkant van Anghiari.

Toen we zowat alles bekeken hadden gingen we terug naar de camper om in het zonnetje wat te lezen en te genieten van een drankje om uiteindelijk rond 1800 Hr, toen de zon achter de heuvels verdween, te vluchten voor de koude en binnen een hapje te eten. De eigenaar van deze Agricampeggio verdient trouwens een dikke pluim omdat hij voor ons brood heeft meegebracht uit een supermarkt die niet op loopafstand ligt. De lokale Spar om de hoek was immers door een overlijden gesloten.

Maandag 27 augustus.

Vertrek in Anghiari om 1040 Hr.

Aankomst in Passignano sul Trasimeno om 1245 Hr.

Afstand: 86 km.

Na een frisse nacht werd er rustig ontbeten, opgeruimd en de afwas gedaan. Ondertussen ging ik de rekening vereffenen en moest ik 40€ betalen, een spotprijs voor een mooie rustige plaats met zwembad ( waar we door het weer jammer genoeg geen gebruik van gemaakt hebben ), warme douches, heet afwaswater , goede WiFi en elektriciteit. Ook lozen en water tanken is in de prijs inbegrepen.

Onderweg naar het Lago Trasimeno werden we nog eens goed door elkaar geschud door de vele putten in de weg. We stopten bij de Coop in Castiglion Fiorentino voor de nodige inkopen en om 1245 Hr kwamen we aan bij Camping La Spiaggia in Passignano sul Trasimeno. Hier mochten we vrij een plaats kiezen. Keuze was er genoeg want het laagseizoen was hier duidelijk begonnen. We kozen één van de plaatsen die niet volledig onder de bomen liggen omdat we na acht dagen toch eens het nieuws op BVN wilden bekijken.

Terwijl Tessa en ik alles klaarzetten voor het eten sorteerde Brigitte de was. Een mens kan immers niet voor drie weken kleren meenemen. Na het eten werd de was opgehangen waarna we op het gemak naar Passignano wandelden. Dit kan door langs een poortje aan het zwembad de camping te verlaten en gewoon de oever van het meer te volgen.

Op tien minuten kom je dan in het centum. We genoten van het uitzicht onderweg, ik kocht een Italiaans tijdschrift over camperen om mijn taalkennis te onderhouden en dan keerden we terug. De twee dames hadden immers zin in een Aperol of een Hugo Spritz en ze wisten van twee jaar geleden dat deze in de bar van de camping heel lekker waren. Dat was ook dit jaar nog steeds het geval.

Nadien was het tijd om een stukje vlees te bakken en dat tijdens het nieuws op te eten.

Dinsdag 28 augustus.

Passignano sul Trasimeno.

Terwijl het water voor de koffie stond warm te worden haalde ik aan de bar de gisteren bestelde croissants en broodjes. Met een trui, want het was best wel fris, werd al dit lekkers opgegeten. Daarna trokken we nog maar eens de schoenen aan voor een wandeling naar het centrum. Daar dronken we boven op " La Rocca ", het kasteel boven het centrum, een cappuccino met een mooi uitzicht over het Lago Trasimeno. Op ons gemak wandelden we daarna nog eens door het centrum en terug naar de camping.

Na het middageten werd de planning om nog eens naar het centrum te wandelen en een ijsje te eten naar de prullenmand verwezen. Door een hevige hooikoortsaanval kon ik alleen maar de nodige medicatie nemen en binnen in het donker gaan liggen. De twee dames gingen dan maar een beetje verkoeling zoeken in het meer. Tegen aperitieftijd was ik terug boven water zodat we met een drankje nog eens konden genieten van het uitzicht van op het terras van de bar. We bestelden ook pizza om mee te nemen en die konden we nog net buiten opeten voor het te donker werd. Buiten zitten met het licht aan was door de massa muggen immers geen goed idee.

Woensdag 29 augustus.

Vertrek in Passignano sul Trasimeno om 1130 Hr.

Aankomst in Pomarance om 1600 Hr.

