Reisverhaal «Italië van 2 tot 19 augustus 2015»

Italië van 2 tot 19 augustus 2015 | Italië | 1 Reacties 02 Augustus 2015 - Laatste Aanpassing 12 Mei 2016

Zondag 2 augustus.

Vertrek in Peer om 0445 Hr.
Aankomst in Füssen om 1545 Hr.
Afstand: 712 km.
Tol: 0 €.

Naar goede gewoonte stonden we de eerste dag van onze jaarlijkse Italiëreis al om 0400 Hr naast ons bed. Zonder daarom 20 uren aan het stuur te zitten is het immers de bedoeling om zo dicht mogelijk bij Italië te komen. Omdat we op zo een dag natuurlijk niet alleen onderweg zijn is de Oostenrijkse grens altijd ons streefdoel. 11 Uren na het vertrek kwamen we dus aan in Füssen . Door de hitte en twee redelijke files waren we (het) alledrie moe en werd het tijd om te stoppen. Ondanks het vroege uur stond de camperplaats toch bijna vol. Na ons geparkeerd te hebben gingen we aan de automaat betalen. De prijs is 14 € per nacht, te betalen met biljetten of muntstukken. Na een fris pintje werd het tijd om de benen te strekken en dus wandelden we de 2 km naar het centrum.
Of het centrum altijd zo levendig is weet ik niet, want we waren hier nog nooit geweest. Nu was er in ieder geval heel wat leven in de brouwerij: alle terrasjes vol, overal muziekoptredens, wachtenden aan de vele "eisdielen" en een hoop flanerend volk. Een ijsje later wandelden we terug naar de camperplaats, die ondertussen helemaal vol stond, en gingen we onmiddellijk zitten op het overdekte terras van het bijhorende restaurant voor een andere klassieker als we in Duitsland zijn, nl "ein schnitzel mit pommes". Met bijhorende frisdrank voor de dames en een weizenbier voor mij waren we voor 40 € gesteld.
Na wat gesukkel met de antenne die pas een update had gekregen konden we net op tijd naar het nieuws kijken op BVN. Na een lekker warme douche werd het tegen 2200 Hr tijd om na een lange dag in bed te kruipen.

Maandag 3 augustus.

Vertrek in Füssen om 0845 Hr.
Aankomst in Caldaro om 1415 Hr.
Afstand: 259 km.
Tol: 8,40 € voor een vignet, 9 € voor de Brenner en 1,30 € snelweg.

Om 0700 liep de wekker af. Terwijl Brigitte bij de naast de ingang van de camperplaats gelegen bakker verse broodjes ging halen kon Tessa binnen al alles opruimen en koffie maken terwijl ik ondertussen het toilet kon leegmaken in de goed geregelde loosplaats. Na het ontbijt nog grijs water lozen en om 0845 waren we weer op pad. Foto's van deze plaats hebben we jammer genoeg niet (vergeten vanwege te moe :smt015 ).
Om Innsbrück te vermijden op een maandagmorgen kochten we in de raststatte Nassereith (net over de Fernpass) een Autobahnvignet en reden we langs de snelste weg nl. de A12 en de A13 de Brennerpas op. De bedoeling was dan om na de Brenner de parallelweg SS12 te nemen omdat we toch niet van plan waren om heel ver te rijden (het was immers overal heel warm en we hoopten dat het in de bergen tenminste 's nachts genoeg zou afkoelen om lekker te kunnen slapen). De eerste afrit onmiddellijk na de Italiaanse grens misten we door onoplettendheid. We moesten dus verder rijden tot Vipiteno om daar na het betalen van 1,30 € tol de snelweg te verlaten. Vanaf toen reden we tot Bolzano over de SS12. Dit is een rustige, goed berijdbare weg die zich nu eens oostelijk en dan weer westelijk van de "Autostrada del Brennero" (A22) door de vallei slingert. Na een middagpauze op een schaduwplaatsje naast de weg, vlakbij de rivier de Isarco en bijna onder de snelweg, reden we een beetje later in Bolzano zelfs een stukje onder de snelweg.

Afbeelding Afbeelding

Om 1415 Hr kwamen we dan, na eerst de inrit naar camping "Gretl Am see" gemist te hebben, toch aan het Lago Caldaro . Wij dachten dat de camperplaats net voor de camping deel zou uitmaken van deze camping en gingen ons dus maar aanmelden aan de receptie. Dit was dus fout gedacht want de camperplaats heeft een eigen uitbater die af en toe eens langskomt om de rekening te vereffenen. Deze rekening bedraagt 20 € en daarvoor krijg je een zelf te kiezen plaats (de plaatsen zijn niet afgebakend), stroom, water en loosmogelijkheid voor toilet en grijs water. Aan de ingang staat ook een container met één mannen- en één vrouwentoilet met telkens ook een douche met warm water. We kwamen er ook een grote afzetunit tegen, mét slide-outs

Nadat we geïnstalleerd waren gingen we eens op verkenning. In de omgeving zijn er een aantal hotels met eigen strand aan het meertje. Ook het zwembad van de camping is toegankelijk (5 € per persoon of 3,5 € indien je komt na 1400 Hr). Er zijn ook een aantal restaurants. Omdat het we het best wel warm hadden besloten we om naar het zwembad te gaan. Daar zijn een ligweide, toiletten en douches en het bad is proper en lekker fris. Een uur of twee later keerden we afgekoeld en gedoucht terug naar onze mobi om de rest van de avond door te brengen met aperitieven, niksen, pasta met tonijn klaarmaken en verorberen, een beetje lezen en nog een pintje drinken.

