Reisverhaal «Drakensbergen Cathedral peak»

Zuid Afika | Zuid-Afrika | 0 Reacties 21 November 2016 - Laatste Aanpassing 23 November 2016

Om 7 u vertrekken we op weg naar Cathedral piek. Op de weg massaal veel kinderen in uniform op stap naar school en arbeiders die aan de weg gaan werken in knaloranje pak.We hebben een foute afslag genomen en de weg loopt dood op een rond punt. Er zit niks anders op dan rechtsomkeer te maken. Hiervan kunnen een paar schoolmeisjes profiteren door mee te rijden naar school. De kinderen leggen elke morgen kilometers te voet af.

We vinden de P288 en gaan nu in de goede richting door zulu dorpen met betonnen huisjes naast traditionel rondavels en de Drakensbergen aan alle kanten.

De huisjes zijn supersimpel maar soms staan er ook chiquere exemplaren tussen.

Op een groot stuwmeer wordt er gevist.

En het zit niet mee vandaag. Ook nu moeten we onze geplande route wijzigen omdat de weg te slecht lijkt.

Uiteindelijk komen we via een grote omweg in Bergville terecht. Een centrum met grote silo's , winkels en bedrijvigheid.

Even verder nemen we een afslag 44km naar Cathedral Peaks.

Kwazulu Natal is zwart, hier zijn geen blanken te bespeuren .

In Emmaus is een , althans aan de buitenzijde, modern hospitaal.

Witte taxibusjes regelen het transport tussen de dorpjes. Hier is zowaar een echt busstation aangelegd.

Even stoppen langs de kant van de weg om een foto te nemen van de prachtige silhouetten van de Drakensbergen en een half Zulu dorp loopt uit. We geven de vrouwen onze eieren en een pak koekjes om uit te delen aan de kinderen. Als we het zelf proberen gaan ze toch steeds opnieuw achteraan in de rij staan zodat we niet meer weten wie er al kreeg. Hoe dichter we het nationaal park naderen hoe mooier de bergzichten worden.

Het Didima kamp is een verzameling van knappe huisjes, een groot bezoekerscentrum en een conferentiezaal. Het is er net uitgestorven. Heel veel personeel maar geen bezoekers.

We vertrekken er op de 3 u durende Rainbow gorge wandeling. Heel anders dan in het vorige parkdeel. Groene weiden met bruinrosse halmen en groene bergflanken met pieken van meer dan 3000m in zicht. Vanaf het bezoekerscentrum leidt een betonnen pad ons steil de hoogte in.

Bovenaan staat een bankje om van het schitterende uitzicht op Cathedral peak en de vele andere toppen te genieten. Dan gaat het verder langs een zandpad, licht steigend. De laatste 45min wandelen, of liever klauteren we, door een bos. Het pad is heel moeilijk met wortels, glibberige stenen, enkele houten laddertjes tot zelfs een kettingladder. Een uitzicht is er niet. Onder de varens en reuze bomen worden we begeleid door een oorverdovend gesjirp van krekels, zoals alleen Afrikaanse krekels dat kunnen. Na al dat geklim en gepuf bereiken we de regenboogkloof!

Weinig indrukwekkend! Ze dankt haar naam aan de rotsen in het riviertje waarvan de kleur varieert van geel tot blauw.

De terugweg loopt langs hetzelfde pad.

We zijn net op tijd terug in het zeer mooie restaurant voor een lunch.

In het Rock art centrum is een tentoonstelling over de berg San en hun kunsten.

De video is stuk , sommige displays zijn amper te lezen maar al bij al is het toch interessant.

Na nog een laatste blik op de prachtige omgeving vanop de weg naar het hotel vertrekken we naar onze slaapplaats White mountain lodge.

Tot op de hoofdbaan rijden we dezelfde weg terug: door dorpjes met ronde hutten met rieten dak en piepkleine blokhuisjes met golfplaten bedekking. Oudere vrouwen lopen met kleurrijke rokken in meerdere lagen,.Kinderen spelen langs de baan. In de verte zien we rookpluimen van de velden die men , bij wet verplicht, afbrandt om het gras te behouden.

Daarna rijden we richting Escourt, langs een groot wijngebied en landbouwvelden met dikke rollen stro. Winterton is een bedrijvig centrum zonder enige gezelligheid, van sympathieke stadjes kennen ze hier niet veel.

Honderden koeien grazen op de eindeloze weiden en zwermen gele vogeltjes of rode kardinaalvogeltjes vliegen op als onze auto nadert.

In Escourt gaan we ons bevoorraden. Vooral een bus water van 5l is belangrijk, het is ondertussen 30 graden buiten.

Escourt is een drukke stad. Hier ziet het letterlijk zwart van het volk, geen blanke te zien.Van kokette dametjes op hoge hakken tot meestal redelijk zware matrones met lange rokken en een geknoopte sjaal op het hoofd,iedereen is op winkeltocht.

Nog een half uurtje richting Giant Castle langs een afschuwelijk slechte weg vol gaten en we zijn aan Withe mountain lodge.

We zijn hier de enige gasten omdat het buiten seizoen en in de week is, zegt de receptionist.

Plaats genoeg dus en alle muggen zijn voor ons. We spuiten er op los en kleden ons van top tot teen. De bar en het restaurant zijn wel gezellig en daar trekken we dan maar naar toe. Om 7u wordt speciaal voor ons een diner gemaakt.Of toch niet, de kok is niet gekomen? Zelfs een ei kunnen ze niet bakken.We hebben zelf brood, kaas en tomaten en picknicken dan maar in het lege restaurant.