Afstand: 164 km.

Gisteren had ik aan de bar ook weer broodjes besteld voor het ontbijt van vandaag. Toen dat op was dronken we nog een koffie alvorens te beginnen met opruimen, afwassen en water lozen. Daarna ging ik eerst betalen ( 64,10€ voor twee nachten ) en dan gingen we op pad.

Doorheen het mooie Toscaanse landschap reden we eerst richting Colle di val d'Elsa. In de buurt van Monteriggioni reden we naar Abbadia Isola. Dit is een heel klein gehucht waar door mensen die de Via Francigena wandelen of fietsen een stempel kan bekomen worden en kan overnacht worden.

De Via Francigena is een pelgrimsroute van Canterbury tot Rome en kan vergeleken worden met een tocht naar Santiago de Compostela. Eerst maakten we een kleine wandeling en bekeken eens de binnenkant van de kerk.

Daarna gebruikten we de grote parking om in de schaduw van de camper een hapje te eten en te genieten van de rustige omgeving.

We reden daarna langs de SR68 verder door een nog mooier stuk Toscane. We zagen in de verte San Gimignano en passeerden net onder Volterra. Door de smalle en bochtige weg is het als chauffeur echter moeilijk om te genieten van het landschap. De weg is op vele plaatsen ook zo vol met putten en bulten dat je je vooral op het rijden moet concentreren.

Om 1600 Hr kwamen we aan op de CP van Pomarance

Op vijf minuten waren we geïnstalleerd en gingen we te voet het centrum in op zoek naar het ijsje dat we nog te goed hadden van gisteren.

Op het internet hadden we op de Piazza Santa Anna een goede gelateria gevonden maar die bleek jammer genoeg gesloten. Net boven de supermarkt, daar waar je van het rond punt het centrum in of uit wandelt vonden we dan toch nog waar we naar zochten. Het is geen echte gelateria, eerder een combinatie van Bar, café, speelhal en snoepwinkel maar de vriendelijke barman schepte ons wel een lekker ijsje uit. Een koffie kreeg ik er ook nog bij alvorens in de COOP binnen te stappen om pasta en tonijn te halen. Dat werd een beetje later klaargemaakt en tijdens het nieuws opgegeten. Met een lekkere warme douche in de toiletblok sloten we de dag af.

Donderdag 30 augustus.

Vertrek in Pomarance om 1030 Hr.

Aankomst in Cecina om 1220 Hr.

Afstand: 50 km.

Vanmorgen kozen we de schaduw om te ontbijten. Het was immers al 0830 Hr voor we allemaal uit bed waren en te warm om in de zon te zitten. Na het ontbijt, met extra koffie, vertrokken we naar Cecina waar we op Camping Mareblu een paar dagen wilden doorbrengen. Eerst stopten we aan het winkelcentrum van Cecina om nog maar eens inkopen te doen. Daarna reden we, via een ongewild ommetje over de parking van het ziekenhuis ( verkeerde afslag 😏 ) naar de camping waar we ongeveer 20 jaar geleden voor de eerste keer waren. We mochten kiezen tussen een aantal vrije plaatsen tussen de schaduw gevende pijnbomen. Op vijf minuten waren we klaar om ons de net gekochte kaas te laten smaken, met een lekkere ciabatta of focaccia.

Om het eten te laten verteren slenterden we eerst wat over de camping om te kijken wat er veranderd was sinds we 15 jaar geleden voor de laatste keer hier waren. Behalve dat er meer huurchalets zijn vonden we weinig veranderingen.

Door het bos wandelden we daarna tot aan het strand, een wandeling van iets minder dan een kilometer. We wilden in één van de strandbars iets drinken maar vonden niets naar onze zin en dus gingen we terug naar de camping. We hadden daar in de bar immers een mooie cocktailkaart zien hangen. Daar aangekomen bestelde ik voor Brigitte en Tessa een Hugo en voor mezelf een Mojito. Terwijl we genoten van deze lekkere drankjes werden er wat plannen gesmeed voor de volgende dagen. We besloten ook om niet zelf te koken maar om iets te eten in het restaurant van de camping.

