Reisverhaal «Wandelen in Luxemburg van 27 okt tot 1 nov 2019»

Wandelen in Luxemburg van 27 okt tot 1 nov 2019. | Luxemburg | 1 Reacties 01 November 2019 - Laatste Aanpassing 18 November 2019

Wandelen in Luxemburg van 27 Okt tot 1 Nov 2019.

Zondag 27 oktober.

Vertrek in Peer om 1015 Hr.

Aankomst in Liefrange om 1445hr.

Afstand: 197 km.

Door de omschakeling naar wintertijd waren we goed uitgeslapen om te kunnen vertrekken voor een paar dagen wandelen in Luxemburg. Na het ontbijt werden nog de laatste spullen in de koelkast gestoken. Onderweg bleef het onophoudelijk regenen. Een verkeerde afslag deed ons een ritje maken door een modderig heuvellandschap zodat onze camper er uitzag alsof we aan één of andere rally hadden deelgenomen. Bij aankomst op Camping Liefrange in het gelijknamige dorp was er plaats zat zodat we al vlug geïnstalleerd waren ( dat wil zeggen handrem aantrekken en stroomkabel aansluiten 😉 ).

Na een tas koffie en een meegebrachte speculaas wilden we nog voor het donker de buurt een beetje verkennen. Gelukkig was het ondertussen gestopt met regenen. We wandelden bergafwaarts tot aan het stuwmeer en genoten van de frisse lucht en de stilte. We zagen onderweg allerlei aanduidingen van wandelroutes en maakten bij onze terugkeer op de camping een keuze op de wandelkaart die bij het toiletblok is uitgehangen.

Toen het tijd was voor het avondeten werd de meegebrachte Vol-au-vent niet gegeten met rijst zoals oorspronkelijk was gepland maar haalde ik verse frieten in de eetgelegenheid van de camping. Het was trouwens de laatste dag dit seizoen dat deze café-bar-resto-frituur nog open was.

Maandag 28 oktober.

Camping Liefrange.

Afstand: in totaal zowat 16,17 km gewandeld, verdeeld over 21464 stappen.

Het was vannacht oorverdovend stil. Helemaal uitgeslapen werden we wakker. De vallei waar we op uitkijken hing vol met mist. Een buitenkans voor de huisfotograaf, die op de avondschool een opdracht gekregen had over ??? Juist, mist.

Na het ontbijt vertrokken we om de gisteren geplande wandeling te maken die ons onder andere langs het stuwmeer moest brengen. De nodige fotomomenten, maar ook de steile hellingen toen we van het stuwmeer weggingen deden ons meer dan twee uren wandelen over een afstand van 5,5 km.

Het werd een hele mooie tocht waarbij we onderweg twee Vlaamse Gaaien spotten ( die opvlogen voordat ik een foto kon maken ) en toen we bijna terug op de camping waren brak de zon door. De koffie en het koekje hadden we meer dan verdiend.

We namen de tijd om de krantenkoppen te bekijken alvorens een hapje te eten. Daarna gingen we terug op pad voor een volgende wandeling. Deze tocht ( aangeduid met de letter Z ) leidde ons vlak tegenover de camping op korte tijd 80 meter naar beneden tot aan een uitloper van het stuwmeer. Aan de andere kant van deze vallei moesten we uiteraard weer naar boven waarna we in een klein dorpje aankwamen. Daar zagen ( of vonden ) we een aanduiding van de route niet. De foto die we op de camping van de route hadden gemaakt zorgde, samen met de App " Maps.me " ervoor dat we snel weer op het juiste pad waren. Onder een stralende zon kwamen we met nog eens zeven km op de teller terug aan de camper en was het tijd voor het aperitief. Voor we binnenstapten zagen en hoorden we voor de zoveelste keer een aantal zwermen met kraanvogels die betere, lees warmere, oorden opzochten.

Toen de zon achter de heuvels verdween werd het tijd om de verwarming op te zetten. Het weerbericht beloofde immers een koude nacht.

Dinsdag 29 oktober.

Vertrek in Liefrange om 1030 Hr.

Aankomst in Heiderscheid om 1055 Hr.

Afstand: 17,2 km met de camper en 18959 stappen ( 14,98 km ).

Weer was het doodstil vannacht. Na het ontbijt gebruikten we de serviceplaats om toilet en water te lozen en om vers water te tanken, waarna we vertrokken naar Cp Fuusekaul in Heiderscheid.

Ondanks vele jaren oefenen klinkt mijn Frans blijkbaar nog niet helemaal accentloos. Mijn vraag werd door de bediende in de receptie immers onmiddellijk in het Vlaams beantwoord 🙄. We betaalden voor drie nachten, vulden een blad in om de volgende twee ochtenden brood en croissants " aan huis " te laten leveren en kochten een wandelkaart van de omgeving. Daarna stapten we tot aan het Esso-tankstation vlakbij om in de daarbij horende winkel de voorraden aan te vullen.

Na het middageten bestudeerden we de wandelkaart en kozen wandeling " B ", waaraan je in de hoek van de camperplaats kan beginnen. De eerste kilometers leidden ons langs velden en door het centrum van Heiderscheid, waarna een steile afdaling over een bospad ons tot diep in de vallei bracht.

We volgden een tijdje het riviertje om later de vallei te verlaten. Na deze laatste flinke klim kwamen we uit op het domein van de camping. We gingen nog eens naar de winkel om iets lekkers voor bij de koffie. Dat hadden we na een wandeling van 8,4 km immers verdiend.

