Reisverhaal «Een rondje Gelderland in de herfstvakantie.»

Een rondje Gelderland in de herfstvakantie. | Nederland | 2 Reacties 30 Oktober 2016 - Laatste Aanpassing 08 November 2016

Een rondje Gelderland van 30 okt tot 5 nov 2016.

Zondag 30 oktober.

Vertrek in Peer om 0945 Hr.

Aankomst in Millingen aan de Rijn om 1145 Hr.

Afstand: 138 km.

Op deze zonnige voorlaatste dag van oktober vertrokken we, na een uurtje langer te hebben geslapen (dankzij de omschakeling naar het winteruur) richting Gelderland. Eerst gingen we nog snel de bandendruk nakijken en broodjes kopen en na een vlotte reis kwamen we om 1145 Hr aan op camperplaats 't Crumpse Hoekje in Millingen aan de Rijn.

We parkeerden ons op één van de nog niet bezette plaatsen om dan in het zonnetje onze meegebrachte broodjes op te eten. Daarvoor moesten we onze eigen tafel en stoelen niet uithalen omdat er een aantal houten picnictafels stond.

Na het eten haalde ik onze Brompton vouwfietsen uit de garage en Tessa's fiets van het fietsenrek terwijl de twee dames een fietsroute uitstippelden op Route.nl, een routeplanner waar met behulp van knooppunten (een Belgische uitvinding trouwens) ontelbare routes kunnen samengesteld worden.

Va het kleine centrum van Millingen fietsten we over de Rijndijk en door de Millinger waarden, waar men bezig is met allerlei werkzaamheden om bij hoog water de bewoonde stukken in de omgeving te vrijwaren van overstromingen.

Om ongeveer 1600 Hr waren we terug na een tochtje van ongeveer 18 km en was het tijd voor een tas koffie en een taartje. Daarna maakten we het ons gemakkelijk in de camper en profiteerden we van de uitstekende WiFi . Brigitte liep nog een beetje rond met haar fototoestel.

Na het avondeten werd er nog meer gelezen en zocht ik een fietsroute voor morgen.

Maandag 31 oktober.

Millingen aan de Rijn.

Afstand (met de fiets): ongeveer 26 km.

Na een nacht zonder enig lawaai werden we met een stralend zonnetje wakker. Een prachtige dag kondigde zich aan en na de afwas vertrokken we voor een fietstocht.

Eerst fietsten we richting centrum om wat snelle inkopen te doen. Daarna leidde onze tocht ons een hele tijd over de dijken naast de Rijn. Er was totaal geen wind dus we konden op ons gemak genieten van het mooie weer en van de verschillende uitzichten gaande van koeien, reigers, paarden en ooievaars op een schoorsteen.

We kochten ook nog broodjes in de Spar van Ooij en tegen de middag kwamen we aan De Thornsche Molen waar we op een zonovergoten terras een hapje en een drankje bestelden.

De boerenburger, uitsmijter en Caesar salade werden doorgespoeld met een frisdrank of een Affligem.

Wanneer we terug vertrokken bleek mijn achterband plat te staan. Na het oppompen konden we verder fietsen, maar er was toch een lek in mijn binnenband want ik moest om de vijf minuten stoppen om opnieuw te pompen. Herstellen was geen optie want ik had geen plakset bij 🙄. Gelukkig haalden we zo toch de eindmeet waar ik de band eindelijk kon herstellen. (Ondertussen zit het herstelgerief in mijn fietstas in plaats van in de garage van de camper.)

Daarna konden we nog wat genieten van het zonnetje in onze gemakkelijke stoelen. Om 1630 Hr werd het ook daarvoor te fris en gingen we binnen zitten om een aantal NKC-boekjes te lezen die in het lectuurmandje lagen bij het sanitair. De avond werd klassiek afgesloten met eten, nieuws kijken op BVN en nog wat lezen.

Dinsdag 1 november.

Vertrek in Millingen aan de Rijn om 1000 Hr.

Aankomst in Wilp om 1100 Hr.

Afstand: 73 km.

Afstand op de fiets: ongeveer 22 km.

Deze nieuwe dag startte niet zo zonnig als gisteren, maar het was zeker ook geen "Allerheiligenweer". Bij een aangename temperatuur ruimden we op, loosden we toilet en water, deed Tessa de afwas en na het betalen van 20€ voor twee nachten, elektriciteit en uitstekende WiFi inbegrepen, vertrokken we via Nijmegen en Arnhem richting Wilp. Daar arriveerden we na een uurtje aan Kampeerhoeve Bussloo waar we heel hartelijk ontvangen werden en een rondleiding kregen met de nodige uitleg over de fiets- en wandelmogelijkheden in de omgeving.