Dinsdag 4 augustus.

Vertrek in Caldaro om 0845 Hr.
Aankomst in Monzambano om 1210 Hr.
Afstand: 149 km.
Tol: 3,50 €.

De morgenstond heeft goud in de mond (soms toch #-o ), dus liep de wekker weer om 0700 Hr af. Na het ontbijt en het leegmaken van het toilet waren we om 0845 Hr ribbedebie. Ook vandaag kozen we niet voor de snelweg maar weer voor de SS12, die we volgden tot in Rovereto. Dit stuk van de weg leidt door meerdere dorpen en stadjes en biedt niet zoveel uitzichten als het stuk meer naar het noorden. Het is wel vlot berijdbaar dus kwamen we tegen 1130 Hr aan de COOP van Rovereto. Er is hier geen parkeermogelijkheid voor een camper. Wij stonden een half uurtje "illegaal" aan de overkant van de weg op de parking van een bedrijf waar niet veel beweging was.
Na onze inkopen namen we toch een stukje de snelweg A22 tot aan de afrit Affi - Lago di Garda Sud om dan zo naar de camperplaats in Monzambano te rijden. Om iets na 1200 Hr kwamen we daar aan en troffen er een gesloten receptie. Maar er was een papier dat ons duidelijk maakte dat we een plaats mochten kiezen en ons installeren en dat we ons dan vanaf 1500 Hr konden aanmelden. Zo gezegd zo gedaan en een half uurtje later was de pas gekochte fles wijn al ontkurkt en werden de eveneens pas gekochte broodjes verorberd. Daarna vonden we het allemaal tijd voor een middagdutje in de schaduw (vermoeiend toch, dat reizen :smt015 ).

Afbeelding

Om 1600 Hr wilden we ons aanmelden, maar de twee beheerders waren er niet, ze waren het gras aan het afrijden en besproeien. Dus wandelden we maar door naar het centrum van Monzambano, waar behalve een bar alles nog gesloten was voor de siësta. Groot is dit centrum niet, dus we hadden het nogal snel gezien. Zo rijpte het idee om al een vroeg aperitief te nemen. Daarna wandelden we nog naar het kasteel op het hoogste punt van het dorp, waarvan de toren jammer genoeg alleen op zondag te bezoeken is.

Dan maar terug naar de mobi waar we ons ondertussen toch konden aanmelden. Ik kreeg van de vrouw nog een compliment voor mijn Italiaans =D> (die zeven jaar studeren werpen dus toch hun vruchten af). Voor 26 € konden we 2 nachten blijven op deze prachtige camperplaats, stroom, water en lozen inbegrepen. We kregen ook nog een pakketje folders en toeristische info over de omgeving (verkrijgbaar in Frans, Engels, Duits of Italiaans). Alleen voor een warme douche moet je bijbetalen (maar ik weet niet hoeveel), en WiFi kost 1 € voor 12 uren effectieve verbinding. Je moet wel op het bovenste gedeelte van het terrein blijven, want beneden is er geen verbinding. Na het avondeten ontdekten we nog een klein nadeel: ook voor de afwas is er geen warm water. Maar aangezien de boiler toch al opstond voor de douche was dat eigenlijk geen probleem. Eigenlijk heb ik alleen maar lof voor deze door een vereniging van camperaars gerunde plaats. Alles is heel netjes en wordt duidelijk goed onderhouden. En aangezien we maar met een stuk of tien op dit groot terrein stonden was het ook heel rustig. Ik vroeg aan de beheerders of het in augustus altijd zo leeg is en ze zeiden van wel. Ook al is half Italië in verlof deze maand, ze zitten allemaal aan zee of in de bergen. Net buiten het centrum komt men op het fietspad langs de rivier Mincio waarlangs men zowel naar Mantova als naar Peschiera (aan het Gardameer) kan fietsen. Maar dat hoofdstuk is voor morgen.

Woensdag 5 augustus.

Vertrek in Monzambano om 1045 Hr.
Aankomst in Monzambano om 1630 Hr.
Afstand: 25 km op de fiets.

Voor vandaag hadden we geen wekker gezet. Maar een foute programmatie van de sproei-installatie van de camperplaats zorgde er voor dat we om 0730 Hr wakker werden van het water van de sproeier dat op het dak kletterde (en bij nader inzien ook door alle openstaande daken en ramen). Gelukkig waren die allemaal snel gesloten en konden we een meter of 5 verder dan genieten van het ontbijt zonder nat te worden. Ondertussen kwamen de beheerders hals over kop naar beneden om de installatie uit te zetten en zich te verontschuldigen.
Na het ontbijt pakten we onze zwemspullen in en stapten we op de fiets om naar Peschiera del Garda te fietsen. Er loopt immers een bijna verkeersvrij fietspad langs de hele Mincio, van in Mantova tot in Peschiera. Het is fijn en rustig fietsen langs de rivier, met af en toe ook een beetje welgekomen schaduw van de begroeiing naast het fietspad. De beloofde 7 km van op het fietskaartje werden er uiteindelijk 10. In Peschiera aangekomen wordt je immers eerst nog eens de stadswallen opgestuurd (alleen voor geoefende fietsers :-D ) om dan langs de achterkant in het centrum te komen. Nadat de fietsen geparkeerd waren was het tijd voor een cappuccino (onze eerste echte).

