Reisverhaal «Lente 2019 in Nederland»

Lente 2019 in Nederland | Nederland | 2 Reacties 14 April 2019 - Laatste Aanpassing 04 Mei 2019

Een rit door Nederland van 14 tot 22 april 2019.

Zondag 14 april.

Vertrek in Peer om 1015 Hr.

Aankomst in Berlicum om 1200 Hr.

Afstand: 88 km.

Door de koude nacht was het in de camper 4° wanneer we vertrokken. De Webasto moest dus al rijdend al zijn best doen om ons op te warmen. Toen we net over de Nederlandse grens halthielden om te tanken was de temperatuur al een stuk aangenamer. Na een vlotte rit rond Eindhoven kwamen we op de middag aan op camperplaats Berlicum. Deze plaats is nog maar een paar weken open en de uitbater, die toevallig met iemand stond te babbelen, heette ons heel hartelijk en vriendelijk welkom. We kregen een korte uitleg over de omgeving en mochten dan zelf één van de plaatsen op het gras uitkiezen. We kozen voor een plaats met stroom omdat ook voor de volgende nacht frisse temperaturen voorspeld werden.

Na een boterham werd er een boekje gelezen en keken we op het internet en op de documentatie uit de infokast wat we vandaag en morgen zouden doen. Voor de namiddag kozen we voor de wandeling " Rondje Wamberg vanuit Berlicum " op Route.nl. Deze wandeling van 9,5 km ( wij deden er 10,5 omdat we van op de camperplaats vertrokken ) leidde ons door de velden, langs sloten en tussen de huizen van Berlicum tot in het centrum. Daar dronken we een vruchtensapje uit de supermarkt waarna we de wandeling verderzetten. Een beetje later moesten we net voor knooppunt 26 een omweg ( niet aangegeven op de verder wel goed aangeduide route ) maken. Een stukje over de dijk langs de rustig meanderende Aa bracht ons dan naar het Landgoed Wamberg. De bossen rond dit kasteel zijn voor wandelaars toegankelijk.

Er zijn ook wat vijvers en grachten en dit was dan ook het mooiste stuk van deze zeker aan te raden wandeling.

Bij aankomst aan de camper was het al 1730 Hr en de wandeling had er voor gezorgd dat we allebei honger hadden. Na het eten werd afgewassen, gedoucht en nog een beetje gelezen. De drukte van de laatste weken zorgde dat ons licht snel uit was en we kropen vroeg in bed.

Maandag 15 april.

Met de fiets naar Den Bosch.

Ongeveer 25 fietskilometers en 10000 stappen.

Vandaag was het de verjaardag van onze koning Philip. Dit doet verder niks ter zake maar voor mij is dat wel elk jaar een extra vrije dag 😛.

Na een stille nacht, een paar boterhammen en twee tassen koffie stapten we op de fiets richting Den Bosch.

Langs goed aangegeven knooppunten passeerden we eerst aan twee oude vestingen en kwamen we na ongeveer 30 minuutjes aan ten westen van het station, waar onze huisfotograaf een aantal mooie gebouwen wou fotograferen.

Daarna fietsten we naar de Tramkade

Daar werden op een oude fabriekssite met o.a. de oude Verkadefabriek nog een aantal foto's gemaakt en toen werd het tijd voor een hapje aan de vismarkt. Op het terras en in de zon was de carpacciosalade heel lekker en ook de begeleidende Merlot smaakte geweldig.

Onze fietsen lieten we stevig vastgemaakt achter om een wandeling te maken doorheen het gezellige centrum van deze mooie stad. Er werd ook wat geshopt en daarbij werd een paar schoenen gescoord. We bezochten ook de Sint-Janskathedraal, gebouwd tussen 1380 en 1520. Beroemd aan de kathedraal zijn de zogenaamde luchtboogfiguren. Het zijn menselijke en dierlijke wezens op weg naar de hemel maar daarbij gehinderd door de duivel die als waterspuwer onder de rand van het dak uitsteekt. Ook de glas-in-lood ramen zijn heel indrukwekkend.

Na al dit gewandel hadden we wel weer een koffie verdiend. We kozen daarvoor het Bolwerk Sint-Jan, ook één van de vestingen ter verdediging van de stad, gelegen aan de oever van de Dommel ( een rivier die in onze eigen woonplaats Peer ontspringt ).

Je kan Den Bosch natuurlijk niet verlaten zonder het eten van een " Bossche bol ", een soort uitvergrote roomsoes die genoeg calorieën bevat om Parijs-Roubaix te winnen 😉.

