Reisverhaal «De Hoge Veluwe 21-24 Juli 2016»

De Hoge Veluwe 21-24 Juli 2016 | Nederland | 0 Reacties 21 Juli 2016 - Laatste Aanpassing 31 Juli 2016

De Veluwe.

Donderdag 21 juli.

Vertrek in Peer om 0915 Hr.

Aankomst in Otterlo om 1115 Hr.

Afstand 155 km.

Onze nationale feestdag werd dit jaar gevolgd door een brugdag. Samen met een gunstig dienstrooster van Brigitte zorgde dat er voor dat we voor onze Italiëreis nog een weekendje weg konden. We kozen voor een voor ons onbekende streek, namelijk de Hoge Veluwe.

Na eerst nog brood en broodjes gekocht te hebben trokken we op pad. Om 1115 Hr arriveerden we op SVR-camping ‘T Kikkergat, waar ook 9 camperplaatsen zijn.

Na een heel vriendelijke ontvangst mochten we na het betalen van 32,40€ een plaatsje uitkiezen voor 2 nachten. Eerst haalden we de tafel en stoelen uit en ook de luifel werd uitgedraaid om voor een beetje schaduw te zorgen. Zo was alles snel klaar voor een lekker fris pintje.

Na het middageten trokken we met onze Brompton vouwfietsen op verkenning in de omgeving. Eerst reden we naar het centrum van Otterlo (ongeveer 1,5 km) om daarna te gaan kijken naar de ingang van "Het Nationale Park de Hoge Veluwe" dat we morgen zouden gaan bezoeken.

Terug in het dorpje kochten we bij het VVV-kantoor, gevestigd in een winkel, een kaart van het fietsknooppuntennetwerk. Bij het genot van een flesje fris water op het terras van de plaatselijke frituur stippelden we met behulp van de pas gekochte kaart een tochtje uit van 15 km door de nabije natuur. Prachtige verharde fietspaden, een lekker zonnetje en de rust van het bos zorgde voor een ontspannen gevoel.

Aangekomen op de camping kwamen we tot de conclusie dat we geen chips of nootjes hadden voor bij het aperitief, dus namen we een boodschappentas en fietsten we nog maar eens naar het centrum. In de Spar vond Brigitte de nodige hapjes. Er stond ook een verkoper van Italiaans ijs en daar konden we natuurlijk niet voorbijrijden zonder ervan te smullen.

Uiteindelijk was het bijna 1730 Hr toen we voor de laatste keer op de camping kwamen en was het tijd voor het aperitief. Na in totaal zowat 25 km gefietst te hebben smaakte dit nog beter.

Tijdens het nieuws op BVN was het etenstijd, om daarna de rest van de avond buiten door te brengen.

Vrijdag 22 juli.

SVR-camping ‘T Kikkergat.

Na een onrustige nacht met meerdere onweders bleef het ook in de voormiddag regenen en kwam er nog een zwaar onweer langs. Onze geplande daguitstap naar “Het Nationale Park De Hoge Veluwe” viel dus letterlijk in het water.

In de voormiddag hielden we ons dan maar bezig met het zoeken van overnachtingsplaatsen op onze trip naar Rome en terug binnen twee weken. Met behulp van Campercontact en een kaart leverde dit heel wat mogelijkheden op.

Net na de middag was de regenzone voorbij en brak de zon door zodat we weer naar buiten konden. Na een paar boterhammetjes stippelden we op onze fietskaart een kleine route uit om nog een stuk van de omgeving te ontdekken. Deze tocht van 22 km bracht ons o.a. langs het "Middelpunt van Nederland".

Behalve een grote steen om deze plaats midden in een bos te markeren was daar niet veel te beleven. Een paar honderd meter vóór de camping kochten we op "De BlauweBessenHof" voor 5€ 500 gram vers geplukte blauwe bessen. Naar verluidt is dit een zeer gezonde fruitsoort en wordt men er ook slim van 😉.

Daarna was het tijd om in het zonnetje een beetje te lezen en te beginnen aan het aperitief (een gewoon fris pintje voor mij en een Aperol voor Brigitte).

De rest van de avond werd doorgebracht met eten 👍🏼, nieuws kijken, de afwas van twee dagen 👎 en een lekker glas wijn.

Zaterdag 23 juli.

