Reisverhaal «Zeeland van 31 oktober tot 8 november 2015»

Zeeland van 31 oktober tot 8 november 2015 | Nederland | 0 Reacties 31 Oktober 2015 - Laatste Aanpassing 12 Mei 2016

Zaterdag 31 oktober.

Vertrek in Peer om 1305 Hr.
Aankomst in Kalmthout om 1520 Hr.
Afstand: 113 km.

Door de dansles van onze dochter konden we pas tegen de middag vertrekken. We besloten om dan ook nog eerst thuis een broodje te eten en zo waren we om 1300 Hr weg. Na 2 km volgde al de eerste tussenstop om de bandendruk op peil te brengen om dan eindelijk de steven richting Kalmthout te wenden. Het prachtige weer dat voorspeld was had ons immers laten besluiten om op de heide te gaan wandelen (ook al is de heide ondertussen uitgebloeid). Een file op de E313 vóór Antwerpen en een omleiding in Stabroek zorgde ervoor dat we pas na 1500 Hr aankwamen. Een stampvolle parking aan "De Vroente" verplichtte ons dan om verder te rijden tot aan het station van Heide, waar parking genoeg was.

Afbeelding

Daardoor werden de plannen gewijzigd en gingen de dames met de gisteren gekregen kortingsbonnetjes van Jean-Baptiste Claeys shoppen in de plaatselijke vestiging van de JBC. Daarna reden we, na een koffie en een koekje, terug naar de camperplaats. Doordat het ondertussen donker was waren de meeste auto's van de parking vertrokken, maar de 4 officiële camperplaatsen waren nog steeds bezet. Na wat wikken en wegen (en geen zin om in het donker naar een andere plaats op zoek te gaan) besloten we om toch maar te blijven staan op de parking. We parkeerden ons wel zodanig dat we niet méér plaats innamen dan een gewone auto, en dan zouden we morgenvroeg wel besluiten of we hier blijven of verder naar Zeeland trekken.
Een tas soep en een broodje later waren we klaar om een beetje te lezen en een verslag te schrijven en om, na een vermoeiende werkweek, vroeg te gaan slapen.

Zondag 1 november.

Vertrek in Kalmthout om 1010 Hr.
Aankomst in Zierikzee om 1130 Hr.
Afstand: 80 km.

Na een rustige nacht werd om 8 uur de koffie al gezet. Tijdens het ontbijt besloten we om niet te blijven maar om in Zierikzee te gaan genieten van het zonnetje. Net voor het einde van de Zeelandbrug stonden we een paar minuten stil voor de opgehaalde brug, waarbij we een mooi beeld kregen van een mini-zeilbootjesparade. Op wat achteraf de warmste 1 november sinds het begin van de metingen bleek konden we bij aankomst op camperplaats De Zandweg in T-shirt genieten van het aperitief.

Afbeelding

Na een middagbroodje deden we een fietstocht. Daarbij konden we onze onlangs aangekochte plooifietsen van het merk Brompton testen. 20 Km later was er een eenduidig besluit: getest en goed bevonden. Het was een fijne fietstocht, natuurlijk door het prachtige weer en de mooie omgeving. Aan de ingang van de camperplaats zijn kopies te vinden van 4 verschillende fietsroutes (via het lokale knooppuntennetwerk). Daarmee maakten wij onze eigen route zodat we niet alleen tussen de velden reden maar ook een aantal kilometers over de dijk naast de Oosterschelde. Onderweg dronken we op een zonovergoten terras ook nog een koffietje. Bij aankomst aan onze mobi was de zon bijna verdwenen zodat we maar binnen gingen zitten om een beetje te lezen en gebruik te maken van het bij de camperplaats horende goed functionerende Wi-Fi-netwerk. Er zijn op deze camperplaats 12 plaatsen (8 lange en 4 iets kortere) waarvoor je 12.50 € betaalt. Daarvoor krijg je ook 10 A stroom en kan je water en toilet lozen en vers water tanken. Het geld moet je in een enveloppe doen en in een brievenbus steken. Voor alleen service betaal je 3 €. Na ongeveer 10 minuutjes wandelen sta je in het centrum van Zierikzee.