Na een warme douche, beperkt in tijdsduur door een systeem met een timer maar ruim voldoende gingen we naar het restaurant. De dames namen beide een pasta, vongole voor Brigitte en scoglio voor Tessa. Zelf nam ik een pizza arrabbiata met pancetta. Nadien werd er nog wat gelezen met op de achtergrond alle typische campinggeluiden.

Vrijdag 31 augustus.

Cecina.

Vandaag maakten we er een kalme dag van. Na het ontbijt fietsten we naar het centrum van Cecina. Daar dronken we een cappuccino op een terras. Daarna dronken we nog een cappuccino op hetzelfde terras 🙂. Bij Aqua e Sapone, zoiets als het Kruidvat bij ons, kochten we Italiaanse deo en daarna fietsten we verder naar Cecina Mare. Daar zorgden de donkere wolken en het dreigende onweer ervoor dat er weinig volk op het strand was maar het leverde wel een mooie foto op.

In de straat die parallel loopt met het strand stopten we bij het Gran Café, een restaurant waar we ook vorig jaar al eens lekker hadden gegeten.

De dames kozen voor Spaghetti alle vongole en zelf nam ik een risotto con frutti di mare. Daarna volgde nog een bord met gefrituurde inktvisjes, octopus en scampi. Een fles water en een glas lekkere wijn erbij en deze dag kon al niet meer stuk.

We fietsten terug naar de camping waar we een beetje lazen. Daarna maakten we een fikse boswandeling zodat we een aperitief verdiend hadden. Het werd een Mojito voor de dames en een flink glas bier voor mij. Daarna hadden we nog steeds geen honger omdat we vanmiddag meer dan genoeg hadden gegeten dus werd er nog een beetje gelezen. Toen het gouden uurtje begon wandelden Brigitte en ik met fototoestel en statief naar het strand om de zonsondergang op beeld vast te leggen. Toen dat gelukt was werd er toch nog een klein hapje gegeten en was deze dag afgelopen.

Zaterdag 1 september.

Vandaag maakten we er, deels noodgedwongen, een luie dag van. Al tijdens het ontbijt begon het in de verte te donderen. We konden nog alles opeten en een tweede koffie drinken maar toen moesten we toch vluchten. Stoelen en tafel werden snel in de garage gezet en een derde koffie dronken we binnen. Het onweer was immers aangekomen en werd vergezeld door een flinke hoosbui. Tegen de middag was het opgeklaard en konden we eindelijk weer buiten. We maakten een wandeling in het bos en kwamen tot de conclusie dat de picknick die we hadden gepland ook in het water was gevallen. Ook al scheen ondertussen de zon, de ondergrond in het bos zag er naar uit dat die niet snel weer droog zou zijn. We aten dus maar op de camping.

In de namiddag bracht Tessa twee uurtjes door aan het zwembad, Brigitte las een boek en ik deed een dutje. Om 1700 Hr was het nog eens tijd voor een aperitief in de campingbar. Mojito, Hugo en Margarita stonden vandaag op het menu.

Nadien bestelde ik in het campingrestaurant pizza's die ik om half acht kon afhalen. De avond eindigde om 2130 Hr met nog een kort maar krachtig onweer.

Zondag 2 september.

Vertrek in Cecina om 1045 Hr.

Aankomst in Modena om 1730 Hr.

Afstand: 258 km.

Tol: 15,30€.

Het onweer van gisterenavond was snel gedaan maar het was toch te laat om de stoelen nog eens uit de garage te halen. We bleven dus binnen zitten om nog een beetje te lezen.

Deze ochtend na het ontbijt werden de karweien verdeeld: afwassen, binnen opruimen, water tappen, wc leegmaken enz.... Ik ging ook betalen en ons verblijf kostte 122€. De eerste twee dagen waren nog hoogseizoen en kostten 42,50€ per dag, de laatste dag kostte slechts 32,50€. Bij het buiten rijden werd ook nog het water geloosd en dan waren we vertrokken voor een iets langere trip.

