Reisverhaal «Nederlands Noord-Limburg van 7 tot 10 juli 2017»

Nederlands Noord-Limburg van 7 tot 10 Juli 2017 | Nederland | 1 Reacties 07 Juli 2017 - Laatste Aanpassing 14 Juli 2017

Driedaagse in het noorden van Nederlands-Limburg.

Vrijdag 7 juli.

Vertrek in Peer om 0900 Hr.

Aankomst in Nieuw Bergen om 1055 Hr.

Afstand: 98 km.

Afstand op de fiets: 23 km.

Om 0830 Hr staken we nog de laatste spullen in de camper, we stopten aan het benzinestation voor een controle van de bandendruk en ook nog bij de supermarkt voor brood en broodjes en iets voor het avondeten en dan waren we weg. De bestemming was het noorden van Nederlands-Limburg, meer bepaald het Nationaal Park De Maasduinen. We hadden gekozen voor camperplaats Bos en Heide in Nieuw Bergen omdat deze bijna in het nationale park lag.

Om 1055 Hr arriveerden we op deze camperplaats en kozen we een plaats uit. Alle plaatsen zijn op gras en er is overal stroom.

Er is ook een klein toiletgebouw (geen douches). We gingen eens kijken bij de receptie maar vonden daar niemand. Er hing wel een papier dat je rustig een plaats kon kiezen en dat er in de loop van de dag wel iemand zou langskomen om af te rekenen. Toen we aan het toiletgebouw naar de fietskaart van de omgeving stonden te kijken werden we toch aangesproken door de eigenaar en zo konden we gelijk afrekenen. We betaalden 18€ voor twee nachten (zonder stroom, daarvoor betaal je 2€ per dag) en kregen er meteen nog twee interessante foldertjes bij met fiets- en wandelroutes in de omgeving.

Omdat we eigenlijk toch wel vroeg waren opgestaan hadden we allebei alweer honger en besloten we de meegebrachte broodjes al op te eten. Na het eten haalde ik onze fietsen uit de garage en reden we eerst de twee kilometer naar het centrum. In het kleine centrum van Nieuw Bergen vind je een paar horecagelegenheden en een aantal klassieke winkels (Action, Kruidvat, Blokker, Hema, Lidl en een supermarkt van Jan Linders). Toen we dit gezien (en goedgekeurd 👍🏼) hadden keerden we terug langs de camper om een fles koud water mee te nemen en een fietstocht door de natuur aan te vatten.

We hadden gekozen voor een toertje rond het Reindersmeer en langs het Leukermeer, allebei ontstaan ten gevolge van de zand- en grindwinning.

Het Reindersmeer is niet toegankelijk, maar het Leukermeer staat helemaal in het teken van waterrecreatie met een jachthaven, een zwemzone, een camping en nog minstens twee andere camperplaatsen. In "Het Veerhuis" in Aijen namen we een langere pauze voor een drankje (een Hertog Jan Grand Prestige)

en een ijsje met verse aardbeien en chocoladesaus. Daarna keerden we terug naar de camper om te lezen, te niksen en tijdens het eten naar het nieuws te kijken. Terwijl ik de afwas deed ging onze huisfotograaf op pad om foto's te maken op het nabijgelegen snijbloemenveld.

Ze vond ook al paddenstoelen, ook al is de zomer eigenlijk nog maar net begonnen.

Zaterdag 8 juli.

Camperplaats Bos en Hei.

Afstand op de fiets: 22 km.

Vroeg gaan slapen gisteren maar toch niet vroeg wakker. We zullen de slaap waarschijnlijk nodig gehad hebben. Ook mijn genies en gesnotter van gisteren wegens een zware hooikoortsdag bleek vandaag gelukkig verdwenen. Zo konden we tijdens het ontbijt plannen smeden voor vandaag. Het oorspronkelijke plan om er een wandeldag van te maken werd vervangen door een nieuw fietsplan.

Na het ontbijt fietsten we nog eens naar het centrum om wat inkopen te doen voor het middag- en avondeten. Ook een bezoekje aan de Action kon niet ontbreken natuurlijk.

