Johannesburg-Brussel

02 December 2016 | Zuid Afika | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 03 December 2016

Gisterenavond weer zo een Afrikaans onweer. Daartegen zijn onze onweders niks!Van mijlen ver zien we het van op ons terras aankomen. Felverlichte luchten in alle richtingen en zacht geroffel.De wind wakkert aan en de flitsen nemen toe tot een knallend vuurwerk ons wakker houdt.De regen plenst een ha...

Panorama route,Blyde river canyon

01 December 2016 | Zuid Afika | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 03 December 2016

Gisterenavond rond 22u brak er een tropisch onweer uit, recht boven ons.Bliksemschichten en knallende donderslagen volgden mekaar in snel tempo op.Het kan hier tekeer gaan!Om 7u (19 graden) vertrekken we op de panoramaroute richting Sabie.Het is heuvelachtig met veel fruitplantages en bossen.Het fru...

Kruger 2e poging

30 November 2016 | Zuid Afika | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 01 December 2016

We logeren even voorbij Hazyview, in de lage risicozone voor malaria. In het Krugerpark is tijdens deze periode anti-malaria medicatie aanbevolen en daar hadden we geen zin in.Vanmorgen dus eerst een half uurtje rijden voor we aan Phabeni gate zijn.Deze keer vertrekken we om 6.30 op onze safari bij ...

Kruger park

29 November 2016 | Zuid Afika | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 29 November 2016

Om 6.30 vertrekken we. Eerst nog wat hobbelen over de onverharde rode zandwegen tot aan de uitgang. Dan vordert het sneller. Maar overal worden nieuwe banen aangelegd. De Gps slaat op hol en de kaart geeft het ook niet goed weer. Nergens naambordjes of richtingaanwijzers.Gevolg: we hebben geen flauw...

Wandelen in Mlilwane nationaal par

28 November 2016 | Zuid Afika | Swaziland | Laatste Aanpassing 29 November 2016

Het is warm vandaag, heel warm!In de voormiddag wandelen we naar het hoofdkamp vanwaar we vertrekken op de hippotrail.Een route van 7 km. We zien blesbokken, impala's, zwijnen met kleintjes,een wildebeest,een krokodil in de poel en heel veel mooie bloemen en vogeltjes zoals een mooi gekleurde bie-et...

Swaziland

27 November 2016 | Zuid Afika | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 28 November 2016

Een velvet aapje probeert eten te stelen aan de caravan van onze buren.Om 7u vertrekken we. Langs een quasi lege N2 snorren we richting Swaziland.Langs de baan voornamelijk bush, lage bomen en struiken.Aan de horizon bergen en heuvels.Een groot uur later zijn we aan de grenspost. Na een kwartier bur...

Nogmaals Hluhluwe en relaxen Bushbaby

26 November 2016 | Zuid Afika | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 28 November 2016

Vannacht heeft het opnieuw geregend. Het is rond de 20 graden en zwaar bewolkt.Na het ontbijt gaan we eerst even winkelen in de Spar van Hluhluwe.Vandaag is het er blijkbaar marktdag. Kleine stalletjes worden opgezet en het is er erg druk.Nog een laatste keer rijden we naar het Hluhluwe park. Vandaa...

Hluhluwe

25 November 2016 | Zuid Afika | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 25 November 2016

Vandaag opnieuw een dagje dieren kijken. Deze keer in het Hluhluwe gedeelte ( spreek je trouwens uit als schuschuwe).Hier zijn de niet verharde wegen een stuk beter,al moeten we ook wel eens omkeren omdat de gaten in de weg te diep zijn.Het Hiltop kamp heeft ook een restaurant waar we kunnen lunchen...

Saint Lucia en Imfalozi park

24 November 2016 | Zuid Afika | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 24 November 2016

Na het ontbijt gaan we naar het Isimalango wetland park. Alle wegen in dit park worden hersteld zodat de enige toegankelijke weg de 35km lange hoofdweg naar het strand is. Bovendien wordt de wildcard die toegang geeft tot alle nationale parken hier niet aanvaard.Plannen wijzigen dus, het wordt een d...