Ondanks een zonnige dag zorgde een frisse wind er voor dat het snel afkoelde. We zetten de verwarming dus maar weer een graadje hoger en isoleerden de cabine van de camper zodat het binnen aangenaam warm werd.

Woensdag 30 oktober.

Wandelen in de buurt van Heiderscheid.

Afstand: meer dan 30000 stappen oftewel 21 km.

Om 0815 Hr werden het brood en de chocoladecroissants aan de deur geleverd door iemand van de camping. We besloten om vandaag geen twee wandelingen te maken maar om een grotere wandeling te doen gespreid over voor- en namiddag. We smeerden boterhammen om mee te nemen, pakten genoeg water en nog wat koeken in en om 1000 Hr gingen we op weg. We kozen voor parcours " E " met vertrek en aankomst in het centrum van Heiderscheid. Met het stuk van en naar de CP er bijgeteld zou dat 14 km moeten worden.

Van bij de start in het dorp ging het onmiddellijk bergaf en volgden we de Woschenterbaach. Hierbij daalden we van op een hoogte van 500 m tot aan de oevers van de Sûre ( of Sauer ) op een hoogte van 262 m. We volgden een tijdje de loop van de Sûre om na een korte venijnige klim in het dorpje Tadler te arriveren. Ondertussen hadden we onze picnic snel verorberd omdat het te koud was om lang stil te staan.

Na dit kleine dorpje doken we weer het bos in om langzaam te stijgen tot we op ongeveer een kilometer van Heiderscheid uitkwamen op de CR 308. Gelukkig is dit geen drukke weg want om om aan het eindpunt te raken is er geen andere mogelijkheid dan deze weg te volgen.

Al bij al was het toch een prachtige wandeling. Het parcours is goed aangegeven en we hebben genoten van de stilte van de natuur. Ongeveer vier uur lang zagen we letterlijk geen mens.

Ons pad werd alleen gekruist door een kudde grazende ( Galloway- ) runderen die gewillig op de foto wilden en een geschrokken wegspringende ree die niet op de foto wou ( of was de fotograaf niet snel genoeg 🤔 ).

Bij de terugkeer aan de camper bleek dat de Webasto was uitgevallen. We kregen ze niet meer aan de praat en begonnen al te denken aan een vroegtijdig einde van deze trip, want het was te koud om zonder verwarming te blijven staan. Een telefoontje via Aarschot naar Oostende bracht raad en zo konden we toch blijven. De zekering, die onder de chauffeursstoel blijkt te zitten, was het probleem en een half uurtje later was het weer warm genoeg.

Met nog wat heen- en weergeloop voor de afwas en de douche kwamen we aan meer dan 30000 stappen en was het wel zeker dat we vannacht goed zouden slapen.

Donderdag 31 oktober.

Met de bus naar Esch-sur-Sûre.

Afstand: in totaal 16981 stappen of zowat 13,41 km.

Voor vandaag besloten we om het wat kalmer aan te doen. Om 1002 Hr namen we aan de bushalte vlakbij de CP bus 535 tot in Esch-sur-Sûre. Voor 4€ kochten we een dagticket, geldig op heel het grondgebied van het Groothertogdom ( www.mobiliteit.lu ). De bus was mooi op tijd en iets minder dan 20 minuten later waren we op onze bestemming.

Op onze wandelkaart hadden we gekozen voor parcours " A ", een twee km korte wandeling die steil omhoog ging tot boven het dorp en daarna steil weer naar beneden.

Daarna kozen we met de kaart en met Maps.me zelf een parcours dat ons op korte tijd op een punt bracht met een mooi uitzicht op de stuwdam.

Na de afdaling aten we op een bank vlakbij de stuwdam ons meegebrachte broodje om vervolgens terug te keren naar het centrum van Esch-sur-Sûre. We klommen nog eens tot in de ruïne van de burcht om van het uitzicht over het dorp te genieten en gingen dan naar de bushalte. Ook nu was de bus mooi op tijd zodat we om 1400 Hr aan de koffie zaten ( met een koekje uiteraard 😉 ).

De rest van de namiddag werd doorgebracht met lezen, afwassen en een beetje poetsen. Voor het avondeten haalden we een lekkere pizza in het campingrestaurant.

Vrijdag 1 november.

Vertrek in Heiderscheid om 1015 Hr.

Aankomst in Peer om 1500 Hr.

Afstand: 199 km.

Na het ontbijt loosden we het water om daarna huiswaarts te keren. We maakten nog een stop aan het Knauf Shoppingcenter Pommerloch, keken daar wat rond, tankten goedkope diesel en reden dan de grens over. Net als tijdens de heenreis stopte het ook nu niet met regenen zodat we enkel nog halt hielden om een broodje te eten.

Om 1500 Hr waren we thuis en voor het donker was was alles uit de camper dat er uit moest en was de binnenkant gepoetst.

Fotoalbums van Luxemburg

De Luxemburgse natuur (17)

13 November 2019 | Wandelen in Luxemburg van 27 okt tot 1 nov 2019. | Luxemburg | Laatste Aanpassing 13 November 2019

• IMG 0087
  • IMG 0098
  • IMG 0122
  • IMG 0655

Robert-Jan Beste Nico en Brigitte, Leuke reis hebben jullie gemaakt. Een idee voor een volgende korte trip. Ik ken de regio van een fietsvakantie in 1984. Tijd voor een herhaling met de camper. Binnenkort gaan we naar Belgie voor een bezoek aan de kerstmarkten in Brugge en Gent Groet Geplaatst op 15 November 2019