Na het betalen van 29€ voor twee nachten (sanitair, elektriciteit, water en toilet lozen en bijvullen inbegrepen) sprongen we op de fiets richting Twello. Daar deden we in de AH inkopen voor het middag- en avondeten. Met grote honger fietsten we terug om de lekker verse broodjes op te peuzelen.

Na het middageten fietsten we een rondje rond het nabijgelegen recreatiedomein Bussloo.

Toen we bijna rond waren begon het te regenen en dus keerden we maar op dubbele snelheid terug naar "huis". Daar werd de verwarming opgezet en na een koffie en een koekje speelden we een spelletje "Doolhof" tot het tijd werd om pasta te koken.

De WiFi werkt hier niet zo goed als gisteren, dus werd er na het nieuws nog gelezen tot het bedtijd was.

Woensdag 2 november.

Wilp en Deventer.

Afstand op de fiets: ongeveer 20 km.

Niks gehoord 's nachts, dus werden we uitgeslapen wakker. Na het ontbijt en de afwas stapten we op de fiets voor een tochtje richting Deventer. Na enkele kilometers kwamen we aan de IJssel, die we volgden tot we deze rivier konden oversteken om in het stadscentrum van Deventer te komen.

Deze Hanzestad verkenden we vanuit het centrale plein "De Brink", waar we dit stadsbezoek startten met een tas koffie of warme chocolademelk.

Daar zagen we de Waag, een nogal scheef staand historisch pand.

Met de fiets en te voet trokken we kriskras door allerlei smalle en minder smalle straatjes.

In de Sandrasteeg zagen we de oudste stenen woning van Nederland. Verder passeerden we een heleboel winkeltjes waar men vanalles verkocht onder de noemer antiek, brocante, vintage of volgens mij zelfs "oude rommel", maar dit is een puur persoonlijke interpretatie van mezelf.

Terug op De Brink aangekomen zochten we een plaatsje voor het middagmaal. We vonden een gezellige zaak "Grand Cafe Samen" waar we lekker hebben gegeten. Lekkere tomatensoep voor de dames vergezeld van een toast met mozzarella en pesto, een broodje carpaccio met pesto en geroosterde pijnboompitten voor mij en nog twee watertjes en een Affligem om dit alles door te spoelen en dan konden we weer op pad. We namen het "pontje" naar de overkant van de IJssel

en fietsten met een tussenstop in de supermarkt in Twello terug naar onze camper. Eerst zetten we de verwarming op en daarna stapten we weer op de fiets. Ik reed snel eens naar de molen in het dorp vlakbij (De Lathmer Windkorenmolen) terwijl Brigitte en Tessa naar het bos reden voor een paar foto's met herfstkleuren.

Dan werd het tijd om nog net voor het donker de fietsen op te ruimen om morgen verder te rijden naar Nunspeet.

Donderdag 3 november.

Vertrek in Wilp om 1000 Hr.

Aankomst in Nunspeet om 1045.

Afstand: 49 km.

Afstand op de fiets: 24 km.

Op de rustige boerderij hadden we alweer lekker en ongestoord geslapen. We ontbeten op ons gemak en deden de afwas met heel warm water en om 1000 Hr vertrokken we naar Nunspeet. Om 1045 stopten we daar aan de supermarkt (Jumbo) voor wat kleine inkopen en om 1100 Hr arriveerden we dan op Camperplaats De Zwaan

Daar was meer dan voldoende plaats op grastegels. We kozen een plaats uit en gingen dan eens kijken in het houten hutje met info. We maakten ondertussen een praatje met de vriendelijke beheerder, waarna het tijd werd voor een koffie met een pas gekochte roomsoes. Daarbij stippelden we een fietstocht uit voor de namiddag.

Na het middageten stapten we op de fiets voor een tocht door de bossen en de heidelandschappen van de Veluwe. In deze periode heeft de heide natuurlijk niet veel kleur meer, maar het is toch de moeite waard.

Deze tocht werd regelmatig onderbroken voor een zoektocht naar paddenstoelen

(niet om op te eten maar wel om te fotograferen 😄)

en om te genieten van de herfstkleuren.

