Reisverhaal «Uitwaaien op de "Kop van goeree" eind 2015»

Uitwaaien op de "Kop van Goeree" eind 2015 | Nederland | 0 Reacties 26 December 2015 - Laatste Aanpassing 12 Mei 2016

Zaterdag 26 december.

Vertrek in Peer om 0830 Hr.
Aankomst in Ouddorp om 1130 Hr.
Afstand: 206 km.

Om zoveel mogelijk te kunnen profiteren van deze zonnige tweede Kerstdag hadden we de wekker al om 0630 Hr laten aflopen. Zo hoopten we om al in de voormiddag de Noordzee te kunnen aanschouwen. Eerst gingen we nog de bandenspanning nakijken en brood kopen en dan waren we écht ribbedebie. Na een rustige rit over de snelweg via Eindhoven, Tilburg, Breda, Dordrecht en langs een stuk van de Rotterdamse haven belandden we om 1130 Hr, dus nog ruim vòòr de middag, aan Camperpark "De Klepperstee" in Ouddorp.

Afbeelding Afbeelding

We gingen eerst onze plaats kiezen om dan aan het eenvoudig te bedienen aanraakscherm volledig automatisch in te checken. We kozen ervoor om 24 uur te blijven met stroom (16 A) en betaalden hiervoor 21,58 €. Hiervoor krijg je een mooie verharde plaats (op klinkers), toiletten, warm water in de douche en voor de afwas en 100 liter water. Ook Wi-Fi en de toeristenbelasting voor ons drie waren inbegrepen. Bovendien moet je maar ongeveer 15 minuutjes wandelen om op het strand te komen.

Afbeelding

Na het verorberen van de meegebrachte broodjes trokken we dan te voet naar het strand. Ondanks de stevige wind was er op deze zonnige dag veel volk op het strand. Omdat het eb was vormde dit niet echt een probleem want het mooie strand is hier zowat 300 meter breed. We wandelden (waaiden :lol: ) oostwaarts terwijl Brigitte ondertussen allerlei creatieve foto's probeerde te maken. Na een uurtje kwamen we aan strandtent C-Side Afbeelding waar we ons tegoed deden aan een (Irish) koffie of een chocomelk en een portie poffertjes. Daarna wandelden we op ons gemak terug om in de mobi een spelletje "Lach je rijk" te spelen.
Tijdens het avondeten keken we naar het nieuws op BVN. Daarna werd unaniem besloten we dat we hier wel goed stonden en dat we nog een dagje langer op deze plaats zouden blijven. Na de douche en de afwas werd er nog een beetje huiswerk gemaakt (Tessa), aan een handwerkje gewerkt (Brigitte) en een verslagje geschreven (Moi). Zo eindigde deze mooie, zonnige en abnormaal warme decemberdag.

Zondag 27 december.

Nog méér uitwaaien.

Gisterenavond werden we in slaap gewiegd door de wind. Na een verder rustige nacht reden we na het ontbijt naar de Brouwersdam om daar te gaan wandelen. Daarvoor moesten we eerst 10 km rijden. We parkeerden vlak achter de duinen Afbeelding en toen we die overstaken kwamen we toevallig op een strand waar kitesurfen en zeilwagenrijden de hoofdbezigheden waren. De stevige wind vormde voor de liefhebbers van deze sporten natuurlijk een buitenkans om zich helemaal uit te leven. Het was prachtig om zien welke stunts deze jonge en minder jonge mannen en vrouwen allemaal uithaalden. Ook Brigitte kon zich met haar fototoestel helemaal laten gaan.

Afbeelding Afbeelding

Na een tas koffie in de nabijgelegen strandbar gingen we dan terug naar de Klepperstee, maar onze boordcomputer stak daar een stokje voor. Bij het starten kreeg ik immers een waarschuwing om de motor te laten nakijken en er bleef een lampje branden. Ik kon ook geen gas meer geven en dus kon ik ook niet vertrekken. Na raadpleging van het instructieboekje en een tweede poging konden we dan eindelijk, nog steeds met een brandend lampje, terug naar de camperplaats. Daar aangekomen belden we dan maar naar ADAC, en die hebben ervoor gezorgd dat we binnen het uur een pechverhelper van de ANWB hij ons hadden. De conclusie van deze vriendelijke man (en zijn computer) was dat ik waarschijnlijk te zuinig en te rustig rijd en dat daardoor de roetfilter dreigde verstopt te raken. Na nog wat uitleg (o.a. de tip om het oliepeil in de gaten te houden als hetzelfde zich nog eens zou voordoen) was deze vriendelijke wegenwachter weer weg en wist ik wat mij te doen stond, namelijk onze reis morgen verder zetten tegen 90 per uur in de derde versnelling :-D . Enfin, dit was niet wat hij gezegd heeft, maar ik zal toch mijn rijstijl af en toe moeten aanpassen om de roetfilter deftig zijn werk te laten doen.
Na deze onvoorziene onderbreking gingen we nog maar eens een wandeling maken, dit keer in westelijke richting, de richting van de vuurtoren dus. Toen we terugkeerden was het al meer dan een uur donker en was het tijd voor een aperitiefje en om te koken.