Na het middageten deden we weer een fietstocht door het nationaal park, ditmaal ten noorden van Nieuw Bergen. Vandaag waren er geen meren te bespeuren maar we fietsten net als gisteren door een afwisselend landschap van bossen, duinen en heidegebieden (in deze periode nog zonder bloeiende heide natuurlijk).

Ook voor de bessen waren we nog een paar weken te vroeg.

We passeerden ook de ruïne van Kasteel Bleijenbeek in Afferden

en we fietsten door een golfterrein

Op het laatste stuk van onze route kregen we een afwijking richting centrum, waardoor we gedwongen werden😜 om op één van de terrasjes een cappuccino of een Tongerlo te drinken. Hierdoor genas onze afwijking zodat we het laatste stuk wel rechtstreeks naar onze camper konden fietsen.

Een lekker stukje vlees met een slaatje en een stokbrood zorgde voor een smakelijke afsluiting van weer een mooie dag.

Zondag 9 juli.

Camperplaats Bos en Hei.

Afstand op de fiets: 28 km.

Onder een stralende zon werden we rond 0800 Hr wakker. Bij het ontbijt bespraken we de opties voor vandaag. Geheel tegen onze gewoonte in om ergens lang te blijven besloten we toch om nog een dag langer op deze rustige plaats te blijven staan. Er was immers nog een stuk van de omgeving dat we met de fiets wilden verkennen en het weerbericht voorspelde alweer een mooie fietsdag. Dus sprongen we na het ontbijt op de fiets om nog eens naar de supermarkt te rijden voor een hapje en een drankje voor de rest van de dag. We kochten ook een fles goedkope azijn om daarmee, en met soda, de afvoer van de douche te lijf te gaan. Deze liep immers al twee dagen heel slecht af. Na een twintigtal minuutjes was de klus geklaard en werkte alles weer zoals voorzien. Zo werd het tijd voor een broodje alvorens in de namiddag de geplande fietstocht aan te vatten.

Deze fietstocht leidde ons weer door mooie stukken natuur en na drie dagen fietsen door de Maasduinen zagen we vandaag eindelijk ook de Maas van dichtbij.

In Wellerlooi kwamen we aan een mooie metalen uitkijktoren die ongetwijfeld een prachtig zicht op de Maas zou bieden maar een gebrek aan kleingeld (1€ voor het beklimmen van de toren) stak hier een stokje voor.

We stopten aan het fiets- en voetgangerspontje van Blitterswijck en daar kwamen we te weten waarom de Duitse grens in deze streek op een kanonschot afstand van de Maas ligt (zie link). In Well vonden we het welletjes en was het tijd voor een verfrissing op een terrasje.

Een frisdrank voor Brigitte (twee zelfs) en een Brand Porter voor mij gingen er goed in en daarna konden we in een hogere versnelling weer verder. Rond 1700 Hr waren we terug aan de camper en werd de rest van de avond besteed aan niksdoen, eten, nieuws kijken en afwassen (alweer 😁).

Plannen voor de dag erna moesten we niet maken want dan zat ons lang weekend er jammer genoeg weer op.

Maandag 10 juli.

Vertrek in Nieuw Bergen om 1000 Hr.

Aankomst in Peer om 1130 Hr.

Afstand: 89 km.

Na alweer een heel stille nacht was het tijd om naar huis te gaan. Eerst ontbeten we nog buiten om daarna na het lozen van het grijs water te vertrekken. Onderweg deden we nog snel wat inkopen voor de volgende dagen. Na het eten werd met vereende krachten de camper gepoetst en om 1700 Hr was die weer klaar om op stal te worden gezet. Volgende afspraak in augustus in Italië.

Fotoalbums van Nederland

Nederland van 20 tot 26 oktober 2018 (12)

20 Oktober 2018 | Nederland van 20 tot 26 oktober 2018 | Nederland | Laatste Aanpassing 11 November 2018

• IMG 4371
  • IMG 4377
  • IMG 4372
  • IMG 4366

schepers hugo Gelle het wijeral een ferm reske gedaan. En dan nog met een persoonlijke huisfotograaf erbij en ook nog schoewe wijer is alles okee. Tot inne week. Geplaatst op 17 Juli 2017