Xi’an en terug naar huis

24 September 2018 | China Inner Mongolie en Amdo Tibet | China | Laatste Aanpassing 24 September 2018

Op onze laatste dag gaan we erg laat ontbijten. Vandaag is het een Chinese feestdag. Het is te merken aan de drukte in de straten en de feeststemming in het park waar we binnenwandelen.Groepen dansen of sporten er. Kinderen varen in bootjes of rollen in opblaasbare ballen op het water. Ze schilderen...

Via de Maijishantempel naar Xi’an

23 September 2018 | China Inner Mongolie en Amdo Tibet | China | Laatste Aanpassing 23 September 2018

Om 8.40 nemen we de sneltrein naar Tianshui zuid.Hier willen we onze bagage achterlaten en dan de bus naar de Maijishantempel nemen.Alhoewel er een groot bord staat “left luggage” is dit bljkbaar niet mogelijk.Wij dus met de valiezen op zoek naar het busstation. Ook dat is niet eenvoudig. Er is een ...

Naar Lanzhou

22 September 2018 | China Inner Mongolie en Amdo Tibet | China | Laatste Aanpassing 22 September 2018

Vandaag is het voornamelijk een busdag. We moeten helemaal terug tot in Lanzhou.De bus in Langmusi vertekt om 6.30 naar Hezou. Om 6u staat ze al op de hoek van de straat te toeteren. Iets meer dan 2u later zijn we in Hezuo. Daar laten we ons met een taxi naar de Milarepa toren brengen. Onze bagage g...

Langmusi Kirti gompa en Lhamo kloof

21 September 2018 | China Inner Mongolie en Amdo Tibet | China | Laatste Aanpassing 21 September 2018

Vandaag vertrekken we in mist die nog versterkt wordt door de rook uit de vele kolenkachels naar de Kirti Gompa aan de overzijde van de rivier in de provincie Sichuan.Hier bezoeken we weer enkele mooie tempels. Er lopen veel monniken en het valt op hoeveel jonge kinderen er bij zijn.Al gauw verschij...

2dagen te paard bij de nomaden

20 September 2018 | China Inner Mongolie en Amdo Tibet | China | Laatste Aanpassing 20 September 2018

We zijn terug in Langmusi na de trektocht te paard.Wat een ervaring!Eerst krijgen we paardrijles. Hoe hou je de teugels vast. Hoe bestuur je het paard en hoe laat je het stoppen. Gisteren kregen we ook nog wat richtlijnen over wat wel en niet mag in en rond de nomadentent. En dan kunnen we op stap. ...

Naar Langmusi en Serti gompa

18 September 2018 | China Inner Mongolie en Amdo Tibet | China | Laatste Aanpassing 18 September 2018

Gisterenavond hoorden we dat we geen tickets voor de rechtstreekse bus naar Langmusi konden krijgen. Dus: programmawijziging.Om 6.30 nemen we een taxi naar het busstation. Daar raken we gelukkig zonder problemen aan tickets voor de bus naar Hezuo. We ontmoeten een sympathieke Duitser en een rare zon...

Gegidst bezoek aan Labrang klooster

17 September 2018 | China Inner Mongolie en Amdo Tibet | China | Laatste Aanpassing 17 September 2018

Vandaag bezoeken we opnieuw het klooster, deze keer met een gids.Veel wijzer worden we niet. En eigenlijk zagen we ook veel meer toen we alleen door het klooster dwaalden. Met een reisgroep Engelsen en een groep Duitsen waarvan de reisleider al wat de monnik zegt nog eens in het Duits moet vertalen ...

Sangke graslanden

16 September 2018 | China Inner Mongolie en Amdo Tibet | China | Laatste Aanpassing 16 September 2018

Bij het ontbijt in Nirvana ontmoetten we An, een Belgische die de grootste tijd van het jaar in Cambodja woont.We horen dat de Engelstalige chauffeur om de uitstap die we overwogen morgen te doen dan niet beschikbaar is.An wil graag met ons mee de auto delen naar de Sangke  graslanden en de nom...

Labrang klooster

15 September 2018 | China Inner Mongolie en Amdo Tibet | China | Laatste Aanpassing 15 September 2018

Het valt mee, buiten wat ademnood als we de trappen van het hotel opmoeten, heeft niemand last van de hoogte. En het regent niet meer! Na een laat ontbijt wandelen we het Tibetaanse Labrang klooster binnen. Er wonen hier nog meer dan 600 monniken. Heel het stadje wemelt dan ook van de in oranjerode ...

