Reisverhaal «Encore Angkor»

reis rond de wereld in ca. 365 dagen | Cambodja | 0 Reacties 18 September 2011 - Laatste Aanpassing 18 September 2011

Om 6u30 ’s morgens werden we verwittigd dat het oorspronkelijke plan om de boot te nemen, toch kon doorgaan en dat we een kwartiertje later verwacht werden om te vertrekken. Gelukkig waren we vroeg opgestaan, al hebben we nog nooit zo snel onze rugzakken gepakt. De tocht naar de boot bleek een avontuur op zich: we stapten in een taxi Toyota Camry (Het blijft ons een mysterie waarom hier quasi alle personenauto’s  van dit merk en type zijn) die ons naar een pier bracht. Daar wachtte inderdaad een boot die leek op die van het ticket dat we hadden gekocht. We moesten echter wachten, en vijf minuten later moesten we terug in de auto stappen. We reden door een dorpje dat door de plotse stijging van het water helemaal onder gelopen was. In België zou er al snel iemand met een beschuldigende vinger richting Aquafin wijzen, maar de Cambodjaan ziet overal mogelijkheden: hij haalt zijn visnet boven en probeert alsnog van de nood een deugd te maken.

“Boot” bleek een groot woord voor de overdekte badkuip waarin we samen met een twintigtal anderen werden gepropt. Ondanks het feit dat het vaartuig waarschijnlijk niet helemaal aan de internationale veiligheidsvoorschriften voldeed, vertrokken we voor een tocht van een zestal uur. De boot voer ons onder andere door dichtbegroeide mangroves. Het is erg vreemd om te varen op plaatsen waar je door de begroeiing van waterplanten het water zelfs niet meer ziet!  De motor van de boot kreeg het knap lastig door alle groene troep die bleef steken, maar telkens hij uitviel kreeg men hem ook vrij snel terug aan de praat. We kwamen ook voorbij enkele drijvende dorpjes, waar mensen in paalwoningen leven en in het regenseizoen verplicht zijn om zich per boot van het ene huis naar het andere te begeven. Zelfs volledige bossen lopen tijdens deze periode van het jaar onder water, en dan kun je enkel nog de kruin zien die boven het wateroppervlakte uitsteekt. Een heel apart zicht!

Uiteindelijk kwamen we toch aan op een paar kilometer van Siem Reap. De tuktuk-chauffeurs die ons stonden op te wachten rekenden heel hoge prijzen, en toen we eenmaal vertrokken waren, merkten we ook waarom: heel wat wegen waren onder gelopen, en op sommige zandwegen betekende dit dat de tuktuks zich helemaal vastreden, en dat iemand moest uitstappen om het ding terug verder te duwen. Het moge een wonder heten dat wij en onze bagage droog aankwamen in de stad. Ook hier had het water de laagst gelegen delen in zijn macht: de rivier was buiten zijn oevers getreden en heel wat straten stonden volledig blank. Kleine en grote kinderen, Cambodjanen en toeristen, vermaakten zich ondertussen in de straten in een groot waterfeest!

De volgende dag was het meeste water gelukkig verdwenen en met onze gehuurde fietsen trokken we er twee dagen op uit om de site van Angkor te ontdekken. Het 12de eeuwse Angkor Wat zelf is een indrukwekkend en groot complex, prachtig versierd en helemaal omringd door de jungle. We bezochten ook Angkor Thom, waar vele mysterieuze gezichten je aanstaren. Ta Phrom, de tempel waar Tomb Raider is opgenomen, is de moeite waard omdat dat monument in de staat is gebleven waarin de Europeanen het vonden in de 19de eeuw: wortels en boomstammen zijn er verweven met de restanten van het complex. Het bewijs dat de jungle terugneemt wat van haar is.

Gisteren namen we een rustdag en gingen in de Irish Pub wat rugby gaan kijken. Vandaag  bezochten we met chauffeur de  verst gelegen tempels en het Land Mine Museum. Het vinden van een tuktuk was hier alvast geen probleem, integendeel. Tuktuk-chauffeurs, verkopers van allerhande prullaria en massagesalons zorgen ervoor dat de meeste toeristen hier constant “neen” lopen te mompelen, zonder zelfs maar te luisteren naar het fantastische aanbod dat ze afslaan.

Fotoalbums van locatie «Siem Reap»

Encore Angkor (9)

19 September 2011 | reis rond de wereld in ca. 365 dagen | Cambodja | Laatste Aanpassing 19 September 2011