Reisverhaal «Wildlife @ Puerto Madryn»

Zuid-Amerika | Argentinië | 3 Reacties 17 September 2013 - Laatste Aanpassing 25 September 2013

Walvissen, zeeleeuwen, zeeolifanten & pinguïns...

Op zondag heb ik een daguitstap naar Península Valdés gedaan, een beschermd natuurreservaat/schiereiland, prachtig! Het was de tocht van 430 km, waarvan zeker 2/3 op onverharde wegen, zeker waard :-) Zelfs onderweg zie je de walvissen in zee :-) maar ook guanaco's (soort lama), mara's, Patagonische uilen, struisvogels met kleintjes, ... . Ik deed in Puerto Pirámides een boottocht van anderhalf uur om walvissen van erg dichtbij te spotten, zo gigantisch, zo nieuwsgierig en zo dicht, super! Van op de boot zagen we enkele pinguïns en vele zeeleeuwen aan wal van het zonnetje genieten. Nadien reden we verder naar Punta Delgada om de zeeolifanten te spotten, wat een koddige beesten! In Punta Cantor zagen we de eerste pinguïns van hun lange reis bekomen. Ik had nooit gedacht dat je al deze dieren van zo dichtbij kon bekijken en dat in hun natuurlijk habitat!

Op maandag besliste ik om samen met een Belgisch meisje Annelies naar Punta Loma te fietsen en dat met een gehuurde, aftandse mountainbike... . Volgens de hostel was het een 17 km en goed te doen... . Met een goed gevuld lunchpakket en veel goede moed sprongen we op de fiets om 3u later (!) afgepeigerd toe te komen. Na de eerste 2 km bleken al de wegen onverhard te zijn en vooral bergop. De moed is mij meerdere keren in mijn schoenen gezakt. Auto's scheurde voorbij en wij maar stof eten. Aan mijn sportbuddies: ik heb veel aan jullie gedacht én gehoopt dat, als ik mijn ogen opendeed, jullie langs mij stonden te zwoegen en ik gewoon op 'stop' kon duwen. Ik weet niet of ik ooit al zoveel heb afgezien! Gelukkig waren er reeds vele zeeleeuwen in het reservaat die ons al 'roepend' begroetten! We zijn er een kleine 2u gebleven, gewoon omdat het zo leuk was om hen in het wild te observeren maar zeker ook om te bekomen. De terugweg viel iets beter mee omdat het nu redelijk veel berg af was en iedere bergop hebben we gewandeld. We zijn te voet langs het strand terug gekeerd omdat de walvissen er aan 't spelen waren.

Eens in het hostel aangekomen, hoorden we dat er veel walvissen in El Doradillo waren en dat je ze van een 10m afstand kon zien. We hebben meteen beslist om in een taxi te springen en naar daar te gaan. Wederom zooooo mooi!! Ik denk dat er een 20-tal walvissen op een kleine 10m van de kust rond zwommen. Je ziet ze vaak boven komen, draaien, hun vin showen, soms hun staart, echt aandoenlijk! Nadien zijn we aan 't strand een lekkere visschotel gaan eten, dat hadden we na zo 'n dagje wel verdiend! :-)

Deze ochtend heb ik beslist om toch vandaag al naar El Calafate af te zakken. Dus vanmorgen snel naar de terminal gewandeld om een busticket te kopen om nadien toch nog gauw naar het strand te gaan en ja hoor, er waren alweer een 7-tal walvissen te bewonderen :-) 't zou vandaag een rustdagje worden, zo'n dag op de blog te updaten, foto's op skydrive te plaatsen, een beetje te bekomen, wat van zonnetje genieten maar niets is minder waar, 't is alles in sneltempo en dat omdat het mij leuk lijkt om even met het Nederlands koppel Janneke & Pieter verder te reizen.

Ik heb hier echt veel geluk gehad met het weer, wel koud, ik gok gemiddeld zo'n 14° maar wel iedere dag mét zon en een stralend blauwe hemel :-) Ik hoop in El Calafate evenveel geluk te hebben, al zal het daar sowieso nog kouder zijn.

Ik neem deze namiddag om 16u de nachtbus naar Rio Gallegos, ik zal daar zonder pech rond 9u 's morgens aankomen en dan hoop ik daar nog een busticket te kunnen scoren om meteen naar El Calafete door te gaan, nog zo'n 4u verder. Ik zal dus morgen zo 'n 1700km zuidelijker zijn. Ik geef een seintje eens ik goed ben aangekomen.

Enkele weetjes:

* een volwassen walvis weegt zo'n 45 ton en eet een 1000 kilo per dag (vooral kleinere vissen: sardienen, ansjovisjes en plankton)

* bij geboorte weegt een kleintje een 300 kilo en het drinkt 250 liter melk per dag

* walvissen zijn van hun 8 jaar vruchtbaar en dat tot hun 50e, ze zullen om de drie jaar een kleintje ter wereld brengen (een jaar dracht, een jaar zogen en een jaar een goede partner zoeken :-))

* walvissen kunnen zo'n 100 jaar oud worden en ze leven, uitgezonderd het jaar van zogen, solitair

Fotoalbums van locatie «Puerto Madryn»

Puerto Madryn (69)

17 September 2013 | Zuid-Amerika | Argentinië | Laatste Aanpassing 20 September 2013

• Península Valdés - Puerto Pirámides
  • Península Valdés - Punta Cantor
  • El Doradillo
  • Península Valdés - Punta Delgada

Sylvie 't Klinkt heerlijk, Sofie! Is zalig om mee te genieten met je verhaal en foto's! Geplaatst op 21 September 2013
Tilly een stopknop is altijd leuk om achter de hand te hebben als je alles aan het geven bent! Maar ik ben er zeker van dat de motivatie om door te gaan daar veel hoger is dan hier op de fiets of loopband :) Je bent echt aan een ongelooflijk avontuur begonnen! Ik ben al helemaal "excited" door je verhalen te lezen en foto's te zien! Als ik straks op de loopband gestaan heb, komt mijn beloning niet in de buurt van de jouwe hoor... haha... Geplaatst op 20 September 2013
Annemie Ah se dan moet je al niet meer naar Antarctica gaan om de pinguïns te kunnen aanschouwen. Dat scheelt je al weer een hap uit je budget ;-). Ik heb de foto's bekeken en denk dat je het al serieus naar je zin gehad hebt. De hostel ziet er ook meer dan ok uit! Geniet van alles daar! Het ziet er meer dan de moeite waard uit! Geplaatst op 18 September 2013