Eerst namen we een stuk snelweg om vanaf Livorno de superstrada Fi-Pi-Li te nemen tot in Firenze. Deze Fi-Pi-Li is een gratis snelweg en dat is er ook duidelijk aan te merken. Voor de zoveelste keer werden man en machine, alsook de inboedel deftig door elkaar geschud en gerammeld. In Firenze schakelden we over op de A1 waar we na een paar kilometer in een file terechtkwamen. Het duurde een half uur vooraleer we weer op snelheid kwamen om uiteindelijk om 1400 Hr in Modena te arriveren aan het Centro Commerciale Grand'Emilia. Daar werden, zonder succes dit keer, wat kleren- en schoenenwinkels bezocht om dan in de Coop wat proviand in te slaan voor de volgende dagen. Nadien reden we naar Camper Club Mutina waar we voor 16€ een plaats mochten uitkiezen.

Er werd nog een stuk vlees gebakken en opgegeten terwijl de regen ons binnen hield. We verlieten de camper enkel nog om te gaan douchen. We gingen vroeg slapen want we waren moe zonder deze dag veel te hebben gedaan ( of zou het toch al dat shoppen zijn waar een mens moe van wordt 😊 ? ).

Maandag 3 september.

Vertrek in Modena om 1045 Hr.

Aankomst in Mantova om 1245 Hr.

Afstand: 80 km.

Tol: 4€.

Toen we opstonden regende het gelukkig niet meer, maar scheen de zon. We konden dus buiten ontbijten en nog een extra koffie drinken. Na de afwas pakten we in en reden we langs de snelweg naar Mantova. We deden nog een korte tussenstop bij de Coop in het Centro Commerciale La Favorità en gingen ons dan installeren op de CP Sparafucile. Zoals altijd was dit ook nu weer op een paar minuten gefikst. Kabel in het stopcontact, stoelen en tafel uit de garage en een drankje op tafel en het installeren is gebeurd.

Na het middageten ging Brigitte een tijdje op pad om foto's te maken. Toen ze terug was wandelden we alle drie naar het centrum voor een ijsje bij Pappa Reale, ons favoriete Gelateria in deze mooie stad. We hadden beter op voorhand gekeken want dan wisten we dat deze op maandag gesloten was. Maar in elke zichzelf respecterende Italiaanse stad zijn er natuurlijk meer mogelijkheden voor een gelato en dus vonden we een goed alternatief. We kochten ook voor het derde jaar op rij een nieuwe handtas bij O-bag ( misschien volgend jaar toch maar een andere stad kiezen voor een ijsje 😜). Daarna wandelden we weer naar de camper voor pasta met kip en pesto en om naar het nieuws te kijken.

Dinsdag 4 september.

Mantova.

Om 0545 Hr stond ik op om alle ramen en het dakraam dicht te doen. We hadden gisteren immers een blad gekregen met de melding dat vandaag tussen 0600 en 0700 Hr gespoten ging worden tegen muggen. We hoorden een kwartier de sproeiwagen maar konden daarna rustig verder slapen. Ontbijten deden we buiten, maar wel met een jasje aan want de zon kwam nog niet boven de bomen uit en dus was het nog fris.

Na de afwas ( ook nog die van gisteren 🙄) maakten we een wandeling in de buurt. Er is een kort parcours met een aantal kunstwerken die in de natuur opgesteld staan.

Over de kunstwerken waren de meningen verdeeld maar er was wel een mooi uitzichtpunt waar men een mooie kijk had op de stad aan de overkant van het meer.

We passeerden daarna nog even aan de camper alvorens in het centrum op een terras te gaan eten. Bruschette met mozzarella en tomaten, bruschette met truffel en paddenstoelen, vitello tonnato en twee pizza's.

