Reisverhaal «Rondom de Snowdon»

Wales | Verenigd Koninkrijk | 0 Reacties 03 Augustus 2019 - Laatste Aanpassing 03 Augustus 2019

31/7

Een regenachtig dagje met obstakels. De camping waar we hebben gereserveerd in de buurt van de Snowdon trekt op niks. Onze caravan zou op een plaats moeten staan die eerder op een tractorstort dan op een kampeerplek lijkt. Gelukkig hebben we nog niks betaald en we bollen het dan ook snel af. Maar nu? De volgende camping is volzet, op anderen mogen of kunnen we met de caravan niet op...minstens 2u toeren we tot we besluiten dan maar op de camping van jet Swallow falls hotel te gaan staan zonder electriciteit. Maar ook dat mag niet! Geen caravans op de kampeerweide. Wij moeten achteraan op de parking in een zone voorzien voor mobilhomes.

We hadden al idylisser plekjes! Maar uiteindelijk zijn we er toch enkel voor te eten en te slapen dus we installeren ons maar. Het regent haast aan 1 stuk door. Als het in de vroege avond ophoudt rijden we nog even naar Betwys y coed, het zeer toeristische stadje vlakbij. Het stadje is een aaneensluiting van restaurants, toeristenwinkels en hotelletjes. Het is er gezellig druk.

De omliggende bergen liggen de hele dag verstopt in de wolken.

1/8

Zon! Het is zelfs behoorlijk warm.

De baan, met schitterende uitzichten op de Snowdon, die we willen nemen is na enkele kilometers onderbroken.

We moeten een grote omweg maken naar het startpunt van de wandeling die vandaag gepland is.

Maar dat geeft niet. De route is schitterend. Rond de hoogste toppen hangen nog wel dikke slierten wolken maar vele bergen zijn duidelijk te zien. De parkings staan overvol met wagens van wandelaars. We komen door Llanberis waar de trein op de Snowdon vertrekt, wat een drukte hier!

Wij parkeren in Rydh Ddu en gaan op stap.

De 3u durende wandeling op en af de bergen en door het Bedgellert woud is weeral prachtig. De schapen hebben het pad soms wel enorm vervuild en door de regen van gisteren zijn er veel drassige stukken. De terugweg loopt voor een deel langs het Rydh Ddu pad, een van de paden om de Snowdon te beklimmen, met zicht op deze bergtop. Er hangen opnieuw veel donkere wolken rond. Hopelijk is het morgen beter.

Op weg naar Swallow falls stoppen we in Caernarfon. Centraal in de oude omwalde stad staat een enorm kasteel. In de smalle typische straatjes rond het centrum wordt druk gewinkeld en genoten van een drankje of een ijsje. Daar zijn wij nu ook wel aan toe!

Het is al 17u wanneer we terug op onze “pracht”camping toekomen en kunnen aperitieven in een stralend zonnetje.

2/8

Vandaag is de uitgelezen dag om naar de Snowdontop te wandelen. Omdat we gisteren gezien hebben dat de Pen y Pas parking bij de start van de wandeling snel volloopt, vertrekken we al om 7.30u. Te laat! Gelukkig is er een parking een 4tal km verder waar taxishuttels het transport naar de start verzorgen. We trekken naar boven langs de Pyg trail. Behoorlijk klimmen, in het totaal heeft de wandeling ongeveer 1309m stijgen. De uitzichten op de meren in de diepte zijn fantastisch. Al van heel ver zien we de top die ons doel is. De mooie landschappen onderweg zijn gewoon niet te beschrijven. Vooral het laatste stuk is zwaar klauterwerk.Er zijn heel veel wandelaars ( en hun honden) maar toch is het nooit storend druk.Pas als we aan het treinspoor komen van de stoom- of electrische trein, die uit Llanberis toeristen naar boven voert, wordt het pad terug eenvoudiger te bewandelen. Rond 11.30 zijn we op de top (1085m). Voor de treinreizigers is er hier een cafetaria. Voor ons koffie bij de picknick.

Het zicht is vrij goed. Soms trekt een mistflard of een wolk over maar meestal zien we kilometers ver bergen en meren, zelfs in de verte de zee.

Het eerste stuk van de afdaling loopt gelijk met de Pyg trail, klauteren dus!

Dan wijken we af naar de Miners trail. Ook hier gaat het eerste stuk stijl naar beneden.Dan lopen we vooral langs de meren op gemakkelijkere paden. We genieten volop van het natuurschoon.

Iets voor 16u zijn we na 12km terug aan de start.

3/8

Vandaag houden we het bij een relatief korte wandeling in de buurt van Capel Curig ( 2,5u met maar 250m hoogteverschil).Kwestie van de blaar op mijn dikke teen die al sinds Cadair Idris meewandelt wat rust te gunnen.

De beschrijving klopt totaal niet. Gelukkig hebben we voor een maand een abonnement op de fantastische app van ordenance survey waarop je de stafkaarten van heel de UK kan bekijken om ons terug op het rechte pad te brengen.

Het is enorm vochtig, we wandelen net in een slecht verluchte badkamer. De uitzichten zijn vandaag niet zo spectaculair, maar we zijn natuurlijk al verwend.

Na de middag bezoeken we in Betwys y coed de talrijke buitensportzaken en als het begint te stortregenen duiken we een restaurant in voor “ fish and chips” . Tot de bui over is maken we gebruik van de wifi, die eindelijk nog eens vlot werkt.

Fotoalbums van Verenigd Koninkrijk

Cardiff en omgeving (10)

11 Augustus 2019 | Wales | Verenigd Koninkrijk | Laatste Aanpassing 11 Augustus 2019

• Cardiff kasteel
  • Cardiff bay
  • Caerphilly castle
  • Transportbrug Newport

Elan valley (7)

08 Augustus 2019 | Wales | Verenigd Koninkrijk | Laatste Aanpassing 08 Augustus 2019

• Elan Valley wandeling
  • Op weg naar Drum Ddu
  • Waar is dat pad nu?
  • Stuwmeer Elan Valley

Devil’s bridge en omgeving (6)

06 Augustus 2019 | Wales | Verenigd Koninkrijk | Laatste Aanpassing 06 Augustus 2019

• Aberystwyth
  • Cors Caron natuurreservaat
  • Aberaeron
  • Dyfi natuurreservaat nabij Ynyslas

Rondom de snowdon (10)

03 Augustus 2019 | Wales | Verenigd Koninkrijk | Laatste Aanpassing 03 Augustus 2019

• Op naar de top: Snowdon mountain
  • Op wandel Rydh Ddu
  • Wat een uitzicht!

Cadair Idris en omgeving (6)

30 Juli 2019 | Wales | Verenigd Koninkrijk | Laatste Aanpassing 30 Juli 2019

• Cwmyoy
  • rode wouw (gsm foto)
  • priorij van Llanthony.

Naar Wales Brecon Beacons Pen y Fan (3)

24 Juli 2019 | Wales | Verenigd Koninkrijk | Laatste Aanpassing 24 Juli 2019

• Oef boven!
  • Op weg naar de top Pen Y Fan
  • schaapjes aan het Llangorse meer