Reisverhaal «Cadair Idris en omgeving»

Wales | Verenigd Koninkrijk | 0 Reacties 30 Juli 2019 - Laatste Aanpassing 30 Juli 2019

27/7

Ongeveer 150km verplaatsen we ons naar het National park Snowdonia in de buurt van Dogellau.

We hebben een mooie plaats op de volle camping Llwyn yr helm. Maar ook hier zijn de sanitaire voorzieningen voor zo een grote camping weer minimaal.

Het is bewolkt en behoorlijk frisser dan gisteren.

Na de lunch vertrekken we naar Penmaenpool voor een wandeling. Aan het begin van het pad hangt een rood lint en de waarschuwing dat het pad afgesloten is.

Als alternatief wandelen we tot aan de houten tolbrug en een heel eind langs een oude spoorweg die nu tot fiets-wandelpad is aangelegd ( Lon Mawddechpad). De wandeling is eenvoudig vlak maar ook wat eentonig. Dus klimmen we de berg op in het Aber Gwynantbos waar we mooie uitzichten hebben op de Mawddech vallei en op de Cadair Idris. De brede rivier in de vallei staat haast volledig droog. Terug op de parking hebben we toch weer ongeveer 2,5u gewandeld. Dogellau is snel bekeken. Het centrum met huizen uit natuursteen is piepklein.

Op de camping zijn er veel gezinnen die met vriendengroepen kamperen met de kinderen.

28/7

Boven de Cadair Idris hangen ladingen wolken, niet voor vandaag dus!

We rijden naar het Tal-y-Lyn meer en wandelen er in ongeveer 2u rond. Na een steile klim in het begin zijn de uitzichten op de bergen en het meer weer grandioos. Langs poortjes of laddertjes over de omheining storen we de grazende schapen en koetjes terwijl we over hun weide wandelen. Het laatste stuk van de wandeling loopt vlak naast de autoweg. Dat is minder aangenaam. Op de parking wil een klein Engels meisje ons met veel overtuiging meenemen om de vissen in het meer te showen. Ze ratelt er op los!

Dan gaan we stoomtreintjes ( en enkele kleine watervallen) bekijken aan het stationetje van Doloch. Het oude spoortraject (1866) wordt door vrijwilligers onderhouden en tuffende stoomtreintjes vervoeren toeristen tussen Abergynolwyn en Tywyn.

Na de picknick rijden we verder naar het kuststadje Tywyn. Echt zeeweer is het wel niet: wolken en koude wind. Toch spelen er kinderen in het water en wordt er gezwommen. Tywyn heeft een zeer lange promenade langs een strand van keien en zand.

We bezoeken het kerkje waar een ( weinig spectaculaire) steen uit de 8e eeuw met Welshe inscripties staat en rijden verder naar Aberdovey. Dit stadje heeft veel mooiere huizen en ligt schilderachtig aan de brede monding van de Dovey rivier. Het is er ontzettend druk.

Op de terugweg bezoeken we nog even Machynlleth, een klein stadje met een oude toren in het stadscentrum. De koffiehuizen sluiten hier vroeg! Na 16u spijtig genoeg niks meer open!

Om aangenaam buiten te zitten op de camping, wordt het na het eten al snel te fris.

29/7

Vandaag hebben we heel veel gedaan maar veel valt er niet over te vertellen.

Het was een mooie zonnige dag, uitermate geschikt om de Cadair Idris te beklimmen.

En dat is hoog! De berg zelf is 893m maar onderweg moeten we, langs heel moeilijke rotspaden, nog een aantal pieken over. Naar boven gaan we langs het Minford pad. Het landschap is subliem. We komen langs een meertje dat we later diepblauw zien glinsteren in de diepte. Overal fantastische groene bergflanken. En als we hoger komen zelfs uitzichten tot aan de zee en verder naar het noorden tot aan de Snowdonia.

En dat alles bepakt met regen- en warme kleding in T-shirt onder een stralende zon!

De afdaling langs de andere kant is klauteren tussen rotsblokken en los puin.

