Reisverhaal «De norte a sur @ Isla del Sol»

Zuid-Amerika | Bolivië | 0 Reacties 07 April 2014 - Laatste Aanpassing 07 April 2014

We vaarden zo een twee en half uur van Copacabana naar het noorden van Isla del Sol, Challapampa. Een mini-dorpje maar omwille van de 'haven' best druk.

Natuurlijk kwam ik daar weer onvoorbereid aan... . Mijn oorspronkelijk idee was om zaterdag enkel Las Ruinas Chinkana te bezoeken, in Challapampa te slapen en om zondag van noord naar zuid te wandelen en aldaar te slapen om maandag terug naar Copacabana te varen. Maar blijkbaar liggen de ruïnes 'op weg' naar het zuiden en zou dat betekenen dat ik twee dagen een uur dezelfde route zou moeten wandelen en met mijn knieproblemen leek mij dat niet zo'n goed idee. Gauw wat eten gekocht, extra water en beslist om toch tot het zuiden te wandelen, een 10km verder.

Las Ruinas Chinkana zijn best mooi maar ik denk vooral omwille van de achtergrond/uitzichten :-) Na een 'lunch met view' begonnen we aan de tocht richting het zuiden. Onderweg zagen we adembenemende landschappen maar zeker ook heuse 'bergen' die we moesten overwinnen. Gezien mijn knie, een pittige tocht! Zo een 5u later, vele rustmomenten en bewust genieten van de uitzichten én 3x betalen om het pad te mogen gebruiken, arriveerden we in Yumani. Daar werden we door kids opgewacht die ons ofwel een hostel, een diner of een foto met een lama wilden aansmeren, niet leuk!

Celine en ik besloten zelf een hostel te zoeken maar wat een opdracht, veel hostels zijn gesloten en natuurlijk zijn alle paden in het dorpje berg op & af, daar had ik even geen zin meer in! Onderweg kwamen we massa's ezels tegen, die ontzagen ons ook niet meteen dus de tweede keer wisten we dat we best aan de kant konden gaan staan eens we hen hoorden aankomen :-)

Na een half uurtje vonden we Hotel Imperial del Sol, proper en goedkoop maar bovendien wilde ik ook écht niet meer zoeken. We ontdekten dat er geen stromend water is, ezels brengen water van het meer naar de dorpen (vandaar de massa's ezels) en de zin in het douchen verging meteen :-) Door de dag is het erg warm in Isla del Sol maar 's avonds is het koud dus ik wilde na zo een tocht echt geen koude 'douche'. We besloten om dan maar te gaan uit eten :-) en ontdekten in gesprekken dat geen enkele reiziger gedoucht had, bende viezerikken ;-) Nadien was mijn kaarsje echt wel uit en dook ik om 21u in mijn bed!

In Bolivia zijn er nergens gordijnen en om 6u werd ik dan ook door een prachtige zonsopgang gewekt! :-) Na een opfrissing met ijskoud water, gingen we ontbijten mét view :-) Celine besloot nog een lange wandeling te doen, ik om enkel naar Pilko Kaina te wandelen, ruïnes nog verder naar het zuiden toe. Op mijn gemakje tot daar gegaan, zo een twee uur heen & terug gewandeld en de me-time deed mij goed. Ik was de dag voordien een vader & dochter tegengekomen die samen aan het reizen zijn en er enthousiast over vertelden, natuurlijk ben ik blij voor hen maar tegelijk kwam dat erg hard aan, ik kon dus wel wat tijd voor mezelf gebruiken. Na de lunch zakte ik, via El Fuente del Inca ('waterval') en Las Escaleras del Inca (trappen), af naar de haven. Nog wat op het gras, in het gezelschap van een hond, van het zonnetje genoten en om 15u vaarden we terug naar Copacabana.

Isla del Sol is prachtig en zeker een must-do! :-)

Fotoalbums van locatie «Isla del Sol»

Isla del Sol (96)

07 April 2014 | Zuid-Amerika | Bolivië | Laatste Aanpassing 06 April 2014

• Isla del Sol! - Yumani - wandeling naar Pilko Kain
  • Isla del Sol! - Ruinas Chinkana
  • Isla del Sol! - van noord naar zuid...