Wij hielden het bij een fietstocht ( met tegenwind ) terug naar de camperplaats. Daar kwamen we om 1815 Hr aan en we moesten de deur van de camper een tijdje openzetten omdat de zon de temperatuur erbinnen tot 32 graden had opgedreven.

Na een dag vol bewegen was het alweer kort na een mooie zonsondergang bedtijd.

Dinsdag 16 april.

Vertrek in Berlicum om 0950 Hr.

Aankomst in Werkhoven om 1135 Hr.

Afstand: 85 km.

Helemaal uitgerust werden we wakker. Na het ontbijt loosden we nog toilet en water waarna we verder noordwaarts reden. Na een stukje snelweg reden we tussen de Nederrijn en de Utrechtse Heuvelrug. Daar spotten we tijdens een tussenstop in Amerongen een interessante locatie ( De tabaksschuur in Elst ) voor een eventuele volgende uitstap in deze buurt. Onze bestemming was echter camperplaats " Aan het dorp " in Werkhoven, waar we net voor de middag arriveerden.

We konden een vrije plaats uitkiezen en waren een paar minuten later al te voet op pad naar " het dorp " om een beetje eten te gaan kopen. De kleine supermarkt en de bakker leverden alles wat we nodig hadden en om 1230 Hr konden we eten.

Terwijl ik daarna de afwas deed stippelde Brigitte met behulp van de kaart " wat is waar in de Kromme Rijnstreek " ( die we samen met veel andere info vonden in het stalletje naast het sanitair ) een fietstocht uit in de omgeving. We combineerden dit met de fietstocht " De fruitige Kromme Rijnstreek " van Route.nl. Deze streek staat in deze tijd van het jaar helemaal in bloei.

Duizenden fruitbomen zorgden voor prachtige bloesems waardoor onze fotograaf zich helemaal kon uitleven.

We hadden bijna vier uren nodig voor een tocht van 25 km. Dit was niet te wijten aan ons fietstempo en ook niet aan de tegenwind maar wel aan de vele mooie fotolocaties.

Bloesems uiteraard, maar ook een tot B&B omgebouwde watertoren,

een stop in een streekwinkel voor zelf geperst appelsap ( gecombineerd met peren- of vlierbessensap ) en het kasteel Duurstede in Wijk bij Duurstede haalden het tempo uit het peloton 😄.

Maar op een zonnige dag als vandaag was dit helemaal geen straf. Ook de koffiepauze op een terrasje onderweg was dat niet.

Dit alles maakte dat we bij aankomst aan de camper dringend aan het avondeten moesten beginnen. Het Journaal via de goed werkende wifi en een warme douche in het propere sanitair sloten deze mooie dag af.

Woensdag 17 april.

Vertrek in Werkhoven om 1005 Hr.

Aankomst in Giethoorn om 1210 Hr.

Afstand: 129 km.

Voor het ontbijt haalde ik bij de vlakbij gelegen bakker vers brood en broodjes voor vanmiddag. Nadien deden we nog een snelle afwas, vulden wat water en maakten een koffie voor onderweg.

Dwars door de Utrechtse Heuvelrug reden we naar de snelweg om daar richting Zwolle te kiezen. Net na de middag arriveerden we dan op camperplaats Bodelaeke in Giethoorn.

We reden op onze blokken, staken de stekker in, aten de meegebrachte broodjes op en sprongen op de fiets naar het " centrum " van Giethoorn. Fietsen langsheen de kanaaltjes is daar in theorie mogelijk maar de honderden ( of duizenden ?? ) Aziatische toeristen beslisten daar anders over. Zelfs te voet was er soms bijna geen doorkomen aan. We namen dus het besluit om een boottocht te boeken. We kozen voor de lange tocht en vertrokken om 1500 Hr met een goedgemutste chauffeur, piloot, roerganger of hoe het ook heet voor een bijna twee uur durende tocht door zowel het dorpscentrum als het aanpalende natuurgebied.

Zelfs hier gooiden sommige Aziaten roet in het eten door hun zelf te besturen bootje dwars over een kanaal te plaatsen en de doorgang te blokkeren. Het was zelfs zo erg dat mensen van op de oever moesten helpen om ze weer op dreef te krijgen ( of het feit dat er twee vrouwen het bootje probeerden te besturen er iets mee te maken had ga ik me niet uitspreken 🤔 ). Onderweg kregen we heel wat interessante info over de geschiedenis van het dorp. Zo is een groot gedeelte van het dorp alleen maar per boot bereikbaar. Dat wil zeggen dat grote zaken zoals bijvoorbeeld nieuwe meubels of een diepvries alleen maar met behulp van een ponton kunnen ter plaatse gebracht worden.