Maandag 2 november.

De Zandweg in Zierikzee.

Afbeelding

Aangezien we hier niet slecht staan en we goed geslapen hebben besluiten we om nog eens 12.50 € in een enveloppe te steken en nog een dag hier te blijven. Bovendien zijn we nog niet in het centrum van Zierikzee geweest.
Na een luie en uitgerokken ochtend met water tanken, afwassen en wc lozen dronken we nog een koffie om dan op ons gemak naar het centrum te wandelen.

Daar slenterden we wat rond, deden mijn twee vrouwen een paar winkeltjes en aten we op de markt een lekker varkenshaasje, kibbeling en een pizza. Daarna keerden we terug naar de camperplaats om in de laatste zonnestralen nog wat te lezen. Aangezien de zon in november heel laag staat moesten we rond 1630 Hr naar binnen omdat het te koud werd.
Al bij al was het een fijne maar vooral heel luie dag waarop we bijzonder weinig gepresteerd hebben behalve een beetje genieten.

Dinsdag 3 november.

Vertrek in Zierikzee om 1000 Hr.
Aankomst in Domburg om 1050 Hr.
Afstand: 45 km.

Na weer een rustige nacht werden we op een mooi tijdstip wakker om onze trip verder te zetten. Natuurlijk niet na eerst rustig te genieten van een lekker ontbijt met müeslibrood. Daarna nog lozen van grijs water en wc verversen en we konden op pad. Over een zonovergoten Zeeuwse platteland reden we via de Oosterscheldekering naar Domburg. Daar konden we op Roompot Camping Hof Domburg nog één van de laatste plaatsjes krijgen voor de volgende drie dagen (voor slechts 2 € per dag extra hadden we een plaats met privé-sanitair). We stonden dicht bij vrienden die hier vorig weekend waren aangekomen.
Na wat bijkletsen en een broodje gingen we allemaal samen op pad met de fiets richting Oostkapelle. Daar parkeerden we de fietsen aan de kerk en maakten we een wandeling door het vlakbij gelegen bos. Bij onze terugkomst in Domburg genoten we op het terras van onze favoriete Italiaan (Ristorante Verdi) van een lekkere koffie. Na nog een tussenstop in de lokale supermarkt
(de vroegere C1000 was nu een Albert Heijn geworden) hadden we ruim de tijd voor een uitgebreid aperitief, gevolgd door het avondmaal.
Nog later konden we genieten van een uitgebreide douche in onze privé-badkamer en zo werd het bedtijd.

Woensdag 4 november.

Camping Hof Domburg.
Afstand: ongeveer 25 km met de fiets.

Na een rustig ontbijt met croissants en verse broodjes uit de campingwinkel namen we de fiets en reden met onze vrienden naar Middelburg.
Doordat de wind uit de verkeerde richting waaide hadden we het best wel warm toen we arriveerden en moesten we dringend een terrasje doen.

Afbeelding Afbeelding

Na een lekkere koffie met zicht op het stadhuis gingen we elk onze eigen weg, maar niet na een uur te hebben afgesproken om bij "Bakker Bart" een broodje te gaan eten. Bij dit broodje werd dan het resultaat van anderhalf uur winkelen getoond, met als belangrijkste resultaat een ANWB-gids Italië voor hen en een gids "Rome stap voor stap" voor ons. Dit allemaal ter voorbereiding van de volgende zomervakantie.
De terugtocht naar Domburg verliep met wind in de rug en ging dus een beetje vlotter. Toch vonden we dat een terrasje meer dan verdiend was en zo belandden we weer bij Verdi. Aangezien we gisteren alle aperitiefhapjes hadden verorberd moesten we nog eens langs de supermarkt en zo konden we nogmaals uitgebreid aperitieven, ditmaal bij ons in de mobi. Wat moet een mens anders doen als het donker is?
Daarna gingen de vrienden naar "huis" en was het tijd voor de avondroutine, nl eten, douchen en luieren. Ditmaal speelde ik met vrouw en dochter nog een paar spelletjes "Doolhof" (waarbij ik trouwens stevig op mijn doos kreeg).