Een fles water en een halve liter wijn erbij maakte de maaltijd af en dat voor 60€. We gingen daarna terug naar de camper om een grote doos rijstsalade te maken voor morgen onderweg. Na nog maar eens een afwas haalde ik de fietsen van stal. Vandaag was Pappa Reale, ons favoriete ijssalon, immers wel open en we konden Italië toch niet verlaten zonder nog een laatste gelato.

Na het nieuws en een douche aten Tessa en ik nog een stukje van de daarstraks gekochte Torta Mantovana, waarna het tijd was om te gaan slapen omdat we al gepland hadden om morgen vroeg op te staan voor een lange rit naar ergens in Duitsland.

Woensdag 5 september.

Vertrek in Mantova om 0800 Hr.

Aankomst in Heiningen om 1800 Hr.

Afstand: 589 km.

Tol: 19,40€ voor de snelweg van Mantova tot aan de Brennerpas.

9,50€ voor de Brennerpas.

Op de voorlaatste dag van deze trip moesten er kilometers gemaakt worden. Na het ontbijt gingen we tanken tegenover de camperplaats en dan reden wede snelweg op. Het was mooi weer maar niet te warm zodat het aangenaam rijden was. Op de Autostrada del Brennero ( A22 ) was het heel rustig zodat we vlot konden doorrijden. Ook de Fernpass ging heel vlot , net als de A7 tot in Ulm. Alleen op de A8 bij het afdalen van de Aichelberg moesten we een tiental minuten aanschuiven door een op de rechterrijstrook in panne staande vrachtwagen. Zo kwamen we om 1800 op de camperplaats in Heiningen, waar we ook de twee voorgaande jaren overnachtten.

We hadden natuurlijk wel een aantal stops gemaakt, maar na al dat zitten konden we toch een echte wandeling gebruiken. We deden dus een tochtje in de omgeving waarna het tijd werd om een pot pasta te koken en die tijdens het nieuws op te eten.

Donderdag 6 September.
Vertrek in Heiningen om 0730 Hr.
Aankomst in Peer om 1600 Hr.
Afstand: 547 km.

We kregen ’s nachts nog buren op deze rustige plaats, maar we merkten dat pas als we opstonden. Net als de vorige jaren gingen we ook nu weer bij de nabijgelegen bakker verse broodjes en croissants kopen die onmiddellijk opgegeten werden. We maakten daarna nog een grote beker koffie voor onderweg en vertrokken naar huis.

Door een ongeval op slechts een paar kilometer van onze vertrekplaats was onze volgweg door de Polizei versperd. Mijn geweldige copiloot moest dus al onmiddellijk al haar kaartleeskunsten uit de kast halen en zorgde met kaart en GPS voor een vlotte oplossing om tot op de snelweg te geraken. De rest van de rit leek voorspoedig te verlopen en we wisselden ook nog eens van chauffeur. Na de laatste tussenstop in Aachener Wald op de A4 kwamen we echter onverwacht in onze eerste echte file van deze reis terecht. Op slechts 80 km van huis moesten we dus een half uur aanschuiven. Om 1600 Hr waren we dan thuis en kon het uitpakken beginnen.

Voor de statistieken nog dit:

Totale afstand: 3314 km.
Gemiddeld verbruik volgens boordcomputer: 9.3 l/100 km.

Fotoalbums van Italië

Italië van 11 tot 31 augustus 2017 (48)

11 September 2017 | Italië van 11 tot 31 augustus 2017 | Italië | Laatste Aanpassing 11 September 2017

• Hetzelfde maar dan van de andere kant.
  • Ti regalo il mio cuore.
  • Een bezige bij.
  • Laatste keer Mantova by night, tot volgend jaar.

Fotoalbum Italië 2016 (42)

01 Oktober 2016 | Italië van 7 tot 25 augustus 2016 | Italië | Laatste Aanpassing 01 Oktober 2016

• Aan het Lago di Bolsena.
  • Nog een ander uitzicht op Umbria.
  • Allemaal gevonden in het Colosseum.
  • Nog een sfeerbeeld van Trevignano Romano.