Vertrek in Otterlo om 1000 Hr.

Aankomst in Hoenderloo om 1020 Hr.

Afstand 13 km.

De stilte op deze camping is ongelooflijk. We werden dus uitgerust wakker en na het ontbijt waren we al snel klaar voor de volgende bestemming.

Aan de ingang van het nationale park in Otterlo vroegen we of er nog plaats was op de camping in het park. We kregen hierop een positief antwoord maar we moesten wel langs de toegangspoort in Hoenderloo rijden. We wendden dus de steven en een kwartiertje later werden we in Hoenderloo geholpen door een heel vriendelijke dame. Na het betalen van 40,80 € konden we op de vlak achter de ingang gelegen camping een plaatsje uitkiezen. Hierbij was ook de toegangskaart voor het park (9,15 € per persoon) inbegrepen. Stroom namen we niet maar is voor 3 € te verkrijgen. De plaatsen op deze camping zijn heel ruim opgevat en de ondergrond is overal gras. Er is een moderne en propere sanitaire blok met voldoende toiletten, afwasmogelijkheid en douches (met munten van 50 cent). Water tanken en toilet lozen is mogelijk, maar grijs water kan je hier niet kwijt.

Al snel na het optrekken van de handrem sprongen we op de fiets voor een ritje naar het bezoekerscentrum, zowat 3 km van de camping. Daar vindt men een restaurant, een museum over de geschiedenis van deze plaats en een heleboel uitleg over de natuur en de manier waarop een particuliere stichting deze mooie omgeving in goede staat probeert te houden. We kochten er ook een kaart van het park met de fiets- en wandelroutes.

Aan elke toegangspoort van het Nationale Park kan men ook een "witte fiets" lenen. Dit zijn fietsen die voor iedereen die het park wil bezoeken beschikbaar zijn.

Op het centrale plein was er ook een markt met Nederlandse streekproducten. Kaas kochten we niet, een schapenwollen jas of trui wilden we bij temperaturen van ruim boven de 25 graden ook niet passen maar een koffie ging er toch wel in.

Daarna fietsten we terug naar de camping voor een boterham en voor het uitstippelen van een fietstocht voor de namiddag. We kozen voor een combinatie van de korte (10 km) en de lange (26 km) route om op die manier zoveel mogelijk te kunnen zien van de mooie natuur.

En het werd inderdaad een mooie fietstocht, een afwisseling van loof- en naaldbossen, zandgrond en zelfs heide die stilaan in bloei komt.

We maakten verscheidene tussenstops voor het maken van foto's en zelfs één keer voor een Italiaans ijsje.

We passeerden ook nog eens aan het bezoekerscentrum voor een sanitaire stop, kwamen langs het jachtslot St Hubertus en na vier uur en zowat 35 km kwamen we terug aan de camping.

Tijd dus voor een aperitief 😜.

Na het avondeten (luiemensenpaella, dit wil zeggen een zak paella uit de diepvries, weinig werk en toch lekker) sprongen we nog eens op de fiets zodat tijdens het gouden uurtje de creatievelingen in ons gezin (ik dus niet) nog wat foto's konden maken.

Deze meer dan geslaagde dag werd afgesloten met een lekkere douche in de camper gevolgd door een fris glaasje "Orvieto Classico".

Zondag 24 juli.

Vertrek in Hoenderloo om 1115 Hr.

Thuis in Peer om 1325 Hr.

Afstand 155 km.

Gisterenavond was er nog heel wat kabaal op de camping door spelende en krijsende kinderen. Om 2230 Hr hield dit allemaal op. Er staan immers geen verlichtingspalen op deze camping waardoor het op een bepaald moment stikdonker werd en lekker rustig. Behalve een vervelende mug hoorden we de hele nacht niets en we sliepen dan ook lekker lang. Na het ontbijt en de afwas vertrokken we voor een vlotte reis naar huis.

Thuis werd de camper in sneltempo binnen en buiten gepoetst en om 2000 Hr stond hij alweer te blinken in de stalling.

Grts

Nico en Brigitte

Fotoalbums van Nederland

Nederland van 20 tot 26 oktober 2018 (12)

20 Oktober 2018 | Nederland van 20 tot 26 oktober 2018 | Nederland | Laatste Aanpassing 11 November 2018