Bingling Si expeditie

14 September 2018 | China Inner Mongolie en Amdo Tibet | China | Laatste Aanpassing 14 September 2018

Vandaag loopt het niet zoals gepland.Gisteren vroegen we de hotelmanager om een taxi te reserveren naar een dok op nog geen half uurtje rijden van het hotel. Daar gingen we dan een boot charteren die ons in een half uur naar de Bingling tempel zou brengen.Maar...is het de communicatie die misliep?Be...

Linxia

13 September 2018 | China Inner Mongolie en Amdo Tibet | China | Laatste Aanpassing 13 September 2018

Het ontbijt bij het hotel is heel uitgebreid al zien de koeken er beter uit dan ze smaken en is de koffie verschrikkelijk zoet. Het fruit en de yoghourt smaken.Rond half tien vertrekken we naar het busstation. We raken al snel aan tickets en op de juiste bus.Het is een comfortabele langeafstandsbus ...

Badain Jaran dag 2

12 September 2018 | China Inner Mongolie en Amdo Tibet | China | Laatste Aanpassing 13 September 2018

Om 6 u vertrekken we om de zonsopgang te bewonderen op een hoge zandberg.En zandbergen zijn er hier! Zelfs de hoogste van de wereld, de Bilutunpeak.Langzaam wordt het lichter en de lucht achter de kammen kleurt licht rood.Erg spectaculair is het echter niet.Als onbijt krijgen we rijst in heel veel r...

Badain Jaran woestijn

11 September 2018 | China Inner Mongolie en Amdo Tibet | China | Laatste Aanpassing 12 September 2018

Om 8 u staat onze 4x4 jeep klaar voor vertrek.We laden 2 grote waterbussen en wat proviand in en vertrekken richting Badain Jaran woestijn.Na een half uurtje komen we aan het bezoekerscentrum en de eigenlijke ingang.En dan begint het spectakel. We stijgen en dalen over de golvende zandduinen, soms e...

Op weg naar Alashan Youqi

10 September 2018 | China Inner Mongolie en Amdo Tibet | China | Laatste Aanpassing 10 September 2018

Vandaag is het een rust en transportdag naar Alashan youqi waar we op expeditie gaan in de Badalin woestijn morgen.Na een laat ontbijt gaan we tot aan het busstation voor nog wat informatie over de bus terug.Langs het standbeeld van Marco Polo, die hier een tijdje woonde, wandelen we naar het park.T...

Tempel en Danxia gekleurde bergen

09 September 2018 | China Inner Mongolie en Amdo Tibet | China | Laatste Aanpassing 09 September 2018

Na het ontbijt wandelen we naar de grote boeddha tempel.Een mooi geschilderde grote toegangspoort brengt ons op het tempeldomein.Wierookstokjes branden en gelovigen bidden. Maar er zijn ook grote groepen toeristen met luidruchtige gidsen met vlaggetjes.In de hoofdtempel ligt een enorme boeddha uit k...

Mati Si

08 September 2018 | China Inner Mongolie en Amdo Tibet | China | Laatste Aanpassing 08 September 2018

Om 10u vertrekken we naar de Mati Si tempel, 60 km ten zuiden van Zhangye.Vandaag rijdt het zoontje van de taxibestuurder mee.En rijden in China is speciaal! Gordels op de achterbank zijn er wel maar nooit is er iets om ze in vast te maken. De Chinezen zijn met meer dan een milkard maar op de weg de...

Mongoolse graslanden en Binggou Danxia NP

07 September 2018 | China Inner Mongolie en Amdo Tibet | China | Laatste Aanpassing 07 September 2018

We sturen Daniel naar de bakker en ontbijten weer met lekkere koffiekoeken op onze kamer.Om 10u worden we opgepikt door de taxi en vertrekken we naar de graslanden, ongeveer 60 km.Als 60plussers betalen we hier overal halve prijs voor de toegang.Met een bus vertrekken we de bergen in vanaf het bezoe...

Pingshanhu Canyon

06 September 2018 | China Inner Mongolie en Amdo Tibet | China | Laatste Aanpassing 06 September 2018

In het hotel is geen ontbijt te verkrijgen. Vermits we al vroeg vertrekken eten we op de kamer wat fruit en lekkere koffiekoeken met rozijnen die we gisterenavond bij de bakker gekocht hebben. Bakkers zijn er hier in overvloed.Om 8.30 is het al behoorlijk zonnig en staat onze taxi te wachten.We vert...

Jiayuguan, de Chinese muur en het fort

05 September 2018 | China Inner Mongolie en Amdo Tibet | China | Laatste Aanpassing 05 September 2018

Buiten het feit dat we niet de gevraagde niet-rokerskamer hebben en er een lichte rookgeur hangt is er op de kamer niets aan te merken.Ook het ontbijt is prima. Er is zelfs brood en koffie.Het is zonnig en rond de 25 graden.Om 9u komt onze chauffeur en vertrekken we met als eerste doel de chinese mu...