Afbeelding Afbeelding

Dan was het tijd om met de dames de paar (toeristische) winkelstraatjes van Peschiera te doorzoeken. Daarbij zagen we zoveel ijssalons dat we besloten om een grote ijscoupe te eten als middagmaal.
Na zoveel lekkers was het tijd om te doen waarvoor we eigenlijk naar hier gefietst waren, namelijk naar het "Spiaggia Municipale" rijden om een beetje te genieten van het zonnetje (maar ook van de schaduw) en een beetje af te koelen in het grootste meer van Italië. We kennen dit stuk nog van onze vroege kampeertijd, zowel met de tent als met ons eerste, 25 jaar oude caravannetje (een Constructam), dus we wisten dat er tussen Peschiera en Pacengo een paar mogelijkheden zijn om van het strand te genieten zonder op het terrein van een camping terecht te komen.

Een uurtje of twee later waren we genoeg afgekoeld om terug naar Monzambano te fietsen waar het tijd was voor een aperitief. Ondertussen ging ik in de nabijgelegen (ongeveer 150 meter van de ingang) "Bar-Pizzeria" Forum pizza bestellen die ik rond 1900 Hr kon afhalen. Die pizza's (22 € voor 3) waren heel lekker en zo konden we een fijne dag op het gemak afsluiten.

Donderdag 6 augustus.

Vertrek in Monzambano om 0945 Hr.
Aankomst in Mantova om 1345 Hr.
Afstand 39 km.
Tol: 0 €.

Vandaag werden we na een rustige nacht niet gewekt door de sproei-installatie, maar wel door 2 mannen met een bosmaaier die de hellingen op het terrein kwamen kortwieken. Zoals een bekende noorderbuur ooit zei: "Elk nadeel heb zijn voordeel", en dus waren we ruim op tijd wakker om te ontbijten en onze reis voort te zetten richting Mantova. Maar niet zonder eerst een volledige service te doen op het prima uitgerust servicestation van deze camperplaats. Langs de provinciale weg reden we rustig tot aan het "Centro Commerciale La Fantasia" op slechts 2 km van de camperplaats Sparafucile. Daar gingen mijn twee vrouwen op kledingjacht terwijl ikzelf onder het genot van een koffie en een flesje water gebruik maakte van het gratis internet in dit inkoopcentrum om de krantenkoppen te overlopen en mijn mailbox een opruimbeurt te geven. Daarna trokken we ook nog met een karretje door de COOP om eten en drinken voor de volgende dagen te kopen. Door de hoge temperaturen verdwenen de flessen water immers als sneeuw voor de zon (de blikjes bier trouwens ook :smt030 ). Toen we dan om 1345 Hr op Sparafucile arriveerden was het etenstijd. Een uitgebreide siësta later besloten we om toch maar eens te bewegen en dus trokken we te voet naar het centrum van Mantova voor een ijsje bij "Papa Reale". Dan genoten we nog wat van al het moois dat deze stad te bieden heeft.

Afbeelding

Na nog wat flaneren door de winkelstraten scoorden we nog een bikini voor Tessa (in de solden =D> ) en dan keerden we een beetje oververhit terug naar de mobi om een stukje vlees te bakken en te verorberen.
Ten opzichte van vorig jaar zijn me drie veranderingen opgevallen op de camperplaats Sparafucile:
1. Er is nu een extra slagboom, dus als je de plaats oprijdt moet je onmiddellijk naar rechts draaien voor de ingang. De andere slagboom is dus voor de uitgang.
2. Het parkeerticket dient ook voor het openen van de deur van de sanitaire blok, die nog steeds goed wordt onderhouden. Dit lijkt me wel een verbetering want ik kan me wel inbeelden dat dit sanitair ook door andere mensen gebruikt (of misbruikt) werd.
3. Als men door het zijpoortje de camperplaats verlaat kan men nu de overkant van de drukke straat bereiken door een "ecotunnel". Deze manier is in ieder geval en stuk veiliger om richting centrum te wandelen of te fietsen.

Afbeelding Afbeelding

Dit zijn, samen met de formidabele sanitaire blok, met toiletten, wasbakken, afwasbakken en douches met altijd warm water, drie positieve aanpassingen die tonen dat er toch steden zijn waar we met onze mobi welkom zijn.

Vrijdag 7 augustus.

Vertrek in Mantova om 0945 Hr.
Aankomst in Tabbiano Terme om 1300 Hr.
Afstand 101 km.
Tol: 0 €.

