Reisverhaal «Beter 1 cavia in de hand dan ...»

Zuid-Amerika onder de loep | Peru | 1 Reacties 08 April 2012 - Laatste Aanpassing 08 April 2012

Hola Belgica,

na onze avonturen in La Paz was het tijd voor een nieuw hoofdstuk in Peru. We hadden al een korte indruk opgedaan van de Incacultuur in Arequipa en zijn Colca Canyon, maar om een beter beeld te krijgen konden we niet anders dan de navel van de wereld, Cusco, te bezoeken. We hebben er zoals Johan Verminnen destijds mooi verwoordde de zon zien ondergaan, maar ook "cuy" gegeten. Voor zij die al naar Peru geweest zijn, weten wat dit inhoudt: Guinea Pig of cavia. We kozen ervoor om dit beest(je) te nuttigen in een folklore restaurant in hartje Cusco. We hadden geluk want we waren juist op tijd om de twee resterende knaagdieren voor ons te laten (re)serveren. Twee pisco souers later lag de cavia op ons bord en het was best taai. We kunnen niet zeggen dat het slecht is, maar om het als lekker te bestempelen is een brug te ver. We dachten de culinaire avond af te ronden met een koffie maar dat was buiten hét lachmoment van de reis gerekend. Om de hoek kwam niets minder dan een pluchen cavia afgedanst die niets liever wou dan te dansen met de verorberaars van zijn soortgenoten. Lachen.

Cusco is de poort naar de heilige vallei van de Inca's, waarvan we een gedeelte met gehuurde moto's hebben verkend. De vooropgestelde lus (Pisac en Moray) konden we niet ronden want door een landverschuiving was de terugweg afgesloten. Het regenseizoen was duidelijk nog niet over. Ook in Machu Picchu heeft het in de namiddag goed gegoten. Een chance dat we in de vroegte naar boven waren geteend om de Huayna Picchu te beklimmen en zo de Lost City van de Inca's in al zijn glorie uit de wolken zien te verschijnen. Een indrukwekkend zicht op dit wereldwonder was ons deel. Cusco werd afgerond met een fietstochtje langs dichtbijgeleden sites als Sacsayhuaman of gemakkelijker gezegd Sexy Woman.

Na een busrit van 15tal uur kwamen we aan in Nazca, beroemd omwille van zijn mysterieuze lijnen in de woestijn. In onze gidsen stond dat we hiervoor best 's morgens in een vliegtuig kruipen en best nuchter. Het zou een bumpy flight zijn, waarvan Luksken Tas kan meespreken. Geen probleem echter voor deze heren op maaggebied. We hebben ons daar wel wat in het zak laten zetten, want achteraf konden we dezelfde vlucht merkelijk goedkoper krijgen. De geogliefen waren het geld wel waard hoor. Waarom ze zijn geconstrueerd is en blijft een mysterie (vooral de alien/astronaut). Wijzelf hebben het -voor de volledigheid- ook niet kunnen achterhalen. Een buggy-ervaring later zaten we de nachtbus op richting Lima.

De hoofdstad stelde niet veel voor. Onze bronnen hadden ons aangeraden om dit te beperken tot maximaal twee dagen. Het zijn er uiteindelijk vier geworden, met dank aan de heer Van Damme die zijn vest vergeten was in Cusco. Via de binnenpost van hostel Loki hebben we dit uiteindelijk donderdag gekregen en konden we verder noordwaarts. Het moet gezegd dat Bert, gekend als een punctueuze kerel, tijdens deze trip merkelijk is veranderd. Of dit in positieve of negatieve zin is, dat moet je binnen een drietal weken zelf uitmaken. Dit gezegd zijnde, we hebben ons wel kunnen bezighouden in Lima. We hebben er wat musea gedaan (Inquisitie, de kathedraal en een klooster met catacomben), restaurants uitgeprobeerd, gefietst langs de Panamericana richting de archeologische site Pachacamac en aan surfing gedaan. Vooral dat laatste is niet te onderschatten qua vermoeidheid. Een uurtje in het water en tien golven later ben je fysiek kapot. Fijn, daar niet van, maar echt wel lastig.

Via Trujillo en Chiclayo (centra van de Moche en Chan Chan cultuur) zijn we in Mancora beland. Een dorpje nabij de Equadoriaanse grens dat bekend staat om zijn goede golven. We gaan ons dus vandaag nog wat moe maken en dat op de dag van de Heer. Morgen laten we Peru achter ons en gaan we naar Guayaquil, Equador. We gaan er Darwin acherna en een vlucht boeken naar de Galapagos - eilanden.

Aan ieder ne zaligen hoogdag en tot binnenkort,

Davy en Bert

Fotoalbums van locatie «Cusco»

Cusco and beyond (47)

27 Maart 2012 | Zuid-Amerika onder de loep | Peru | Laatste Aanpassing 27 Maart 2012