Reisverhaal «Eilandhoppen in Zeeland en Zuid-Holland»

Eilandhoppen in Zeeland en Zuid-Holland | Nederland | 0 Reacties 30 Januari 2018 - Laatste Aanpassing 11 Februari 2018

Eilandhoppen in Zuid-Holland en Zeeland van 26 tot 30 januari 2018.

Een paar dagen uitwaaien op Goeree-Overflakkee, Zuid-Beveland, Schouwen-Duiveland en een stukje Zuid-Holland.

Vrijdag 26 januari 2018.

Vertrek in Peer om 1430 Hr.

Aankomst in Ouddorp om 1700 Hr.

Afstand: 186 km.

Bijna drie maanden na de herfstvakantie konden we er eindelijk nog eens vandoor. De eerste trip van 2018 bracht ons naar de provincie Zuid-Holland. De kust van deze streek vormt samen met Zeeland onze favoriete bestemming voor korte vakanties buiten het hoogseizoen. De brede, eindeloze stranden zorgen voor kilometers wandelplezier en voor deugddoende frisse lucht.

Een vlotte rit, zelfs op de Antwerpse Ring, bracht ons dus nog maar eens naar Camperpark De Klepperstee op het eiland Goeree-Overflakkee. Deze mooi aangelegde plaats, met verharde staanplaatsen, ligt op een kwartiertje wandelen van het strand. In het centrum van Ouddorp, zowat 10 minuutjes fietsen, vindt men de nodige winkels voor eten en drinken. Elektriciteit, water, toilet en douche zijn allemaal beschikbaar en de prijs varieert naargelang men 16, 20 of 24 uren blijft.

Behalve lezen, eten en douchen deden we deze eerste avond heel weinig en we kropen vroeg in ons bed.

Zaterdag 27 januari 2018.

Brouwersdam en omgeving.

Afstand: 45 km met de camper en 10826 stappen.

Om 0845 Hr hadden we opgeruimd en vertrokken we naar de Brouwersdam. Daar genoten we van het zeezicht en van ons ontbijt.

Na nog een tas koffie trokken we onze wandelkleren aan voor een strandwandeling.

Na een half uurtje stappen brak de zon door de wolken waardoor het wandelen nog prettiger werd.

Anderhalf uur later hadden we voldoende zeelucht gesnoven en dus hielden we halt in strandtent Natural High voor nog een koffie en een lekkere thee van verse munt.

Daarna reden we met de camper naar Renesse om daar in een andere zaak ( Our Seaside ) een portie mosselen met frietjes te eten. Een blonde Affligem maakte deze lekkere maaltijd compleet. Voor de vertering deden we er nog een wandeling bovenop waarna we terug in de camper stapten om bij de AH in Ouddorp broodjes te gaan kopen voor 's avonds. Ondertussen was het beginnen regenen en was er een stevige zeewind opgekomen zodat we besloten om de rest van de avond binnen door te brengen.

Tijdens het nieuws aten we de broodjes op en daarna kwamen we alleen nog buiten voor de afwas en om naar de douche te wandelen. De rest van de avond werd besteed aan lezen, met onze dochter bellen en op tijd in bed kruipen.

Zondag 28 januari 2018.

Haringvliet en kitesurfers.

Afstand: 70 km met de camper en 8720 stappen.

Ook vandaag vertrokken we rond 0900 Hr om op een andere plaats te ontbijten.

We vonden een prachtige plaats en genoten met uitzicht op het Haringvliet van het ontbijt en van de zon.

Na nog een tas koffie reden we verder om nog eens ergens een strandwandeling te maken.

We kozen er voor om naar Rockanje te rijden. Daar konden we op een boogscheut van het strand parkeren ( parking 2e Slag ). We waren dus heel vlug op het strand maar in eerste instantie kwam er van wandelen niet veel terecht. Er stond immers een meer dan flinke bries en daardoor konden een aantal kitesurfers zich helemaal uitleven.

We stonden bijna een uur te kijken naar en foto's te nemen van de capriolen van deze mannen die soms wel sprongen maakten van meer dan vijf meter hoog.

Toen we het koud kregen van stil te staan maakten we toch maar een stevige wandeling waarna het tijd was voor een hapje. Eerst namen we een koffie en een muntthee en daarna kozen we allebei voor een uitsmijter met ham, kaas én spek in de Salsa Beach Club. Een donkere Grimbergen maakte de maaltijd compleet.

