Reisverhaal «Nederland van 20 tot 26 oktober 2018»

Nederland van 20 tot 26 oktober 2018 | Nederland | 3 Reacties 20 Oktober 2018 - Laatste Aanpassing 11 November 2018

Een rondje Nederland van 20 tot 26 oktober 2018.

Zaterdag 20 oktober.

Vertrek in Peer om 1100 Hr.

Aankomst in Leende om 1145 Hr.

Afstand: 41 km.

Het begin van onze herfstvakantie kondigde zichzelf aan als zonnig en met aangename temperaturen. We besloten dus om van het weer te genieten en niet te veel tijd al rijdend te verprutsen. Een kleine zoektocht op Campercontact leidde ons naar camperplaats Leenderstrijp

De commentaren beloofden veel goeds, het was niet ver en bovendien kan men in de omgeving prachtige wandelingen maken. Met voldoende eten en drinken aan boord stopten we alleen nog aan de eerste benzinepomp die we in Nederland tegenkwamen ( waar de diesel 11 cent per liter goedkoper was dan thuis 😉 ) en een beetje later kwamen we aan op de CP. Er was helemaal niemand, we kozen een plaats op het gras en gingen eens kijken in het " huisje " waar allerlei info te vinden was over de omgeving. Er ligt ook een gastenboek, er zijn geplastificeerde kaartjes met fietsroutes in de omgeving en de enveloppen om de betaling te regelen vind je er ook. Daarna was het tijd voor een broodje.

We planden tijdens het eten een wandeling die we uitstippelden met behulp van de site Route.nl. Op deze site vind je duizenden wandel- en fietsroutes in Nederland en België. Als je jezelf registreert ( gratis ) dan kan je de routes ook downloaden voor offline gebruik. We waren nog maar twee kilometer ver toen bleek dat we al ergens een bordje gemist hadden 😂, maar dankzij onze slimme telefoon kwamen we al gauw weer op de juiste route.

Het weer was zodanig goed dat we het grootste deel van de wandeling in T-shirt aflegden. We wandelden grotendeels langs bospaden, kwamen wat fietsers tegen en we passeerden op een stuk waar we vorig weekend al gewandeld hadden ( toen vertrokken we aan de Achelse kluis ). Het was uiteindelijk 1730 Hr als we terug in de camper zaten met een meer dan verdiend koekje en een koffie. We hadden 13,89 km afgelegd.

Na het avondeten ( spek en eieren ) deden we de afwas, namen een douche en belden we via Facetime met Tessa. Daarna bekeek ik nog wat mogelijkheden voor een fiets- en/of wandeltocht voor morgen.

Zondag 21 oktober.

Strijp.

Na een rustige nacht, een ontbijt en een paar koffies kozen we voor de wandeling " De authentieke Kempen: Leenderbos en Leenderstrijp ". Omdat de supermarkt in het centrum van Leende open was toen we er passeerden kochten we broodjes om mee te nemen. Door het prachtige weer werden bij terugkomst aan de camper tafel en stoelen uit de garage gehaald en de pas gekochte broodjes buiten opgegeten. Een beetje werd er nog gelezen en een dutje in de zon was het gevolg.

Hierna dronken we nog maar een koffie en dan haalde ik de fietsen uit de garage. Tijdens onze wandeling in de voormiddag had ik een foto genomen van het fietsknooppuntenbord en een fietstochtje uitgestippeld.

We reden de knooppunten in volgende volgorde: 54 - 59 - 5 - 4 - 8 - 7 - 60 - 19 - 54 en dat leverde ongeveer twintig kilometer op door de mooie omgeving.

Maandag 22 oktober.

Vertrek in Strijp om 1100 Hr.

Aankomst in Lopik om 1245 Hr.

Afstand: 120 km.

Niks was er te horen in deze omgeving, waardoor we allebei sliepen als een roos. Het was wel koud 's nachts

zodat we bij het wakker worden eerst de verwarming nog een draai gaven om dan nog een half uurtje te blijven liggen. Toen het warm genoeg was stonden we op en konden we rustig ontbijten.

Als alles was opgeruimd loosden we nog ons grijs water en reden we verder noordwaarts. Op de ringweg rond Eindhoven kwamen we al onmiddellijk in een file terecht en moesten we 20 minuten aanschuiven. De rest van de rit verliep vlot en om 1245 Hr kwamen we aan op camperplaats " De Willige Waard " in Lopik.

Op deze splinternieuwe CP, een voormalig melkveebedrijf, werden we hartelijk ontvangen. Er was ruimte genoeg omdat er maar één andere camper stond. Om het gras te sparen plaatsten we ons op het beton, op maar een tiental meter van de schuur met een toilet en een douche.