De wandeling is populair. Sommigen dragen kindjes in rugzakken, anderen hebben een hele meute honden bij. We ontmoeten ook 2 keer wandelaars waarvan de schoenzolen bezweken waren onder het moeilijke parcours.

6,5u later ( we zijn niet van de snelste, de beschrijving sprak over 5u) zijn we terug aan de parking.

De avond wordt relaxen en babbelen met de andere campinggasten die allemaal heel spraakzaam en nieuwsgierig zijn. En er waaien een paar korte regenbuitjes over.

30/7

Vandaag “wandelen” we met de auto.

Harlech, met een oud kasteel boven op een heuvel, is verschrikkelijk druk. Het is onmogelijk er een parking te vinden. We parkeren dan maar beneden het stadje en wandelen een beetje om het kasteel te bewonderen. Aan Llandanwag beach is het gelukkig eenvoudiger de auto kwijt te raken.

Het zandstrand is hier vrij breed en kinderen spelen, ondanks het gebrek aan zon vandaag, in badpak in het water.

Via heel kleine wegeltjes tussen stenen muurtjes volgen we een prachtige rit door de bergen. ( richting Rhiw- goch) Onderweg moeten we wel 7 hekken openen die de schaapjes op hun eigen terrein moeten houden. De boerderijen liggen enorm afgelegen. De uitzichten over de velden, onderbroken met ruwe stenen muurtjes, zijn subliem. Alleen hopen we geen tegenliggers tegen te komen, als dat toch gebeurt is het heel wat gemanoeuvreer om mekaar te kruisen.

Aan een kleine primitieve camping aan het Llyn Cwm Bychan meer maken we een wandelingetje vooraleer terug te keren. De terugweg naar Llanbedr is iets minder pitoresk maar even smal!

Barmouth is het Blankenberge van de buurt. Lunapark, kermis aan de promenade, toeristwinkeltjes, heel veel bezoekers. Ondertussen regent het. Gewapend met een paraplu gaan we nog even op stap. Het grote zandstrand is verlaten.In het lifeboat centrum bewonderen we de zware tractor met reddingsboot die hier paraat staat voor interventies.

Dan keren we terug en gaan dineren in de dichtsbijzijnde pub (toch nog 4km) de cross foxes inn.

Fotoalbums van Verenigd Koninkrijk

Cardiff en omgeving (10)

11 Augustus 2019 | Wales | Verenigd Koninkrijk | Laatste Aanpassing 11 Augustus 2019

• Cardiff bay
  • De senedd, Cardiff bay
  • Kust nabij Southerndown
  • Victoriaanse gallerij Cardiff

Elan valley (7)

08 Augustus 2019 | Wales | Verenigd Koninkrijk | Laatste Aanpassing 08 Augustus 2019

• Op weg naar Drum Ddu
  • Cairn op de top van Drum Ddu 593m
  • paarden in volle vrijheid
  • Waar is dat pad nu?

Devil’s bridge en omgeving (6)

06 Augustus 2019 | Wales | Verenigd Koninkrijk | Laatste Aanpassing 06 Augustus 2019

• Aberaeron
  • Cors Caron natuurreservaat
  • Aberystwyth
  • Dyfi natuurreservaat nabij Ynyslas

Rondom de snowdon (10)

03 Augustus 2019 | Wales | Verenigd Koninkrijk | Laatste Aanpassing 03 Augustus 2019

• Op wandel Rydh Ddu
  • Op naar de top: Snowdon mountain
  • Wat een uitzicht!
  • boven!

Cadair Idris en omgeving (6)

30 Juli 2019 | Wales | Verenigd Koninkrijk | Laatste Aanpassing 30 Juli 2019

• priorij van Llanthony.
  • Cwmyoy
  • Henrhyd falls

Naar Wales Brecon Beacons Pen y Fan (3)

24 Juli 2019 | Wales | Verenigd Koninkrijk | Laatste Aanpassing 24 Juli 2019

• Op weg naar de top Pen Y Fan
  • Oef boven!
  • schaapjes aan het Llangorse meer