Afbeelding

Na het eten werd er alleen nog gedoucht en huiswerk gemaakt (Frans voor Tessa en Italiaans voor mij) en gelezen. De afwas werd vakkundig weggestoken voor de volgende dag :P.

Maandag 28 december.

Vertrek in Ouddorp om 1100 Hr.
Aankomst in Assenede om 1730 Hr.
Afstand: 120 km.

Na het ontbijt vond er toch iemand de afwas van gisterenavond :roll: . Toen die was afgehandeld deden we nog een kleine servicebeurt. Dat was snel gebeurd omdat we omwille van de nette sanitaire blok (4 douches en 2 toiletten) ons eigen sanitair nauwelijks gebruikt hadden.
Om 1100 Hr vertrokken we dus richting Westkapelle om ons daar op de dijk te parkeren voor een paar uurtjes wandel- en fotografeerplezier.

Afbeelding

Daar aangekomen aten we eerst de lekkere verse broodjes op die we in de Albert Heijn van Domburg hadden gekocht. Daarna trokken we onder een stralende zon het strand op voor een fijne wandeling en ondertussen kon Brigitte nogmaals haar creativiteit botvieren.

Afbeelding Afbeelding

Na nog een tasje koffie met zicht op zee werd het stilaan duister en dus reden we via de Westerscheldetunnel naar Assenede. Via wat smalle Oost-Vlaamse weggetjes kwamen we daar om 1730 Hr aan op de camperplaats achter de sporthal. Voor 10 € (enkel muntstukken) gaat daar de slagboom omhoog en kan je op grastegels parkeren. Daar mag je 72 uren blijven staan, lozen en stroom (10A) inbegrepen. Voor 5 minuten water moet je wel 1 € in het sanistation steken.

Dinsdag 29 december.

Vertrek in Assenede om 1030 Hr.
Aankomst aan de watersportbaan in Gent om 1100 Hr.
Afstand: 30 km.

Na het ontbijt trokken we naar schoonma in Gent, maar eerst moest het toilet leeggemaakt worden. Dat was niet echt een probleem aan de sanizuil, alleen jammer dat er geen spoelwater was. We gebruikten dan maar ons "grijs" water om de toiletcassette te spoelen.
Dan gingen we op weg, we parkeerden de mobi langs de watersportbaan en schoonma kwam ons ophalen voor een late Kerstmaaltijd (of een vroege nieuwjaarsmaaltijd, 't is maar hoe je het bekijkt) met iets lekkers te drinken :smt030 .

Afbeelding

Daarna reden we nog een paar km verder om in Drongen bij een medeforumlid een paar boeken af te geven. Op voorhand hadden we al afgesproken dat we bij hem thuis konden overnachten, en daar maakten we dankbaar gebruik van.
's Avonds gebeurde er niet veel meer dan douchen, nieuws kijken op BVN en nog een beetje lezen. Zo konden we op tijd het bed in om morgenvroeg na een korte maar deugddoende uitstap huiswaarts te keren.

Woensdag 30 december.

Vertrek in Drongen om 1045 Hr.
Aankomst in Peer om 1245 Hr.
Afstand: 155 km.

Na een rustige nacht en nog een babbel met onze gastheer (bedankt Philippe :smt023 ) vertrokken we over de snelweg richting Peer. In Leopoldsburg hielden we nog een snelle tank- en winkelstop en een kwartiertje later was onze laatste uitstap van 2015 afgelopen.
Gelukkig ben ik al aan het plannen voor volgend jaar. In de zomer zal het weer Italië worden :smt026 (o.a. Rome) en ook een weekje Normandië (met bezoek aan de Mont-Saint-Michel) staat al op de kalender.

Bedankt voor het lezen,

Nico, Brigitte en Tessa.

_________________
Il mondo è un libro e quelli che non viaggiano ne leggono solo una pagina.

Meld dit bericht

Fotoalbums van Nederland

Nederland van 20 tot 26 oktober 2018 (12)

20 Oktober 2018 | Nederland van 20 tot 26 oktober 2018 | Nederland | Laatste Aanpassing 11 November 2018