Naar Saint Lucia

23 November 2016 | Zuid Afika | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 24 November 2016

Om 5.30 vertrekken we. Een wekker heb je hier niet nodig, die lawaaierige vogels maken je toch wakker. Het heeft vannacht geregend en alles is grijs en miezerig.Langs de baan rijden de witte taxibusjes op en af. Mensen joggen, fietsen of wachten op de bus.Na de hobbelweg rijden we op de N3 vol vrach...

Drakensbergen Giant castle

22 November 2016 | Zuid Afika | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 23 November 2016

White mountain lodge is geen aanrader.De hele nacht een koor van kikkers met geluidsoverlast en vanaf de heel vroege morgen gekrijs van de grote grijze vogels waarvan we de naam nog altijd niet kennen.Het personeel is ook liever lui dan moe. We hebben haast een half uur nodig om iemand te vinden die...

Drakensbergen Cathedral peak

21 November 2016 | Zuid Afika | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 23 November 2016

Om 7 u vertrekken we op weg naar Cathedral piek. Op de weg massaal veel kinderen in uniform op stap naar school en arbeiders die aan de weg gaan werken in knaloranje pak.We hebben een foute afslag genomen en de weg loopt dood op een rond punt. Er zit niks anders op dan rechtsomkeer te maken. Hiervan...

Drakensbergen Royal Natal dag2

20 November 2016 | Zuid Afika | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 23 November 2016

Vannacht heeft het even geregend en rond de bergtoppen hangen dikke wolkendekens.Maar aan de start van de wandeling in het nationaal park komt de zon er al weer door.Vandaag staat een kleinere wandeling op het programma:de cascades en Tiger falls rondwandeling van ongeveer 3 u. Volgens de jongen bij...

Drakensbergen Royal Natal

19 November 2016 | Zuid Afika | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 19 November 2016

We staan op in een stralend zonnetje en ontbijten naast de tent met zicht op majestueuze bergpieken. Onze ultralichte vouwstoeltjes en tafel doen het prima.20 min rijden later staan we aan het Drakensbergen nationaal park , Royal Natal.In het bezoekerscentrum halen we informatie op over de wandeling...

Golden gate nationaal park

18 November 2016 | Zuid Afika | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 19 November 2016

Om 7 u vertrekken we via de hobbelweg richting hoofdstad Maseru.We nemen een student mee die naar de stad moet.Het eerste deel gaat door een mooi landschap waar boeren druk bezig zijn met het ploegen van hun veldjes. De ploegen worden getrokken door ossen.Dichter bij Maseru wordt het minder pitoresk...

Lesotho, prachtige natuur

17 November 2016 | Zuid Afika | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 17 November 2016

Om 8 u worden we aan de receptie verwacht voor onze begeleide wandeling naar de waterval en de bushman rotsschilderingen (5u)Door schitterende valleien met veldjes, paardjes,koeien en een rivier die de witte rotsen in rare vormen sculpteert stappen en klauteren we naar de waterval.Het pad is redelij...

Naar Lesotho

16 November 2016 | Zuid Afika | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 17 November 2016

Rond 6.30 vertrekken we na een ontbijt met onze sympathieke gastheer, een procureur die ook al vroeg op pad moet richting Lesotho.De Karoo: droge vlaktes tussen bergflanken begroeid met fynbos,,schaapjes, waterputten met windmoletjes, aapjes langs de haast lege autostrade en altijd wisselende knappe...

Camdeboo national park

15 November 2016 | Zuid Afika | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 15 November 2016

Samen met de vogeltjes worden we wakker er trekken we opnieuw het park in om 5.30u.Vandaag onder een felle zon.Opnieuw zien we vele kleine en grote dieren. Het meest speciale zijn de hollende secretarisvogels, de gele mangoest, kuddes trekkende zebra's en een grote troep bizons aan de waterput.De ol...

Addo Elephant park

14 November 2016 | Zuid Afika | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 15 November 2016

Afrika? Onder een druilende Belgische regenlucht breken we de kletsnatte tent af en vertrekken snel naar de dichtsbijzijnde Mug and Beans waar we ontbijten. Het is nu 8u en er wordt druk gebruik van gemaakt. De muffins zijn zo groot dat ik er slechts een halve opkrijg voor ontbijt.Vanaf de parking k...