Na een rustige maar warme nacht vertrokken we om 0945 Hr richting Tabiano Terme. Na een tankbeurt (met 1,32 € voor een liter diesel best wel goed gescoord, want ik had ook al tankstations gezien waar het 1,62 € per liter was) en een snelle tussenstop voor brood reden we eerst rond Mantova om daarna via de SP420 richting Parma te rijden. Door een navigatiefout kwamen we net voor Parma op de snelweg A1 terecht. We belandden recht in een file (volgens de site van ANWB trouwens de enige file in heel Italië op dat moment :mrgreen: ). Daardoor waren we een beetje later dan gepland op Camping Arizona in Tabiano Terme. We hadden deze camping, die we reeds van vroeger kennen, gekozen om twee dagen te niksen, de was te doen, lekker te eten en te drinken, te zwemmen en van het weer te genieten. Dit zijn allemaal dingen die men overal in Italië kan doen, maar hier kan dit toevallig allemaal op dezelfde plaats. Weliswaar betalen we hiervoor een stevige prijs van 45 €, maar zo dragen we ons steentje bij om de Europese economie aan te zwengelen ;-) . Na het middageten sprongen we dus met veel plezier in het zwembad om af te koelen. Daarna verzamelden we de was en 4 € voor de wasmachine. Een uurtje later was de was klaar, konden we alles te drogen hangen en werd het tijd om ons klaar te maken voor het avondmaal: 1 Aperol Spritz, een halve liter rode huiswijn, een fles water, één bord Bresaola met grana padano en rucola, eenmaal spaghetti alle vongole, eenmaal spaghetti ai frutti di mare, een pizza Calabrese en een caffè, en dit alles voor 48 €. Er zijn slechtere manieren om de dag af te sluiten.

Zaterdag 8 augustus.

Vandaag niet gereden. Ook niet gefietst, alleen een beetje gezwommen en gewandeld (tot aan het zwembad en terug ). Kortom, het was een luie campingdag op camping Arizona. Afsluiten deden we met een afhaalpizza (waarvoor ik weer 300 m moest wandele #-o ). Daarna leidde een gesprongen zekering bij de Nederlandse buurman tot een gezellige babbel tot in de late uurtjes, met daarbij het nodige vocht (gelukkig geen Heineken :lol: )

Zondag 9 augustus.

Vertrek in Tabiano Terme om 1030 Hr.
Aankomst in Modena om 1530 Hr.
Afstand 100 km.
Tol: 0 €.

Na een rustig ontbijt met warme broodjes uit de campingwinkel en een grondige opruimbeurt vertrokken we langs secundaire wegen (SS9) via Parma naar Modena. Om 1230 Hr arriveerden we aan het grote winkelcentrum Grand'Emilia aan de rand van de stad. Daar aten we eerst een hapje (een pizzapunt, een salade met tonijn en ei, een salade met ansjovis en olijven, 2 flesjes water en een tonic voor 18,10 €), waarna we inkopen deden. De temperaturen (en onze Nederlandse buurman) hadden onze water- en biervoorraad immers op een heel laag peil gebracht.
Met een nieuwe voorraad reden we dan naar Camper Club Mutina, waar na een druk op de bel onmiddellijk de poort open ging. We werden er vriendelijk ontvangen door een oud mannetje en we kregen daarbij een stadsplan en een plannetje met de fietsroute naar het centrum.

Afbeelding Afbeelding

Rond 1700 Hr moesten we vanwege de wind onze luifel terug indraaien. Daarna ging ik op zoek naar een stang van het andere luifelmerk, zodat ik de luifel van onze Franse buurman, die we nog niet gezien hadden, ook kon indraaien. Die was immers ook al met de poten van de grond gegaan (de luifel, niet de buurman :P )
Rond 1900 Hr kregen we na wat donder en bliksem in de verte dan toch een malse regenbui over ons heen. Daardoor moesten we de meegebrachte kip aan het spit in de mobi opeten, maar daar smaakte ze niet minder lekker.

Maandag 10 augustus.

Afstand op de fiets: ongeveer 20 km.

Door de frisse nacht (na het onweer) hadden we goed geslapen. Voor deze middag gaven de voorspellingen weer onweer, regen vanaf drie uur 's middags en temperaturen van zowat 25 graden. Na het ontbijt sprongen we dus op de fiets om richting Modena centrum te fietsen. Op een paar honderd meter van de camperplaats kan men een fietsroute (MO1) volgen tot in het centrum van de stad. Een kaartje hiervan hadden we gisteren al van de beheerder gekregen. Het fietspad is op sommige plaatsen heel hobbelig, maar het is tenminste een fietspad, iets wat men maar op weinige plaatsen in Italië vindt. Het ligt de eerste 2 à 3 km zelfs afgescheiden van de weg, wat het in ieder geval veilig maakt. Door een onoplettendheid [-X waren we op een bepaald moment de bordjes kwijt en hadden we 10 km gefietst als we aan de Piazza Grande kwamen, terwijl dit er maar 6 hadden moeten zijn. Een koffietje hadden we dus al wel verdiend. Na de koffie op de Piazza XX Settembre trokken we te voet door een aantal straatjes. In sommige van die straatjes waren allemaal galerijen, waaronder de winkels zich bevonden. Vandaag was dit niet zo belangrijk, maar op een warmere dag maakt dit het windowshoppen waarschijnlijk aangenamer, omdat men niet in de volle zon hoeft te lopen. Er is ook een overdekte markt.

Afbeelding Afbeelding

Ondertussen werd het etenstijd en vonden we op de Largo San Giorgio een eettentje met in de verte een mooi uitzicht op het Pallazzo Ducale. We bestelden een insalata con tonno, macaroni con prosciutto e funghi, tortellini con burro e salvia, twee glazen uitstekende witte wijn en een grote fles water.

