Reisverhaal «Gooooodmorning Vietnaaaaam»

reis rond de wereld in ca. 365 dagen | Vietnam | 0 Reacties 14 Oktober 2011 - Laatste Aanpassing 14 Oktober 2011

De grensovergang tussen Cambodja en Vietnam is zeer vlot verlopen. ’s Morgens onze plaatsen op de bus moeten opeisen tegen enkele Russen –hoewel het eigenlijk niet onze plaatsen waren- maar net als op het WK van ’86 trokken de Belgen aan het langste eind. Het statement dat die mannen al vanaf ’s morgens vroeg vodka drinken werd trouwens ook weer bevestigd.

Aangekomen in Ho Chi Minh stad (het vroegere Saigon) viel ons meteen de verkeersdrukte op. Een kleine 10 miljoen stedelingen zorgen met hun 5 miljoen brommertjes voor een ongelooflijk verkeersdrukte. Een straat oversteken is een ware opgave!

Op ons programma stonden eerst enkele dagen sightseeing met een rode communistische draad. Na het bezoek aan het Reunification Palace werd ons reeds een propagandafilmpje getoond van de Vietnamese heldendaden tegen die verduivelde Amerikanen tijdens de “Amerikaanse oorlog”, zoals de Vietnamoorlog hier wordt genoemd. Dat de acties van de VS hier niet altijd even koosjer waren –denken we aan de napalm, agent orange,…- gaan we zeker niet ontkennen maar het geheel werd toch wel wat eenzijdig voorgesteld. Het War Remnants Museum toont de gevolgen van de Vietnamoorlog. Heel wat Vietnamezen lieten het leven maar ook nu – meer dan 35 jaar later- worden nog verminkte kinderen geboren door de chemische oorlogsvoering. Zeer aangrijpend allemaal. ’s Avonds gingen we naar het waterpoppentheater, een kleurrijk muzikale poppenkast voor volwassen.

Met een dagtour tuften we een kleine 100km buiten Saigon want daar ligt een Cao Dai tempel: een geloof dat een mengeling is van confucianisme, taoïsme en boeddhisme. Maar het hoogtepunt van de dag waren zonder enige twijfel de Cu Chi tunnels: een ondergronds netwerk van tunnels van waaruit de Vietcong zijn guerillaoorlog voerde. Het waren “kingsize” tunnels waar we doorkropen, want de gemiddelde toerist neemt iets meer plaats in dan de gemiddelde Vietcong.

De machtige Mekongrivier gingen we nog eenmaal bezoeken op onze wereldreis. Een tweedaagse tour maakte dat we eens niet alles zelf moesten te regelen. Het voelde voor ons wel wat aan als een schoolreis. Met een bootje op de Mekong varen, artisanaal baksteenfabriekje bezoeken, bootje varen, theetje drinken, tropisch stukje fruit eten, kokossnoepje eten, motoritje, roeibootje varen, visje eten, bootje varen, floating market'je bezoeken, bootje varen,…  Enkele Aziatische jongeren haalden hun beste paparazzi-talenten boven. Als ze iets missen in het leven maakten hun telelenzen dat ruimschoots goed! Die mannen hebben in ieder geval minstens een jaar nodig om al hun foto’s te bekijken…

Gisterenavond een terrasje gedaan met een Zwitsers-Singaporees stel dat reeds meer dan een jaar op reis was. Het Saigonbier vloeide rijkelijk maar vreemd genoeg dienden we enkele keren een ware stoelendans te ondergaan. Blijkbaar mogen de terrassen niet het hele voetpad innemen. (Naar geparkeerde brommers en andere constructies wordt niet omgekeken want veel vrij voetpad moet je in Azië niet verwachten.) De horecapolitie controleerde regelmatig en waar de terrassen te ver stonden werden tafels en stoelen zonder pardon in beslag genomen.

Morgen zijn we ribbedebie naar Mui Ne.

Fotoalbums van locatie «Ho Chi Minh City»

Gooooodmorning Vietnaaaaam (13)

14 Oktober 2011 | reis rond de wereld in ca. 365 dagen | Vietnam | Laatste Aanpassing 14 Oktober 2011