Reisverhaal «Tanzania en Zanzibar»

Tanzania en Zanzibar | Tanzania | 0 Reacties 15 Juli 2004 - Laatste Aanpassing 09 November 2012

Dag 1, na ongeveer 10 uur vliegen aangekomen in Dar Es Salaam, Tanzania. Met de jeep naar een camping OP het strand aan de Indische Oceaan. Nog lekker gegeten en dan in de tent, niet veel geslapen die eerste nacht.
Volgende dag 's morgens vroeg om 6h vertrokken met de jeep richting Selous safari park, ter vergelijking anderhalve maal zo groot als Zwitserland. En daarvan is 1% open voor toerisme.  Prachtige landschappen en uitzichten, talloze dorpjes doorgereden.. Bracht me zo terug in Gambia, ik was in het begin constant aan het vergelijken, soms heel herkenbare dingen maar soms ook een wereld van verschill. Zo zijn de mensen in Tanzania en Zanzibar toch wel opvallend minder opdringerig als in Gambia. Ook qua natuur een veel grotere verscheidenheid, vlaktes, bergtoppen, de safariparken, het Victoriameer, de indische oceaan, ... Die eerste dag in het selous safari park al giraffen, olifanten, impala's , zebra's, hyena's, leeuwen, ... gezien. Soms op 2 meter afstand van ons, onvoorstelbaar. 's avonds sliepen we gewoon midden in dat park in onze tentjes. De volgende dag ook heel de dag safari en 's avonds gaan zwemmen in de hot springs, warmwaterbronnen. Echt zaaaalig :) Dag 4 moesten we terug lang de jeep in maar gelukkig konden we op het dak zitten, weeral een waar avontuur, stof gegeten! De volgende drie dagen waren loodzwaar voor wat betreft mijn conditie maar ik ben er wel beter van geworden :) We kwamen aan bij de Udzungwa Mountains, een natuurpark van meer dan 100 miljoen jaar oud, écht de jungle, het regenwoud. Er leefden olifanten en heel wat aapjes, en wij daartussen... Het was loodzwaar omdat we een bergtocht deden naar de peak, 2600 meter hoog mét onze rugzakken en tenten op onze rug. Daarvoor moesten we ook inkopen gaan doen voor de volgende 3 dagen plus onze koks en gidsen dus dat was nog eens 9 kilo rijst meezeulen, 15 liter water, bananen, appelsienen, ... en die tenten wogen ook echt zwaar. Na de eerste klim kon ik echt niet meer en ik dacht dat ik het nooit ging volhouden maar de gids zei dat het eerste stuk het zwaarste stuk was. Hij had helemaal gelijk, eens ik het wat gewoon was ging het al een stuk beter.  Maar de voldoening was groot toen we na 8h stappen het basiskamp tegenkwamen. Tentje opgeslaan, wasje gedaan in de rivier en rijst gegeten met één of ander sausje.
De volgende dag konden we gelukkig de bagage en tenten in het basiskamp laten liggen want er restte ons een zware klim van meer dan 1300 meter naar de top. Uiteindelijk zijn we met 5 die de top bereikten.  Was zwaar maar de voldoening was zooo groot toen ik op de top stond.. En wat een uitzicht! Dan volgde een spurtafdaling terug naar het basiskamp want we moesten voor het donker terug zijn aangezien de olifanten 's nachts of in het donker agressiever (?) kunnen zijn. In het donker gingen we ook nooit onze weg hebben teruggevonden in die jungle. Ik heb het ook weer voor elkaar gekregen om in heel die jungle in een mierennest te gaan zitten.. Echt, ik schiet daar recht omdat er een MEGAmier van 4 cm op mijn buik zat! Ik wou hem eraf slaan maar die kaken van dat vies beest zaten IN mijn buik, twas gelijk een kleine schorpioen! en dan roept Kathy: "Maar Delphine, heel jouw rug zit vol!" en effectief, die zag gewoon zwart. Ik heb daar alles