Samen met nog twee espresso's betaalden we hiervoor net 30 €.
Daarna kuierden we nog wat kriskras door het centrum, langs mooie straatjes en pleintjes. Toen het rond 1500 Hr donker begon te worden vonden we het tijd om terug op de fiets te stappen om het naderende onweer voor te blijven. We maakten nog een korte stop bij het Centro Commerciale La Rotonda (2 km van de camperplaats) voor brood voor het avondeten en zo waren we maar een klein beetje nat toen we terug aan onze mobi kwamen. Vanaf dan regende het tot 2100 Hr onophoudelijk, met bijhorend klank- en lichtspel, en dus hielden we ons bezig met uit te zoeken of Dominee Groenewoud of Kolonel Van Geelen in de eetkamer dan wel in de bibliotheek een moord gepleegd hadden (een spelletje Cluedo dus #-o )
Modena is volgens mij een bezoekje waard, zeker ook dankzij de uitstekende camperplaats. Het is geen bruisende stad om dagenlang te blijven rondhangen, maar wie in de buurt is en een dagje tijd heeft zal zeker kunnen genieten van het centrum.

Dinsdag 11 augustus.

Vertrek in Modena om 1115 Hr.
Aankomst in Bologna om 1215 Hr.
Afstand: 49 km.
Tol: 0 €.

Na een frisse nacht was de zon weer van de partij toen we 's ochtends wakker werden. Na het ontbijt was het tijd voor een poetsbeurt binnen in de mobi. Niet te geloven hoeveel stof, zand en dode insecten op een paar dagen kunnen verzameld worden :shock: . Daarna nog lozen en vers water innemen en na het betalen van de rekening (15 € per dag, maar 10 % korting met ACSI-kaart, voor ons dus 27 €) vertrokken we naar Bologna. Ook nu namen we geen snelweg.
We hadden het "Centro Turistico Città Di Bologna" uitgekozen om een dagje Bologna-stad te bezoeken. Maar vandaag genoten we eerst een paar uurtjes van de schaduw, waarna we naar het zwembad trokken voor een beetje afkoeling.

Afbeelding Afbeelding

Deze camping heeft een bar-ristorante waar ook broodjes kunnen besteld worden (dit dient wel een dag op voorhand te gebeuren). We betalen 43,50 € per dag voor 3 personen. Je kan vanuit de camping met de fiets naar het centrum, maar ik kocht vandaag al buskaartjes (bus 68 van het stadsnetwerk stopt vlak aan de ingang van de camping).

Woensdag 12 augustus.

Met de bus (lijn 68) naar het centrum van Bologna.

Ruim voor 0700 Hr werden we wakker door de haan uit de buurt. Om 0730 Hr ging ik de gisteren besteld broodjes halen en na een rustig ontbijt stonden we om 0850 Hr aan de ingang van de camping. De bus was precies op tijd en zo waren we al om 0920 Hr op de Via dei Mille, een grote bushalte op ongeveer 1 km van de Piazza Maggiore. Van daar uit gingen we onder de galerijen, die toch wel typisch zijn voor Bologna, richting Centro Storico. Onderweg zagen we al heel wat mooie huizen.

Afbeelding Afbeelding

Maar aan de Pallazzi aangekomen werd het alleen nog maar mooier en indrukwekkender. Terwijl vrouw en dochter een terrasje deden genoot ik voor slechts 3 € van een schitterend Panorama over de stad met al de rode daken, en raakte ik de tel kwijt van alle kerken en basilieken die ik zag. Daarvoor moest ik wel eerst de Torre dei Asinelli beklimmen, een toren uit de 12e eeuw met een hoogte van 97 meter. 498 Treden dienden daarvoor genomen te worden. Tenzij je hoogtevrees hebt is deze beklimming een echte aanrader, want het uitzicht is echt geweldig.

Daarna trokken we met het fototoestel in de aanslag kriskras door allerlei straatjes en vielen we van de ene verbazing in de andere: mooie gebouwen, alweer een kerk, een mooi binnenplein, een winkel met prachtige handtassen of kraampjes met lekkere groenten en fruit.

Zo was het middag voor we het beseften en werd het tijd voor een hapje. Dat werd een pizza op een mooi en gezellig terras, met daarbij een fles water. Dan trokken we nog maar eens door allerlei smalle straatjes, terwijl we ondertussen in een supermarkt brood kochten en een fles wijn voor het avondeten. Na een misverstand aan de bushalte (volgens Brigitte en Tessa is mijn Italiaans wel ok, want ik kan me zelfs al druk maken en de buschauffeur uitschelden in zijn eigen taal :evil: ) waren we verplicht om nog een beetje te blijven en gingen we nog maar iets drinken. Zo waren we om 1700 Hr terug op de camping en konden we nog fijn afkoelen in het zwembad. Daarna belde ik naar onze volgende bestemming om te vragen of we ook een dagje vroeger konden komen, en dan was het weer etenstijd.
Bologna is een heel mooie stad die een bezoek meer dan waard is. Vanwege de warme periode kozen wij voor deze camping vanwege de mogelijkheid om te kunnen afkoelen in het zwembad. De prijs namen we er dan maar bij. Er zijn ongetwijfeld goedkopere mogelijkheden om met de mobi te overnachten en het centrum te bezoeken, maar dat lijkt ons meer iets voor het voor- of najaar. Dat zal dan zijn voor als we op pensioen zijn.

