Reisverhaal «Johannesburg-Brussel»

Zuid Afika | Zuid-Afrika | 0 Reacties 02 December 2016 - Laatste Aanpassing 03 December 2016

Gisterenavond weer zo een Afrikaans onweer. Daartegen zijn onze onweders niks!

Van mijlen ver zien we het van op ons terras aankomen. Felverlichte luchten in alle richtingen en zacht geroffel.

De wind wakkert aan en de flitsen nemen toe tot een knallend vuurwerk ons wakker houdt.

De regen plenst een half uurtje, daarna opnieuw rust.

Om 7u wandelen we naar de uitzichtpunten op het resort na een uitgebreid ontbijt.

We moeten wel "pasop vir die bobbejane & ape" die als je de deur of het raam laat openstaan alles overhoop halen voor eten.

Ook hier heb je magnifieke uitzichten op de 3 rondavels. De bavianen wandelen tussen de huisjes.

De krijsende Hadeda ibissen maken iedereen wakker. De mestkevers rollen al druk hun mestballen over de weg. Voor de vogelliefhebber is het hier een paradijs.

Na 2u wandelen, kunnen we alweer een douche gebruiken, zwetend warm!

Alles vliegtuigklaar in de auto stoppen.

Nog een laatste cappuccino in het restaurant waar de WiFi door het onweer is uitgevallen en we vertrekken naar O.R. Tambo international in Johannesburg. Volgens onze gps ongeveer 4u rijden, dus nog tijd genoeg om ergens te lunchen en voldoende te stoppen.

Onze auto moet om 17u afgeleverd, onze vlucht vertrekt om 21u.

Op weg naar Orighstadt rijden we langs grote plantages met bomen. We stoppen even om te vragen welk fruit dit is. Het blijken notenbomen te zijn , waarschijnlijk pecan.

Honderden meters zijn overspannen met witte gaasdoeken , in het landschap net reusachtige sneeuwvlaktes.

Ook op weg naar Lydenburg blijven we ons verbazen over de zeeën van ruimte en de immense landbouwvelden in de valleien.

Rond Dullstroom neemt de bewolking toe. Het is nog maar 21 graden.

Net als ik zeg dat de groene glooiende heuvels met bovenhangende wolken me aan Schotland doen denken krijgen we naambordjes als Jack's Glenn en Glen Loch.

Dullstroom is een aaneenschakeling van winkeltjes en restaurantjes. Heel veel winkels met vliegvisgerei.

Er is een actie aan de gang met veel gedans en gejoel om geld op te halen voor het plaatselijke epilepsiecentrum

We eten lekker gevulde pannenkoeken bij Harry's pancakes. Zoet met appelvlaai, zout met bobotie.

We snuffelen wat in de winkeltjes. Er is heel wat volk en ook hier is het weer opvallend hoeveel Zuid-Afrikanen veel te dik zijn.

En dan gaan we verder richting Johannesburg.

Al snel wordt het veel vlakker en komen we op de tolautostrades N4 en N12 die ons zonder problemen naar O.R.Tambo brengen.

Het afleveren van de auto bij Avis gaat erg snel, we hebben 5600km Zuid-Afrika op onze teller.

Om 17u staan we al in de vertrekhal en kunnen we inchecken en de bagage afleveren bij Iberia.

Bij Ocean basket bestellen we nog eens Fish en chips. Het is ontzettend druk op de luchthaven. Vandaag begint de Zuid-Afrikaanse zomervakantie.

De paspoortcontrole is chaotisch.

Onze vlucht vertekt met een half uurtje vertraging om 21.30u.

Na heel wat vlieguren en een overstap in Madrid zijn we de volgende morgen rond 11u terug in Zaventem.