uitgespeeld, tot in mijn ondergoed zaten ze! echt heel vies. En bijten!! Heb ze opgezocht in mijn Tanzaniagids en dat zijn de grootste mieren van heel de wereld, soms tot 6 cm lang en ze kunnen met hun kaken zelfs kleine zoogdieren doden.. Brr. Soit, terug naar het basiskamp voor een verdiende rijstschotel. De volgende dag verder afgedaald tot in het dorpje Mangula waar we een klein hotelletje hadden. Lekkere kip gegeten daar met veel ananas als dessert. Die avond vroeg gaan slapen want we moesten om 2h snachts opstaan om de trein te nemen terug naar Dar es salaam. Was eigenlijk heel apart sfeertje, had iets mysterieus en toch vredig om om half drie met een rugzak door het pikdonker naar een Afrikaans station te wandelen. Eenmaal aangekomen in het station zagen we dat er nog heel wat wachtenden voor ons stonden.. Logisch als je denkt dat dit de enige spoorlijn is van Tanzania die 1 x per week het land doorkruist.. Mochten we dus niet missen ;) De treinrit zelf was een hele belevenis.. een stoffige rookwolk boven de eerste locomotief.. pikdonker rondom ons en heel wat mensen die op het perron stonden. Onbeschrijflijk eigenlijk maar heel speciaal. Op de trein zelf bleek dat er geen plaats meer was in tweede klas dus moesten we opschuiven naar de derde klasse. Die conducteur was een heel norse man en beval dat de meisjes apart moesten gaan zitten van de jongens. Hij wees ons een couchette aan en Kathy duwde ons allemaal naar binnen, "naar binnen vlug vlug vlug!" en ze draaide het slot in één keer om. Bleek dat ze daar iemand zwaar aan het afkloppen waren omdat die niet betaald had. Ik was er niet echt gerust in, en zeker niet als ik naar die slaapbanken keek, overal op die lakens zat gewoon bloed! Mysterieus en niet koosjer sfeertje maar toen het zonlicht weer de bovenhand haalde van de duisternis werd de sfeer plots helemaal anders. Het gevoel dat ik toen had was echt ongelooflijk, dit is écht op reis zijn, ik zag de landschappen aan mij voorbijschieten, talloze praatjes gedaan met echte Tanzanianen, voelde me echt echt op reis als ik zo door het raam hangde (er zat geen raam in de deur) en ik voelde me er weer 100% thuis.. Zalig gevoel die ik koester. Eenmaal aangekomen in Dar es salaam (ongeveer 10 uur rijden) werden we opgewacht met een jeep en zijn we doorgereden naar Bagamoyo, dat is een stadje ten noorden van Dar es salaam met een rijk historisch en cultureel verleden. Het is ook de plaats waar de slaven werden verscheept naar India en waar vele specerijen en kruiden werden uitgevoerd vanuit Oost-Afrika. We sliepen er op een hele mooie camping van een Zwitserse vrouw.  Twee dagen gebleven en vandaaruit vertrokken naar het idyllische eiland Zanzibar. Niet met de ferry maar met zo een lokale kleine vissersboot van iemand die we de dag daarvoor hadden aangesproken. Echt weer zalig, was super gewoon. Eenmaal op Zanzibar moesten we nog even langs bij de douane en dan richting Bububu, dat is een dorpje even ten noorden van Stone town, de hoofsdstad van Zanzibar waar we de volgende tien dagen zouden verblijven. We verbleven er in het reiscafe Viavia. Ik voelde me er natuurlijk al weer van het eerste moment thuis en met Ingrid klikte het ook echt meteen. De eerste twee dagen daar naar het strand geweest en naar Stone town waar het heerlijk verdwalen was in de vele smalle steegjes. Vervolgens zijn we vertrokken voor een driedaagse trektocht met de fiets. Je kon kiezen