Donderdag 5 november.

Camping Hof Domburg.
Afstand: ik weet het niet helemaal juist maar volgens de stappenteller op mijn iPhone heb ik vandaag 25003 stappen gedaan, wat overeenkomt met 19,24 km. Volgens het gevoel in mijn voeten kan dit wel kloppen :roll: .

Na een lang uitgesponnen ontbijt vertrokken we om 1030 Hr voor een wandeling. We begonnen onmiddellijk met de beklimming van de hoogste duin van Domburg (24m hoog) om daarna in oostelijke richting over de duinen te wandelen. Na iets minder dan een uur keerden we om en wandelden we over het strand terug naar Domburg, waar we bij De Ijsvogel genoten van een lekkere wafel met slagroom. Daarna trokken we weer naar het strand om richting Westkapelle te wandelen.

Afbeelding

Na ongeveer 50 minuten keerden we terug naar de camping om een beetje uit te rusten met een klein aperitiefje.
Om 1830 Hr hadden we terug afgesproken met onze vrienden om van het avondmaal te gaan genieten bij Verdi.

De pizza was ongelooflijk lekker en werd gevolgd door een koffietje om vervolgens terug te keren naar de mobi en de avond af te sluiten met een beetje lezen.

Vrijdag 6 november.

Vertrek in Domburg om 1030 Hr.
Aankomst in Kruiningen (Yerseke) om 1145 Hr.
Afstand: 51 km.

Na het ontbijt was het tijd om de privé-badkamer te poetsen. Aangezien die niet zo heel groot is (en wij propere mensen zijn :wink: ) was dit rap geklonken en konden we weer op weg. Onze vrienden, die nog bleven, zwaaiden ons uit en na een tussenstop bij Albert Heijn was ons volgende doel "Camperplaats De Plantage" in Kruiningen. Daar aangekomen werden we in de "Landwinkel" die bij deze fruitboerderij hoort heel vriendelijk ontvangen. We konden ook onmiddellijk betalen (12.50 € per nacht en 2.50 € voor stroom, lozen en water tanken is in de prijs inbegrepen) en broodjes bestellen voor de volgende dag. We kregen ook een info-boekje over Yerseke, een fietsplan en een paar appels van eigen kweek.
Aangezien we ondertussen al bijna een week door Zeeland trokken (met de mobi, op de fiets en te voet) en nog steeds geen mosselen hadden gegeten moesten we daar dringend iets aan doen. We sprongen dus op de fiets om naar het centrum te rijden (ongeveer 3 km) en daar kozen we voor "De Viskeete" omwille van het uitzicht over het water. Daar hebben we nog altijd geen spijt van.

Afbeelding Afbeelding

Eerst een watertje voor de grote dorst, dan 2 lekkere verse garnaalkroketten voor mij, een bord inktvisringen voor de dames, 3 keer mosselen met frietjes en een fles Nieuw-Zeelandse wijn en toen waren we 2 uur verder en helemaal voldaan. Dit kostte ons 101 €.
De terugtocht naar de plantage verliep in de regen en was dus minder leuk. Bij aankomst gingen we op het terrasje dat bij de Landwinkel hoort nog een koffie drinken en ondertussen maakten we gebruik van het gratis internet om te kijken wat er de laatste dagen allemaal gebeurd was in de wereld.
In tegenstelling tot de vorige drie dagen hadden we hier wel een plaatsje waar we onze antenne konden rechtzetten en dus keken we op BVN naar het nieuws en naar "De wereld draait door". Daarna gingen we nog douchen in het kraaknette toiletgebouw, met een stevige straal warm water. Dit was voor ons alweer een pluspunt voor deze voor ons geweldige plaats, waarnaar we als fervente Zeelandbezoekers waarschijnlijk nog eens zullen terugkeren. Foto's hebben we jammer genoeg niet (vergeten :oops: )

Zaterdag 7 november.