In het natuurgebied spotten we aalscholvers, ooievaars, hazen, reeën en een heleboel eenden en ganzen. Terug in het dorp zagen we vanuit de boot Ristorante Fratelli en we wisten al onmiddellijk waar we 's avonds zouden gaan eten.

Zo gezegd, zo gedaan en tegen 1800 Hr hadden we een plaatsje aan het raam bemachtigd. Het terras was ook een mogelijkheid maar dat vonden we te koud. De maaltijd, bestaande uit pizza, vino rosso, gelato en caffè was een groot succes. Na het eten wandelden we nog wat rond in het dorp. Dit ging nu stukken beter omdat 99% van de niet-dorpelingen ondertussen verdwenen was. Er werden nog wat foto's gemaakt waarna we terugkeerden naar de camper.

Besluit van deze dag: Giethoorn is mooi om te zien en we zijn ook blij dat we het gezien hebben. Wil je ten volle genieten van het dorp is een bezoek vóór of na de busladingen Aziatische of andere " toeristen " aan te raden. Wij genoten meer van het uurtje na 1900 Hr dan van de uren ervoor.

Donderdag 18 april.

Vertrek in Giethoorn om 1111 Hr.

Aankomst in Slootdorp om 1430 Hr.

Afstand: 135 km.

Na het ontbijt werden eerst nog het toilet en het grijs water geloosd waarna we op weg gingen naar de tulpenvelden. Al kort na het vertrek maakten we een tussenstop bij Jumbo om inkopen te doen.

Omdat we al genoeg Chinezen, Japanners en Amerikanen hadden gezien en om de drukte die ze meebrengen te vermijden kozen we bewust om niet om naar het Keukenhof te gaan en de wijde omgeving van Lisse te vermijden. We vonden ook ten noorden van Amsterdam genoeg bollenvelden om van de kleurenpracht van miljoenen tulpen te genieten. Voor de overnachting kozen we voor camperplaats " De tulpentuin " in Slootdorp. Vooraleer daarheen te rijden maakten we nog een tussenstop op de afsluitdijk, de lange dijk met aan de ene kant het IJsselmeer en aan de andere kant de Waddenzee.

Het mooie weer zorgde voor prachtige vergezichten over het water. Bij dit mooie uitzicht aten we ook de meegebrachte broodjes op.

Bij aankomst op de camperplaats kozen we een plaats naast de grote loods waar onze oprijblokken meer dan nodig waren om een beetje waterpas te staan. Daarna sprongen we op de fiets voor een tocht in de omgeving. We waren ongeveer drie uren onderweg waarbij we meerdere immens grote tulpenvelden tegenkwamen. Voor één van deze velden moest onze huisfotograaf zelfs een zelf te bedienen pontje gebruiken.

Het leverde in ieder geval kleurrijke plaatjes op.

Na het avondeten ging Brigitte nog eens op pad voor foto's bij avondlicht terwijl ik de afwas deed.

Ik stuurde ook nog een bericht naar de beheerder van de camperplaats omdat iemand blijkbaar vergeten was om in de grote loods de radio uit te zetten. Ik kreeg snel een antwoord en een beetje later was het stil.

Een rondje telefoneren leerde dat de plaatsen die we voor de volgende twee dagen voorzien hadden vol stonden. Het paasweekend met het prachtig weer dat voorspeld werd maakte uiteraard dat het overal heel druk zou worden, vooral in de streken met veel water en strand. We kozen er dus voor om vroeger dan oorspronkelijk gepland al een stuk zuidwaarts te trekken.

Vrijdag 19 april.

Vertrek in Slootdorp om 1025 Hr.

Aankomst in Maarne om 1330 Hr.

Afstand: 150 km.

We kozen niet de kortste weg ( via Amsterdam ) omdat we de verbindingsweg tussen Enkhuizen en Lelystad wilden nemen. Dit is, net als de afsluitdijk gisteren, een weg over een heel lange dijk. Dit keer hadden we het IJsselmeer links en het Markermeer rechts. Op de enige parking die op deze weg te vinden is stopten we om ook nu weer te genieten van het uitzicht over het water.