Donderdag 13 augustus.

Vertrek in Bologna om 1045 Hr.
Aankomst in Cervarese Santa Croce om 1545 Hr
Afstand 136 km.
Tol 3,50 €.

Ontwaken, ontbijten en opruimen gingen trager dan verwacht en dus vertrokken we pas om 1045 Hr. Tot in Ferrara namen we de snelweg A13 om dan in Ferrara inkopen te doen in de Ipercoop, maar niet na eerst een koffietje en een cappuccino te drinken. Daarna namen we wel de provinciale weg SP64. Onderweg vonden we een schaduwplaatsje om ons middagbroodje op te eten.

Afbeelding

Een beetje later zagen we voor ons de "Colli Euganei" opdoemen, een keten van vulkanen. Ten noorden daarvan, in Cervarese Santa Croce, hadden we al in januari een Agricampeggio geboekt voor 3 dagen, en dit voor het weekend van 15 augustus (Ferragosto genaamd, een belangrijke feestdag in Italië). Gisterenavond had ik vanuit Bologna gebeld om te vragen of we een dag vroeger konden komen en dat was geen probleem.
Op deze agricampeggio "La Buona Terra" werden we heel vriendelijk ontvangen. Het is een boerderij met een paar kamers en 15 kampeerplaatsen. Wie bang is van boerderijgeuren kan hier niks komen doen, maar voor iemand anders is het best een leuke plaats.

Er is een zwembad, men kan er eten en er is een winkeltje met streekprodukten. Rond aperitieftijd (van 1800 Hr tot 1930 Hr) kan men aan de bar naast het zwembad van een streekdrankje genieten. Brigitte nam een "Vino Bianco Frizzante" van Cantina "La Mincana" die heel lekker was en zelf koos ik voor een "Heaven" (een Birra Artigianale uit de buurt dat veel weg had van een of ander Belgisch Witbier) en ook dat was heel lekker. Daarna was het tijd om een stukje vlees te bakken en te genieten van een rustige avond.

Vrijdag 14 augustus.

Afstand: 16 km met de fiets en ?? met de bus.
Tol: 0 €.

Ook hier werden we heel vroeg gewekt door de plaatselijke haan. Toch was het uiteindelijk 0830 Hr als we helemaal wakker waren. Na het ontbijt zochten we op het (gratis) WiFi-netwerk uit hoe we met de bus in Padova konden komen. Het werd Lijn 12 vanuit Salvezzano Dentro naar Padova Ferrovia (station). Met de fiets reden we naar de bushalte. Volgens Domenico, de campinguitbater, was dit maar 5 km. De GPS vond dat het 6,8 km was en mijn fietscomputer klokte uiteindelijk af op 9,5 km. We waren in ieder geval net op tijd voor de bus. Gelukkig kan men op de bus ook kaartjes kopen (2 €) want de Tabaccheria tegenover de bushalte was gesloten wegens vakantie.
Een half uurtje later kwamen we aan bij het station van Padova, waar we controle kregen of we wel een geldig vervoersbewijs hadden. Voor ons was dat geen probleem maar er werden toch 6 zwartrijders betrapt. Na een korte wandeling kwamen we in het centrum (Piazza Garibaldi en Piazza Cavour) en was het tijd voor een natje en een droogje. Twee pizza's, een bord pasta, 2 flesjes water, een glas wijn en een koffie kostten ons slechts 35 €.

Afbeelding

Na nog wat heen- en weergeloop door de stad kwamen we de restanten van de oude stadsmuur tegen,waarna we om 1625 Hr de bus terug namen want de lokale weer-App had regen voorspeld en we moesten toch nog een stukje fietsen. Gelukkig was de weer-App er naast en de GPS niet en klopte de fietstocht terug naar de camping wel. Na 7,1 km waren we droog en wel terug op de camping, dus konden we in het zwembad springen om wat af te koelen.
Zo werd het ongemerkt weer aperitieftijd en moesten we alweer de lokale specialiteiten testen. Brigitte vond de lokale prosecco gisteren zo lekker dat ze er nog wel één wou, en ik wou nog wel een ander lokaal biertje proberen. Dat werd een "Fucking" (dit heb ik zelf niet uitgevonden =P~ ). Dit was een heel donker bier dat wat uitzicht betreft wel op een Guiness lijkt. De smaak is echter niet zoals Guiness, maar neigt meer naar chocolade. Het was in ieder geval lekker, en vandaag kregen we ook zelfgemaakte bruschette (met tomaatjes, look en basilicum, met gele paprika of met groene paprika gemengd met courgette).
Na het avondeten kregen we dan toch nog een kort en krachtig onweer op ons dak. Als we in vliegende vaart eindelijk alles hadden weggestoken (en het wasrek met de pas gewassen handdoeken in de garage hadden gezet) was het al gedaan met regenen. Zo konden we toch weer buiten zitten om een beetje te lezen en dit reisverslag te schrijven.

Zaterdag 15 augustus.