voor de zware tocht, dat was om 8h vertrekken en meer dan 100 km op één dag, of je kon je laten afzetten 60 km verder met het busje. Zat om 8h al op de fiets :-) De fiets was eigenlijk een heel dankbaar middel om ons te verplaatsen, je zit letterlijk heel dicht bij de mensen, we fietsten 100den kleine dorpjes door en konden stoppen wanneer we zelf wilden. Tijdens de fietstocht ook een 'spice tour' gedaan, een gids toonde ons welke kruiden en specerijen er allemaal groeiden want blijkbaar is zanzibar daar echt wel voor gekend (vanille, kaneel, muskaat, ...) 's avonds aangekomen aan de oostkust (we hebben het hele land doorkruist!) en overnacht in een prachtig hotel van een Duitser. Lekker gegeten en vroeg gaan slapen. De volgende dag was lekker rusten op het strand, echt van dat azuurblauw water met witte stranden.  Rond 16h terug op onze fiets gesprongen richting het zuiden van het eiland. Daar heel vroeg opgestaan want we gingen zwemmen tussen de dolfijnen!! Echt wout, wat ik toen voelde was onbeschrijflijk, een meisjesdroom die uitkwam. Met mijn zwemvliezen en duikbril en snorkel was ik daar gewoon aan het zwemmen tussen de dolfijnen! Ze zwommen op nog geen 2 m naast me en onder me. Prachtig allemaal. Heb daar ook wel een kwallenbeet opgelopen waar ik tot op vandaag nog wat last van heb maar voor de rest alles ok ;)
Rond 9h terug aan land gegaan en toen kwamen alle bootjes aan van thomas cook en andere touroperators, die hadden geen geluk want geen dolfijnen meer te zien, ze zaten met veel te veel op het water. Hup terug onze fiets op, richting Bububu terug, onderweg nog eens gestopt om een reptielenpark te bezoeken. Moe maar heel tevreden thuis gekomen in Viavia en genoten van lekkere bbq.
De volgende dag gaan snorkelen tussen het koraal en de dag erna gaan duiken! Eerst instructie gehad met video, daarna zo een sexy duikpak aangedaan en dan de boot op, koers naar een zandbank. Prachtige locatie, midden in de Indische oceaan plots een zandbank. Nog heel wat instructies gehad en oefeningen gedaan met onze luchtflessen op de rug en dieptemeters bij ons.. Om dan tenslotte écht te kunnen gaan duiken. Weeral.. onbeschrijflijk, prachtige koralen en tropische, kleurrijke vissen gezien. Als ik wat langer was gebleven, had ik zeker mijn PADIcursus gedaan. Vervolgens nog dag in Stone town doorgebracht, Was blij dat ik ook eens een moment voor mezelf had. Ik genoot er met volle teugen van om alleen op de marktjes te lopen en de mensen aan te spreken en mijn boodschappen te doen.. Voelde me weer ongelooflijk thuis.  De laatste drie dagen zijn we met een zeilboot vertrokken naar het uiterste noorden van het eiland. Weeral een prachtdecor, azuurblauw water en parelwitte stranden. We verbleven er opnieuw in een heel mooi hotel, dit keer van een Vlaming. Hij had al 15 jaar een Radio 2 cafe in Belgie maar 2 jaar geleden ging hij op reis naar Zanzibar, hij is teruggekeerd naar Belgie en heeft alles verkocht en heeft nu zijn eigen hotel op zanzibar. Heb uren gepraat met die man aan de bar en het klikte ook wel meteen, met kerst en nieuwjaar is het er altijd ontzettend druk en ik mag er gaan helpen voor kost en inwoon :-) Ik moet er enkel maar 's avond de coktailbar doen en overdag ben ik vrij. Afrika heeft weer eens mijn hart gestolen...

Fotoalbums van Tanzania

Tanzania en Zanzibar (39)

15 Juli 2004 | Tanzania en Zanzibar | Tanzania | Laatste Aanpassing 27 Oktober 2012