Er is ook een plaats voor de afwas en er is een heleboel uitleg te vinden over de wijde omgeving, kaartjes met fiets- en wandelroutes inbegrepen.

Na het middageten haalden we de fietsen uit de garage en fietsten we naar Schoonhoven, ongeveer drie km ver. Daar reden we kriskras door het centrum,

maakten wat foto's, vonden een Albert Heijn voor wat boodschappen en kwamen uiteindelijk op een terras terecht aan de oever van de Lek ( met zicht op de overzetboot ).

Daar genoten we in de zon van een drankje alvorens terug te keren naar de camper. Brigitte koos voor een muntthee maar zelf besloot ik de lokale brouwerij Argentum te steunen.

Op de CP aangekomen werden de fietsen weggestoken en maakten we direct daarna een wandeling over de dijk met zicht op de Lek.

Net voor het donker werd waren we terug en keken we naar het journaal via VRT.nu waarna het tijd werd voor het avondeten.

Een lekkere warme douche in het propere sanitair rondde deze mooie dag af.

Dinsdag 23 oktober.

Vertrek in Lopik om 1110 Hr.

Aankomst in Amsterdam om 1230 Hr.

Afstand: 66 km.

Behalve af en toe een blatend schaap was er de ganse nacht niets te horen.

Goed uitgerust werden we pas om 0830 Hr wakker. Na het ontbijt deden we nog de afwas, praatten wat met de buren ( die net als wij al een paar dagen een probleem hadden om de Hotbird satelliet te vinden ) en kregen nog wat appels van de vriendelijke mevrouw van de camperplaats.

Om 1110 Hr verlieten we deze mooie locatie om richting Amsterdam te rijden. Nog voordat we op de doorgaande weg waren moesten we een tiental minuten wachten om een tractor te kunnen passeren die bezig was de sloten proper te maken. Een uitwijkmogelijkheid was er niet, voor geen van beiden. We lieten de man dus rustig zijn werk doen, wij hadden immers vakantie. Om 1230 Hr kwamen we aan op Camping Zeeburg, waar we supervriendelijk onthaald werden.

Omdat we vorige week via de site van de camping gereserveerd hadden waren we vijf minuutjes later al geïnstalleerd. We gingen eens te voet op verkenning, o.a. in het nieuwe sanitaire gebouw, en kochten broodjes in de campingwinkel.

Na het middageten stapten we op de fiets voor een eerste verkenning van de stad. Eerst reden we door het oostelijke havengebied ( Eastern Docklands ). Deze voormalige haventerreinen, o.a. het KNSM-eiland             ( Koninklijke Nederlandse Stoomboten Maatschappij ) zijn op een prachtige manier omgevormd tot woongebied.

Er staan zowel nieuwe flatgebouwen als oude havenpakhuizen die omgebouwd zijn tot woongelegenheden.

Mooi om te zien. Daarna fietsten we langs het Centraal Station, waar we fietsenstallingen zagen waarin tienduizenden fietsen staan.

Niet voor niets is Nederland een fietsland. Via het Koninklijk Paleis, het begijnhof

en de bloemenmarkt reden we naar de " magere brug " waar we in de buurt een terrasje deden. De bedoeling was om van deze brug foto's te komen maken in het donker, maar de helft van de verlichting bleek niet te werken. Daarvoor gingen we 's avonds dus niet terugkomen. Vooraleer terug te keren naar de camping reden we naar het Museumplein om een kijkje te nemen bij het Rijksmuseum.

Het is onmogelijk om deze letters te fotograferen zonder mensen die in de weg staan.

Na ongeveer 25 fietskilometers waren we terug aan de camper.

We hadden al op voorhand besloten om voor het avondeten gebruik te maken van het restaurant op de camping. De keuze is er beperkt maar zowel de Spareribs als de Black Angus burger waren zeer lekker. Het jeugdige personeel is trouwens supervriendelijk.

Na een lekker warme douche werden nog wat plannen gesmeed voor morgen.

Woensdag 24 oktober.

Amsterdam.

14 km gewandeld.

Ondanks wat achtergrondgeluid van het verkeer sliepen we goed. In de campingwinkel haalde ik chocoladekoeken en broodjes voor het ontbijt. Rond 1030 Hr kocht ik ook nog twee kaarten voor het openbaar vervoer. Voor 7,50€ kan je daarmee 24 uren gebruik maken van tram, bus en metro. Op 500 meter van de camping namen we de tram naar het centraal station. Daar aangekomen wandelden we door de Nieuwendijk tot aan de Dam. Langs de Damrak keerden we terug naar het station waar we de veerpont

( alle veerponten over het IJ zijn gratis voor voetgangers, fietsers en bromfietsers ) namen naar de NDSM-werf ( Nederlandse Dok- en Scheepsbouw Maatschappij ).