Er is een gezegde dat zegt: "When in Rome, do as the Romans do". Dus deden we op de grote Italiaanse feestdag 15 augustus (Ferragosto) wat alle Italianen doen, nl. genieten van het leven en lekker eten. We zijn de camping dus niet afgeweest. Het was een dag van lezen, een beetje internetten, in de zon zitten en in het zwembad hangen. Het hoogtepunt kwam echter 's avonds, en dat was het avondmaal. Eerst een aperitief aan het zwembad, Serprino voor Brigitte en alweer een ander lokaal biertje voor mij. Dit keer een Maranelli, met een zware hopsmaak. In het campingrestaurant at ik om te beginnen een lasagne met aubergines en Brigitte en Tessa een tomatensoep (met tomaten die een paar uur daarvoor nog aan de plant hingen). Daarna 2 keer ribbetjes en 1 keer gehaktballen, met daarbij tomaatjes, paprika, courgette en aubergine, allemaal even vers. Als dessert nog een "crostata" (confituurtaartje) met pruimen en chocolade. Dit alles werd overgoten met lokale witte wijn en water en gevolgd door een espresso. Voor 75 € waren onze buikjes helemaal gevuld en zat deze feestdag er op. Jammer dat we net voor het eten van het terras naar binnen moesten vluchten voor een naderend onweer.

Zondag 16 augustus.

Vertrek in Cervarese Santa Croce om 1130 Hr.
Aankomst in Borghese (Valeggio sul Mincio) om 1630 Hr.
Afstand 122 km.
Tol: 0 €.

Nog maar pas aan de ontbijttafel gezeten moest ik al terug rechtstaan om de luifel uit te zetten want het begon stilletjes te regenen. Daarna volgde een korte maar krachtige poets- en opruimactie en na het vereffenen van onze schulden vertrokken we om 1130 Hr. Aangezien er in Noord-Italië veel regen en onweer voorspeld werd voor de volgende dagen, behalve aan de zuidkant van het Gardameer, trokken we die richting uit. We kozen voor "Camper Parking Borghetto"omdat we daar goede commentaren over gelezen hadden.

Afbeelding Afbeelding

Na een mislukte tussenstop aan een groot "Centro Commerciale" vòòr Vicenza (dit keer had de GPS ons helemaal misleid) stopten we dan maar aan een kleiner winkelcentrum voor inkopen. We hielden nog een regenachtige tussenstop voor het middagbroodje en zo kwamen we tegen 1630 Hr in een verschrikkelijke onweersbui aan in Valeggio sul Mincio. De laatste paar kilometer op de lokale weggetjes legden we af aan 25 km per uur. Gelukkig was het ook weer snel gedaan met regenen en donderen en konden we een mooi vlak plaatsje kiezen. Deze camperplaats biedt voor 10 € voor 23 uren een mooie plaats op kiezel. WC en grijs water lozen en vers water tanken kost 3 €. Elektriciteit kost 2 € voor 24 uren en een douche kost 2,50 €. Wij maakten van al deze mogelijkheden geen gebruik omdat we alles wat leeg of vol moest al hadden geregeld voor het vertrek. Er is trouwens ook gratis WiFi, maar je moet inloggen met een Google- of Facebookaccount (ook niet gebruikt).
Als de handrem was opgetrokken wandelden we naar het vlakbij gelegen Borghetto. Daar was het een drukte van jewelste, waarschijnlijk omdat het zondag was. Het is een heel klein dorpje (eigenlijk maar één verkeersvrije straat) met alleen maar restaurantjes en een paar winkeltjes met toeristische prullen.

Het trappenpad dat je naar het kasteel voert boven op de heuvel is wel mooi aangelegd en het uitzicht van daarboven is formidabel. Na het maken van een hoop foto's (en ook selfies, maar die krijgen jullie hier niet te zien :lol: ) keerden we terug naar onze Jerom om te eten. Na de afwas en de douche was er nog lees- en relaxtijd.

Maandag 17 augustus.

Vertrek in Borghese om 1045 Hr.
Aankomst in Colà om 1115 Hr
Afstand 20 km.
Tol: 0 €.

Na een frisse nacht ontbeten we al om 0800 Hr op één van de picknickbanken . Daarna reden we naar de camperplaats van het Parco Termale del Garda in Colà. We deden over deze 20 km een half uur, mede door de niet zo geweldige staat van de lokale wegen, maar waarschijnlijk ook omdat iedereen op datzelfde moment naar de wekelijkse markt wou in Peschiera. Op deze grote parking, met alle voorzieningen waaronder 2 douches en 2 toiletten, afwasbakken met warm water en elektriciteit inbegrepen, waren we snel geïnstalleerd. Voor deze luxe betaal je wel 1 € per uur, maar daar is ook lozen en water tanken bij inbegrepen. Bovendien sta je op fietsafstand (zelfs wandelafstand) van het Gardameer. Als alle plaatsen hier bezet zijn dan sta je letterlijk deur aan deur, maar als er zoals nu plaats genoeg was dan is er ruimte zat voor een tafel en wat stoelen.

