Reisverhaal «Dinosaurios @ Torotoro»

Zuid-Amerika | Bolivië | 0 Reacties 22 Maart 2014 - Laatste Aanpassing 22 Maart 2014

Torotoro... de plaats waar de dinausarussen leefden :-) en waar er nog steeds geen internet is. Het dorpje is een paar straten groot en ontvangt dagelijks een 15-tal reizigers.

Woensdag middag nam ik de bus, we reden zo'n goede 5u op 135 km, misschien kunnen jullie je nu een idee vormen over de staat van de bus, de weg en de rit door de Andes... . Niets bewoog in de bus: als je raam open/dicht was of je zetel stond kaarsrecht of lag plat, dan was dat zo voor heel de rit. Ik vermoed dat de bus geen vering had, ik was dan ook zeer goed dooreengeschud toen we eindelijk aankwamen! Onderweg zag ik prachtige landschappen, mini dorpjes met voornamelijk lemen hutten/huisjes en voor 't eerst heuse cactusplantages :-) Ik had wederom de eer om langs een volslanke, plaatselijke schone te zitten maar deze keer bleef ik gewoon zitten, ieder om de beurt oncomfortabel zitten lijkt mij eerlijk, nietwaar? :-) Verder zaten er ook heel wat minder ervaren en/of luxe reizigers op de bus en zij dachten nooit te arriveren, zeurden er op los en dat terwijl de rit eigenlijk maar 5u duurde en ik het als een typische Boliviaanse busrit ervaarde :-)

Het hostel in Cochabamba wist telefonisch nog een hotel (El Vergel) in Torotoro te reserveren, wat was ik blij dat ik niet op zoek moest want het dorpje heeft amper straatverlichting! Ik werd supervriendelijk ontvangen, de eigenaar stond mij zelfs op te wachten :-) In avondeten had ik na deze rit geen zin , ik wilde enkel douchen en mijn bed in. Het werd een korte nacht omdat ik het gevoel had op een plank te slapen, de muggen waren een gratis extra... . Ik moest wel vroeg opstaan (au!) omdat ik nog een tour moest zien te versieren :-) Het leven van een 'arme' reiziger... :-)

Het hotel lijkt een beetje een thuis, de eigenaar wist dat ik geen kans had om boodschappen te doen voor de trip van donderdag dus kwam hij met belegde pistolets aandraven :-) Verder stond hij er op om met mijn naar het kantoor van de gidsen te gaan. Daar stond echter al wat volk dus een groep vormen was geen probleem. Tijdens het wachten ging ik samen met een Frans koppel: Ludivine & Dorion nog gauw wat extra'tjes kopen en eens we terug waren bleek de auto vertrokken, nice! Dan maar de lange wandeling... .

Onverwacht en dus slecht voorzien ben ik donderdag aan een wandeling van 7u gestart... . Heb ik afgezien? Zeker weten! Voor mij was dit de zwaarste wandeling van de reis, terwijl ik in Patagonië makkelijk 20km bergop & af wandelde! De eerste 2 à 3u gingen vlot, we bezochten El Mirador del cañon en daalde af naar EL Vergel, een verzameling watervallen en bij het terug naar boven klauteren ging het mis. We moesten zeer steil naar boven, met de volle zon op ons hoofd en ik kreeg op een bepaald moment gewoon geen lucht meer, in die mate dat ik een paar keer wegdraaide. Niet ideaal op een berg maar telkens had iemand dit tijdig opgemerkt en zat ik gauw neer. Mits zeer veel pauze ben ik boven geraakt maar ik heb meerdere malen gedacht dat ik het niet zou halen terwijl ik tegelijk goed wist dat er geen keuze was! 'Gelukkig' had een kerel van onze groep ongeveer hetzelfde probleem en heeft de groep zich zonder morren aangepast. Na de klim moesten we nog zo'n 5 km wandelen maar gelukkig hervond ik wel wat kracht, al bleven de steilere stukken best moeilijk. Ik vermoed dat ik fysiek nog niet voldoende hersteld ben van het ziek zijn in Salta, mijn bil is trouwens ook nog stijf van de spuit. Nadien ben ik dan ook nog goed verkouden geweest (in +/- 30°). De avond voor de wandeling had ik niet gegeten en eigenlijk had ik te weinig 'kracht'-voedsel mee. Heb ik mijn les geleerd? Ik vermoed van wel! Niettegenstaande was de wandeling echt wel de moeite, ik wandelde nog nooit eerder in een cañon en ik zag voor het eerst dinosaurus-pootafdrukken!

's Avonds was ik gewoon uitgeteld. Bij aankomst in het hotel vroeg de eigenaar meteen of ik wel oké was :-) Hij was zo ongerust dat hij, na wat rusten en douchen, met mij mee naar een restaurant wandelde. Nadien ben ik gewoon in mijn bed geploft.

Op vrijdag stond ik helemaal stijf op, letterlijk al mijn spieren deden pijn. Ik bezocht met het Franse koppel en een Braziliaan met de auto Ciudad de Itas, op zo'n 4000m hoogte klauterden en wandelden we een goede 3u tussen en over gigantische rotsformaties. Mooi maar pittig, vooral omdat ik nog plezier beleefde aan de tocht van de de vorige dag! Toch was ik opgelucht dat ik geen ademnood had, ik zag af maar dat deed iedereen. Nadien reden we door naar Caverna de Umajalanta, daar kropen we zo'n 2u door de grotten. Zonder de wandeling die we ervoor en erna, in de volle zon, moesten afleggen. Wie zat er als eerste met haar poep in 't water? Ja hoor, ikke! Ik was wel niet de eerste die een grote uitschuiver beging :-) Het was een pittige tocht, de grot van Lustin is er niks tegen :-) Ik sta vol blauwe plekken en blutsen maar de grot was zeker een bezoek waard.

's Avonds was ik wederom volledig uitgeteld, ik ging enkel nog uit eten, pakte mijn rugzak en dook mijn bed in :-)

Parque Nacional Torotoro is zeker een bezoek waard, een georganiseerde tour is niet nodig. Ik heb heel erg afgezien maar genoot ook van de ongerepte en adembenemende natuur! Ik spendeerde zo'n 80 US$ i.p.v. 300 US$, het extra avontuur kreeg ik er gratis bij :-)

Deze ochtend (zaterdag) nam ik om 6u de bus richting Cochabamba, daar arriveerde ik rond 11u. Om 11u30 nam ik met Ludivine & Dorion de bus naar La Paz. Hier kwam ik een goede 9u of om 21u30 aan. Ik had een reservatie in een hostel maar bij aankomst bleek er geen plaats te zijn, plezant op een zaterdag avond in een vreemde stad! Na wat zoeken heb ik alsnog een bed gevonden.

Plan van zondag: rusten en mijn vuile was naar de wasserij brengen :-) Eerst even bekomen en nadien zien we wel weer... :-)

Fotoalbums van locatie «Torotoro»