Deze voormalige scheepswerf is omgevormd tot een hippe en trendy buurt voor wonen en vooral voor kunst, waaronder heel veel graffiti.

We wandelden er wat rond, namen wat foto's ( meer foto's van deze buurt vind je in een apart fotoalbum, klik hier

en gingen dan op zoek naar een lekkere hap. Die vonden we in Pllek, een bar-restaurant in industriële stijl, gebouwd met oude seacontainers.

De soep van  rode kool en pastinaak, het broodje met pesto, bunkerkaas en pijnboompitten en de "Wild Dog" een hotdog met rookworst van everzwijn zijn alle drie aan te raden.

Ook de toiletten in deze zaak zijn bijzonder te noemen. Er zijn ook nog groene, blauwe of oranje versies.

Na dit lekkere intermezzo namen we de pont terug naar het station om nog een paar uurtjes door het stadscentrum te dwalen.

Langs de Herengracht en de Keizersgracht

kwamen we via het koninklijk paleis nog eens op de Dam uit waar we op een terras van een lekkere koffie genoten terwijl we onze favoriete hobby beoefenden, nl. " Mensen Kijken ". Nadien wandelden we verder, ontweken bewust het Red Light District en besloten aan de Waag nog een terrasje mee te pikken. Ondertussen was het beginnen regenen en dus hielden we het voor bekeken. We kochten nog wat kaas en broodjes voor 's avonds en namen de tram terug naar de camping.

Besluit van deze twee dagen: Camping Zeeburg is een aanrader voor wie Amsterdam wil bezoeken, we genoten van het vele water en van de twee oude havengedeeltes die we verkenden. Langs de grachten wandelen of fietsen is ook leuk, maar het oude centrum is veel te druk naar onze zin.

Donderdag 25 oktober.

Vertrek in Amsterdam om 1030 Hr.

Aankomst in Oirschot om 1215 Hr.

Afstand: 128 km.

Was het door het vele wandelen of iets anders, we sliepen in ieder geval als een roos. Ik kocht weer chocoladekoeken en broodjes voor het ontbijt en toen dat op was maakten we nog een beker koffie voor onderweg. Om 1030 Hr vertrokken we om 5 minuten later al op de snelweg te rijden richting zuiden. Bestemming voor vandaag was de CP in Oirschot

waar we na een tussenstop om te tanken om 1215 Hr arriveerden. Deze mooie camperplaats, die ondertussen uitgebreid is tot 70 plaatsen, kozen we om morgen niet te lang meer te moeten rijden. Bij aankomst aten we een hapje en lazen een beetje waarna we langs het kanaal een wandeling maakten. Deze wandeling bracht ons met een omweg tot in het centrum van Oirschot waar we op een terras genoten van een muntthee en een koffie met Amaretto. Daarna deden we boodschappen voor de pasta met kip en pesto die we 's avonds gingen eten. Na het eten deden we nog de afwas en namen we een douche en zo werd deze luie dag afgesloten.

Vrijdag 26 oktober.

Vertrek in Oirschot om 1030 Hr.

Aankomst in Peer om 1145 Hr.

Afstand: 65 km.

Na het ontbijt deden we wat huishoudelijke taken. De douche en het toilet werden gepoetst en leeggemaakt zodat we dat thuis niet meer moesten doen. We loosden nog het water en reden naar huis. Onderweg pikten we nog Brigitte haar fiets op die vorige week bij onze fietsenmaker was afgezet voor onderhoud en net voor de middag eindigde zo een deugddoende week.

Fotoalbums van Nederland

Nederland van 20 tot 26 oktober 2018 (12)

20 Oktober 2018 | Nederland van 20 tot 26 oktober 2018 | Nederland | Laatste Aanpassing 11 November 2018

• IMG 4376
  • IMG 4368
  • IMG 4378
  • IMG 4371

robertjan.van.hoogstraten@gmail.com Mooie route! Amsterdam is voor ons dichtbij maar ook voor ons een heerlijke stad om doorheen te slenteren. Afgelopen weekend toevallig op CP Oirschot gestaan op terugweg vanuit Limburg Geplaatst op 23 Februari 2019
Hilde Bibi, als leek kan ik zeggen :) Er zitten terug pracht foto's tussen!! gr, Hilde Geplaatst op 13 November 2018
Josette Piep, met veel plezier gelezen. We zijn op hetzelfde plekje geweest maar op een andere tijd. Geniet er nog van. Groetjes Josette en Douglas. Geplaatst op 12 November 2018