Vertrek in Kruiningen om 1045 Hr.
Aankomst in Oirschot om 1210 Hr
Afstand: 117 km.

Na het ontbijt gingen we nog eens snel kijken in de Landwinkel alvorens te vertrekken. Met een fles Italiaanse wijn (voor mij), een fles vers granaatappelsap (voor Tessa) en een doosje pompoenpitten (om thuis in ons zelfgebakken brood te doen) vertrokken we richting oosten. Ons doel was de dit jaar geopende camperplaats in Oirschot. Zo zouden we dicht genoeg bij huis zijn om zondagmorgen op tijd te komen voor Tessa's volgende danstraining.
Doordat we van de 117 km er 113 op de snelweg reden waren we na een vlotte rit al net na de middag in Oirschot. Daar werden we door de eigenaars van deze prachtige camperplaats hartelijk welkom geheten. Voor 13 € (+2 € voor elektriciteit) kan je hier aan het kanaal genieten van een mooie plaats op kiezel.

Afbeelding Afbeelding

Lozen en water tanken zijn hierbij inbegrepen. Er staat ook een hutje waar allerlei interessante info te vinden is over het stadje en de omgeving.
Na het middagbroodje stapten we op de fiets om naar het centrum te rijden. Dit hadden we echter even goed te voet kunnen doen want het was maar 1,5 km van de camperplaats. Vlak aan de brug over het kanaal vind je een Lidl en 200 m verder is er een parking aan het cultureel centrum. Hier is ook een korte verkeersvrije straat met o.a. een Jumbo, Albert Heijn, Kruidvat en een slijterij. Deze winkels hielden we echter voor later op de dag want anders moesten we onze boodschappen overal mee naartoe nemen.
We fietsten dan maar verder het mooie centrum in waar vanwege het warme weer veel volk op de terrasjes zat. Eerst gingen we kijken aan de lokale brouwerij De Kroon maar daar konden we alleen binnen iets drinken. Met dit weer was dit zonde en dus namen we plaats op het terras van Auberge De Zwaan , gelegen op de markt. Daar genoten we van ons drankje (La Trappe voor mij

Afbeelding

, koffie en warme chocomelk voor mijn twee vrouwen) alvorens terug te fietsen via de supermarkt.
's Avonds zaten we nog wat te lezen, aten we en keken we naar het nieuws om daarna de afwas te doen. Dit alles gebeurde met de deur en de ramen open omwille van de aangename temperaturen, wat voor deze periode van het jaar toch een zeldzaamheid is.

Zondag 8 november.

Vertrek in Oirschot om 0945 Hr.
Aankomst in Peer om 1115 Hr.
Afstand: 68 km.

Toen we om 0730 Hr opstonden bleek dat er in alle vroegte al een hele bende vissers was aangekomen aan het kanaal. Ik gun iedereen zijn hobby en ik was vooral blij dat ze zich in alle stilte hadden geïnstalleerd.
Na het ontbijt vertrokken we op tijd om te zorgen dat Tessa de zondagtraining van de dansclub nog kon halen. Een evenement op het Eurocircuit in Valkenswaard zorgde voor een file van meer dan 30 minuten zodat we toch maar net op tijd in Peer waren.
Dan was het tijd om de mobi leeg te maken en nog een beetje na te genieten van deze fijne week.

_________________
Il mondo è un libro e quelli che non viaggiano ne leggono solo una pagina.

Meld dit bericht

Fotoalbums van Nederland

Nederland van 20 tot 26 oktober 2018 (12)

20 Oktober 2018 | Nederland van 20 tot 26 oktober 2018 | Nederland | Laatste Aanpassing 11 November 2018