Tsitsikama national park

13 November 2016 | Zuid Afika | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 13 November 2016

Uitgeteld zit ik hier in mijn zeteltje te kijken naar metershoge golven die zich kapot beuken op de rotsen.Onze tent staat opgesteld in Stormsriver camp, een deel van het Tsitsikama nationaal park.Hier zijn we vanmorgen in een miezerregen toegekomen na een uurtje rijden en al dadelijk op stap gegaan...

Robberg nature reserve

12 November 2016 | Zuid Afika | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 12 November 2016

Om 6 u is het al een behoorlijke drukte op de camping.Rond 6.30 maken we een korte rondrit door het park. Heel veel dieren zijn er niet.We zien toch een paar van de met uitsterven bedreigde bontebokken met gedraaide horens en opvallende witte achterwerk.Om 7 u verlaten we het park richting Mosselbaa...

Cape Agulhas

11 November 2016 | Zuid Afika | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 12 November 2016

Iets voor 7 u vertrekken we naar Hermanus.De wegen zijn hier voorlopig beter dan in Belgie.Eerst nemen we opnieuw de Franschhoekpas met zijn mooie uitzichten.Daarna komen we aan een stuwmeer en een vallei met enorme fruitteeltbedrijven waar de zwarte arbeiders reeds aan het werk zijn.Voorbij het stu...

Mount rochelle en wijn

10 November 2016 | Zuid Afika | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 10 November 2016

Langs de Franschhoekpas rijden we naar Mount Rochelle National reserve waar we een wandeling gaan maken.We kiezen voor de uitkijktrail ( 3u). De aanduidingen zijn goed, het is heel wat klimmen over een rotsig pad. Gelukkig heb ik deze keer een wandelstok meegenomen.De zon schijnt volop maar het is e...

Stellenbosch en franschhoek

09 November 2016 | Zuid Afika | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 10 November 2016

Na het ontbijt vertrekken we naar Stellenbosch , een ritje van ongeveer 45 min.We rijden langs het Groote Schuur ziekenhuis waar de eerste harttransplantatie gebeurde en vervolgens door een reeks townships , de wijken van de armeren ( meestal zwarten).Sommigen hebben nette kleine huisjes maar er zij...

Kaapstad

08 November 2016 | Zuid Afika | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 08 November 2016

Vandaag Kaapstad city.Het oude centrum is niet zo groot en echt indrukwekkende dingen zijn er niet te zien.We starten aan het fort de goede hoop , opgericht door de Nederlandse VOC.In het gele fort waar de meeste musea gesloten zijn bekijken we om 10 u de eerder saaie ceremonie van de overhandiging ...

Kaap de goede hoop

07 November 2016 | Zuid Afika | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 07 November 2016

Vandaag staat een rondrit naar Kaap de Goede hoop op het programma.Om 8 u vertrekken we naar het Groot Constantia wijnhuis.Een groot wijndomein midden de bergen. We wandelen even tussen de wijngaarden maar dit is nu nog geen uur om wijn te gaan proeven.Langs de pittoreske Boyes drive hebben we al sn...

Tafelberg, Kirstenbosch en waterfront

06 November 2016 | Zuid Afika | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 06 November 2016

Rond 8 u rijden we onder een stralend zonnetje naar de Tafelberg.De parkeerplaatsen zijn al druk bezet en een lange rij wacht op het vertrek van de eerste kabelbaan om half negen. Gelukkig kunnen er 65 personen in 1 cabine , de rij vordert snel.Terwijl we steil naar boven gaan draait de cabinev...

Kaapstad

05 November 2016 | Zuid Afika | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 05 November 2016

De vluchten van Iberia verlopen vlekkeloos.In Zaventem gaat de controle zo snel dat we om 17u op nog geen uurtje aan de incheckbalie staan.2 uur te vroeg!In Madrid vinden we al snel het treintje om ons naar de internationale terminal te brengen waar we nog voldoende tijd hebben om een glaa...