Bij terugkomst op de camperplaats was het alweer tijd voor koffie en roomsoes. Het was ook bijna donker dus werd het tijd om een beetje te lezen en te internetten (goede WiFi 👍🏼) en het avondeten al op een zacht vuurtje te zetten. Net toen het eten klaar was werd er op de deur geklopt. Het was niet Sinterklaas en ook niet Zwarte Piet (die hier eigenlijk niet meer mag genoemd worden) maar wel de baas die de rekening kwam vereffenen. Voor 27,60 € mochten we hier twee nachten blijven, sanitair, lozen, WiFi en elektriciteit inbegrepen. De vrouwen namen na het eten een douche in de camper terwijl ik in de sanitaire blok ging douchen. Het water was heel warm maar in het gebouw was het koud, dus was ik heel snel terug buiten.

Vrijdag 4 november.

Nunspeet.

Afstand op de fiets: ongeveer 20 km.

We begonnen deze bewolkte dag in de camper, deels door een paar korte regenbuien en deels door de afwas van gisteren die nog naar ons stond te lachen. Om 1100 Hr waren zowel de afwas als de regen gedaan en sprongen we voor de zoveelste keer deze week op de fiets. Op weg naar het centrum van Nunspeet reden we door de rustige groene buitenwijken van de stad. Toen we eindelijk het centrum bereikten vonden we een aangename winkelstraat met de klassiekers zoals Etos, Xenos, Blokker en vele anderen. Net buiten de verkeersvrije straat is er ook nog een Bakker Bart, een Albert Heijn, Gall & Gall enzoverder. Honger of dorst zal je in Nunspeet dus niet lijden. Behalve twee nieuwe spatels voor in de camper kochten we alleen maar mueslibollen voor morgenvroeg en daarna gingen we naar Restaurant Joris omdat er iemand zin had in een pannenkoek. Na een koffietje en een warme chocolademelk om op te warmen werd daar door de chef-kok voor gezorgd. Zelf at ik een clubsandwich "Joris" en Brigitte een uitsmijter. Dit werd doorgespoeld met een watertje of een Veluwse Schavuyt, een lekker biertje.

Voor de prijs van 37€ hadden we onszelf zo weer wat kook- en afwaswerk gespaard.

Met de buiken gevuld beklommen Tessa en ik de 144 treden van de uitkijktoren aan het station voor een uitzicht over de wijde omgeving.

We konden in de ene richting mijlenver uitkijken over de Veluwe en in de andere richting tot aan het Veluwemeer.

Daarna ging het weer richting camperplaats waar Tessa wat schoolwerk ging doen terwijl Brigitte en ik verder fietsten naar het Veluwemeer.

Op een bewolkte dag als vandaag is dit natuurlijk een meer als een ander, maar op zonnige dagen is hier ongetwijfeld van alles te beleven. Dan reden we nog maar eens naar het centrum voor een beetje inkopen en zo zat de dag er weer bijna op.

Nunspeet is zeker een bezoekje waard, niet zozeer voor het centrum als wel voor de vele mogelijkheden om in de buurt over de Veluwe te fietsen of te wandelen.

Zaterdag 5 november.

Vertrek in Nunspeet om 0900 Hr.

Aankomst in Peer om 1200 Hr.

Afstand: 199 km.

Om op tijd thuis te zijn voor Tessa's dansles stonden we vroeger op dan de vorige dagen. Na het ontbijt loosden we nog snel grijs water en toilet om dan via de snelweg naar huis te rijden. We tankten onderweg nog een paar liter diesel en op tijd voor een middagbroodje waren we thuis.

Nog voor het donker was hadden we alles uitgeladen wat uit de camper moest, had onze wasmachine al twee beurten gedraaid en was de camper aan de binnenkant weer helemaal proper.

Fotoalbums van Nederland

Nederland van 20 tot 26 oktober 2018 (12)

20 Oktober 2018 | Nederland van 20 tot 26 oktober 2018 | Nederland | Laatste Aanpassing 11 November 2018

• IMG 4364
  • IMG 4375
  • IMG 4366
  • IMG 4382

Gilma Zeer mooie verslag en fijn om te lezen Deze gaan we ook eens proberen na te rijden Bedankt voor het met ons te delen Groetjes van ons twee en nog veel camperplezier Geplaatst op 07 Januari 2017
Robert-Jan Het was weer een leuke korte vakantie zo te lezen. Jullie hebben inderdaad een beetje hetzelfde tempo en dagindeling als ons :) Groet en misschien tot "Onderweg" Geplaatst op 09 November 2016