Toen we in Harderwijk ook nog het Veluwemeer gepasseerd waren namen we de snelweg richting Amersfoort en Utrecht. In de andere richting was het zeer druk en er stonden heel wat files. Daar hadden wij gelukkig geen last van zodat we om 1330 Hr aankwamen op " De Maarnse Berg ".

Deze grote camping ligt op de Utrechtse Heuvelrug en hadden we gisterenavond gekozen omdat ze midden in het bos ligt. We kregen een mooie grote plaats en omdat het lekker warm was werden de tafel en stoelen uitgehaald om van de zon te genieten. Maar van niksdoen komt niks en dus vertrokken we een beetje later voor een wandeling van iets minder dan zes kilometer ( " Wandelen op de Utrechtse Heuvelrug " ) die we gevonden hadden op Route.nl

De wandeling vertrekt aan de ingang van de camping en leidt door de mooie bossen in de omgeving.

Bij aankomst was het tijd voor een aperitief en een hapje maar toen de zon achter de bomen verdween werd het te fris om buiten te blijven zitten. We kookten dus een lekkere pot pasta en brachten de rest van de avond binnen door.

Zaterdag 20 april.

Op de Utrechtse Heuvelrug.

Voor de eerste keer dit jaar konden we buiten ontbijten. Het was nog koud maar met een extra trui en een paar kousen werd dit verholpen. Na nog een tas koffie werden de fietsen uit de garage gehaald en fietsten we naar het centrum van Doorn, ongeveer vijf kilometer van de camping. We liepen een beetje rond maar belandden snel op een terrasje voor nog een koffie. Daarna deden we waarvoor we tot hier gefietst waren, namelijk in de supermarkt broodjes kopen en nog een fles water. Terug op de camping was het tijd voor een biertje en konden we genieten van het mooie weer en ondertussen een boek lezen.

Voor de namiddag hadden we een bezoek gepland aan de Pyramide van Austerlitz.. Ik kende de naam Austerlitz als plaats waar ooit een veldslag had plaatsgevonden. Dat was niet in dit dorpje, maar de naam van het dorp is er wel aan gelinkt. Meer uitleg hierover vind je hier.

Vooraleer we met de fiets eindelijk aan de pyramide raakten hadden we meer dan een uur gefietst. Een mengeling van het fietsknooppuntennetwerk, de bekende ANWB-paddenstoelen en Google Maps had ons zó in de war gebracht dat we een aantal keer een verkeerde afslag namen 🙄.

Het uiteindelijke bezoek was dan van korte duur. De geschiedenis van dit bouwwerk is wel interessant, maar deze plaats wordt gerund als een klein pretpark, compleet met frietkraam, ijs, snoep en een paardenmolen. Het hoogtepunt, letterlijk in dit geval, was het beklimmen van de pyramide. Voor 3,5 € kon ik 81 treden naar boven en als beloning kreeg ik een formidabel uitzicht over de heel wijde omgeving. Je vindt er ook nog leerrijke info over de geschiedenis van de buurt in de Franse tijd.

De wandeling die we ook nog hadden gepland werd wegens tijdsgebrek geschrapt want we moesten dringend terug naar de camping om te genieten van een aperitiefje en een hapje 😀. Ditmaal vonden we wel gemakkelijk de kortste weg en op 20 minuten waren we terug. Net als gisteren werd het op een bepaald moment te fris en werd de rest van de avond binnen doorgebracht.

Zondag 21 april.

Vertrek in Maarne om 1030 Hr.

Aankomst in Peer om 1230 Hr.

Afstand: 150 km.

Na nogmaals buiten te hebben ontbeten ruimden we op en keerden we huiswaarts. Het werd een vlotte rit met de zon als gezelschap en om 1230 Hr waren we thuis. Tessa had ondertussen voor broodjes gezorgd zodat we met veel energie de camper konden leegmaken en poetsen.

Fotoalbums van Nederland

Nederland van 20 tot 26 oktober 2018 (12)

20 Oktober 2018 | Nederland van 20 tot 26 oktober 2018 | Nederland | Laatste Aanpassing 11 November 2018

• IMG 4377
  • IMG 4378
  • IMG 4372
  • IMG 4376

Hilde die Hollanders wonen toch in een schoon land,hé! :) Geplaatst op 13 Mei 2019
Robert-Jan Nederland in vogelvlucht Nico. Leuke reis en mooi weer ! Waar gaat jullie de volgende lange reis naartoe ? Geplaatst op 04 Mei 2019