Dunhuang Mogao grotten

04 September 2018 | China Inner Mongolie en Amdo Tibet | China | Laatste Aanpassing 04 September 2018

Om 10.30 hebben we een afspraak met de taxichauffeur die ons naar het bezoekerscentrum van de Mogao grotten brengt.Aan het bezoekerscentrum is het enorm druk. Iedereen heeft een tijdsslot om de cinemazaal binnen te gaan. Daar kunnen we 2 introtuctiefilm bekijken waarvoor we een koptelefoon krijgen m...

Dunhuang Yardang national park

03 September 2018 | China Inner Mongolie en Amdo Tibet | China | Laatste Aanpassing 03 September 2018

We slapen zo lang dat we bijna het ontbijt missen. Een Chinees onbijt met noedels, allerlei soepen , gevulde dumplings, ei, fruit , cakes en harde koekjes en als drank gezoete melk of warm water.We vinden voldoende om met een gevulde maag te kunnen vertrekken.Om 10u staat onze gecharterde taxi klaar...

Dunhuang, de zingende duinen en het cresent lake

02 September 2018 | China Inner Mongolie en Amdo Tibet | China | Laatste Aanpassing 03 September 2018

Om 7.30 wekt ons muziek, we naderen een station. Naar Dunhuang is het nog zeker 3 u sporen.We rijden door dorre graslanden, landbouwvelden met bloemen ,mais, druiven....en zanderige heuvels. Als ontbijt dienen de cakes en het fruit dat we gisteren kochten. Wat er in de kar zit van de verkoopster die...

Lanzhou

01 September 2018 | China Inner Mongolie en Amdo Tibet | China | Laatste Aanpassing 02 September 2018

Om 4 u wachten we aan de receptie op de gratis shuttlebus. En we zijn niet alleen! Het busje zit propvol.Een 10 tal minuutjes later worden we aan terminal 3 gedropt.Onze vlucht naar Lanzhou met Air China vertrekt om 6.05.Een hostes verwijst ons naar de foute incheck balie waarna we nog in een ellenl...

Beijing

31 Augustus 2018 | China Inner Mongolie en Amdo Tibet | China | Laatste Aanpassing 02 September 2018

De controles op de luchthaven zijn erg geautomatiseerd en gaan uitermate snel. Ook onze bagage is er haast onmiddellijk.Na enkele niet werkende atm machines vinden we er een bruikbare van de bank of China.Het maximaal af te halen bedrag is 3000y ( ongeveer 375€) .Om de metrokaarten te kopen worden w...

Onderweg naar China

30 Augustus 2018 | China Inner Mongolie en Amdo Tibet | China | Laatste Aanpassing 02 September 2018

Onze vlucht met Hainan airlines van Brussel rechtstreeks naar Beijing verloopt vlot:9u vliegen met goede maaltijden en service.Door het uurverschil missen we wel de nacht. We vertrekken in Brussel om 2 u in de namiddag en komen rond 5 u ‘s morgens aan in Beijing zonder veel te slapen....

Via de Maijishantempel naar Xi’an (2)

• Maijishan rotstempel

Langmusi Kirti gompa en Lhamo kloof (3)

• monniken tijdens hun debatten
  • Lhamo kloof wandeling
  • gebedspiramidevop de heuveltop

2dagen te paard bij de nomaden (3)

• zicht op de vallei met grazende yaks vanaf de noma
  • yaks
  • avondrust voor onze paarden

Naar Langmusi en Serti gompa (4)

• Op weg naar Langmusi
  • Langmusi Serti gompa

Gegidst bezoek Labrang klooster (2)

• de kora

Labrang klooster (3)

• Monnikken van de Gelupa orde
  • gebedstijd in de Man Jus’ri tempel
  • pelgrims in het Labrang klooster

Bingling Si expeditie (2)

• Bingling Si
  • Yangtze aan Bingling Si

Linxia (2)

• Ethnische moslims in Linxia
  • Yu Baba Gonbei

Badain Jaran dag 2 (2)

12 September 2018 | China Inner Mongolie en Amdo Tibet | China | Laatste Aanpassing 12 September 2018

• Badain Jaran

Badain Jaran woestijn (3)

Tempel en Danxia gekleurde bergen (3)

• Danxia gekleurde bergen

Mati Si (1)

• Mati Si rotstempel

Mongoolse graslanden en Binggou Danxia NP (2)

• Danxia Binggou Nationaal Park
  • Kangle graslanden

Pingshanhu canyon (2)

• Pingshanhu canyon

Jiayuguan, de Chinese muur wn het fort (2)

05 September 2018 | China Inner Mongolie en Amdo Tibet | China | Laatste Aanpassing 06 September 2018