Afbeelding Afbeelding

We gingen te voet naar Pacengo (2,5 km), een klein dorpje met 3 campings dat we nog kennen uit onze caravantijd. Daar kochten we eerst broodjes voor het avondeten en daarna gingen we op ons favoriete terrasje van vroeger zitten voor het middagmaal. Ik at een pizza Pacengo (met ajuin, spek, pikante salami en paddestoelen), Brigitte een spaghetti alle vongole en Tessa een spaghetti met pesto.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Met een fles water, een blik cola, een halve liter plaatselijk rood druivensap en een koffie kostte dit slechts 41 €.
Voor daarna hadden we het plan opgevat om eens een kijkje te nemen op "Camping Lido", waar we vroeger meermaals kwamen kamperen (in onze tijd bij de BSD kwamen we uit Keulen zelfs voor een lang weekend naar hier). Toen was dit een relatief goedkope camping, maar op campercontact hadden we gezien dat ze nu nogal prijzig is, en we wilden toch wel eens weten waarom. Dus meldden we ons aan de receptie met de smoes dat we een plaats zochten voor volgend jaar en dat we eens een kijkje wilden nemen. Dat bleek geen probleem en algauw wisten we waarom dit nu een dure camping was: het gewone zwembad van vroeger was getransformeerd naar een waar zwemparadijs met 3 zwembaden een een hoop glijbanen. Ook waren er een heleboel nieuwe sanitaire gebouwen. Het is in ieder geval ons ding niet meer, niet alleen vanwege de prijs, maar ook vanwege de drukte en het lawaai. Toen ik mijn identiteitskaart terug had (die had ik moeten afgeven aan de receptie) wandelden we de helling af naar het haventje aan het meer. Ondertussen waren alle wolken verdwenen en was het alweer heel warm, zodat een terrasje meer dan welkom was. Op de weg terug naar Jerom besloten we om in het centrum nog een ijsje te eten op een ander favoriet terrasje van vroeger (er zijn trouwens maar 3 terrasjes in het centrum :lol: ).

Afbeelding Afbeelding

Het resultaat was dat we alledrie volgegeten waren voor de rest van de dag. Ik was de enige die 's avonds nog een broodje at.
Terug op de camperplaats moesten we nog wat afwassen, werd er nog een beetje gelezen, werd er gedoucht in één van de twee propere douches en werd alles (jammer genoeg) klaargemaakt voor de reis terug naar huis.

Dinsdag 18 augustus.

Vertrek in Colà om 0830 Hr.
Aankomst in Blaubeuren om 1630 Hr.
Afstand 509 km.
Tol: 33,40 € (8,70 voor Oostenrijkvignet, 9 € voor de Brenner en 15,70 € voor de snelweg van Affi tot aan de Brenner).

Na een volledige servicebeurt waren we om 0830 weg voor de reis terug naar huis. Nog snel even tanken (1,39 € per liter) en dan gingen we de snelweg A22 op om kilometers te vreten. Een bewolkte dag zorgde ervoor dat we het niet te warm hadden. Het was niet druk dus schoten we lekker op. Alleen in de buurt van de Fernpass moesten we een klein beetje aanschuiven door een ongeval, maar aan de overkant hadden ze meer pech want daar stond een file van wel 10 km. Via Ulm kwamen we in Blaubeuren waar we op de parking van het zwembad wilden overnachten. Door wegenwerken moesten we vlakbij de parking een moeilijk omkeermaneuver maken om dan langs de andere kant naar de parking te rijden. Dat kwam uiteindelijk goed en zo kwamen we bij deze rustige plaats.

Afbeelding

Blaubeuren is een rustig stadje met vakwerkhuizen. We maakten een kleine wandeling en passeerden aan de Blautopf, een bron van 21 m diep. Daarna werd het etenstijd en stilaan tijd om in bed te kruipen (het was toch te koud om nog buiten te zitten :cry: ).

Woensdag 19 augustus.

Vertrek in Blaubeuren om 0800 Hr.
Aankomst in Peer om 1630 Hr.
Afstand 571 km.
Tol: 0€.

Een tankstop in het centrum en een tussenstop bij de plaatselijke bakker voor een croissant en toen gingen we richting Peer. Een vlotte reis met maar een klein beetje file zorgde ervoor dat we om half vijf thuis waren.

Voor de statistieken nog dit: - Totale afstand 2765 km
- Totale effectieve rijtijd 45 Hr 59'
- Gemiddeld brandstofverbruik 9.1 l/100 km

_________________
Il mondo è un libro e quelli che non viaggiano ne leggono solo una pagina.

Fotoalbums van Italië

Italië van 11 tot 31 augustus 2017 (48)

11 September 2017 | Italië van 11 tot 31 augustus 2017 | Italië | Laatste Aanpassing 11 September 2017

• Kunst op het Piazza dell' Anfiteatro.
  • Ponte Vecchio in Firenze.
  • Flora op het Lago di Mezzo.
  • Wie zo niet parkeert blokkeert de straat.

Fotoalbum Italië 2016 (42)

01 Oktober 2016 | Italië van 7 tot 25 augustus 2016 | Italië | Laatste Aanpassing 01 Oktober 2016

• Nog maar eens een kuitenbijter.
  • Kunst in het Castello di San Giorgio, Mantova.
  • Mantova in het avondlicht.
  • Nog een ander uitzicht op Umbria.

René Fijn reisverslag waardoor ons idee om eens naar Italië te gaan met de mobilhome weer een extra impuls kreeg! Merci voor het delen van de info! Geplaatst op 20 Juni 2016