Reisverhaal «Total Laos»

reis rond de wereld in ca. 365 dagen | Laos | 2 Reacties 23 Augustus 2011 - Laatste Aanpassing 23 Augustus 2011

Na het oversteken van de Mekong kwamen we aan in het Laotiaans grenspunt Houay Xai. Daar moesten we een uur wachten en $35 betalen om een mooie sticker en stempel in ons paspoort te krijgen met de bevestiging dat we Laos binnen mochten.

De volgende morgen stapten we op de slow boat die ons naar Luang Prabang moest brengen. De slow boat heet zo omdat hij er twee dagen over doet om zijn eindbestemming te bereiken. Omdat de Mekongrivier ’s nachts donker en onbevaarbaar is, worden de passagiers in Pak Beng (het enige wat op de route enigszins op een grote straat lijkt) uit de boot gezet om te overnachten. De boten zijn oorspronkelijk vrachtschepen, die ondertussen vooral door toeristen gebruikt worden. Dat ze naast de toeristen ook nog vracht meenemen, bleek toen we ergens onderweg halt hielden en er overal waar nog een plaatsje over was (ook het volledige middenpad) zakken rijst werden gestapeld. Je kon er makkelijk op lopen om even de benen te strekken. Na twee dagen en 300km de oevers van de Mekong te hebben aangestaard, verscheen eindelijk de eindbestemming.

Luang Prabang zelf is een leuk stadje. Het is de tweede grootste stad van het land, al stelt dat niet zo heel veel voor, zowat de grootte van godbetert Sijsele. Het is hier gezellig om rond te lopen. De Franse koloniale geest waart hier nog rond, bewijzen daarvan zijn de baguettes, croissants en de “La vache qui rit” die je hier kan kopen, maar ondertussen is de voertaal voor de bezoekers toch Engels geworden.

Gisteren namen we een schamel bootje naar de Pak Ou grot hier in de buurt en naar een zogenaamd “whiskeydorpje” waar mensen de LaoLao of rijstwhiskey stoken. Kenmerkend zijn de flessen met dode schorpioenen, slangen of ander ongedierte die de drinker van het brouwsel tegen allerlei kwalen moet behoeden. Het meeste plezier hebben we beleefd aan de Franse dame in de boot, die ongeveer groen uitsloeg toen we voor de derde keer van boot moesten veranderen waarna bleek dat ook daar de batterij eigenlijk niet goed werkte. On va tous mourir!

Noot aan de mensen in het guesthouse waar we eerst verbleven: het spijt ons dat we die vakkundig om zeep geholpen volwassen kakkerlak misschien iets te hard uit onze kamer hebben gekeild. We konden toch niet weten dat ze naar beneden zou vallen in jullie living? Van de immer aanwezig gekko in de kamer kijken we al lang niet meer op.

Vandaag is het Liberation Day voor de Lao en wij nemen ook onze welverdiende feestdag.

Sabaidee!

Fotoalbums van locatie «Luang Prabang»

Busje komt zo (5)

25 Augustus 2011 | reis rond de wereld in ca. 365 dagen | Laos | Laatste Aanpassing 25 Augustus 2011

• Weg is de weg
  • King of Bus
  • Gestrand in de berm
  • King of Bus 2

Total Laos (14)

23 Augustus 2011 | reis rond de wereld in ca. 365 dagen | Laos | Laatste Aanpassing 23 Augustus 2011

• Lao Lao whiskey
  • De Mekong
  • Pak Ou grot vol met Boeddhabeeldjes
  • Haw Pha Bang

Jess Ik ben blij dat wij niet de enige zijn die dachten dat die slowboat een "goed idee" was... Geplaatst op 23 Augustus 2011
Roeland en Bo ok, wij gaan dan maar niet zeuren of die steeds terugkerende mug op onze kamer :) Gelukkig had de franse dame geen gelijk, en zijn jullie veilig aan land gestapt en kunnen jullie de nationale feestdag meepikken. Geniet er nog van en hopelijk treffen we elkaar eens aan op skype. groetjes van ons beide Geplaatst op 23 Augustus 2011