Tijdens de terugrit naar Ouddorp tankten we de camper vol ( 1,19€ per liter ), kochten we broodjes in de Albert Heijn en stopten we toch nog eens voor een wandeling door de duinen en over het strand. Met een mooie zonsondergang op de achtergrond reden we terug de camperplaats op.

Maandag 29 januari 2018.

Vertrek in Ouddorp om 0900 Hr.

Aankomst in Kruiningen om 1115 Hr.

Afstand: 62 km met de camper en 10777 stappen.

We zochten ook nu weer een nieuwe plaats voor het ontbijt. Aan het zuidelijke uiteinde van de Brouwersdam stopten we op één van de parkeerplaatsen aan de spuisluis. Het waaide stevig zodat de camper op zijn veringen heen en weer wiegde maar we hadden wel een prachtig uitzicht op het water. Tijdens het ontbijt zagen we zelfs een paar keer een zeehond die boven water kwam.

Na het ontbijt reden we naar CP De Plantage in Kruiningen. We hadden van onszelf immers nog een portie mosselen tegoed omdat Brigitte de vorige keer dat we hier waren ziek geworden was. Omdat we geen van beiden zin hadden om met deze wind te fietsen besloten we om te voet naar Yerseke te gaan. In de onlangs vernieuwde eetzaal van De Viskeete smulden we van de lekkere, goedgevulde verse garnaalkroketten. Daarna genoten we allebei van een ferme pot lekkere mosselen.

Een frisdrank voor Brigitte en een blonde Leffe ( twee zelfs ) en rond 1400 Hr konden we geen pap meer zeggen. Tijd dus voor een wandeling om de vertering op gang te krijgen maar niet zonder eerst nog eens in de lokale supermarkt ( alweer één van Albert 😀 ) te passeren om nog een hapje mee te nemen voor 's avonds. We waren nog maar een paar minuten terug in de camper toen het begon te regenen. Het was al donker toen het stopte met regenen dus brachten we de rest van de dag door met lezen en een beetje suffen.

Dinsdag 30 januari 2018.

Vertrek in Kruiningen om 0930 Hr.

Aankomst in Peer om 1130 Hr.

Afstand: 137 km.

Om 0900 gaat de bij de camperplaats horende Landwinkel open en gingen we een paar liter ter plaatse geproduceerd appelsap kopen om mee naar huis te nemen. De overnachting moesten we uiteraard ook nog betalen en toen dit geregeld was gingen we op weg naar huis.

Onder een stralende zon reden we de snelweg op. Doordat we zaten te kletsen miste ik de afslag naar de A12 richting Antwerpen. We namen dan maar de afrit Hoogerheide om via Putte en Kapellen uiteindelijk toch op de Antwerpse ring te belanden. De rest van de reis verliep vlot en zo waren we ruim op tijd thuis om, nog steeds met de zon en aangename temperaturen de camper leeg te maken.

Epiloog.

Zaterdag 3 februari 2018.

Na deze uitstap deed ik op woensdag een 24-urendienst, sliep ik een stuk van de donderdag en ging ik op vrijdag met de camper naar de garage voor een groot onderhoud en aansluitend naar de jaarlijkse keuring.

Op zaterdag kwamen een paar vriendinnen van onze dochter haar 18e verjaardag vieren. Om niet in de weg te lopen hadden we op voorhand besloten om een nachtje ergens anders door te brengen. Zo vertrokken we om 1530 naar de populaire camperplaats aan de jachthaven in Neerpelt. Vanuit Peer is dit natuurlijk maar een kwartiertje rijden zodat we om 1600 Hr al geïnstalleerd waren ( betaald, op blokken gereden, de stekker ingestoken en de verwarming in de hoogste stand gezet ). Terwijl de binnenkant van de camper zo zichzelf verwarmde maakten wij een wandeling van een half uurtje langs het kanaal. De rest van de dag maakten we het onszelf gemakkelijk met een hapje en een drankje, keken we naar het nieuws en werd er veel gelezen.

Fotoalbums van Nederland

Nederland van 20 tot 26 oktober 2018 (12)

20 Oktober 2018 | Nederland van 20 tot 26 oktober 2018 | Nederland | Laatste Aanpassing 11 November 2018